Gömma högtalarkabel samt högtalarplacering

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Gömma högtalarkabel samt högtalarplacering

Inläggav Lasse-pin » 2015-11-26 17:59

Den minsta sonen har flyttat hemifrån så vi har ett rum över.Hyfsat stort också runt 20 kvadrat.En anläggning måste ju in förstås men inga kablar ska ligga och skräpa (Frun)och trådlöst finns inte på kartan....Så jag tänkte passa på nu när vi ska byta foder och socklar att gömma kablarna innanför helt enkelt.Nu kommer frågorna

*På grund av anläggningen framtida placering får högtalarkablarna olika längd och det ska ju inte vara bra och köra en extra loop bakom fodret är väl inte att rekommendera.

*Funderar på att dra kabeln till banankontakter i fodret men det kanske inte är att rekommendera heller.Blir som ett extra brott eller?
men man blir lite mer flexibel.Annars går det väl att dra lite extra.....

*Hade tänkt ha ett par OA 12or i rummet men pga rummets beskaffenhet så hamnar högtalarna i hörn vid burspråket (Se fig).Påverkar det ljudbilden mycket.
Är inte så känslig men....

Anläggning som ska in:
Marantz 2226 b
Pioneer Reverb Amp.SR-101
Rega plano 3
Pioneer Stereo-8 H-R99
AKAI kassettdäck GXC-709D
Technics CD SLPG 580A
Namnlös.png
Namnlös.png (13.61 KiB) Visad 2895 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Gömma högtalarkabel samt högtalarplacering

Inläggav Perfector » 2015-11-26 23:25

Lasse-pin skrev:Den minsta sonen har flyttat hemifrån så vi har ett rum över.Hyfsat stort också runt 20 kvadrat.En anläggning måste ju in förstås men inga kablar ska ligga och skräpa (Frun)och trådlöst finns inte på kartan....Så jag tänkte passa på nu när vi ska byta foder och socklar att gömma kablarna innanför helt enkelt.Nu kommer frågorna

*På grund av anläggningen framtida placering får högtalarkablarna olika längd och det ska ju inte vara bra och köra en extra loop bakom fodret är väl inte att rekommendera.

*Funderar på att dra kabeln till banankontakter i fodret men det kanske inte är att rekommendera heller.Blir som ett extra brott eller?
men man blir lite mer flexibel.Annars går det väl att dra lite extra.....

*Hade tänkt ha ett par OA 12or i rummet men pga rummets beskaffenhet så hamnar högtalarna i hörn vid burspråket (Se fig).Påverkar det ljudbilden mycket.
Är inte så känslig men....

Anläggning som ska in:
Marantz 2226 b
Pioneer Reverb Amp.SR-101
Rega plano 3
Pioneer Stereo-8 H-R99
AKAI kassettdäck GXC-709D
Technics CD SLPG 580A
Namnlös.png

Vill minnas att jag sett en golvlist med 2 skenor i (gömda) som man kan dra antingen el eller ljud i.
Kommer dok inte ihåg var jag såg den men en sådan borde funka.
annars är väl din ide' med uttag bra nog om du använder skruvplintar och kabelgafflar med guldplätering.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-27 13:16

Lasse-pin skrev:*På grund av anläggningen framtida placering får högtalarkablarna olika längd och det ska ju inte vara bra och köra en extra loop bakom fodret är väl inte att rekommendera.

Effekten av skilda längder på högtalarkabel i ditt fall är nog tämligen, att inte säga helt, försumbar. Visst får man kanske någon tiondels ohm diff och lite skillnad i kapacitans och induktans, men dess påverkan på tonkurvan är nog både svår att höra och att mäta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2015-11-27 14:32

Tack för svar!
Det är inget problem att få plats med kablarna.I skarven mellan golv och vägg så har puts och sånt rasat så jag skulle få plats med både el och högtalarkabel,flera varv faktiskt......

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-11-27 18:43

Att placera högtalarna på det viset ger en väldigt stor påverkan på ljudet jämfört med placering på slät vägg. Men om man inte är så nogräknad så är det ju musiken som räknas och inte ljudet. Man ska inte fundera så mycket på sånt...man blir konstig :roll: :wink:
/K

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2015-11-27 19:33

Ungefär så tänkte jag också.....
Man kan ju lira nå'n meter längs väggen också.

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2015-12-06 16:12

Jag fick som ihop det!
Tycker att jag lämnad många lösa trådar här.Därför är det kul att kunna knyta ihop påsen.
Med gömda kablar och tjusiga polskruvar
Dock är OA12orna inte färdiga än så jag får börja med mina customiserade STE-MA hexagon 2.
Nu hade det varit på sin plats med ett par bilder men jag får inte in dom från min photobucket.
Klickar på Img och allt men icke :evil: :evil:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-06 18:41

Med en sådan högtalarplacering så bör höger OA 12 placeras på vänster sida och vice versa.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2015-12-11 20:36

Nu fick jag till bilderna
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-11 20:48

skitsnyggt jobbat där.
Ta en kaka till
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-11 20:49

Kanon, snyggt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-11 20:55

Bild

Snyggt jobbat och spännande tänkt. Problemjägaren i mig undrar dock om dammsugarfoten går under?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2015-12-12 01:50

Petitesser.........

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2015-12-13 21:11

petersteindl skrev:Med en sådan högtalarplacering så bör höger OA 12 placeras på vänster sida och vice versa.

Mvh
Peter

Jag tycker det är underbart med genier. Ibland vill man som klantskalle försöka tänka själv och då går det givetvis genast på röven när frågan är allt för komplex. Finns det vitaminer i bananer eller frukt i limträbalkar? Sådana frågor går liksom inte att besvara själv med mindre än att man frågar någon. Frågan om burspråk och OA12 ligger i samma kategori, omöjlig för en lekman att besvara. Min mormor jobbade i ostdisken på konsum i Umeå innan hon gick i pension i början på åttiotalet. När jag och mina syskon röjde ur hennes hus fann vi en sådan där käck knapp med säkerhetsnål där det stod "Fråga mig om ost".

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2016-07-18 21:19

En liten uppföljning....
Det bidde inga OA-12or utan ett par OA-5
Fast dom var så fula så jag måste fixa till dom lite.
Det bidde inte anlägningen heller utan en The Fisher x-100-a röris
Samt en ganska cool Sony cd/dvd
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-18 21:42

Därav kommer devisen
Man har inte roligare än man gör sig.

Återgå till Vintage-hifi