Kanske duger de gamla käpphästarna med distorsion, bandbredd, linjäritet och max nivå i tänkt last? Eller finns det modernare? Eller är det kanske bara en from förhoppning att kunna mäta hur det låter?
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Mätningar är en alldeles utmärkt hjälp för att kunna skilja agnarna från vetet!
<klipp>
Däremot är det inte möjligt att med ett ändligt antal mätningar kunna friskriva en apparat från hörbara fel.
perstromgren skrev:Det borde inte vara omöjligt att skapa en mät-standard som innebär att en majoritet av befolkningen (inklusive oss här) uppfattar en "godkänd" förstärkare som transparent, eller ofärgad, vid ett lyssingstest.
IngOehman skrev:Repetition:
Däremot är det inte möjligt att med ett ändligt antal mätningar kunna friskriva en apparat från hörbara fel.
IngOehman skrev:Man kan med tester påvisa närvaron av saker man letar efter, men aldrig bevisa frånvaron av något man inte ens vet vad det är.*
IngOehman skrev:Detta förhållande har alltså inte någonting med "utvecklingstillståndet av mätningar just nu" att göra, utan är en grundläggande sanning som kommer att vara aktuell om 1000 år också.
IngOehman skrev:Om du hade sagt:
[i]...en test som plockar majoriteten av färgande apparater...
Flint skrev:Det där med färgande är helt ointressant. Det enda viktiga är att man trivs med ljudet och musiken som spelas.
Flint skrev:Jag tycker att mätresultat sällan stämmer med lyssningsmässiga upplevelser. Har jag mätt fel då? Eller har jag fel uppfattning som litar på hörseln?
Förstärkare med extremt låg THD har sällan imponerat lyssningsmässigt. Har jag än en gång fel på hörseln eller har programmaterialet inte varit tillräckligt bra då.
Flint skrev:Det där med färgande är helt ointressant. Det enda viktiga är att man trivs med ljudet och musiken som spelas.
Finns det några (moderna) mätmetoder som kan korrelera elektriska mätningar med resultat av lyssningstest?
Flint skrev:perstromgren
Nej det finns ingen nu vedertagen mätnorm som säger hur en förstärkare kommer att låta. Problemet musikåtergivning verkar för komplext för att låta sig mätas, änsålänge.
Harryup skrev:Du vill alltså åt typ;
Låta-platt värdet?
Inte-så-bra-drag värdet?
Dåligt-mittintryck värdet?
Lite-tunnt värdet
etc. etc
Harryup skrev:Sen råkar det väl vara lite lastberoende också hur apparaterna mäter och låter. Alla högalare uppför sig inte "exakt lika" som last.
Harryup skrev:Fast skall lasten vara lättdriven? Tungdriven? En elektrostat? En 15 Ohms LS3/5a? Största INO systemet? Hörlurar?
IngOehman skrev:Flints synpunkt om att det saknas korrelation beror bara på att Flint lägger in värderingar i mätvärden*, men är mera öppen i lyssningarna.
Flint skrev:IngOehman skrev:Flints synpunkt om att det saknas korrelation beror bara på att Flint lägger in värderingar i mätvärden*, men är mera öppen i lyssningarna.
Jag har mycket svårt att tro att personlig värdering kan uteslutas vid musiklyssning.
Magnuz skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Flints synpunkt om att det saknas korrelation beror bara på att Flint lägger in värderingar i mätvärden*, men är mera öppen i lyssningarna.
Jag har mycket svårt att tro att personlig värdering kan uteslutas vid musiklyssning.
Just det. Däremot lade du ju in en värdering i tolkningen av mätresultatet, d.v.s. låg dist borde låta bra. Blir disten tillräckligt hög tycker nog de flesta att det låter dåligt, men skiljer det några promille hit eller dit kan nog åsikterna gå isär betydligt mer.
E skrev:Per,
Infogar länk till inlägg från Ing. Öhman från i somras. Kanske är det av intresse?
E skrev:(OBS! Dra till adressfältet om du inte vill att ett nytt fönster ska poppa upp!)
Magnuz skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Flints synpunkt om att det saknas korrelation beror bara på att Flint lägger in värderingar i mätvärden*, men är mera öppen i lyssningarna.
Just det. Däremot lade du ju in en värdering i tolkningen av mätresultatet, d.v.s. låg dist borde låta bra. Blir disten tillräckligt hög tycker nog de flesta att det låter dåligt, men skiljer det några promille hit eller dit kan nog åsikterna gå isär betydligt mer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster