Lana del Rey "Honeymoon" MasVis jmf 16/24 bit (cd vs vinyl)

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Lana del Rey "Honeymoon" MasVis jmf 16/24 bit (cd vs vin

Inläggav sprudel » 2015-11-14 12:13

BORIS skrev:
petersteindl skrev:
Spoiler:
Visa
sprudel skrev:
Helt sjukt att inte utnyttja det bättre mediet till fullo. Kan skivspelarbranchen vara en så stark lobbygrupp?
Det tror jag inte, snarare har det väl med graveringen och produktionen av vinylen att göra.

Jag tror det är helt andra krafter bakom. Jag är inte övertygad om att artister vill släppa den oförstörda pre-mastern till kreti & pleti. Via vinyl går an. Det är alldeles för mycket kopierande hit och dit för att slänga bort en master till banditer på marknaden. Man gör en slaskmaster för CD och den är i princip en standardiserad slasktratt för att förstöra ljudet men för att låta så starkt som möjligt på radio. För ljudbögarna och kverulanterna och övriga pain-in-the-ass-kunder används vinylmastrar motsvarande pre-master. På så sätt kan man kränga dyngan via radio och muta radiostationerna att spela gojjan samtidigt som man håller analogfantasterna på mattan. Det är spelets regler liksom. Det är bara att gilla läget.

Mvh
Peter

Det var väldigt länge sedan CD var standard på radiostationerna

Ang CD, försäljningen sjunker i stort sett överallt och det rejält, undantag finns t.ex Tyskland men även där är trenden negativ för CDn om än något svagare. Vinylförsäljningen stiger på samma sätt i stort sett överallt och det rejält. Om trenden håller i sig dröjer det inte länge innan det säljs fler vinylalbum än CD.

Skivindustrin har hämtat sig ifrån den värsta krisen men att tro att de är villiga att göra en garanterad förlust med en dyr audiofil CD-version och utföra något slags pro bono arbete i välljudets namn är hyfsat naivt

Njae, varför det? Den behöver ju inte vara mer fysisk än att den upptar några byte på en server som du laddar hm i flac.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-11-14 12:15

BORIS skrev:
petersteindl skrev:
Spoiler:
Visa
sprudel skrev:
Helt sjukt att inte utnyttja det bättre mediet till fullo. Kan skivspelarbranchen vara en så stark lobbygrupp?
Det tror jag inte, snarare har det väl med graveringen och produktionen av vinylen att göra.

Jag tror det är helt andra krafter bakom. Jag är inte övertygad om att artister vill släppa den oförstörda pre-mastern till kreti & pleti. Via vinyl går an. Det är alldeles för mycket kopierande hit och dit för att slänga bort en master till banditer på marknaden. Man gör en slaskmaster för CD och den är i princip en standardiserad slasktratt för att förstöra ljudet men för att låta så starkt som möjligt på radio. För ljudbögarna och kverulanterna och övriga pain-in-the-ass-kunder används vinylmastrar motsvarande pre-master. På så sätt kan man kränga dyngan via radio och muta radiostationerna att spela gojjan samtidigt som man håller analogfantasterna på mattan. Det är spelets regler liksom. Det är bara att gilla läget.

Mvh
Peter

Ang CD, försäljningen sjunker i stort sett överallt och det rejält, undantag finns t.ex Tyskland men även där är trenden negativ för CDn om än något svagare. Vinylförsäljningen stiger på samma sätt i stort sett överallt och det rejält. Om trenden håller i sig dröjer det inte länge innan det säljs fler vinylalbum än CD.

Skivindustrin har hämtat sig ifrån den värsta krisen men att tro att de är villiga att göra en garanterad förlust med en dyr audiofil CD-version och utföra något slags pro bono arbete i välljudets namn är hyfsat naivt

Nu hängde jag inte med. Om det redan är gjort en "bra" master för vinylutgåvan, vilken är då den extra kostnaden att lägga samma master på CDn? Att göra färre mastringar borde väl snarare innebära en besparing?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-11-14 12:48

sprudel skrev:
BORIS skrev:
petersteindl skrev:
Spoiler:
Visa

Mvh
Peter

Njae, varför det? Den behöver ju inte vara mer fysisk än att den upptar några byte på en server som du laddar hm i flac.

Nu var det ju faktiskt en CD du efterfrågade, en audiofil utgåva med bättre pris till ett ev dyrare pris.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-11-14 12:57

Tarzan skrev:
BORIS skrev:
petersteindl skrev:
Spoiler:
Visa

Mvh
Peter

Nu hängde jag inte med. Om det redan är gjort en "bra" master för vinylutgåvan, vilken är då den extra kostnaden att lägga samma master på CDn? Att göra färre mastringar borde väl snarare innebära en besparing?

