Nivåer på sång i TV

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fytrius

Nivåer på sång i TV

Inläggav Fytrius » 2015-11-24 12:56

Hej!

Jag tittade på "På spåret" i lördags. Under musikinslagen med Ola Salo slogs jag av något som jag ofta tänker på och irriteras av...och även förundras över: nivån på sångaren är alldeles för lågt mixad i förhållande till övriga instrument.

Detta är något som jag tänkt på hur många gånger som helst de senaste åren i alla möjliga olika musikproduktioner på TV. Jag måste få veta; är det mig det är fel på eller håller några andra med här? För mig är det svårförståeligt hur man kan tycka att det ska vara så där. Sången är inte "instrument" bland alla andra.

Kommentarer?

(Moderator får gärna flytta detta om det ligger under fel kategori.)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Nivåer på sång i TV

Inläggav Almen » 2015-11-24 13:20

Fytrius skrev:nivån på sångaren är alldeles för lågt mixad i förhållande till övriga instrument.

Jag såg programmet och tänkte inte på det, mest "just ja, så låter riktigt bra sångare" (det har ju varit en del stolpskott med i PS). Det får nog anses vara en helt subjektiv fråga.

Sången är inte "instrument" bland alla andra.

Jodå, det kan den visst vara.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-11-24 13:23

Nivå är ju inte allt. I en bra mix tycker jag inte att någon enskild del i musiken ska sticka ut, om inte skaparna vill att en viss del ska sticka ut såklart. Urskiljbarhet är kanske det du tänker på men det kan ju åstadkommas på fler sätt än bara med hjälp av nivå. Ljudet kan med hjälp av eq få bli relativt ensamt i sitt frekvensområde eller panoreras iväg från ett liknande ljud. Kanske är det så att TVn har sina högtalare för nära inpå varandra och att panorering därför inte fungerar som tänkt?

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2015-11-24 13:41

Sången är inte "instrument" bland alla andra.

Jodå, det kan den visst vara.

Jo, självklart. Jag menade inte att göra en så grov generalisering. Jag menar huvuddelen av "populärmusiken" som (om man vill) kan betraktas som sång med komp. Typ.

Tarzan skrev:Nivå är ju inte allt. I en bra mix tycker jag inte att någon enskild del i musiken ska sticka ut, om inte skaparna vill att en viss del ska sticka ut såklart. Urskiljbarhet är kanske det du tänker på men det kan ju åstadkommas på fler sätt än bara med hjälp av nivå. Ljudet kan med hjälp av eq få bli relativt ensamt i sitt frekvensområde eller panoreras iväg från ett liknande ljud. Kanske är det så att TVn har sina högtalare för nära inpå varandra och att panorering därför inte fungerar som tänkt?

Det är ju som du säger att man kan tycka att sången inte ska sticka ut. Men då blir det också svårare att höra texten?
Senast redigerad av Fytrius 2015-11-24 14:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2015-11-24 13:52

Jag tyckte sången var alldeles lagom i nivå till övriga instrument, och hade inga problem att höra sången. Dock har jag synnerligen högupplösta högtalare i vardagsrumsanläggningen. Jag stör mig på när sången är mixad onaturligt högt i förhållande till musiken, lagom är bra :-)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-24 13:54

Nu hänger ju sångens tydlighet inte bara på hur grundmaterialet är mixat, även om det är en stor del. Olika anläggningar är inte lika bra på att vara tydliga när det gäller enskildheter, "anläggningar i det här fallet innefattar givetvis även tv-apparater och annat "icke-seriösa-ljud/musikåtergivare". Men visst skiljer det mycket mellan olika produktioner, det räcker tex med att jämföra med vad svt åstadkommer i "på spåret" med tv4's "så mycket bättre". I det senare fallet är för övrigt tv-inspelningarna ändå ganska mycket bättre än vad som presteras på de officiella skivsläppen från samma program...

Jag håller fö med Bongo, hos mig lät sången alldeles perfekt i nivå jmf med musiken. Men jag lyssnade inte på direktsändningen utan på en nedtankad mp4 från svtplay - kan det skilja?

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2015-11-24 13:56, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-11-24 13:56

Almen skrev:
Fytrius skrev:nivån på sångaren är alldeles för lågt mixad i förhållande till övriga instrument.

Jag såg programmet och tänkte inte på det, mest "just ja, så låter riktigt bra sångare" (det har ju varit en del stolpskott med i PS). Det får nog anses vara en helt subjektiv fråga.

Har du centerhögtalare i TV-anläggningen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-24 14:27

paa skrev:
Almen skrev:

Har du centerhögtalare i TV-anläggningen?

Nej, och just då lyssnade vi bara på TV:ns högtalare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2015-11-24 16:57

Jag har nu lyssnat på datorn via mina piP. Tyckte första numret var ok ljudmässigt (hade inte hunnit slå på TV.n då än i lördags - kom in efter en dryg tredjedel). Andra numret i slutet tycker jag fortfarande låter "stökigt" och att sången drunknar lite stundtals.

Vid kort lyssning på valda delar ur senaste "Så mycket bättre" (såg ej på TV) så låter det spontant bättre tycker jag.

Men det är intressant att ingen annan håller med mig. Det är alltså jag som har en egen smak... :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-25 09:27

Har via svtplay lyssnat på nämnda sånginslag. Tycker inte nivån på sången är för låg eller avvikande.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-11-25 09:45

Stereoljudet på SVT Play är väl inte riktigt samma sak som 5.1-ljudet i TV-sändningarna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-25 10:11

paa skrev:Stereoljudet på SVT Play är väl inte riktigt samma sak som 5.1-ljudet i TV-sändningarna?

Det beror väl på hur/genom vad man lyssnar, eller?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-25 12:46

Jag kör bara stereo i TV:n och det tror jag majoriteten gör i landet. 5.1-ljud av rang är det nog inte många som har.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-25 12:55

Har ju bara en stereo (kanske inte helt sant) där den också är framkanaler i 7.0 setupen.
Förut så hade jag satellit som mottagare och det var klart stökigt med alla varianter på ljudformat även i samma program. Inslag kunde hoppa mellan Dolbydigital till stereo till mono fram och tillbaka i samma program. Vet inte vilka kanaler som syndade mest men TV4 tillhörde de mest flexibla.
Numera har jag Comhem och då är det en helt annan ordning på utsändning av ljudmixarna i programmen.
Dock så är TV4 ett svart får med att jag har ljudsynk på alla kanaler (>200) men ganska ofta är TV4 ur synk. Och kikar man på sändningar typ melodifestivalen så kan balansen mellan sångare och orkester lämna en hel del övrigt att önska. Händer då och då på TV4 också.

/Harryup

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2015-11-26 19:12

Harryup skrev:....
Och kikar man på sändningar typ melodifestivalen så kan balansen mellan sångare och orkester lämna en hel del övrigt att önska. Händer då och då på TV4 också.

/Harryup

Äntligen lite medkänsla! :)

Allvarligt; jag tog väl i alldeles för mycket när jag sa att sången var alldeles för lågt mixad. Menar att den subjektivt ofta är lite för lågt mixad, men att det ändå är så störande att jag ids skriva ett inlägg. Men det är ju bra att inte så många verkar hålla med mig. Fast å andra sidan kanske en poll hade varit bättre...

Nåja...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-11-26 22:09

Vissa program (t.ex. melodifestival) så kanske man kan uppleva sången som låg, men det beror ju på att musiken är tok komprimerad. Då finns det inte liksom plats för någon sång.

//Michael

Återgå till Generellt om hifi