EKK: Så mycket bättre?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav DVD-ai » 2015-12-01 06:44

jäkla intressant inlägg Ingvar :)

jag sitter nöjd med mina förtennade Mång-Karderliga ledare med anslutningar som är lödda, kommer inte byta till EKK i dagsläget för att det helt enkelt inte är värt det extra jobbet, så himla mycket rivande för att komma åt och byta kablar i mitt fall att det totalt överväger den minimala vinsten :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-12-01 07:43

DVD-ai skrev:jäkla intressant inlägg Ingvar :)

jag sitter nöjd med mina förtennade Mång-Karderliga ledare med anslutningar som är lödda, kommer inte byta till EKK i dagsläget för att det helt enkelt inte är värt det extra jobbet, så himla mycket rivande för att komma åt och byta kablar i mitt fall att det totalt överväger den minimala vinsten :D

Imponerande jobb att verkligen borra ner sig i ett område på detta viset, spännande att läsa. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-01 08:57

IngOehman skrev:
Objektivisten skrev:Alla som läst de senaste inläggen räcker upp en hand. :D

Problemet med att komma med sådana uppmaningar på internetforum är att du inte ser vilka som sitter därhemma och räcker upp handen.

Vh, iö

Va? då tar jag ner min nu då...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-12-01 09:00

:lol: ja jag ville delge resultatet av mina omfattande tester på senare tid :mrgreen:

Kan tillägga att jag HAR brytt mig och testat mycket, kom fram till att Jag inte hörde skillnad på EKK och Biltema mång-kardelig.
Och att vilket humör jag va på, vart jag hade fötterna på bordet i relation till reflexer från högtalarna samt hur mycket jag gillade musiken hade större påverkan på upplevs ljudkvalitet.

Jag kom fram till att jag tyckte Nordost saknade något i toppen, enda kabeln som verkligen "stod ut" och det var på ett negativt sätt...
Så nu för tiden så känner jag att har jag tenpläterade mång-kardeliga så är det bra nog för mig ^^

Jag bryr mig mer om allting som har med rummet att göra, t.ex. Hur det får mig att känna i komfort och trivsel, hur mycket ljushållaren intill vänster högtalare reflekterar ljud och hur detta låter samt hur ljudmiljön upplevs även utan musik på.
Sådant som jag upplever gör skillnad helt enkelt :)
Min uppfattning är alltså att med fötterna på bordet hemma i olika lägen så förändras ljudet klart hörbart, till skillnad från mellan biltema kabel och EKK.
Inte så konstigt... Jag har ju reflektioner där ifrån som en del av dom är destruktiva, en kudde brukar hamna på 1/6 av bordet vid finlyssning :P

Ja ämnet kablar har sin plats!
Jag har i alla fall hittat mitt förhållningssätt till detta med kablar och hur stor påverkar jag upplever att det gör att byta från bra till bättre.
Och resultat är att jag helst inte bryr mig om kablarna !
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-01 09:47

I en tidigare artikel som iö skrev, den om RG62, så påpekades fördelen med luft som dielektrika. Samtidigt som han påstod att det troligen inte spelade någon roll så förespråkade han försiktighetsprincipen i det fallet. När det gäller högtalarkablar är denna försiktighet angående isoleringens dielektrika inte omnämnd. Men Supra har ju ändå sina halogenfria versioner, som både har förtennade ledare och stabilare plasthölje av polyeten, med bättre dielektrika än PVC-varianterna. Höljet har dessutom lägre friktionskoefficient så den är lättare att dra i rör.
Dessa kablar tycker jag känns bäst, när jag kopplar upp mina högtalare, och känslan är ju det viktigaste.
Även EKK finns i en variant med bättre dielektrika för de extremt försiktiga, EKKX halogenfri heter den.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-01 14:41

DVD-ai skrev::lol: ja jag ville delge resultatet av mina omfattande tester på senare tid :mrgreen:

Kan tillägga att jag HAR brytt mig och testat mycket, kom fram till att Jag inte hörde skillnad på EKK och Biltema mång-kardelig.
Och att vilket humör jag va på, vart jag hade fötterna på bordet i relation till reflexer från högtalarna samt hur mycket jag gillade musiken hade större påverkan på upplevs ljudkvalitet.

Precis som väntat med andra ord.