Jo, dom kan ju bara bränna några kopior till CD och dra några kopior med texten "ljudbög" över omslaget i kopieringsmaskinen så är det klart

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-11-14 13:05

BORIS skrev:
Tarzan skrev:
BORIS skrev:

Jo, dom kan ju bara bränna några kopior till CD och dra några kopior med texten "ljudbög" över omslaget i kopieringsmaskinen så är det klart

Att det blir dyrare att trycka upp fler olika utgåvor förstår jag såklart, men det är vad du tror att skivindustrin har för anledningar till att inte lägga samma master på CD som på vinyl jag är nyfiken på. Peters förklaring har vi redan fått även om jag tycker den låter lite konspiratorisk...

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-11-14 13:39

Min kommentar till Peters inlägg var att hans förklaring faller på att CD-spelare sedan länge har ersatts av hårddiskar på i stort sett alla radiostationer. SR vill t.ex alltid ha in ny musik digitalt.
Min kommentar till sprudels var att det vore en ekonomisk katastrof att lansera en ny audiofil version på CD idag då det är ett döende format

För det första så ska man ha klart för sig att hela världen inte delar de uppfattningar som florerar här om hur ett stycke musik ska låta. Att all musik som ges ut på CD låter "för jävligt" är en sanning på faktiskt, den sanningen delas inte av de andra 99.9999% som är de som köper musiken. Det bör man inse

Dessutom drivs skivbolag liksom andra av vinstintressen, vinyl är som det ser ut framtiden(åtminstone den närmaste framtiden) och en av förklaringarna till den ökande försäljningen är just att man kan marknadsföra formatet som ett format med högre ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-14 15:14

BORIS skrev:Dessutom drivs skivbolag liksom andra av vinstintressen, vinyl är som det ser ut framtiden(åtminstone den närmaste framtiden) och en av förklaringarna till den ökande försäljningen är just att man kan marknadsföra formatet som ett format med högre ljudkvalitet.

Yepp! Där har du en point.
När jag pratar om CD så tänker jag själva formatet/upplösningen och att den är digital, inte just en CD-skiva i plast.
Kunde ju uttryckt mig tydligare där kanske.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-14 16:17

Av de försäljningssiffror jag sett så är försäljningen av vinyl fortfarande magnituder lägre än försäljningen av CD. Detta är oavsett om många gått från CD till HD med rippade CD. Det kan vara rippat till wav, flac, mp3 eller annat format på HD

Då jag pratar CD så är det CD-skivans format d v s CD. En CD-spelare spelar således CD.

Det som är obehagligt för en artist/skivbolag/distributör är att de gör en master och denna master vill man inte skall vara kloningsbar. Är det stereo så är det en tvåkanalsmaster. På vinyl är det ingen klon. Normalt sett gjordes en mastering inför gravering och då var gravermastern en fadersmatris. På CD kan det vara en direkt klon med kontrollkod och då är det som en fullvärdig master. Eftersom det piratkopieras hej friskt och CD ändå är på dekis så blir det ett slaskformat och då kan man köra ut degraderade kloner d v s kloner av en degraderad master. Man vill inte ge ut någon fullvärdig master som kan komma i orätta händer.

Loudness war är perfekt för ändamålet. Man kan t.o.m. skruva ljudet så att det låter starkare och därför spelas mer. Den radiostation med starkast ljud vinner åhörare. Artister/skivbolag/distributörer betalar radiostationer för att de skall spela deras musik. Om musiken finns på CD eller i filformat då den distribueras till Radiostationer är ointressant. Det enda som är intressant är om det är en klon av det bästa eller en degraderad klon. Om det degraderade säljer mer så är det bara att korka upp skumpan.

En ny audiofil version på cd är helt meningslöst. Däremot kanske nya versioner kan släppas på ett eller annat sätt i HD-format.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-11-14 16:58

Peter, det är en konst att föra fram sina tankar på ett begripligt sätt. I ditt inlägg här ovan visar du inga färdigheter i den konsten.
Förstår inte vad du tycker dig vinna på att uttrycka dig som du gör, menar du att du har belägg för det du skriver?

