sprudel skrev:Ska vi försöka gå till botten med detta en gång för alla?
Tack återigen Sprudel för du tar placebo och stereofoniskt återgivning. Faktiskt.se kryllar av missuppfattningar. Bra att en gång för alla ta bort så många "så här har det alltid varit missuppfattningar" som möjligt.
Stereofonisk återgivning kan aldrig ensamt ge placebo. Det måste finnas någon som lyssnar. Hjärnans förväntan - placeboeffekten skapas i hjärnan.
petersteindl skrev:bootstrap skrev:petersteindl skrev:Carlssonhögtalare är konstruerade för att användas i bostadrum och inte i ekofria rum. Används Carlssonhögtalare som de skall användas så gör sig just denna dipp inte gällande eftersom man lyssnar i diffusljudfält. Däremot finns andra saker som man möjligtvis kan ha synpunkter på
Mvh Peter
Med risk för att vi går off topic men vilka är dessa synpunkter?
1a golvreflex, 1a takreflex, 1a sidoväggsreflexer och hur högtalarna summerar runt delningen pga delningsfiltrets dimensionering där man mäter fasgång och frekvensgång på direktljudet och direktljudet summerat med 1a reflex då rummet räknas in. Jag har dock synpunkter på detta gällande alla högtalare på marknaden, d v s inte bara Carlssons. Jag skulle inte inkludera dessa fel inom placebo eller ens se dessa fel som en del av nervsystemets, men det är lite en sanning med modifikation, men placeboresonemang berörs inte av detta.
Med vänlig hälsning Peter
Här tar Peter upp nästa viktiga del i den stereofoniska illusionen nämligen reflexerna. Utan reflexerna är illusionen ofullständig. Vid stereofoniskt lyssnande finns en förväntan, placebo, baserad på tidigare erfarenheter o sannolikt genetiska faktorer hur reflexerna skall uppträda i relation till direktljudet.
Utmaningen är att fixa rätt mix av reflexer i relation till direktljudet för att skapa den perfekta stereofoniska illusionen.
Inställningen till reflexerna och att hjärnan är för adaptiv är som jag ser det största problemet på faktiskt.se för att nå den optimala stereofoniska illusionen.
JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.