Moderator: Redaktörer
daCapo skrev:Jag har aldrig varit bekväm med hur begreppet placeboeffekt har använts här i olika trådar. Att sitta framför sin stereo och lyssna på musik kan väl aldrig likställas med att vara med i en studie om/av ett läkemedel.
Det skulle väl innebära att några får lyssna på musik(får medicin) och andra får lyssna på tystnad(sockerpiller). Det närmaste man kan komma är väl att säga att man får både medicin och sockerpiller när det handlar om musiklyssning.
Eftersom placeboeffekten alltid är närvarande när medvetandet är det så är det mission impossible att bena ut vad i musikupplevelsen som är kopplat till "placebo" och vad som är kopplat till hur vi responderar på "medicinen" som även det är högst individuellt, allra helst när det handlar om yttre stimulans där både syn, hörsel och känsel är mottagare.
.......tänker jag........ men kanske är ute och cyklar.......
hifikg skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Placeboeffekten är en förväntanseffekt från något som i verkligheten är verkningslöst.
Stereofonisk återgivning är naturligtvis inte alls samma sak som något verkningslöst.
Någon sorts placebo skulle kunna såväl öka som minska upplevelsen av stereofoni, beroende på vilken förväntan just detta placebo skulle ha med sig.
Ändras ljudbilden då man lyssnar i mörker eller då man inte kan se högtalarna och dess placering?
Jag kan tycka det ibland. Och besökare tycker att ljudet kommer mer i öronhöjd när de ser på (eller bara tror att de lyssnar på) ESL-63 än på OA-52 fast det är OA-52 som spelar. När jag använder OA-52 för filmljud kan jag svära på att ljudet kommer direkt ur munnen på Nicole Kidman. Så ja, synintrycken, eller bristen på sådana, påverkar.
JM skrev:JM skrev:Ok då är många eniga om att förväntanseffekter är en reell företeelse som påverkar våra bedömningar även när vi lyssnar.
Ett ytterligare problem o komplicerande faktor med stereofoniskt lyssnande är att ljudperceptionen börjar "skela". " Skelningsproblemet" uppträder ffa vi identiska ljud från vänster o höger högtalare. "Skelningsproblemet" förklarar delvis det stereofoniska mittljudets luddighet relativt en fysisk centerhögtalare.
JM
[ Bild ]
[ Bild ] [ Bild ] [ Bild ]
Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Jag som lyssnare sitter 4 meter från mitt Pavarotti med näsan/huvudet under hela testet fixerad i medellinjen.
När höger o vänster Pavarotti sjunger exakt lika uppfattar jag ljudet som om mitt Pavarotti sjunger. Men när mitt-Pavarotti sjunger ensam låter det helt annorlunda och bättre.
Varför?
JM
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:
Ändras ljudbilden då man lyssnar i mörker eller då man inte kan se högtalarna och dess placering?
Jag kan tycka det ibland. Och besökare tycker att ljudet kommer mer i öronhöjd när de ser på (eller bara tror att de lyssnar på) ESL-63 än på OA-52 fast det är OA-52 som spelar. När jag använder OA-52 för filmljud kan jag svära på att ljudet kommer direkt ur munnen på Nicole Kidman. Så ja, synintrycken, eller bristen på sådana, påverkar.
Jag vet att det är så och även varför. ...
petersteindl skrev: Det betyder att din vilja + fokusering kan styra över vad som händer i nervsystemet. Hur detta exakt går till tvistar de lärde om fortfarande. Det är filosofiska, teologiska och neurovetenskapliga problem. Teologin har lösningen men den kan med nuvarande kunskaper inte bevisas. Inte heller de filosofiska svaren.
Neurovetenskapen är ännu inte tillräckligt exakt för att ge en bevisföring. Vem vet, neurovetenskap i samband med kvantmekanikens lösningar kan kanske ge vissa svar. Det skulle till och med kunna vara så att dessa svar skulle kunna ge teologin det bränsle som behövs i debatter mot den gren inom filosofin som kallas materialismen där allt förklaras med materiella samband. Införs immateriell kod så ter sig denna gren av filosofin som svag.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev: Det betyder att din vilja + fokusering kan styra över vad som händer i nervsystemet. Hur detta exakt går till tvistar de lärde om fortfarande. Det är filosofiska, teologiska och neurovetenskapliga problem. Teologin har lösningen men den kan med nuvarande kunskaper inte bevisas. Inte heller de filosofiska svaren.
Neurovetenskapen är ännu inte tillräckligt exakt för att ge en bevisföring. Vem vet, neurovetenskap i samband med kvantmekanikens lösningar kan kanske ge vissa svar. Det skulle till och med kunna vara så att dessa svar skulle kunna ge teologin det bränsle som behövs i debatter mot den gren inom filosofin som kallas materialismen där allt förklaras med materiella samband. Införs immateriell kod så ter sig denna gren av filosofin som svag.
Mvh
Peter
Hänger inte riktigt med på vad du försöker få fram? Vad är det som neurovetenskapen inte klarar?
JM
JM skrev:Peter håller inte du o Lilltroll på med någon form av syntetisk mittkanalsburk?
JM
JM skrev:Personer som är alkoholpåverkade, påtända och vissa schizofrena kan inte uppleva visuell stereo.
Stereoeffekten kräver intakta kommunikationsbanor i hjärnan.