Jag kommenterade endast detta där du iaf lurade mig till att tro att du menar att CD "slaskmastras" för att låta starkt på radio, men nu menar du något annat. Hursomhelst var det detta jag kommenetrade.
Peter skrev:
Man gör en slaskmaster för CD och den är i princip en standardiserad slasktratt för att förstöra ljudet men för att låta så starkt som möjligt på radio.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-14 18:04

BORIS skrev:Peter, det är en konst att föra fram sina tankar på ett begripligt sätt. I ditt inlägg här ovan visar du inga färdigheter i den konsten.
Förstår inte vad du tycker dig vinna på att uttrycka dig som du gör, menar du att du har belägg för det du skriver?

Jag kommenterade endast detta där du iaf lurade mig till att tro att du menar att CD "slaskmastras" för att låta starkt på radio, men nu menar du något annat. Hursomhelst var det detta jag kommenetrade.
Peter skrev:
Man gör en slaskmaster för CD och den är i princip en standardiserad slasktratt för att förstöra ljudet men för att låta så starkt som möjligt på radio.

Det är beklagligt att du inte förstår det jag skriver. Andra kanske förstår, men jag vet inte säkert. Jag pratar om att artister eller konstnärer som utför ett arbete som mynnar i en slags master som man kan flerfaldiga och få en inkomst på. Jag pratar om denna master. I det här fallet läggs en slags master på CD och det finns en master som spelas i radio. Det betyder att en pre-master lämnas till masterare för vidarebearbetning för det media den nya mastern skall användas på. Om båda dessa (Radio/CD) är samma så har Radion CD-mastern som de spelar eller också har CD radiomastern, men jag väljer att se det på det sättet att radion spelar den master som finns på CD. Man kan dock se det tvärtom. Man vill att det skall spelas på radio. Man mastrar för att bli starkast och höras mest. Man lägger detta på CD. På vinyl lägger man möjligtvis ljudbögsmastern. Om det visar sig bli så att vinyl säljer mer än CD så kan man fråga sig varför??? Om det är för att det skulle upplevas som bättre ljud så har du helt och hållet fel i dina påståenden att det enbart skulle vara på faktiskt som man bryr sig och att 99,9999 % inte prioriterar eller tycker något om ljudet. Personligen anser jag att vinylrenässansen kommer väldigt lägligt och är ett bevis på att ljudkvaliten faktiskt spelar roll hos konsumenten. Det jag inte håller med om många på faktiskt är att trumma in CD som ett överlägset medium oavsett om det endast är dynga på CD eller inte. I praktiken utgör den master som används till CD en del av CD-systemet.

Jag pratar snarast om det konstverk som artisterna får fram och i vilket skick de väljer att presentera sitt konstverk. Denna presentation finns på mastern.

Väljer man att inte bjuda på den master som finns före mastering så har man något man i omgångar kan ändra lite på för att upprätthålla en längre färsäljningstid. Det ser jag som en självklarhet ur artistens/skivbolagets/distributörens synvinkel.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-11-14 19:09

Peter skrev:Väljer man att inte bjuda på den master som finns före mastering så har man något man i omgångar kan ändra lite på för att upprätthålla en längre färsäljningstid. Det ser jag som en självklarhet ur artistens/skivbolagets/distributörens synvinkel.

Håller mÄ!
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-11-14 21:38

Lösningen är förstås som vanligt att köpa det medium som ger bäst ljudkvalitet. Jag tycker att det är bra att det just nu är skivor eftersom det ger ett mervärde. :) Skulle kännas mycket fjösigt att behöva köpa filer från Linn Records och kanske inte ens få en coupon.
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-11-19 21:28

Har precis lyssnat igen detta album.
På vinyl.
Har inte cd- utgåvan att jämföra med.

Vinylutgåvan är det hur dom helst förvånansvärt välljudande. Överraskad faktiskt.
Plana skivor som är centrerade. Vad man kan klaga på är att det är dammigt på presseriet.
De skulle behöva städa på fabriken. Dålig stil. ( Men om du tvättar av skivorna innan du kört in i skiten i spåren är det riktigt tyst och fin vinyl.
Tyvärr har jag varit med om att man pressat in damm och annan guck i vinylen som inte går att tvätta bort. )
Bättre skivpåsar behövs också.

Ljudmässigt är det hur som helst ett album som går att spela överraskande starkt utan dist.
Verkar inte blivit utsatt för någon påtaglig negativ efterproduktion efter att masterbandet gått vidare för distribution.
Rent och fint med mycket lågfrekvent information.

Det låter riktigt bra det här och jag gillar Lana, inte så bekant med henne tidigare.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-19 22:45

Jansson skrev:Har inte cd- utgåvan att jämföra med.

Skicka PM om du vill kunna jämföra.

