Placeboeffekt och stereofonisk återgivning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Re: Placeboeffekt och stereofonisk återgivning

Inläggav Laila » 2015-12-02 22:58

sprudel skrev:
Laila skrev:Den som har mest artiklar i arkivet när hen dör vinner . . . typ ! :)

Hen är också en illusion, en fantomprojektion av något annat, i verkligheten är det en hon, eller han. Varför denna skräck för genus?

Ok, den som har mest artiklar i arkivet när den dör vinner . . . typ !
Bättre så ? :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-12-02 23:14

sprudel skrev:
Laila skrev:Den som har mest artiklar i arkivet när hen dör vinner . . . typ ! :)

Hen är också en illusion, en fantomprojektion av något annat, i verkligheten är det en hon, eller han. Varför denna skräck för genus?

Nu tycker jag att vi verkligen ska försöka hålla god stil och inte blanda ihop kön med genus! Begreppsförvirring gynnar ingen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-12-02 23:29

Helt riktigt, helt rätt . . . inte fan kan man skriva: Igår så fastnade jag i genus på Systemet . . . typ. 8O
Senast redigerad av Laila 2015-12-02 23:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-12-02 23:31

Laila skrev:Helt riktigt, helt rätt . . . inte fan kan man skriva: Igår så fastnade jag i genuset på Systemet . . . typ. 8O

Fick du en flaska i genus? 8O Måste gjort ont...
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-12-02 23:41

Inte så farligt, bara ena 20cl Jägermeister . . . typer. :)

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-12-03 00:26

Laila skrev:Helt riktigt, helt rätt . . . inte fan kan man skriva: Igår så fastnade jag i genus på Systemet . . . typ. 8O

Fast kan man skriva: Igår så fastnade jag i henne på Systemet? Man kan i och för sig göra det, fastna alltså, men att skriva det :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-03 00:59

JM skrev:
petersteindl skrev:Jag har läst Floyds bok och även lagt in just dessa sidor med bilder i tidigare trådar. Jag lägger in dem igen i den här tråden. Jag läser allt kritiskt vilket gör att jag skriver mycket i de böcker jag läser och kommenterar och ifrågasätter och fyller ut det jag anser bör stå med för förtydligande och ökad förståendes skull.

Mvh
Peter

Bra Peter!

Du visar tydligt med dina anteckningar/överstrykningar att boken är viktig men inte lätt att ta till sig.
Råd - gå till original artiklarna när du inte förstår vad Toole menar.

JM

Mina anteckningar och färgöverstrykningar gör jag av helt andra skäl än du tror.

Den blå färgpennan använder jag företrädelsevis för att markera namn på artikelförfattare som det hänvisas till samt för viktiga slutsatser och annat mycket viktigt i sammanhanget som jag själv kan vilja använda då jag förhoppningsvis så småningom skriver mina egna texter. Den gröna pennan är det som är näst viktigast och som ofta ligger till grund till författarens slutsatser. Sedan har jag gul färg som är lite viktigare brödtext som binder ihop text till ett sammanhang. Sedan finns det tre olika "röda" färger varav jag företrädelsevis använder den ena för författarens frågeställningar som jag anser viktiga. Orange och lila alternerar jag då jag tycker texten är viktigare än att markeras med gult. Sedan finns det massor med undantag då jag t.ex. glömmer bort att byta färgpenna medans jag läser. Ändamålet är för att jag lätt vill hitta tillbaka om jag vill använda mig av texten i min egen skrift.

Att jag skriver text med kulspetspenna i böckerna är för att jag helt enkelt vill anteckna alla tankar och associationer jag får medans jag läser. Det behöver inte ens vara tankar som berör ämnet i boken. Jag vill absolut memorera mina tankar genom att skriva ner dem på så snabbt och enkelt sätt som möjligt och det blir i boken jag läser medans jag läser. Jag hinner inte sträcka mig för att få fatt ett block och skriva ner saker i för då glömmer jag ofta vad jag tänkt för några sekunder sedan. Jag fokuserar stenhårt och tappar jag fokus så tappar jag sammanhanget. Allt som jag tycker är fel i de böcker jag läser skriver jag ner hur jag istället tycker det bör stå skrivet i boken. Ibland då jag åter läser en bok efter 3 år så har jag svårt att minnas vissa avsnitt jag skrivit och blir lite impad över att jag kunde skriva det jag skrivit som jag därefter helt glömt bort. Det är då jag är tacksam för att jag skriver ner allt jag tänker på medans jag läser.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-12-03 07:35

Laila skrev:
sprudel skrev:

Så, så! Du får väl skriva hen om du vill. Det är bara jag som hängt upp mig på detta.
Int behöver du anpassa dig efter mina hangups. :)
Men håll ändå med om att hen är en fantomprojektion av han och hon, hen finns ju inte heller.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-12-03 10:12

sprudel skrev:
Laila skrev:
sprudel skrev:

Så, så! Du får väl skriva hen om du vill. Det är bara jag som hängt upp mig på detta.
Int behöver du anpassa dig efter mina hangups. :)
Men håll ändå med om att hen är en fantomprojektion av han och hon, hen finns ju inte heller.

Hen ska inte användas för att ersätta han eller hon utan när kön är ovidkommande, från wiki "Om en elev vill överklaga bör hen först vända sig till rektor".

Hen kan användas normkritiskt också.

Hen bör inte användas på en person för att ersätta han eller hon, undantaget de som faktiskt vill ha hen som kön.

Själv tycker jag att hen funkar extra bra på forum eftersom jag oftast inte vet om det är en han eller hon bakom användarnamnet. Då blir det dessutom lite normkritiskt också och det är ju alltid bra :)

Så man kan säga att hen inte är en fantomprojektion eftersom det inte försöker vara ett kön, snarare avsaknaden av kön, en person, vem som helst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-03 10:27

bootstrap skrev:Hen ska inte användas för att ersätta han eller hon utan när kön är ovidkommande, från wiki "Om en elev vill överklaga bör hen först vända sig till rektor".

Behövs inget ord alls, dåligt exempel. "Elev som vill överklaga bör först vända sig till rektor(n)."
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JM

Inläggav JM » 2015-12-03 10:31

sprudel skrev:Ska vi försöka gå till botten med detta en gång för alla?

Tack återigen Sprudel för du tar placebo och stereofoniskt återgivning. Faktiskt.se kryllar av missuppfattningar. Bra att en gång för alla ta bort så många "så här har det alltid varit missuppfattningar" som möjligt.

Stereofonisk återgivning kan aldrig ensamt ge placebo. Det måste finnas någon som lyssnar. Hjärnans förväntan - placeboeffekten skapas i hjärnan.

petersteindl skrev:
bootstrap skrev:
petersteindl skrev:Carlssonhögtalare är konstruerade för att användas i bostadrum och inte i ekofria rum. Används Carlssonhögtalare som de skall användas så gör sig just denna dipp inte gällande eftersom man lyssnar i diffusljudfält. Däremot finns andra saker som man möjligtvis kan ha synpunkter på
Mvh Peter

Med risk för att vi går off topic men vilka är dessa synpunkter?

1a golvreflex, 1a takreflex, 1a sidoväggsreflexer och hur högtalarna summerar runt delningen pga delningsfiltrets dimensionering där man mäter fasgång och frekvensgång på direktljudet och direktljudet summerat med 1a reflex då rummet räknas in. Jag har dock synpunkter på detta gällande alla högtalare på marknaden, d v s inte bara Carlssons. Jag skulle inte inkludera dessa fel inom placebo eller ens se dessa fel som en del av nervsystemets, men det är lite en sanning med modifikation, men placeboresonemang berörs inte av detta.
Med vänlig hälsning Peter

Här tar Peter upp nästa viktiga del i den stereofoniska illusionen nämligen reflexerna. Utan reflexerna är illusionen ofullständig. Vid stereofoniskt lyssnande finns en förväntan, placebo, baserad på tidigare erfarenheter o sannolikt genetiska faktorer hur reflexerna skall uppträda i relation till direktljudet.
Utmaningen är att fixa rätt mix av reflexer i relation till direktljudet för att skapa den perfekta stereofoniska illusionen.

Inställningen till reflexerna och att hjärnan är för adaptiv är som jag ser det största problemet på faktiskt.se för att nå den optimala stereofoniska illusionen.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-12-03 12:31

Vi får se hur diskussionen utvecklar sig. Vilar lite då jag vill fundera på Peters långa inlägg också. Missar man en liten detalj i resonemanget så håller ju kedjan inte ihop längre. Alla länkarna ska med.
Men om man ser det så här att den bild hjärnan skapar av den fysiska verkligheten alltid är påverkad av förförståelsen och att man skulle kunna skilja ut det man i vanligt tal kallar förväntanseffekt (placebo) från detta så vet jag inte hur det ska gå till.
Det är tusan så mycket enklare i naturvetenskap där man tex kan fälla ut joner till ett svårlösligt salt och räkna bakåt mha koncentrationen på titratorn, vilket man kan göra i flera steg för att nå det man är ute efter.
Bekymret med de här mjuka vetenskaperna är att vi inte längre enbart kan öka förstoringsgraden för att se detaljer och förstå mekanismer, vi får zooma ut och istället leta mönster och samband. Statistik verktyget blir det som får leda oss mot säkrare utsagor.
Det är iaf ett lite spännande resonemang som förs om illusionen i en 3D-upplevelse som skapats via stereofonisk återgivning är i samma härad som förväntanseffekter. Det är ju en artefakt i vår perception, vi hör saker där de inte är i fysisk mening. Många verkar ju ha rotat ordentligt i detta fenomen och känner till de fysiska omständigheter och de därmed följande krav på återgivning som krävs, fföa på högatalarsidan men hur fungerar det i hjärnan, och vad har det med placebobegreppet att göra?
Jag tror också att vi är i behov av tydlighet och koncensus om de begrepp vi använder i diskussionen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-12-03 13:58

sprudel skrev:Men håll ändå med om att hen är en fantomprojektion av han och hon, hen finns ju inte heller.

I så fall måste nog alla pronomen räknas som fantomprojektioner. Det är inte "hen", "han" eller "hon" som finns, det är personen, om det nu är en person som avses.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-03 14:23

Nattlorden skrev:
bootstrap skrev:Hen ska inte användas för att ersätta han eller hon utan när kön är ovidkommande, från wiki "Om en elev vill överklaga bör hen först vända sig till rektor".

Behövs inget ord alls, dåligt exempel. "Elev som vill överklaga bör först vända sig till rektor(n)."

Det är ett alldeles utmärkt exempel på hur det könsnetrala personliga pronomenet hen kan användas
Att en mening kan omformuleras så att det personliga pronomenet utesluts eller byts ut är inget konstigt och verkligen inget giltigt argument för exemplet skulle vara dåligt avseende att visa hur hen kan användas

Ditt inlägg är däremot ett exempel på dålig förståelse av en texts innebörd och mening

Föregående

Återgå till Generellt om hifi