DVD-ai skrev:Jag kom fram till att jag tyckte Nordost saknade något i toppen, enda kabeln som verkligen "stod ut" och det var på ett negativt sätt...
Så nu för tiden så känner jag att har jag tenpläterade mång-kardeliga så är det bra nog för mig ^^

Jag bryr mig mer om allting som har med rummet att göra, t.ex. Hur det får mig att känna i komfort och trivsel, hur mycket ljushållaren intill vänster högtalare reflekterar ljud och hur detta låter samt hur ljudmiljön upplevs även utan musik på.
Min uppfattning är alltså att med fötterna på bordet hemma i olika lägen så förändras ljudet klart hörbart, till skillnad från mellan biltema kabel och EKK.
Inte så konstigt... Jag har ju reflektioner där ifrån som en del av dom är destruktiva, en kudde brukar hamna på 1/6 av bordet vid finlyssning :P

Här kommer vi in på någonting intressant - nämligen om felet är påverkans storlek.

Jag tycker inte att det är så enkelt. Jag räknar i normalfallet INGA av de påverkanseffekter som hör till lyssnarens närmiljö som "fel". Att det rent fysikaliskt är så att ljudet som når öronen påverkas av om vi har fötterna på bordet eller inte, gör inte den påverkan till en del av återgivningen, som jag ser det. Ljudet som når öronen blir ju olika beroende på viken frisyr eller tröja vi har också.

Jag räknar alla sådana påverkanseffekter som förändring i vår lyssning och inte en förändring i återgivningen. Alla varianter av förändringar i vår lyssning är lika "naturliga", och då vi är en del av dem så förväntar vi oss inget annat än att höra som vi hör med varje tänkbar aktuell frisyr eller sittställning. Så är det ju även live. Skulle inte ljudet som når öronen påverkas alls av det som händer i vår närmiljö, så skulle det däremot bli väldigt onaturligt, som om vi tvangs lyssna med hörlurar.

DVD-ai skrev:Ja ämnet kablar har sin plats!
Jag har i alla fall hittat mitt förhållningssätt till detta med kablar och hur stor påverkar jag upplever att det gör att byta från bra till bättre.

I de flesta anläggningar finns det massor av saker som bättre förtjänar ens uppmärksamhet och omsorg, ja.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-12-01 15:27

IngOehman skrev:
DVD-ai skrev::lol: ja jag ville delge resultatet av mina omfattande tester på senare tid :mrgreen:

Precis som väntat med andra ord.

DVD-ai skrev:Jag kom fram till att jag tyckte Nordost saknade något i toppen, enda kabeln som verkligen "stod ut" och det var på ett negativt sätt...

Här kommer vi in på någonting intressant - nämligen om felet är påverkans storlek.

Jag tycker inte att det är så enkelt. Jag räknar i normalfallet INGA av de påverkanseffekter som hör till lyssnarens närmiljö som "fel". Att det rent fysikaliskt är så att ljudet som når öronen påverkas av om vi har fötterna på bordet eller inte, gör inte den påverkan till en del av återgivningen, som jag ser det. Ljudet som når öronen blir ju olika beroende på viken frisyr eller tröja vi har också.

Jag räknar alla sådana påverkanseffekter som förändring i vår lyssning och inte en förändring i återgivningen. Alla varianter av förändringar i vår lyssning är lika "naturliga", och då vi är en del av dem så förväntar vi oss inget annat än att höra som vi hör med varje tänkbar aktuell frisyr eller sittställning. Så är det ju även live. Skulle inte ljudet som når öronen påverkas alls av det som händer i vår närmiljö, så skulle det däremot bli väldigt onaturligt, som om vi tvangs lyssna med hörlurar.

DVD-ai skrev:Ja ämnet kablar har sin plats!

I de flesta anläggningar finns det massor av saker som bättre förtjänar ens uppmärksamhet och omsorg, ja.

Vh, iö

Nu gällde fötterna på bordet i just mitt fall hemma hos mig att jag har en tidig 1a reflex där från diskanten i höger högtalare.
Något som enligt mig blir en tydligt fel i ljudet som når mina öron :)

Men annars håller jag absokut med dig om att olika påverkningar som rummet gör i övrigt kan upplevas naturligt för det rummet och behöver inte vara "rätt" eller "fel". :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-12-01 23:25

IngOehman skrev:
icko skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Det går att isolera de enskilda kardelerna i en flerkardelig kabel medelst en metall som ar en högre resistans, för att uppnå en böjligare kabel, se te x Supra Ply.

EKK är ett kärt ämne på forumet och du kan hitta väldigt många inlägg om den, både älskad och hatad. Fördelen är ju att den är billig, nackdelen är att den är ett åbäke. Det sista är ju inga problem när man väl fått den ordentligt kontakterad och placerad, men den som påstår att den är smidig har en annan definition på det än jag.

Ply Series Loudspeaker cables
"Increasing cable size can usually reduce cable resistance, but at the expense of increasing cable inductance. This is musically unacceptable for high quality sound and music applications. Some solutions exist, but these may have other limitations, which can make them impractical.

Conventional stranded cables made from copper, silver or related conductors can suffer from complex oxidation, making the surface into a semi-conductor. The diodes so formed between the strands are not seen by steady-state signals, but look like the plates of a high value capacitor to transient signals. This causes low-level energy storage and release after transients, that is invisible to steady-state testing yet nonetheless is perfectly audible with many music recordings.

Supra Ply is a large-section, low resistance cable, which can overcome these limitations, by using a proprietary, pure tin-plating. This has the double benefit that tin and copper meld without forming a diodic barrier and that tin strongly resists most common causes of metal corrosion, hermetically protecting the copper, making Supra Ply ideal for outdoor use in either car (automobiles) vans and/or truck as well as marine applications, where salt water may quickly corrode a pure copper cable.

Even if oxidation should form on the outside of Supra Ply, it will be sonically benign, as in audiograde "metal oxide" resistors, which are really tin oxide. (Because Ply cables are tin-plated, they are effectively impervious to corrosion when used outdoors). Sonically, tin-plating has no known negative effects on sound quality, especially over time, leading to extended periods of good quality sound, with no likelihood of deterioration, as is usual when plain copper or silver-plated conductors oxidise.

Note: both Ply 3.4 and Ply 3.4S are Hi-Fi Choice "Recommended" speaker cables."

Du kan också hitta många trådar där hörbarheten mellan olika kablar vitt och brett, förnuftigt och oförnuftigt, sakligt och känslomässigt diskuteras. Den enda gemensamma nämnaren är att ämnet verkligen engagerar :D

Att kablar kan få känslorna att svalla på faktiskt och andra forum har inte undgått mig :), Jag är inte direkt intresserad av kablar, troligtvis varför jag missat termen ifråga.

Det hade varit trevligt om supra visade hur de kom fram till resultatet, och att det inte går att påvisa effekten i steady state, utan endast i transienta förlopp.

Jag får väl erkänna att det till stor del är mitt fel att Supra byggde kablarna (de förtennta mångkardeliga) som de blev, och även om jag inte har något svar på varför de hävdat att det inte går att påvisa effekterna i steady state så kan jag ju skissa lite på skäl till att det kan vara lättare att de uppnår hörbarhet på olika typer av transienta signaler.

Det är inte jätteenkelt att räkna ut på vilken nivå förvrängningarna hamnar i en normal kabel, men skapligt enkelt är det att räkna ut vorst-case, genom att helt enkelt åsätta kabeln diverse olika egenskaper (antal och rundhet kardeler, ickehomogenitet i både kardelerna som enskildheter och för kardelknippet som helhet, tryck från isoleringen...) och utgå ifrån att det är så illa som det kan vara. Det är rätt många år sedan jag gjorde dessa beräkningar, men TROTS att man åsätter kabeln maximalt dåliga egenskaper så blir det på en statisk signal trots allt inga förvrängningar som är större än typ -80 dB eller så.

Men med transienta signaler av "rätt slag" (fel slag alltså, svåra signaler) så kan det bli åtskilligt värre, och det beror på att en kabel är både ett elektriskt och ett mekaniskt system, och det senare är system som kan lagra energi och avge eller modulera med den, senare. Kabeln är om den är flerkardelig på sätt och vis lite som en kolkornsmikrofon, men en mycket, mycket dålig kolkornsmikrofon förstås.

Men ett exempel på en signal som man kan tänka sig kan ställa till med mera hörbarhet än en statisk sinuston, är en signal som exiterar kabeln (låter det kortvarigt gå en mycket stor ström i kabeln således att den sugs ihop, alltså att kardelerna trycks mot varandra) och därefter en hörbart svag signal, men med ett DC-, eller i varje fall LF-innehåll. Då kommer efterdyningarna i kabeln att modulera de lågfrekventa signalerna således att en liten del av dem omvandlas till "grus", vars hörbarhet ökar om det inte samtidigt finns några signifikant starka ljud.

Nu vet jag som sagt inte om det är så de tänkt på Supra, men det är en möjlig förklaring i varje fall.

- - -

Kan väl också nämna att jag inte själv hittat på det där med att göra "halvlitzkablar" på detta sätt, även om det var jag som tipsade om idén till Tommy. Både genom att han läste artiklar jag skrivit, men också genom att han kontaktade mig och vi talade en del av saken. Minns inte var jag först kom i kontakt med idén, men möjligen var det i Göteborg för många men inte jättemånga år sedan (i början eller mitten av 80-talet), i form av en mångkardelig kabel med förtennda kardeler som jag tror kom från... något brandlarm?, och kabeln var inte bara uppbyggd så, det uttalades dessutom tydligt (Leif Sunesson berättade om det) att kabeln rekommenderats av Leif Ernstsen i Norge - på just dessa grunder.

- - -

Ordet tvärimpedansmodulation (som beskriver att impedansen på tvären i kabeln moduleras av musiksignalen) är jag nog upphovsman till, men inte själva idén att det är bra att ta bort den med kablar som har förtennda kardeler. Mitt recept var ju att bara använda EN kardel, eller att använda riktig Litz-kabel, för då är man ju i både fallen av med fenomenet till 100%. :)

Det betyder dock inte att man är av med alla modulationsfenomen, många fler är möjliga. I kablar som inte har ett hölje med rimlig mekanisk "förspänning" OCH tillräckligt stora mekaniska förluster dessutom kan man ju även få onödigt stora rörelser mellan plus- och minus-ledarna, och sådana modulerar både kabelns kapacitans och dess induktans.

- - -

Kan avsluta att nämna att jag labbat en del med "extra dåliga" flerkardelskablar, just för att få svar på vad man bör undvika. Det har alltså handlat om kablar med nästan nolltryck mellan kardelerna (strippade kablar där kardelerna bara hålls ihop svagt genom att vara tvinnade) och dessutom asymmetriskt kontakterade i ändarna, så att tvärimpedansen märks så tydligt som möjligt. Och av dessa studier har jag märkt att skillnaderna är signifikanta mellan olika material. Av de jag testat är silverkardeler och försilvrade kopparkardeler sämst. Ren koppar är bättre, och blir även bättre ju äldre kabeln blir(!) vilket är något som jag knappt vågar skriva eftersom det låter som ett försvar för vad många flummar påstått sig uppleva. Med förtennda kopparkardeler så blir situationen minst en dekad bättre, och sen är det så många dekader förbättring ytterligare när man går till enkardeligt att det inte går att mäta, eftersom felet inte längre går att mäta då.

Men för att som avslutning på detta inlägget få in lite måtta och balans, vill jag avsluta att det är MIN uppfattning att värdet av att undvika flerkardeliga, normala, normalt kontakterade, kablar är mycket litet. Så jag ser diskussionen som framförallt akademisk. Skälet till att använda EKK är inte att det blir en gigantisk hörbar skillnad, utan att kabeln får från en med försumbart fel till en som är felfri - utan att det kostar något nämnvärt extra.

Jag tycker nämligen att det är vettigt att inför varje potentiell åtgärd i kedjan, väga in kostnaden.

Att ta en stor kostnad för ett fel som är försumbart, omätbart eller rent av ren placebo, kan jag tycka är lite ovettigt.

Men att ta en kostnad om noll eller praktiskt taget noll, för att slippa ett fel som är försumbart eller i varje fall väldigt litet kan jag tycka mejkar sens. Värdet kanske inte är så stort, men insatsen är det ju inte heller. Så jag kör gärna enkardeligt, "bara för att". Men hittar jag ingen enkardelig kabel som är väldigt billig eller som passar behovet, så ligger jag inte sömnlös över det. :)

Vh, iö

Tack för den utförliga förklaringen! Intressant att få en historien bakom också.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-12-02 08:05

Hmm!
Distinktionen mellan påverkansfaktorer som ger förändring i vår lyssning resp förändring i återgivning är intressant.
Den kan vara ett bra verktyg när man försöker reda ut vad som är vad.
Bra tänk där. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-02 19:14

Att definiera gränsen mellan ens närmiljö och det som är en del av ljudkällan, vid musikåtergivning, är liksom lektion 1d i "hifi-psykoakustik", om jag är läraren.

Lektion 1a är att konstatera att vi behöver kontemplera tre saker, stereosystemet, rummet och människan.

Lektion 1b är att högtalarens roll i kedjan, som funktion av variablerna utanför.

Lektion 1c är det holofoniska perspektivet - hur hörapparat/hjärna förstår de tre dimensionerna, och varför. Och vad det betyder med avseende på hur en anläggning (avsedd för så ackurat återgivning som möjligt) behöver vara uppbyggd.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-02 20:52

IngOehman skrev:Att definiera gränsen mellan ens närmiljö och det som är en del av ljudkällan, vid musikåtergivning, är liksom lektion 1d i "hifi-psykoakustik", om jag är läraren.

Lektion 1a är att konstatera att vi behöver kontemplera tre saker, stereosystemet, rummet och människan.

Lektion 1b är att högtalarens roll i kedjan, som funktion av variablerna utanför.

Lektion 1c är det holofoniska perspektivet - hur hörapparat/hjärna förstår de tre dimensionerna, och varför. Och vad det betyder med avseende på hur en anläggning (avsedd för så ackurat återgivning som möjligt) behöver vara uppbyggd.

Vh, iö

Var och när tänker du hålla kurserna? 8) Och kommer de att spelas in på video/dvd/bluray/uhd-bluray för de som inte kan närvara?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-02 23:31

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:Att definiera gränsen mellan ens närmiljö och det som är en del av ljudkällan, vid musikåtergivning, är liksom lektion 1d i "hifi-psykoakustik", om jag är läraren.

Vh, iö

Var och när tänker du hålla kurserna? 8) Och kommer de att spelas in på video/dvd/bluray/uhd-bluray för de som inte kan närvara?

De gamla föredragen från Göteborg som låg ute förut är väl borta, och föredraget som spelades in på diy i Uppsala för ett antal år sedan har väl aldrig lagts ut, så jag skulle inte hoppas för mycket.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-02 23:37

paa skrev:
Nattlorden skrev:

Vh, iö

De gamla föredragen från Göteborg som låg ute förut är väl borta, och föredraget som spelades in på diy i Uppsala för ett antal år sedan har väl aldrig lagts ut, så jag skulle inte hoppas för mycket.

Synd, jag hoppades kunna hyra på Hemmakväll för lite fredagsmys...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-02 23:50

Nattlorden skrev:
paa skrev:
Nattlorden skrev:

Synd, jag hoppades kunna hyra på Hemmakväll för lite fredagsmys...

Kan då föreslå att lyssna på föredragen på MP3-filerna från Arken 2004, för trots att dom nu försvunnit från LTS hemsida så har väl alla sparat ner dom?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-12-03 00:29

Nån som vill lägga upp dem igen?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-12-03 01:55

Råd 1 när det gäller kablar är väl att motionera och dra åt anslutningarna med jämna mellanrum.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2015-12-03 06:58

Hej,
Har hängt med och läst en hel del på det här forumet men har inte skrivit mycket.
Väldigt intressanta artiklar/texter av IÖ!
Man kan ju undra hur t.ex. (För att nämna något märke) NordOst Odin kostar från 250.000kr! Vet dem något som vi alla andra inte känner till. Nu har jag aldrig hört någon av deras kablar men jag känner de som har lyssnat på deras demon och säger sig ha hört skillnad mellan olika kablar. Placebo?

Själv har jag ett par Van den Hul högtalarkablar för ca 2.000kr. Tycker att dessa har ett mer öppet och klarare ljud än de billigare QED som jag hade innan.

/Lasse

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-03 08:30

Man får vara försiktig med det där med att börja "tro" på kablar och sånt (ex. magiska tweaks eller vilken fotbeklädnad man har under lyssningen) och att detta skulle ha någon signifikant påverkan på musikupplevelsen. Audiophilia Neverosan bara väntar på att poppa upp och visa sitt fula nylle... :wink:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-12-03 12:56

Objektivisten skrev:EKK har denna effekt på alla högtalare, inte bara Ino/guru. Om en vecka kommer du dock byta ut den, för den ger lyssningströtthet då den saknar sväng. Funkar iof om du inte är genuint intresserad av musik, eller bara kör film/TV.

+1 tycker även att EKK ger ett grådaskigt mellanregister och långsam bas.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-03 13:34

Man kan ju säga att man tycker nästa vad som helst, men vad betyder "tycker".

Normalt används ordet för att beskriva en subjektiv inställning. "Jag tycker att kommunism är kärlek", "Jag tycker rött passar bättre till norsk torsk"...

Men för att man skall kunna tycka något som är konkret så behöver man ju ha undersökt det på ett konkret sätt, alltså i det här fallet i en blind lyssning. Annars kan man inte tycka något, bara tro något.

Och när man "lyssnar på kablar" (egentligen så lyssnar man ju på en anläggning där det finns väldigt många flera delar än högtalarkabeln) så behöver man även jämföra med något för att kunna ge ett signalement. Vill man säga något om kabeln så bör jämförelseobjektet kanske vara "ingen kabel" (vilket väl i praktiken måste vara en väldigt kort stump av något). Men om man jämför med en annan kabel, hur vet man vilken av de två man beskriver? Eller om det man hört varit verkligt eller inbillat?

Kort sagt: Om inte saken studerats ordentligt, kan man verkligen tycka något?

- - -

Att istället formulera sig "jag upplevde" är svårare att invända emot. Vem kan ifrågasätta vad något har upplevt?

Oavsett vilket så återstår att utreda orsaken till vad som har upplevts. Och EKK har inga tekniska egenskaper som kan förklara de intryck jag uppfattar att du försöker förmedla. Min misstanke är därför att du antingen inbillar dig (att du på riktigt inte hör skillnad på denna kabel och den du jämfört med) eller att det finns fel på andra ställen i den kedja som du hör bäst med bästa kabeln. Men även det är ju bara spekulationer, jag vet inte. Vad jag vet är att den som hör de karakteristika du beskriver, inte kan veta att det beror på en specifik länk i kedjan, utan att ha undersökt den specifika länken. Alltså utan att ha gjort ett test där den isolerats således att dess egenskaper kan undersökas.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-03 13:50

IngOehman skrev:
Men för att man skall kunna tycka något som är konkret så behöver man ju ha undersökt det på ett konkret sätt, alltså i det här fallet i en blind lyssning. Annars kan man inte tycka något, bara tro något.

Jaja, tycker du ja

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-03 14:07

Jag tror du missar min poäng.

Vad jag säger är att man kan tro att det finns en gräshoppa i en cigarrlåda, men om man inte vet att det är så, så kan man bara tro något om det - det är inte en fråga man kan tycka något om.

Formuleringen "jag tycker att det finns en gräshoppa i den här cigarrlådan" är semantiskt, eller rättare sätt sakligt, tveksam.

Vh, iö

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-12-03 14:28

IngOehman skrev:Jag tror du missar min poäng.

Vad jag säger är att man kan tro att det finns en gräshoppa i en cigarrlåda, men om man inte vet att det är så, så kan man bara tro något om det - det är inte en fråga man kan tycka något om.

Formuleringen "jag tycker att det finns en gräshoppa i den här cigarrlådan" är semantiskt, eller rättare sätt sakligt, tveksam.

Vh, iö

Jag tycker tveksamhet är bra!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-12-03 14:32

_Fredrik_ skrev:

Vh, iö

Tror jag det!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-12-03 14:37

Jag löder min egna kablar för att få fram maximalt med diskant.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-03 14:38

Objektivisten skrev:
_Fredrik_ skrev:

Vh, iö

Tror jag det!

Jag tycker du borde undersöka saken

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-12-03 14:43

IngOehman skrev:Kort sagt: Om inte saken studerats ordentligt, kan man verkligen tycka något?

Absolut. Man har alltid rätten att tycka något. Att hävda något ställer sig kanske lite annorlunda. Men man måste inte alltid studera saker som en vetenskapsman med blindtester och liknande metoder för att hävda något heller. Man kommer långt med vanligt sunt förnuft och erfarenhet.

Om jag får gissa menar för övrigt de flesta kablage när man pratar om kablar. Dvs kombinationen av kontakter och kabel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-03 14:43

_Fredrik_ skrev:
Objektivisten skrev:EKK har denna effekt på alla högtalare, inte bara Ino/guru. Om en vecka kommer du dock byta ut den, för den ger lyssningströtthet då den saknar sväng. Funkar iof om du inte är genuint intresserad av musik, eller bara kör film/TV.

+1 tycker även att EKK ger ett grådaskigt mellanregister och långsam bas.

IngOehman skrev:Man kan ju säga att man tycker nästa vad som helst, men vad betyder "tycker".

Normalt används ordet för att beskriva en subjektiv inställning. "Jag tycker att kommunism är kärlek", "Jag tycker rött passar bättre till norsk torsk"...

Och när man "lyssnar på kablar" (egentligen så lyssnar man ju på en anläggning där det finns väldigt många flera delar än högtalarkabeln) så behöver man även jämföra med något för att kunna ge ett signalement. Vill man säga något om kabeln så bör jämförelseobjektet kanske vara "ingen kabel" (vilket väl i praktiken måste vara en väldigt kort stump av något). Men om man jämför med en annan kabel, hur vet man vilken av de två man beskriver? Eller om det man hört varit verkligt eller inbillat?

Kort sagt: Om inte saken studerats ordentligt, kan man verkligen tycka något?

- - -

Att istället formulera sig "jag upplevde" är svårare att invända emot. Vem kan ifrågasätta vad något har upplevt?

Oavsett vilket så återstår att utreda orsaken till vad som har upplevts. Och EKK har inga tekniska egenskaper som kan förklara de intryck jag uppfattar att du försöker förmedla. Min misstanke är därför att du antingen inbillar dig (att du på riktigt inte hör skillnad på denna kabel och den du jämfört med) eller att det finns fel på andra ställen i den kedja som du hör bäst med bästa kabeln. Men även det är ju bara spekulationer, jag vet inte. Vad jag vet är att den som hör de karakteristika du beskriver, inte kan veta att det beror på en specifik länk i kedjan, utan att ha undersökt den specifika länken. Alltså utan att ha gjort ett test där den isolerats således att dess egenskaper kan undersökas.

Vh, iö

@ IÖ: Om jag förstått det rätt så är det ett ord du invänder mot i inlägget före ditt och det är ordet "tycker".

Jag är av helt annan uppfattning. Objektivisten använder inte ordet tycker i sitt inlägg. Objektivisten kör det objektiva racet.

Fredrik tycker dock att EKK ger ett grådaskigt mellanregister och långsam bas. Jag ser inget fel i det påståendet och ordet tycker är helt korrekt använt.

Men, Fredrik använder ordet "även" och det kan associeras till att Objektivisten skulle tycka, men O har inte använt ordet tycka.

Så, om Fredrik istället skulle ha skrivit,
_Fredrik_ skrev:

+1, tycker att EKK ger ett grådaskigt mellanregister och långsam bas.

...hade du då haft samma invändning?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-03 14:59

"även" i Fredriks inlägg ska inte läsas som att Objektivisten "tycker" något utan bara som ett tilläg till hans åsikter

Annars är det väl ingen nyhet att han helt enkelt inte tycker om när andra inte tycker som han, för då tycker man fel, och kan på sin höjd tro, men det är ju förstås inte bra det heller, att tro en massa.
Så i den perfekta värden håller de som inte tycker som kejsaren käft utan att tycka och tro en massa

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-03 15:11

BORIS skrev:"även" i Fredriks inlägg ska inte läsas som att Objektivisten "tycker" något utan bara som ett tilläg till hans åsikter

Annars är det väl ingen nyhet att han helt enkelt inte tycker om när andra inte tycker som han, för då tycker man fel, och kan på sin höjd tro, men det är ju förstås inte bra det heller, att tro en massa.
Så i den perfekta värden håller de som inte tycker som kejsaren käft utan att tycka och tro en massa

+1 på det inlägget!
Ps. Stor humor i den här tråden, en del lider verkligen av storhetsvansinne.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi