MIT fråga!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

MIT fråga!

Inläggav Objektivisten » 2015-12-01 18:59

Hej, sitter med en MIT kabel från 90-talet. Hur skulle ni koppla denna i förstärkaränden?? Röd tillsamman med vit samt blå tillsammans med svart - OK, men vit/svart flerkardelig. Skulle ni löda ihop det med respektive färg eller är det någon form av skärm runt en av ledarna?

Bild

Bild

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
UrSv

Re: MIT fråga!

Inläggav UrSv » 2015-12-01 19:14

OM du känner att du måste använda den skulle jag nog ta vitt till höger och svart till vänster. Röd och blå kan du ju klippa av. Jag vet inte vad de fyller för funktion i en vanlig lågnivåkabel om den inte är balanserad.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-12-01 19:27

UrSv skrev:OM du känner att du måste använda den skulle jag nog ta vitt till höger och svart till vänster. Röd och blå kan du ju klippa av. Jag vet inte vad de fyller för funktion i en vanlig lågnivåkabel om den inte är balanserad.

Hej, jag kanske var otydlig, det är en högtalarkabel. Kan inte kolla hur det ser ut i högtalaränden. Sitter ju en box på kabeln, skärmen kan ju vara flytande också? Tycker det ser skumt ut.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-12-02 09:47

Kom på att jag kunde mäta över kabeln. Den flerkardeliga omslutningen är kontakterad i högtalaränden. Vad nu detta ger för info? Blå o svart enkardelig går mkt riktigt till vänster- och röd o vit till höger högt-terminal.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-12-02 11:50

Varför inte kasta bort den och ersätta med något enkelt? Är du säker på att du behöver en skärmad kabel till högtalarna? Med tanke på impedansnivåerna är det rätt ovanligt att störningar kommer in den vägen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-02 12:00

Det är väl en biwire-kabel?
Bild
och med detta i "låddan"
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-12-02 13:37

Nej, det är ingen biwire kabel, men det kan ju vara så att man använt samma kabel till singleshot (högst troligt). Har man då tänkt sig att den enkardeliga ledaren utan omgivande flerkardelig ledare är tänkt till baselement och den andra till typ mellanregister/diskant, vad vet jag. Ett annat scenario är att det är en flytande skärm (osäker på uttrycket) mellan ledarna som fäster i högtalaränden men inte i förstärkaränden, även om jag tycker man då borde kontakterat i förstärkaränden istället, inte i högt-änden(men detta är ju MIT)? Kan inte komma på några fler varianter. Finns det ingen kabeltekniker på forat? :)
Senast redigerad av Objektivisten 2015-12-02 13:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-12-02 13:40

PerStromgren skrev:Varför inte kasta bort den och ersätta med något enkelt? Är du säker på att du behöver en skärmad kabel till högtalarna? Med tanke på impedansnivåerna är det rätt ovanligt att störningar kommer in den vägen.

Kasta bort?? 8O Vet du vad den här kosta på sin tid?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-12-02 15:31

Nu har jag testat båda varianterna, tycker nog att det låter bättre utan den mångkardeliga ledaren kopplad till förstärkaränden. Så så får det bli. Kan ju vara ett kul tweak om inte annat.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-12-02 16:06

Objektivisten skrev:
PerStromgren skrev:Varför inte kasta bort den och ersätta med något enkelt? Är du säker på att du behöver en skärmad kabel till högtalarna? Med tanke på impedansnivåerna är det rätt ovanligt att störningar kommer in den vägen.

Hänga på väggen som ett konstverk, då? :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-12-02 17:30

Beror ju lite på hur utgången ser ut på slutsteget. Kan ju saknas filter och om negativ återkoppling tas från utgången så kan HF ta sig in den vägen. Högtalaren kan ha högre impedans vid HF än vad den har i audioområdet så man skall inte ta för givet att god utsläckning uppstår där.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-12-02 19:56

Objektivisten skrev:

Spelar det någon roll om den inte är bra?
Är den svår att använda är det väl bara att byta mot något som är enklare.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-12-02 22:18

HenrikTornquist skrev:
Objektivisten skrev:

Spelar det någon roll om den inte är bra?
Är den svår att använda är det väl bara att byta mot något som är enklare.

Kabeln är grym. Den var givetvis terminerad från början men sen fick jag glapp i ena kabeln, packa ner den men nu fick jag lust att köra MIT rakt igenom ett tag. Lokaliserade glappet till ena terminalen, klippte då sonika av kontakterna vid förstärkaränden på båda kablarna. Slängde kontakterna så jag kunde inte kolla hur f-n det skulle lödas. Men nu låter det suveränt, snörrät i frekvens. Svår att använda??

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-12-02 22:28

Nattlorden skrev:och med detta i "låddan"

Vad skall klumpen föreställa? Är det en filmburk, tro?
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-02 22:53

peh skrev:
Nattlorden skrev:och med detta i "låddan"

Vad skall klumpen föreställa? Är det en filmburk, tro?

Killen som tog fotot gick inte vidare, det var bara beroende på att stora lådan spruckit han tog fotot. Men det är inte speciellt höga odds på att det rör sig om en kondensator och en resistor, dvs. en RC-länk. Vilket, om den är rätt uträknad, definitivt inte behöver vara något dumt på en kabel. Däremot lockas folk att betala väldigt mycket extra för dessa komponenter, jämfört med att göra en LTS-kabel själv istället t.ex.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till Generellt om hifi