Är det så med stereofoni?
http://www.wired.com/2009/04/schizoillusion/
JM
Conan skrev:Alltså vad är det vi/ni diskuterar här egentligen:
1. Mekanismerna bakom att vi kan återge en upplevd akustisk ljudbild i 3-dimensioner med endast 2st diskreta kanaler & högtalare. Det som s.a.s. är grunden i stereofonisk återgivning.
2. Placebo-effekter, dvs medvetna eller omedvetna förväntanseffekter som inte motsvaras av påverkan (i vart fall inte med samma dignitet) på ljudet som nått öronen. T.ex. om man endast blivit övertygad om att en förändring gjorts i anläggningen (sas att det bytts kablar men inget kabelbyte gjordes) och man ändå tycker att ljudet förändrats.
3. En blandning av 1 & 2. Kanske är man inom HiFi känsligare/mottagligare för placebo-effekter eftersom en betydande del av upplevelsen bygger på illusion redan från början?
JM skrev:JM skrev:
Ett ytterligare problem o komplicerande faktor med stereofoniskt lyssnande är att ljudperceptionen börjar "skela".
" Skelningsproblemet" uppträder ffa vi identiska ljud från vänster o höger högtalare. "Skelningsproblemet" förklarar delvis det stereofoniska mittljudets luddighet relativt en fysisk centerhögtalare.
JM
[ Bild ]
[ Bild ] [ Bild ] [ Bild ]
Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Jag som lyssnare sitter 4 meter från mitt Pavarotti med näsan/huvudet under hela testet fixerad i medellinjen.
När höger o vänster Pavarotti sjunger exakt lika uppfattar jag ljudet som om mitt Pavarotti sjunger. Men när mitt-Pavarotti sjunger ensam låter det helt annorlunda och bättre.
Varför?
JM
JM skrev:Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Varför?
Conan skrev:JM skrev:Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Varför?
Sido-paravottierna är i princip två punktljudkällor. Det kanske är så att två punktljudkällor inte är bästa sättet att projicera en mittljudkälla? Det är väl det som har sagts om goda högtalare (fritt ur minnet): "högtalarens uppgift är inte att vara en punktljudkälla, den ska kunna projicera en punktljudkälla i ljudbilden."
Vidare så tänker jag som så att en i en stereofonisk upptagning av Pavarotti mitt i ljudbilden, kommer att innehålla lite andra komponenter ut från resp. högtalare (V samt H) än om man hade spelat in mono och återgivit med en centerhögtalare. Det gör också att i trippel-Pavarotti-exemplet så skulle vänster resp. höger Pavarotti behöva "kompensera" för att det är en fantomcenter-Pavarotti som ska återges på ett bra sätt.
sprudel skrev:Conan skrev:JM skrev:Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Varför?
Sido-paravottierna är i princip två punktljudkällor. Det kanske är så att två punktljudkällor inte är bästa sättet att projicera en mittljudkälla? Det är väl det som har sagts om goda högtalare (fritt ur minnet): "högtalarens uppgift är inte att vara en punktljudkälla, den ska kunna projicera en punktljudkälla i ljudbilden."
Vidare så tänker jag som så att en i en stereofonisk upptagning av Pavarotti mitt i ljudbilden, kommer att innehålla lite andra komponenter ut från resp. högtalare (V samt H) än om man hade spelat in mono och återgivit med en centerhögtalare. Det gör också att i trippel-Pavarotti-exemplet så skulle vänster resp. höger Pavarotti behöva "kompensera" för att det är en fantomcenter-Pavarotti som ska återges på ett bra sätt.
Jag har samma tanke i ett tidigare svar:
"Har jag fattat dig rätt att alla Pavarotti är monoinspelade? Om i såfall är det ju inte så konstigt att det låter fel.
Vid stereofonisk återgivning är ju signalerna olika.
Om man istället spelat in Pavorittimitten med mikrofoner placerade ungefär som öronen på en lyssnande människa och återger det via en bra kedja med två högtalare, och jämför det med en monoinspelning som återges med en högtalare blir det en intressantare jämförelse, tycker jag."
JM skrev:Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Varför?
Laila skrev:Jag kanske har missat något, men vad tycker du att man kan dra för vetenskapliga
slutsatser av "testet" . . . typ. ?
Varför?
JM skrev: ... om du lyssnar på en monoinspelning via två stereohögtalare får du en ljudupplevelse av att du endast lyssnar på en monohögtalare centrerad mitt emellan högtalarna där det inte finns någon högtalare. Dvs du har en illusion av en centerhögtalare.
Denna fiktiva högtalare kommer att låta sämre än om du tar en av stereohögtalarna o placerar i mitten på platsen för den fiktiva högtalare o lyssnar på samma monoljud så kommer denna reella centerhögtalare låta bättre än den fiktiva centerhögtalaren.
Varför?
Jo bla så påverkar din skalle ljudperceptionen. Du får en interferensdipp ( ca -6 dB) motsvarande en frekvens som har våglängden lika med avståndet mellan öronen (ca 0.2 m) x 2 dvs ca 1700 Hz. Mäter du med vanlig mätmikrofon missar du dippen. En bra dummyhead mick fångar dippen.
Misstänker att det finns ytterligare flera anledningar varför monocenter låter bättre.
JM
Användare som besöker denna kategori: pontareee och 35 gäster