Mvh / B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-11-19 23:50

Bill50x skrev:
Jansson skrev:Har inte cd- utgåvan att jämföra med.

Skicka PM om du vill kunna jämföra.

Mvh / B

Bill.
Du har PM.

Du kan lugnt köpa dubbelvinylen.
33 1/3 varvare. Tre låtar per sida. Glest och fint lagda spår.

Du har väl kanske en vinyltvätt?
Annars kolla om Bengt har en igång i butiken och få den avsopad ifall att.
Extra påsar behövs också.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-11-20 01:29

Jag skulle tro att den bästa versionen här är 24-bitarsvarianten på HDTracks. Nu har jag plötsligt blivit utestängd från att köpa vissa plattor och filer på sajten, vilket antagligen beror på att man har listat ut att jag inte bor i USA. Hade någon hittat ett bra sätt att komma runt det? Var det bara att registrera sig igen och uppge USA som hemland?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-11-20 09:05

Honeymoon finns inte tillgänglig på Hdtracks.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-11-20 11:20

Ah, jag tog för givet att Bill50x hade hämtat 24-bitarsversionen från HDTracks. Om så inte är fallet, var kommer den då ifrån?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-20 11:27

PekkaJohansson skrev:Ah, jag tog för givet att Bill50x hade hämtat 24-bitarsversionen från HDTracks. Om så inte är fallet, var kommer den då ifrån?

Med vänlig hälsning

Pekka

Bill50x skrev:
sprudel skrev:Bra Bill. Var skaffade du den högupplösta utgåvan?

TPB :oops:
Och - nu när jag tittar efter ser jag att det är en vinylrip :oops: :oops:
Fast det brukar framgå i rubriken, inte gömmas i texten, detta är mitt försvar till missen... Men det är ju själva f-n att inte den bättre mastringen även släpps på cd...

Men det viktiga är att det låter bra och vinylversionen (låtarna utlagda på 4 skivsidor, undrar om det är 45 rpm?) gör verkligen det. Får nog bli ett besök på Vinylbutiken.com :-)

Ser att jag dessutom stavat damens namn fel, det är nu rättat i trådrubriken. Det ska vara Lana Del Rey och inget annat...

/ B

TPB = The Pirate Bay

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-20 11:59

PekkaJohansson skrev:Ah, jag tog för givet att Bill50x hade hämtat 24-bitarsversionen från HDTracks. Om så inte är fallet, var kommer den då ifrån?

Och det var inte 24-bitarsversionen utan en vinylrip.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-20 12:19

Almen skrev:

Och det var inte 24-bitarsversionen utan en vinylrip.

Både och :)
Det ideala hade förstås varit en direktkopia från slutmixen men det kan jag tyvärr inte bistå med...*

/ B

*Kanske en affärsidé, att sälja kopior på originalmixen (innan förstörande mastring) till de som bryr sig.
Senast redigerad av Bill50x 2015-11-20 12:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-20 12:29

Som du kan läsa ovan, det är en vinylrip som jag refererar till, av misstag.

HD-Tracks har jag mindre goda erfarenheter av, väldigt mycket av det jag jämfört (får massor av material från en kamrat som köper mycket därifrån plus att jag hittar en del på nätet) är långt sämre än vad som finns på original-cd'n. Och HD-Tracks är väl beroende av det som skivbolagen levererar så det är ju inte deras fel. Men det är trist när de marknadsför sig som leverantör av större dynamik och i själva verket har de "stulit" flera dB dynamik. Iofs hindrar inte det att 24-bits mixarna är bättre i andra avseenden men tex R.E.M's remastrar från HD-Tracks avskräcker, de låter förfärligt. Någon enstaka låter nästan lika bra som cd'n.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-11-20 16:14

Exakt min erfarenhet av både HDTracks och andra leverantörer av nya utgåvor på högupplösta format. Tack för svar på fråga.

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-24 18:51

PekkaJohansson skrev:Exakt min erfarenhet av både HDTracks och andra leverantörer av nya utgåvor på högupplösta format. Tack för svar på fråga.

Mvh

Pekka

Japp, det är riktigt griseri att bete sig på det viset.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-24 23:19

sprudel skrev:
PekkaJohansson skrev:Exakt min erfarenhet av både HDTracks och andra leverantörer av nya utgåvor på högupplösta format.

Japp, det är riktigt griseri att bete sig på det viset.

Problemet är ju att HD-Tracks och liknande företag är helt beroende av vad musikbolagen levererar. Det större problemet är att de marknadsför musiken som innehållande större dynamik trots att de troligen vet att det är osant.

/ B

Föregående

Återgå till Musikstugan