JVC JA-S55 kondensatorbyte

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

j_vorhees

JVC JA-S55 kondensatorbyte

Inläggav j_vorhees » 2015-11-25 21:39

Ska byta några läckande kondingar i min JVC, var i Sverige köper man kvalitetskondensatorer (Elfa har inte det jag ska ha) Electrokit verkar ha kinagrejer. Det som saknas är 4st 6800uF 63V (sitter elna original)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Re: JVC JA-S55 kondensatorbyte

Inläggav AlNiCo » 2015-11-25 21:49

Visst kan man byta dem, men läcker gör de nästan säkerligen inte - det gör inte såna här gamla kondensatorer förutom i extremfall. Limmade, det är de däremot. Många tror att limmet är läckage.

Kondensatorer köper du från http://www.tme.eu. Elfa och Electrokit är, som du redan märkt, värdelösa.

Exakt dessa: http://www.tme.eu/en/details/lls1j682me ... /nichicon/

j_vorhees

Inläggav j_vorhees » 2015-11-25 22:05

Hm ja jag blev misstänksam med på det så kallade läckaget, men lim torde ju förklara en del av två anledningar:

1: det är bara dom stora som har klet under sig 220uF och 470uF samt 6800uF (stora kapslingar jämfört med resten)
2: det är klet på själva kondingen, inte bara på kretskortet (svartaktigt, typ som kåda/tjära

Det som är problemet är att den låter lägre i vänster kanal, dock skrapfritt och inga andra missljud. Den är injusterad enligt anvisningarna i servicemanualen men det blev ingen skillnad efter justering, trots att alla mätbara värden som man skulle kolla enligt manualen stog helt åt helsike.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-11-26 07:55

Anledningen till att det sitter lim på de större kondingarna är bland annat att eftersom de är så pass stora vill man avlasta lödningarna en del, då vikten i de stor kan påfesta vid ex transporter. I vissa fall kan limmet också förhindra sk mikrofoni.

Som redan nämts är det sällan en elektrolyt läcker, även om jag har råkat ut för det också.

Om alla värden verkar galna är det nog läge att fundera på om det verkligen är rätt manual. Har varit med om helt olika värden för samma förstärkare, men det fanns "MK I" och "MK II".

Har du testat olika ingåpngar på förstärkaren och testat att skifta höger och vänster kabel in, så att inte felet ligger i signalkällan?

//
Rampitsch

j_vorhees

Inläggav j_vorhees » 2015-11-26 09:44

Värdena är inte galna nu, men dom var det innan justering på alla mätpunkter. Har dubbelkollat allt två gånger för att vara säker. Det blir samma fel på alla tre ingångarna (AUX, PHONO och TUNER) har dock inte testat att skifta höger/vänster på ingången (så långt tänkte jag inte igår)

Nivån var som sagt låg på vänster kanal redan innan justeringen.

j_vorhees

Inläggav j_vorhees » 2015-11-26 20:08

Det visade sig vara utgångsreläet, har rengjort det nu (och beställt ett nytt) nu låter den som den ska.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-11-26 21:39

Skönt att du hittade felet!

//Rampitsch

Återgå till Vintage-hifi