mangs skrev:IngOehman skrev:
3. Punkt 1 och 2 gäller dessutom vare sig om de tidiga refiexerna är ifasiga eller urfasiga. Och för att undvika missförstånd, med det menas INTE huruvida de interfererar konstruktivt eller destruktivt med de direktanlända ljudet (vilket ju alltid blir frekvensberoende) bara huruvida det är vända likadant eller uppånervända. Dock låter det inte identliskt likadant med ifasreflexer och urfasreflexer, lika lite som reflexer som är fördröjda X ms låter likadant som den som är fördröjda Y ms.
Vh, iö
Intressant, du har inte möjlighet att utveckla det du skriver i fetad text ovan? Vad menar du med uppånervända?
Att en transient som går uppåt istället går nedåt. Om högtalaren i direktljudet ger ifrån sig en transient med positiv polaritet så kan en reflex från en vägg i rummet vara i samma fasläga (men fördröjt förstås) eller vara i det motsatta fasläget (fortfarande fördröjt). Det senare gäller vissa av reflexerna från rummets väggar om högtalaren är en dipol, eftersom sådana högtalare strålar ut alla ljud i två versioner, den framåt och en bakåt, och de är fasvända i förhållande till varandra.
mangs skrev:Jag har nämligen trott att om du matas med två signaler som är identiska men där den ena är i motfas så ser de likadana ut fast upp och ned?
Javisst, det är ju det jag skrev.
Är signalerna sinusformade eller har någon annan form som är upp-/nedsymmetrisk så kan man förvisso inte se skillnad på en rättvänt och en uppånervänd version om man inte vet hur förskjutna i tiden de är i förhållande till varandra. Men en sinuston är ju ett specialfall. En musiksignal behöver ju inte vara symmetrisk, den kan vara kraftigt asymmetrisk. Ljud från många trummor och ljudet från t ex en högljutt spelad trumpet är väldigt asymmetriska. Trycktopparna kan vara mer än 5 gånger starkare än undertrycken (som i gengäld upptar längre tid*).
mangs skrev:Å andra sidan så blir det ju lite annorlunda om fasvinklarna inte är exakt 0/180/360 grader. Två signaler som konstruktivt läggs samman kan som maximalt summeras till att vi upplever en nivåhöjning med +6dB medan de i ett större fasområde ger mindre ökningar än så för att då när signalerna släcker ut varandra vid 180 grader ta ut varandra helt.
Är inte säker på vad du vill ha sagt med detta. Men två signaler som ligger i fas med varandra (vilket bestäms av båda fasläget och fördröjningen) ger en summa om +6dB om de var lika starka.
Summerar man två signaler ur fas så blir summan svagare än de starkaste av de två, och noll om de är lika starka.
Summerar man två signaler som ligger i randomfas så blir summan +3dB om de var lika starka. Randomfas är ett teoretiskt begrepp som verkligheten dock kan komma mer eller mindre nära. Den kommer väldigt nära om man t ex tittar på en bredbandig signal (en musiksignal eller brus t ex) som är fördröjd väsentligt mera än några våglängder för den lägsta frekvens den innehåller.
mangs skrev:Menar du att det är viktigt att interferensen är på samma sida om 0? [(quote]
Jag vet inte vad det betyder.mangs skrev:För att ge ett exempel med två signaler med två sinusvågor där den ena är på 100Hz medan den andra är på 101Hz. Spelar du upp dessa i varsin högtalare där de är i fas större delen av tiden eller i motfas så kommer vi ju få rätt olika resultat.
Ja, tittar man på hur två signaler med olika frekvens summerar, och vill ha ett enkelt svar på frågan, så måste man använda ett mätfönster som är väsentligt längre än periodtiden för interferensen mellan signalerna. Annars för man inte med en hel cykel med tillräcklig marginal. Och summan blir då +3dB om signalerna är lika starka.
När man talar om att addera ett direktljud och ett reflekterat ljud kan vi dock förutsätta att båda i ett rimligt långt tidsperspektiv har samma frekvensinnehåll. Därmed inte nödvändigtvis samma frekvensvägning, men en ton i direktljudet motsvaras av exakt samma ton (igen, möjligen med en annan klanglig vägning) i det reflekterade ljudet, inte något 1 Hz därifrån.
Vh, iö
- - - - -
*Om signalen saknar DC-innehåll (utöver själva lufttrycket).