Moderator: Redaktörer
JM skrev:Stereofoni är att bara höra reflexerna från ett mittljud som inte finns. Evolutionen har lärt oss att kommer två nästan samtidiga o liknande ljudreflexer så finns alltid ett mittljud. Hjärnan är oftast bra på gissa vad som fattas efter erfarenhet o förväntan - i detta fall mittljudet som inte finns.
Tack Sprudel för att du skapat denna klargörande tråd och vidgat mitt kunnande!
JM
arkman skrev:Svante skrev:Alltså frågan är nog intressantare än jag tänkte först. Stereofonisk återgivning bygger på illusion. När det låter som att ljudet kommer från mittemellan högtalarna så får man ju faktiskt en falsk upplevelse. Ljudet kommer ju från två andra ställen. Men är det skillnad på placebo och illusion? Man kan ju säga att vi ur ett evolutionistiskt perspektiv har haft väldigt lite nytta av att kunna separera två likaljudande källor från en som står mittemellan. Man kan säga att vi inte förväntar oss (hårdkodat i oss eller mentalt) att det ska finnas två så lika källor uppställda i 46 graders vinkel. Betyder det att fantombilden i mitten är ett slags placebo? Kanske.
Det är ett sätt att se det på, men i så fall är också 3D TV/film också placebo tycker jag. Fast vi fortsätter att se och höra både stereoeffekten och 3D film även då vi vet att det är en illusion. Stereoeffekten kan vi också uppfattat när vi gör en blindtest. Så brukar det inte vara med divers prylar som framkallar en placebo effekt.
petersteindl skrev:JM skrev:Stereofoni är att bara höra reflexerna från ett mittljud som inte finns. Evolutionen har lärt oss att kommer två nästan samtidiga o liknande ljudreflexer så finns alltid ett mittljud. Hjärnan är oftast bra på gissa vad som fattas efter erfarenhet o förväntan - i detta fall mittljudet som inte finns.
JM
Fast i detta fall har du helt fel. Fast, vad menar du med reflex? Riktningshörandet bygger enkom på direktljudet. Detta är under förutsättning att det existerar ett direktljud. Jag vill verkligen trumma in detta.
RIKTNINGSHÖRANDET BYGGER ENKOM PÅ DIREKTLJUDET!
paa skrev:Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som i verkligheten är verkningslöst.
Stereofonisk återgivning är naturligtvis inte alls samma sak som något verkningslöst.
Någon sorts placebo skulle kunna såväl öka som minska upplevelsen av stereofoni, beroende på vilken förväntan just detta placebo skulle ha med sig.
Svante skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Stereofoni är att bara höra reflexerna från ett mittljud som inte finns. Evolutionen har lärt oss att kommer två nästan samtidiga o liknande ljudreflexer så finns alltid ett mittljud. Hjärnan är oftast bra på gissa vad som fattas efter erfarenhet o förväntan - i detta fall mittljudet som inte finns.
JM
Fast i detta fall har du helt fel. Fast, vad menar du med reflex? Riktningshörandet bygger enkom på direktljudet. Detta är under förutsättning att det existerar ett direktljud. Jag vill verkligen trumma in detta.
RIKTNINGSHÖRANDET BYGGER ENKOM PÅ DIREKTLJUDET!
Ja, direktljudet är i alla fall väldigt dominerande. Det borde dock inte vara omöjligt att skilja en monofonisk mittkälla från två likaspelande stereokällor med hjälp av rumsreflexer om bara evolutionen hade fått verka ett tag under den förutsättningen och att det var viktigt. Som det är nu förväntar vi (=människan i det tillstånd som arten befinner sig nu) oss inte att det ska finnas två likaspelande källor. Hjärnan (inte öronen) får oss därför att tro att det är en enda monofonisk källa vi hör. Man skulle kunna kalla det för en förväntanseffekt, men en som har uppstått i ett lite längre perspektiv.
Kanske är det klokt att inte kalla den för placebo, eftersom vi normalt använder ordet placeboeffekt för sådant som är inlärt. Här tror jag det fattas en del i hårdvaran för att vi ska kunna göra oss av med illusionen av att det är ett monoljud som uppstår mellan högtalarna.
Men det är ett intressant gränsland.
AndreasArvidsson skrev:Jag tycker att man bör skilja på påverkan av undermedveten erfarenhet och faktiskt vetskap. Att våra sinnen är baserade på våra erfarenheter sedan barnsben bestrider nog ingen, men jag skulle inte kalla det för placebo.
Min definition av placebo och nocebo är förväntanseffekter. Din förväntan av situationen påverkar din upplevelse utan relation till fysologisk stimuli. Vetskapen(korrekt eller inte) om hur något fungerar och ligger till är det som påverkar förväntanseffekter. Att du vet att det bara är två högtalare tar inte bort effekten av stereofoni så därför är den inte placebo. Även om placebo utan tvekan kan påverka denna.
Så ser jag på det iaf.
paa skrev:Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som i verkligheten är verkningslöst.
Stereofonisk återgivning är naturligtvis inte alls samma sak som något verkningslöst.
Någon sorts placebo skulle kunna såväl öka som minska upplevelsen av stereofoni, beroende på vilken förväntan just detta placebo skulle ha med sig.
Kronkan skrev:Med placeboeffekten inom medicinen räknas en effekt som faktiskt är verklig men åstadkommes utan hjälp av den verkningsfulla substansen i själva medicinen. Det kan också vara sockerpiller. Men det kan också vara en del av en behandling exempelvis bemötande, utsikt från ett sjukhusfönster o s v som kan påverka trots att behandlingen är detsamma.
Det är intressant det som skrivs men själv gör jag andra associationer. Den basala frågan när vi studerar människan är hur vi vinner kunskap om detta fenomen – människans upplevelsevärld. Räcker det att ta reda på vad personen säger eller måsta man mäta på något sätt för att vinna tillförlitlighet. Och vilka sätt att mäta är tillförlitliga.
Om man skall studera exempelvis om hur kontakten är vänd i uttaget påverkar ljudet kan man ju göra detta på flera sätt.
Kan själva meddelandet om att man hör skillnaden gälla.
Skall man blindtesta och då skall man testa med ett slumpat urval
Kan man blindtesta med lärd panel
Kan man använda personer som tränats för uppgiften.
Om man kan höra skillnaden skall man då försöka få personernas uppfattning om vad de hör för skillnad.
Skall man värdera saken objektivt eller subjektivt o s v.
Om det finns en skillnad finns det då ett rätt sätt att vända kontakten. ÄR alla eniga om detta eller är vi oeniga.
Om man nu inte kan mäta något objektivt är det då en placeboeffekt om man tycker sig höra en skillnad.
petersteindl skrev:paa skrev:Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som i verkligheten är verkningslöst.
Ändras ljudbilden då man lyssnar i mörker eller då man inte kan se högtalarna och dess placering?
AndreasArvidsson skrev:sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Placebo och nocebo har med suggestion att göra. Synvillor, stereofoni mm är inte placebo.
OK, vad är då stereofoni och synvillor?
Det är ett ganska stort ämne att beskriva dessa i detalj och det överlåter jag till de som är mer kunniga på ämnet att göra, men jag kan säga att de är inte grundade i lyssnarens/tittarens förväntan. Oavsett om du inte vet vad stereofoni är eller om du är expert på ämnet så uppfattar du effekten på ett liknande sätt.
Att uppfatta skillnad på två stycken identiska testobjekt när man tror att man testar två olika. Det är en förväntanseffekt. Hur dina sinnen fungerar är inte bara förväntanseffekter. Även om dessa så klart kan påverkas av förväntanseffekter.
petersteindl skrev:paa skrev:Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som i verkligheten är verkningslöst.
Ändras ljudbilden då man lyssnar i mörker eller då man inte kan se högtalarna och dess placering?
DQ-20 skrev:paa skrev:Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som i verkligheten är verkningslöst.
Nja, jag skulle nog vilja omformulera det där lite: "Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som utan förväntanseffekt är verkningslöst."
Fast om det är förväntan eller vad det är brukar man inte undersöka så särskilt noggrant annat än i undantagsfall.
/DQ-20
DQ-20 skrev:paa skrev:Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som i verkligheten är verkningslöst.
Nja, jag skulle nog vilja omformulera det där lite: "Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som utan förväntanseffekt är verkningslöst."
Fast om det är förväntan eller vad det är brukar man inte undersöka så särskilt noggrant annat än i undantagsfall.
/DQ-20
JM skrev:Ok då är många eniga om att förväntanseffekter är en reell företeelse som påverkar våra bedömningar även när vi lyssnar.
JM skrev:Ok då är många eniga om att förväntanseffekter är en reell företeelse som påverkar våra bedömningar även när vi lyssnar.
Ett ytterligare problem o komplicerande faktor med stereofoniskt lyssnande är att ljudperceptionen börjar "skela". " Skelningsproblemet" uppträder ffa vi identiska ljud från vänster o höger högtalare. "Skelningsproblemet" förklarar delvis det stereofoniska mittljudets luddighet relativt en fysisk centerhögtalare.
Återkommer senare med detaljer.
JM
DQ-20 skrev:JM skrev:Ok då är många eniga om att förväntanseffekter är en reell företeelse som påverkar våra bedömningar även när vi lyssnar.
Vad menar du med reell? Att den finns eller att den har en fysisk manifestation? Det är lite svårt det där med när man börjar mäta i hjärnan eftersom vi vet så lite om den (i förhållande till vad det finns att veta). Ofta mäter man just upplevelse genom att fråga om försöksobjektens subjektiva upplevelse. Men visst, NÅGOT måste ju hända i hjärnan men om det är en upplevelse om att man t.ex. känner sig bättre eller om man faktiskt "är" bättre är svårt att veta. Till detta tillkommer inom medicin spontant tillfrisknande som är svårt att komma åt i mindre studier - man behöver stora eller flera mindre studier för att bena ut vad som är vad.
/DQ-20
Ett ytterligare problem o komplicerande faktor med stereofoniskt lyssnande är att ljudperceptionen börjar "skela". " Skelningsproblemet" uppträder ffa vi identiska ljud från vänster o höger högtalare. "Skelningsproblemet" förklarar delvis det stereofoniska mittljudets luddighet relativt en fysisk centerhögtalare.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster