petersteindl skrev:_Fredrik_ skrev:Objektivisten skrev:EKK har denna effekt på alla högtalare, inte bara Ino/guru. Om en vecka kommer du dock byta ut den, för den ger lyssningströtthet då den saknar sväng. Funkar iof om du inte är genuint intresserad av musik, eller bara kör film/TV.
+1 tycker även att EKK ger ett grådaskigt mellanregister och långsam bas.
IngOehman skrev:Man kan ju säga att man tycker nästa vad som helst, men vad betyder "tycker".
Normalt används ordet för att beskriva en subjektiv inställning. "Jag tycker att kommunism är kärlek", "Jag tycker rött passar bättre till norsk torsk"...
Men för att man skall kunna tycka något som är konkret så behöver man ju ha undersökt det på ett konkret sätt, alltså i det här fallet i en blind lyssning. Annars kan man inte tycka något, bara tro något.
Och när man "lyssnar på kablar" (egentligen så lyssnar man ju på en anläggning där det finns väldigt många flera delar än högtalarkabeln) så behöver man även jämföra med något för att kunna ge ett signalement. Vill man säga något om kabeln så bör jämförelseobjektet kanske vara "ingen kabel" (vilket väl i praktiken måste vara en väldigt kort stump av något). Men om man jämför med en annan kabel, hur vet man vilken av de två man beskriver? Eller om det man hört varit verkligt eller inbillat?
Kort sagt: Om inte saken studerats ordentligt, kan man verkligen tycka något?
- - -
Att istället formulera sig "jag upplevde" är svårare att invända emot. Vem kan ifrågasätta vad något har upplevt?
Oavsett vilket så återstår att utreda orsaken till vad som har upplevts. Och EKK har inga tekniska egenskaper som kan förklara de intryck jag uppfattar att du försöker förmedla. Min misstanke är därför att du antingen inbillar dig (att du på riktigt inte hör skillnad på denna kabel och den du jämfört med) eller att det finns fel på andra ställen i den kedja som du hör bäst med bästa kabeln. Men även det är ju bara spekulationer, jag vet inte. Vad jag vet är att den som hör de karakteristika du beskriver, inte kan veta att det beror på en specifik länk i kedjan, utan att ha undersökt den specifika länken. Alltså utan att ha gjort ett test där den isolerats således att dess egenskaper kan undersökas.
@ IÖ: Om jag förstått det rätt så är det ett ord du invänder mot i inlägget före ditt och det är ordet "tycker".
Njae, jag frågar mig, och framförallt _Fredrik_, om det han menar inte är antingen "upplever"eller "tror".
petersteindl skrev:Jag är av helt annan uppfattning. Objektivisten använder inte ordet tycker i sitt inlägg. Objektivisten kör det objektiva racet.
Jag kommenterar inte det objektivisten skriver överhuvudtaget. Det är ju en spekulation bara, och om han har rätt eller inte kommer framtiden att utvisa. Så jag ser ingen poäng med att skriva något om det.
Jag vet ju att jag själv och många, många andra har användt EKK i mycket mer än en vecka utan att byta ut den, så kanske vet Objektivisten något särskilt om personen som han påstår kommer att byta? Inte vet jag, och därför har jag heller inget att tillägga.
petersteindl skrev:Fredrik tycker dock att EKK ger ett grådaskigt mellanregister och långsam bas. Jag ser inget fel i det påståendet och ordet tycker är helt korrekt använt.
Det skulle jag också kunna göra, om det fanns något som säger att han har undersökt saken. Det finns ju en objektiv och en subjektiv sida av det hela.
1. Objektivt: Påverkar kabeln hörbart?
2. Subjektivt: Hur påverkar kabeln hörbart?
Och vad jag säger är att man inte kan "tycka" om 1, speciellt inte utan att han undersökt det. Har man inte undersökt det så vet man inte, har man undersökt det så vet man (och slipper tro något).
Om 2 kan man dock tycka något, men igen - inte utan att först ha undersökt 1!
Det är som den där gräshoppan i cigarrlådan igen.
Man kan självklart säga att man tycker att en cigarrlåda innehåller en gräshoppa, men man kan rent semantiskt inte "tycka" att cigarrlådan innehåller en gränshoppa, det betyder liksom ingenting. Men man kan tro att den gör det.
Och även om man undersöker saken och finner att där finns en gräshoppa så är det ändå inte något man tycker utan något man vet.
Om OM man däremot har undersökt saken och därför vet att där finns en gränshoppa, DÅ kan man tycka saker om den, t ex att den är liten, att den har en snygg grön färg, att den har dålig attityd...
Men problemet, som jag ser det, är att _Fredrik_ ju inte har öppnat locket.
petersteindl skrev:Men, Fredrik använder ordet "även" och det kan associeras till att Objektivisten skulle tycka, men O har inte använt ordet tycka.
Jag vet, och jag kommenterar som sagt varken det Objektivisten skriver eller det + som _Fredrik_ inleder sitt inlägg med. Bara det _Fredrik_ skriver att han tycker.
Och min invändning är alltså (igen) att det finns två komponenter, en objektiv och en subjektiv.
Den objektiva är OM kabeln hörbart påverkar signalen eller ej. Det kan man vet eller inte veta, beroende på om man undersökt saken.
Den subjektiva är HUR kabeln påverkar hörbart, OM den gör det, och det ÄR en tycksak, men för att kan skall kunna tycka något så måste man ha undersökt det. Och därför så föreslår jag att _Fredrik_ och alla andra som vill veta, undersöker saken. Konstigare än så är det inte.
petersteindl skrev:Så, om Fredrik istället skulle ha skrivit,
_Fredrik_ skrev:Objektivisten skrev:EKK har denna effekt på alla högtalare, inte bara Ino/guru. Om en vecka kommer du dock byta ut den, för den ger lyssningströtthet då den saknar sväng. Funkar iof om du inte är genuint intresserad av musik, eller bara kör film/TV.
+1, tycker att EKK ger ett grådaskigt mellanregister och långsam bas.
...hade du då haft samma invändning?
Javisst.
Min kommentar har inget med det Objektivisten skrev att göra, inget med _Fredrik_s "+" och inget med hans "även" att göra.
Det handlar bara om att man inte kan tycka något om något som är objektivt (OM den påverkar) och bara om sådana saker som är subjektiva som man har undersökt. För att kunna tycka något om en gräshoppa så måste man ha undersökt den.
Att hålla i en cigarrlåda och "tycka" att en gräshoppa i en cigarrlåda är grön blir bara konstigt om man inte ens vet att det finns en gräshoppa i cigarrlådan. Då är det tror man gör.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).