Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:JM skrev:Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Jag som lyssnare sitter 4 meter från mitt Pavarotti med näsan/huvudet under hela testet fixerad i medellinjen.
När höger o vänster Pavarotti sjunger exakt lika uppfattar jag ljudet som om mitt Pavarotti sjunger. Men när mitt-Pavarotti sjunger ensam låter det helt annorlunda och bättre.
Varför?
Enkelt. EN Pavarotti på 4meter kanske du klarar utan hörselskydd med lite tur, TRE behöver du rejäla kåpor för.
petersteindl skrev:Hej JM
Du skriver följande.JM skrev:Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Jag som lyssnare sitter 4 meter från mitt Pavarotti med näsan/huvudet under hela testet fixerad i medellinjen.
När höger o vänster Pavarotti sjunger exakt lika uppfattar jag ljudet som om mitt Pavarotti sjunger. Men när mitt-Pavarotti sjunger ensam låter det helt annorlunda och bättre.
Varför?
Jag skall försöka förklara, men jag behöver först att du svarar på min nedanstående undran. Jag har svårt att förstå ditt resonemang.JM skrev: ... om du lyssnar på en monoinspelning via två stereohögtalare får du en ljudupplevelse av att du endast lyssnar på en monohögtalare centrerad mitt emellan högtalarna där det inte finns någon högtalare. Dvs du har en illusion av en centerhögtalare.
Denna fiktiva högtalare kommer att låta sämre än om du tar en av stereohögtalarna o placerar i mitten på platsen för den fiktiva högtalare o lyssnar på samma monoljud så kommer denna reella centerhögtalare låta bättre än den fiktiva centerhögtalaren.
Varför?
Jo bla så påverkar din skalle ljudperceptionen. Du får en interferensdipp ( ca -6 dB) motsvarande en frekvens som har våglängden lika med avståndet mellan öronen (ca 0.2 m) x 2 dvs ca 1700 Hz. Mäter du med vanlig mätmikrofon missar du dippen. En bra dummyhead mick fångar dippen.
Misstänker att det finns ytterligare flera anledningar varför monocenter låter bättre.
JM
Det jag markerar i blått får jag inte ihop. Kan du förklara närmare vad du menar. Jag kanske missförstår något? Jag vet att en hel våglängd motsvarande 1700 Hz är ungefär 20 cm i luft vid 20 grader Celsius. Hur menar du att den där dippen skulle uppstå?
Interferens är överlagring av två eller flera vågor vars summering av intensiteterna sker enligt superpositionsprincipen.
Exakt vilka ljudvågor menar du skulle interferera med varandra så att en dipp vid 1700 Hz skulle uppstå?
Kan du specificera vilka ljudvågor du anser summeras och i vilka punkter summation uppstår och varför det skulle bli en dipp vid 1700 Hz. En utsläckning med dipp som följd sker där den ena vågen ligger en halv våglängd tidsförskjuten i förhållande till den andra. Vid en tidsförskjutning på en hel våglängd så förstärker ljudvågornas intensiteter varandra.
Jag kanske missförstått något men jag förstår inte det du menar och vilket fenomen du försöker beskriva?
Sedan vill jag ur filosofisk synvinkel säga att ditt huvud inte påverkar din ljudperception. Huvudet påverkar ljudvågorna som kommer mot huvudet. Så långt är jag med. Men vid perception är huvudet alltid med, åtminstone om man har ett huvud.I vissa länder fråntas ju den rätten av vissa personer, men jag utgår från att perceptionen därmed upphör.
I och för sig växer huvudet från det man är litet barn till fullvuxen person och under denna växt påverkar huvudet ljudvågor lite olika. Jag utgår dock ifrån att det inte är detta fenomen du menar.
Mvh
Peter
JM skrev:Som Svante berörde tidigare i denna tråd är lyssnade på två ljudkällor, stereohögtalare, med nästan samma ljudinnehåll är något som inte har någon motsvarighet i naturen. Så evolutionärt finns ingen anpassande historia. Dvs finns sannolikt fler begränsningar.
Kunskapen om begränsningarna kan förhoppningsvis leda till ett mer optimerat stereolyssnande.
Tex släck inte alla reflexer just under 2000 Hz.
Vid flerkanals lyssnande minskar problemet.
JM
bootstrap skrev:JM skrev:Som Svante berörde tidigare i denna tråd är lyssnade på två ljudkällor, stereohögtalare, med nästan samma ljudinnehåll är något som inte har någon motsvarighet i naturen. Så evolutionärt finns ingen anpassande historia. Dvs finns sannolikt fler begränsningar.
Kunskapen om begränsningarna kan förhoppningsvis leda till ett mer optimerat stereolyssnande.
Tex släck inte alla reflexer just under 2000 Hz.
Vid flerkanals lyssnande minskar problemet.
JM
Nu har jag inte Toolse bok framför mig och inte heller läst hela.Jag titta bara hastigast på andra källan. Intressant ska titta lite mer noggrant på den sen.
Jag gillar idén att undersöka hur sweetspot ter sig hemma. För mig är det inte lika intressant att hitta den som hur den verkar i mitt rum.
Adhoc skrev:Om man har problem med Pavarottisarna, får man väl vända ena örat till, vrid dig 90 gr i din centralt placerade snurrestol. Poff!Tidsskillnader för höger-vänster högtalare och öronen försvinner. (För direktljudet i alla fall.) Klart billig tweakning !
petersteindl skrev:Stig Carlsson gjorde detta försök redan på 40-talet (mellan 65 till 70 år sedan) då han bestämnde sig för hur han skulle attackera detta problem. Han attackerade detta genom att från högtalaren i lyssningsrummet skapa ett diffusljudfält från 1500 Hz och uppåt i frekvens och att ha så bra kontroll över reflexerna som möjligt. 1700 Hz är 1a dippen, men det kommer fler högre upp i frekvens och de kommer tätare i frekvens då frekvensskalan är logaritmisk.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Adhoc skrev:Om man har problem med Pavarottisarna, får man väl vända ena örat till, vrid dig 90 gr i din centralt placerade snurrestol. Poff!Tidsskillnader för höger-vänster högtalare och öronen försvinner. (För direktljudet i alla fall.) Klart billig tweakning !
Helt korrekt! Jag rekommenderar alla att göra detta lilla experiment hemma i sitt lyssningsrum och på lyssnarplats. Mellan 0 och 90 graders vridning ändras frekvensen där 1a dippen skulle ske. Hör ni stora skillnader då ni vrider huvudena? Jag tippar att ni inte kommer höra skillnad utom de som har ett ekofritt rum som normalt lyssningsrum för då hörs stora skillnader. Lyssna på monoinspelad musik. Man kan också lyssna på skärt brus. Vill man så kan man lyssna på långsamt sinussvep. Lyssna först då ni har huvudet fast förankrat. Därefter då ni vrider huvudet. För att få en korrekt uppfattning vad resultatet innebär så bör samma försök även göras i ekofri kammare.
Stig Carlsson gjorde detta försök redan på 40-talet (mellan 65 till 70 år sedan) då han bestämnde sig för hur han skulle attackera detta problem. Han attackerade detta genom att från högtalaren i lyssningsrummet skapa ett diffusljudfält från 1500 Hz och uppåt i frekvens och att ha så bra kontroll över reflexerna som möjligt. 1700 Hz är 1a dippen, men det kommer fler högre upp i frekvens och de kommer tätare i frekvens då frekvensskalan är logaritmisk.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:Stig Carlsson gjorde detta försök redan på 40-talet (mellan 65 till 70 år sedan) då han bestämnde sig för hur han skulle attackera detta problem. Han attackerade detta genom att från högtalaren i lyssningsrummet skapa ett diffusljudfält från 1500 Hz och uppåt i frekvens och att ha så bra kontroll över reflexerna som möjligt. 1700 Hz är 1a dippen, men det kommer fler högre upp i frekvens och de kommer tätare i frekvens då frekvensskalan är logaritmisk.
Mvh
Peter
Tacksam för dokumentation som styrker påståendet.
JM
sprudel skrev:petersteindl skrev:Adhoc skrev:Om man har problem med Pavarottisarna, får man väl vända ena örat till, vrid dig 90 gr i din centralt placerade snurrestol. Poff!Tidsskillnader för höger-vänster högtalare och öronen försvinner. (För direktljudet i alla fall.) Klart billig tweakning !
Helt korrekt! Jag rekommenderar alla att göra detta lilla experiment hemma i sitt lyssningsrum och på lyssnarplats. Mellan 0 och 90 graders vridning ändras frekvensen där 1a dippen skulle ske. Hör ni stora skillnader då ni vrider huvudena? Jag tippar att ni inte kommer höra skillnad utom de som har ett ekofritt rum som normalt lyssningsrum för då hörs stora skillnader. Lyssna på monoinspelad musik. Man kan också lyssna på skärt brus. Vill man så kan man lyssna på långsamt sinussvep. Lyssna först då ni har huvudet fast förankrat. Därefter då ni vrider huvudet. För att få en korrekt uppfattning vad resultatet innebär så bör samma försök även göras i ekofri kammare.
Stig Carlsson gjorde detta försök redan på 40-talet (mellan 65 till 70 år sedan) då han bestämnde sig för hur han skulle attackera detta problem. Han attackerade detta genom att från högtalaren i lyssningsrummet skapa ett diffusljudfält från 1500 Hz och uppåt i frekvens och att ha så bra kontroll över reflexerna som möjligt. 1700 Hz är 1a dippen, men det kommer fler högre upp i frekvens och de kommer tätare i frekvens då frekvensskalan är logaritmisk.
Mvh
Peter
Skulle det gå bra med gamla monoinspelningar av Jussi B.?
bootstrap skrev:Hur påverkas stereofoni och denna dipp av typ av högtalare. Tex Carlsson som jag själv har.
petersteindl skrev:bootstrap skrev:Hur påverkas stereofoni och denna dipp av typ av högtalare. Tex Carlsson som jag själv har.
Carlssonhögtalare är konstruerade för att användas i bostadrum och inte i ekofria rum. Används Carlssonhögtalare som de skall användas så gör sig just denna dipp inte gällande eftersom man lyssnar i diffusljudfält. Däremot finns andra saker som man möjligtvis kan ha synpunkter på.
Mvh
Peter
JM skrev: ...
Jag förutsätter att du har Floyd Tools bok Sound Reproduction - läs sidorna 152 ff o kolla speciellt på fig 9.7 där dippen just under 2000 Hz tydligt framträder.
Toole föreslår att denna av huvudet skapade destruktiva interferens, första tanden i ett kamfilter, kan användas konstruktivt till att hitta sweetspot i din anläggning. Genom att lyssna på pinknoise från bägge stereohögtalarna så hittar du lätt sweetspot dvs där intensiteten är som lägst.
Dippen har en signifikant negativ påverkan på "speech intelligibility". Storleken på huvudet avgör vilken frekvens som påverkas.
Problemet är mest uttalat när det inte finns några reflexer vid aktuell frekvens. Tex alltför reflexdämpad inspelningsstudio eller utomhus. Ökande mängd reflexerna fyller ut dippen. Han refererar till flera undersökningar som berör problemet.
Fragmenterad info från Google till de som ännu inte köpt Tools bok.
https://books.google.se/books?id=sGmz0y ... ad&f=false
In stereophonic listening in anechoic conditions (Fig. 1), when the listener’s head is pointing between the loudspeakers, the loudspeaker signals from the two loudspeakers arrive at any one ear with different arrival times. This difference in arrival time depends on the size of the human head, which leads to the distance from one ear to the two loudspeakers differing by approximately 7 cm. This corresponds to the value of the arrival time difference being approximately 0.2 ms. Because of this time difference, a comb filter effect is observed in the ear canal signals. If the amplitudes of the signals at the two loudspeakers are equal, the virtual source is perceived at the center point between the two loudspeakers, right in front of the listener. The timbre of this virtual source is, thus, prominently colored in anechoic conditions due to the comb filter effect. (Ville Pulkki 2004)
http://www.akustinenseura.fi/wp-content ... 08/o10.pdf
Således är stereolyssnade en primitiv ofullkomlig företeelse som vid optimerade förhållanden kan låta helt fantastiskt.
JM
bootstrap skrev:petersteindl skrev:bootstrap skrev:Hur påverkas stereofoni och denna dipp av typ av högtalare. Tex Carlsson som jag själv har.
Carlssonhögtalare är konstruerade för att användas i bostadrum och inte i ekofria rum. Används Carlssonhögtalare som de skall användas så gör sig just denna dipp inte gällande eftersom man lyssnar i diffusljudfält. Däremot finns andra saker som man möjligtvis kan ha synpunkter på.
Mvh
Peter
Med risk för att vi går off topic men vilka är dessa synpunkter?
JM skrev:Ok då är många eniga om att förväntanseffekter är en reell företeelse som påverkar våra bedömningar även när vi lyssnar.
Ett ytterligare problem o komplicerande faktor med stereofoniskt lyssnande är att ljudperceptionen börjar "skela". " Skelningsproblemet" uppträder ffa vi identiska ljud från vänster o höger högtalare. "Skelningsproblemet" förklarar delvis det stereofoniska mittljudets luddighet relativt en fysisk centerhögtalare.
JM
JM skrev:
[ Bild ]
[ Bild ] [ Bild ] [ Bild ]
Antag att vi har tre klonade Pavarotti dvs Pavarotti vänster , Pavarotti mitt o Pavarotti höger. Pavarottina är fördelade optimalt i rummet likt högtalare.
Varför?
JM
petersteindl skrev:Jag har läst Floyds bok och även lagt in just dessa sidor med bilder i tidigare trådar. Jag lägger in dem igen i den här tråden. Jag läser allt kritiskt vilket gör att jag skriver mycket i de böcker jag läser och kommenterar och ifrågasätter och fyller ut det jag anser bör stå med för förtydligande och ökad förståendes skull.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:Stig Carlsson gjorde detta försök redan på 40-talet (mellan 65 till 70 år sedan) då han bestämnde sig för hur han skulle attackera detta problem. Han attackerade detta genom att från högtalaren i lyssningsrummet skapa ett diffusljudfält från 1500 Hz och uppåt i frekvens och att ha så bra kontroll över reflexerna som möjligt. 1700 Hz är 1a dippen, men det kommer fler högre upp i frekvens och de kommer tätare i frekvens då frekvensskalan är logaritmisk.
Mvh
Peter
Tacksam för dokumentation som styrker påståendet.
JM
petersteindl skrev:Jag har en del annat jag helst skulle vilja ta upp. Det gäller din nomenklatur. Du kallar det för stereofonisk lyssning eller stereofoniskt lyssnande. Vad är det?
..
Om du menar att lyssna på stereo så använd istället lyssna på stereofonisk ljudåtergivning eller ljudåtergivning baserat på stereo, ...
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Jag har läst Floyds bok och även lagt in just dessa sidor med bilder i tidigare trådar. Jag lägger in dem igen i den här tråden. Jag läser allt kritiskt vilket gör att jag skriver mycket i de böcker jag läser och kommenterar och ifrågasätter och fyller ut det jag anser bör stå med för förtydligande och ökad förståendes skull.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag har läst Floyds bok och även lagt in just dessa sidor med bilder i tidigare trådar. Jag lägger in dem igen i den här tråden. Jag läser allt kritiskt vilket gör att jag skriver mycket i de böcker jag läser och kommenterar och ifrågasätter och fyller ut det jag anser bör stå med för förtydligande och ökad förståendes skull.
Okynnesanvändandet av överstrykningspenna renderar det dock oläsligt, speciellt som vi saknar en nyckel till vad de olika färgerna betyder. Maggie Thatchers en till tre understrykningar vet jag vad de betyder, men det där var mer en surrealistisk röra...
Adhoc skrev:Färgglada sidor PeterMina är med kaffespill, brödsmulor och hundöron. Jag konstaterade samma sak som det redogörs för i Tools bok. Huvudet blockade helt reflektion vid knappa 2 kHz och högre för mick vid höger respektive vänster öra och dämpade med ca 5 dB mellan mickplatserna för lägre frekvenser som "vek sig" runt huvudet.
(Det var en reflektion snett bakifrån vid ca 28 ms. Utgick från höger högtalare, gick diagonalt över rummet in i vänster bakre hörn, styrdes därifrån medvetet mot bakre delen av höger sidovägg för att därifrån medvetet styras mot sweetspot. Den uppställningen gav mig klart bäst känsla av ett rum med stor volym och riktigt "trevligt" ljud. En sunkig, mörk bild för att man ska kunna se laserpricken på skallen. Till vänster om mickstativet, framifrån sett, kan det skymtas något rött i en fasttejpad spegel på dörren som är sista anhalten före ljudreflektionen går mot sweetspot, ca 12 dB lägre än direktljudet.)
[ Bild ]
Laila skrev:Den som har mest artiklar i arkivet när hen dör vinner . . . typ !
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster