EKK: Så mycket bättre?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav petersteindl » 2015-12-03 15:17

BORIS skrev: "även" i Fredriks inlägg ska inte läsas som att Objektivisten "tycker" något utan bara som ett tilläg till hans åsikter

Annars är det väl ingen nyhet att han helt enkelt inte tycker om när andra inte tycker som han, för då tycker man fel, och kan på sin höjd tro, men det är ju förstås inte bra det heller, att tro en massa.
Så i den perfekta värden håller de som inte tycker som kejsaren käft utan att tycka och tro en massa

Här tycker jag du använder fel ord. :D
Jag tycker du istället borde skrivit så här, "även" i Fredriks inlägg bör inte läsas som att Objektivisten "tycker" något utan bara som ett tilläg till hans åsikter :)

Ordet "ska" är snarast en kommendering istället för en rekomendation, eller? Då det kan röra sig om tvetydigheter så tycker jag att man bör använda den snällare varianten d v s en rekomendation.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-03 15:25

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Kort sagt: Om inte saken studerats ordentligt, kan man verkligen tycka något?

Absolut. Man har alltid rätten att tycka något. Att hävda något ställer sig kanske lite annorlunda. Men man måste inte alltid studera saker som en vetenskapsman med blindtester och liknande metoder för att hävda något heller. Man kommer långt med vanligt sunt förnuft och erfarenhet.

Om jag får gissa menar för övrigt de flesta kablage när man pratar om kablar. Dvs kombinationen av kontakter och kabel.

/ B

Rätten och rätten... Jag får fortfarande känslan av att det jag skriver inte blir förstått. Detta handlar ju inte om rättigheter. Det handlar om ordens betydelser.

Om du hade skrivit "Man har alltid rätten att tro något. Att hävda något ställer sig kanske lite annorlunda. Men man måste inte alltid studera saker som en vetenskapsman med blindtester och liknande metoder för att hävda något heller. Man kommer långt med vanligt sunt förnuft och erfarenhet.", så hade jag inte haft några invändningar.

- - -

Men min poäng är att man bara KAN (det handlar inte om vad man har rätt till, utan om vad som är möjligt) "tycka" något om någonting subjektivt. Om objektiva saker man kan veta, tro eller inte veta något. Man kan gissa också, och när man gissar så tror man, inte tycker.

Hänger du med?

- - -

Jag talar inte om rätten att tycka något, jag talar om att man helt enkelt inte KAN tycka något, om sakers faktisktheter.

En bil som väger 1234 kg (+/- 0,5 kg kan vi säga) väger 1234 kg, och en person kan självklart tro att den väger 400 kg, men vad betyder det om personen säger att de tycker att den gör det, eller att de anser att den gör det? Det mejkar inte sens att uttrycka sig så då det är en objektiv fråga.

Om personen tycker att bilen är snygg däremot, så kan väl ingen invända, även om man själv tycker annorlunda. Det är en subjektiv fråga.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-12-03 15:51, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-03 15:48

petersteindl skrev:
_Fredrik_ skrev:
Objektivisten skrev:EKK har denna effekt på alla högtalare, inte bara Ino/guru. Om en vecka kommer du dock byta ut den, för den ger lyssningströtthet då den saknar sväng. Funkar iof om du inte är genuint intresserad av musik, eller bara kör film/TV.

+1 tycker även att EKK ger ett grådaskigt mellanregister och långsam bas.

IngOehman skrev:Man kan ju säga att man tycker nästa vad som helst, men vad betyder "tycker".

Normalt används ordet för att beskriva en subjektiv inställning. "Jag tycker att kommunism är kärlek", "Jag tycker rött passar bättre till norsk torsk"...

Men för att man skall kunna tycka något som är konkret så behöver man ju ha undersökt det på ett konkret sätt, alltså i det här fallet i en blind lyssning. Annars kan man inte tycka något, bara tro något.

Och när man "lyssnar på kablar" (egentligen så lyssnar man ju på en anläggning där det finns väldigt många flera delar än högtalarkabeln) så behöver man även jämföra med något för att kunna ge ett signalement. Vill man säga något om kabeln så bör jämförelseobjektet kanske vara "ingen kabel" (vilket väl i praktiken måste vara en väldigt kort stump av något). Men om man jämför med en annan kabel, hur vet man vilken av de två man beskriver? Eller om det man hört varit verkligt eller inbillat?

Kort sagt: Om inte saken studerats ordentligt, kan man verkligen tycka något?

- - -

Att istället formulera sig "jag upplevde" är svårare att invända emot. Vem kan ifrågasätta vad något har upplevt?

Oavsett vilket så återstår att utreda orsaken till vad som har upplevts. Och EKK har inga tekniska egenskaper som kan förklara de intryck jag uppfattar att du försöker förmedla. Min misstanke är därför att du antingen inbillar dig (att du på riktigt inte hör skillnad på denna kabel och den du jämfört med) eller att det finns fel på andra ställen i den kedja som du hör bäst med bästa kabeln. Men även det är ju bara spekulationer, jag vet inte. Vad jag vet är att den som hör de karakteristika du beskriver, inte kan veta att det beror på en specifik länk i kedjan, utan att ha undersökt den specifika länken. Alltså utan att ha gjort ett test där den isolerats således att dess egenskaper kan undersökas.

@ IÖ: Om jag förstått det rätt så är det ett ord du invänder mot i inlägget före ditt och det är ordet "tycker".

Njae, jag frågar mig, och framförallt _Fredrik_, om det han menar inte är antingen "upplever"eller "tror".

petersteindl skrev:Jag är av helt annan uppfattning. Objektivisten använder inte ordet tycker i sitt inlägg. Objektivisten kör det objektiva racet.

Jag kommenterar inte det objektivisten skriver överhuvudtaget. Det är ju en spekulation bara, och om han har rätt eller inte kommer framtiden att utvisa. Så jag ser ingen poäng med att skriva något om det.

Jag vet ju att jag själv och många, många andra har användt EKK i mycket mer än en vecka utan att byta ut den, så kanske vet Objektivisten något särskilt om personen som han påstår kommer att byta? Inte vet jag, och därför har jag heller inget att tillägga.

petersteindl skrev:Fredrik tycker dock att EKK ger ett grådaskigt mellanregister och långsam bas. Jag ser inget fel i det påståendet och ordet tycker är helt korrekt använt.

Det skulle jag också kunna göra, om det fanns något som säger att han har undersökt saken. Det finns ju en objektiv och en subjektiv sida av det hela.

1. Objektivt: Påverkar kabeln hörbart?

2. Subjektivt: Hur påverkar kabeln hörbart?

Och vad jag säger är att man inte kan "tycka" om 1, speciellt inte utan att han undersökt det. Har man inte undersökt det så vet man inte, har man undersökt det så vet man (och slipper tro något).

Om 2 kan man dock tycka något, men igen - inte utan att först ha undersökt 1!

Det är som den där gräshoppan i cigarrlådan igen.

Man kan självklart säga att man tycker att en cigarrlåda innehåller en gräshoppa, men man kan rent semantiskt inte "tycka" att cigarrlådan innehåller en gränshoppa, det betyder liksom ingenting. Men man kan tro att den gör det.

Och även om man undersöker saken och finner att där finns en gräshoppa så är det ändå inte något man tycker utan något man vet.

Om OM man däremot har undersökt saken och därför vet att där finns en gränshoppa, DÅ kan man tycka saker om den, t ex att den är liten, att den har en snygg grön färg, att den har dålig attityd...

Men problemet, som jag ser det, är att _Fredrik_ ju inte har öppnat locket.

petersteindl skrev:Men, Fredrik använder ordet "även" och det kan associeras till att Objektivisten skulle tycka, men O har inte använt ordet tycka.

Jag vet, och jag kommenterar som sagt varken det Objektivisten skriver eller det + som _Fredrik_ inleder sitt inlägg med. Bara det _Fredrik_ skriver att han tycker.

Och min invändning är alltså (igen) att det finns två komponenter, en objektiv och en subjektiv.

Den objektiva är OM kabeln hörbart påverkar signalen eller ej. Det kan man vet eller inte veta, beroende på om man undersökt saken.

Den subjektiva är HUR kabeln påverkar hörbart, OM den gör det, och det ÄR en tycksak, men för att kan skall kunna tycka något så måste man ha undersökt det. Och därför så föreslår jag att _Fredrik_ och alla andra som vill veta, undersöker saken. Konstigare än så är det inte.

petersteindl skrev:Så, om Fredrik istället skulle ha skrivit,
_Fredrik_ skrev:
Objektivisten skrev:EKK har denna effekt på alla högtalare, inte bara Ino/guru. Om en vecka kommer du dock byta ut den, för den ger lyssningströtthet då den saknar sväng. Funkar iof om du inte är genuint intresserad av musik, eller bara kör film/TV.

+1, tycker att EKK ger ett grådaskigt mellanregister och långsam bas.

...hade du då haft samma invändning?

Javisst.

Min kommentar har inget med det Objektivisten skrev att göra, inget med _Fredrik_s "+" och inget med hans "även" att göra.

Det handlar bara om att man inte kan tycka något om något som är objektivt (OM den påverkar) och bara om sådana saker som är subjektiva som man har undersökt. För att kunna tycka något om en gräshoppa så måste man ha undersökt den.

Att hålla i en cigarrlåda och "tycka" att en gräshoppa i en cigarrlåda är grön blir bara konstigt om man inte ens vet att det finns en gräshoppa i cigarrlådan. Då är det tror man gör.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-12-03 16:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-03 15:59

Mycket meningslöst OT nu

Efterlyser fler lyssningsintryck av EKK-kabeln

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-03 16:03

BORIS skrev:"även" i Fredriks inlägg ska inte läsas som att Objektivisten "tycker" något utan bara som ett tilläg till hans åsikter

Jag delar din uppfattning helt och hållet.

Jag hade heller inga invändningar i sak till det som Objektivisten skrev, även om jag tror han har fel. Men vad jag tror spelar ju ingen roll.

Jag har dock själv användt EKK mycket längre än en vecka, i många år faktiskt, och här låter det helt fantastiskt bra! :) Men jag kan ju inte utesluta att vem det nu var, kommer att lyssna i bara en vecka och sedan byta. Hur skall jag kunna veta något om det?

BORIS skrev:Annars är det väl ingen nyhet att han helt enkelt inte tycker om när andra inte tycker som han, för då tycker man fel, och kan på sin höjd tro, men det är ju förstås inte bra det heller, att tro en massa.

Om han är jag så har du en väldigt konstig uppfattning om min uppfattning! :lol: :lol: :lol:

Min uppfattning är att människor sällan tycker exakt lika om saker, och att det är alldeles utmärkt! :) Varför skall folk tycka lika? Tycker gör man om subjektiva saker, och det vore väldigt konstigt och utan egenvärde om alla tyckte lika. Leve skillnaderna!

Om frågan istället är objektiv så passar inte ordet "tycka". Sådant som är objektivt kan man veta eller inte veta och vet man inte kan man tro något om det. Det är inget konstigt med det.

Jag får en känsla av att du blandar ihop objektivt med subjektivt, och då kan det nog bli rätt så svårt att förstå det jag skriver.

BORIS skrev:Så i den perfekta värden håller de som inte tycker som kejsaren käft utan att tycka och tro en massa

Okej, Kejsaren.

Men världen är som tur är inte din "perfekta värld", så jag tror nog att jag fortsätter att tycka saker om sådant som är subjektivt, även om du inte gillar det. Och jag fortsätter nog att vara nyfiken på det objektiva också, undra och undersöka, för att slippa tro.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-03 16:35

BORIS skrev:"även" i Fredriks inlägg ska inte läsas som att Objektivisten "tycker" något utan bara som ett tilläg till hans åsikter

Annars är det väl ingen nyhet att han helt enkelt inte tycker om när andra inte tycker som han, för då tycker man fel, och kan på sin höjd tro, men det är ju förstås inte bra det heller, att tro en massa.
Så i den perfekta värden håller de som inte tycker som kejsaren käft utan att tycka och tro en massa

Jag tror inte man ska tyda allt så bokstavlig, av det som vissa skriver.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-12-03 17:26

Mina intryck av EKK är att den funkar bättre än någon annan kabel jag har haft. Iaf den med två ledare. De längre kablarna som jag har till basarna har fyra kardeler och dessa måste då lödas ihop två och två för att få plats i banankontakten. Dessa är jag tveksam till. Extremt styva är de med så att om jag flyttar och donar för mycket så kan en av kardelerna knäckas eller få sprickor i sig(om de är anslutna till mitt PA-slutsteg). Detta har hänt mer än en gång. Dock tycker jag att fördelen med att slippa massa småtrådar väger tyngre än så länge.

Lyssningsmässigt har jag inga invändningar men jag har heller inte gjort direkta jämförelser mot andra kablar. Flera år sedan så upplevde jag faktiskt skillnad mellan ett par QED och ett par Van den Hul. Hade varit intressant att testa och se om jag även skulle höra skillnader i dagsläget.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-12-03 17:40

Mina EKK fungerar alldeles utmärkt. Musik som är välinspelad låter alldeles förträffligt bra och musikaliskt genom dem. Musik som är sämre inspelad, kan svänga på rätt bra den också. Däremot har jag ingen aning om huruvida EKK fungerar bättre, eller sämre än andra kablar med av högtalartillverkaren rekommenderad area.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-03 18:49

philipbtz skrev:De längre kablarna som jag har till basarna har fyra kardeler och dessa måste då lödas ihop två och två för att få plats i banankontakten. Dessa är jag tveksam till. Extremt styva är de med så att om jag flyttar och donar för mycket så kan en av kardelerna knäckas eller få sprickor i sig(om de är anslutna till mitt PA-slutsteg). Detta har hänt mer än en gång. Dock tycker jag att fördelen med att slippa massa småtrådar väger tyngre än så länge.

Därför drog jag mina "långa fyror" i bion till ett (bil-)powerblock och drog en smidigare kabel sista (halv-)metern till högtalaren.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2015-12-03 19:57

Jag funderade på att delge forumet vad jag tycker men jag avstår nog :)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-12-03 22:40

Birger skrev:Jag funderade på att delge forumet vad jag tycker men jag avstår nog :)

Jag tycker du skall dela med dig. Tycker det är lika roligt att läsa positiva som negativa omdömen på prylar. Nästan roligare med negativa för att vara ärlig :D

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-12-03 22:46

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:De längre kablarna som jag har till basarna har fyra kardeler och dessa måste då lödas ihop två och två för att få plats i banankontakten. Dessa är jag tveksam till. Extremt styva är de med så att om jag flyttar och donar för mycket så kan en av kardelerna knäckas eller få sprickor i sig(om de är anslutna till mitt PA-slutsteg). Detta har hänt mer än en gång. Dock tycker jag att fördelen med att slippa massa småtrådar väger tyngre än så länge.

Därför drog jag mina "långa fyror" i bion till ett (bil-)powerblock och drog en smidigare kabel sista (halv-)metern till högtalaren.

Smart!

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-12-03 23:03

Jag har ingen aning om hur mina EKK låter. Men de var himla billiga och ganska fula. För mig är det en bonus att de är styva, då kan jag välja hur de ska ligga, och så fortsätter de att göra det, helt automatiskt.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-12-03 23:33

betänk bara att de ska skruvas åt emellanåt, efter dammsugning t.ex när de flyttats. bananer gör väl problemet knappt skönjbart förmodar jag :roll:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-12-03 23:49

EKK? Blaha blaha! Jag kör med 10mm2 enkelledare! Högtalarkablarna från helvetet som min brorson sade när han hjälpte mig flytta häromsistens.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-12-04 00:18

hej i

sade brorsonen det och hur i helvetet har du lyckats kontaktera belätet :lol:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-12-04 02:48

_Fredrik_ skrev:
IngOehman skrev:Jag tror du missar min poäng.

Vad jag säger är att man kan tro att det finns en gräshoppa i en cigarrlåda, men om man inte vet att det är så, så kan man bara tro något om det - det är inte en fråga man kan tycka något om.

Formuleringen "jag tycker att det finns en gräshoppa i den här cigarrlådan" är semantiskt, eller rättare sätt sakligt, tveksam.

Vh, iö

Jag tycker tveksamhet är bra!

Men är det en meningsfull utsaga, i exemplet ovan?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-04 10:32

Jag tror det var avsett att uppfattas som lustigt bara.

Vh, iö

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-12-04 13:42

Ni tror och tycker mycket i denna tråd. Jag vet att kabeln är otymplig. För mig.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-04 13:47

paa skrev:

Ja men det kan jag hålla med om.
Men jag håller inte med dig om att han bokstavligen ber folk som inte håller med honom att hålla käften, något mer sofistikerat är det oftast.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-04 14:14

Vem är "han"? Är det dig själv du talar om i tredje person?

Om så - varför inte helt sluta med att be folk hålla käften? (Sofistikerat eller ej är lika illa, låt alla vara med!)
Vad är syftet med att inte låta alla berätta om sina uppfattningar? Är du inte nyfiken på vad andra har att säga?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-04 14:17

pinnen skrev:Ni tror och tycker mycket i denna tråd. Jag vet att kabeln är otymplig. För mig.

Bra talat! :)

Då är det fel kabel för dig. De typer du testat i varje fall.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-04 15:14

BORIS skrev:
paa skrev:

Ja men det kan jag hålla med om.
Men jag håller inte med dig om att han bokstavligen ber folk som inte håller med honom att hålla käften, något mer sofistikerat är det oftast.

Vem är "dig" i din syftning, jag har inte skrivit något sådant som du citerar, utom det första, att inte allt i tråden är skrivet för att tolkas bokstavligt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-12-04 19:12

roggaro skrev:hej i

sade brorsonen det och hur i helvetet har du lyckats kontaktera belätet :lol:

Ingen "kontakt". De sitter i polskruvarna i förstärkare och högtalare. Kan vara besvärligt att hålla förstärkaren på plats i hyllan, det är mera så att kablarna håller förstärkaren...
(Jag vet! Inte så smart.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-05 00:48

Jag är mindre orolig över att kablarna skall släpa iväg förstärkaren på dåligheter, än att kontakteringen via polskruv är opålitlig och behöver dras åt med jämna mellanrum. Skruvkontakter är som regel färskvara. De håller vettigt kontakttryck en stund efter att man dragit fast dem, men sen går trycket ned till nästan noll, och då är ju liksom vitsen med att ha en sådär grov kabel rätt så bortkastad.

Vh, iö

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-12-05 01:15

jaja du pratar men betänk att om man låter förstärkaren liksom sväva ovanför, på kablarna? då riskerar man ju ingen dist från möblemanget gentemot förtärkaren som annars vore möjlig :| många på forat ska ju ha signal ner till 10Hz minst...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-12-05 01:30

roggaro skrev:jaja du pratar men betänk att om man låter förstärkaren liksom sväva ovanför, på kablarna? då riskerar man ju ingen dist från möblemanget gentemot förtärkaren som annars vore möjlig :| många på forat ska ju ha signal ner till 10Hz minst...

Svävade du när du skrev det där inlägget...?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-12-05 01:34

jo, alltså rördist kan man välan aldrig komma ifrån och hur gôtt det låter. fast annars så vete katten :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-12-20 01:37

IngOehman skrev:Jag är mindre orolig över att kablarna skall släpa iväg förstärkaren på dåligheter, än att kontakteringen via polskruv är opålitlig och behöver dras åt med jämna mellanrum. Skruvkontakter är som regel färskvara. De håller vettigt kontakttryck en stund efter att man dragit fast dem, men sen går trycket ned till nästan noll, och då är ju liksom vitsen med att ha en sådär grov kabel rätt så bortkastad.

Vh, iö

Sant. Det var inte ett så smart val. Idéen var mest att kunna ha långa kablar (> 10m) utan att oroa sig för resistansproblem pga just det. En annan fördel är att någon "mikrofoni" behövde man inte oroa sig för.
Mundus Vult Decipi

adagio

Inläggav adagio » 2015-12-21 23:01

Bild
Jag provade ganska många olika högtalarkablar för några år sedan. Vanlig EKK var riktigt bra!
Ännu bättre utan mantel, labbade rätt mycket med de isolerade ledarna i olika geometrier. Snyggade till den(se ovan)
Jag fick dock känslan att PVCn färgade eller åtminstone påverkade ljudet. Jag provade med AQ type 4 som jag gillade mer, sen provade jag att skala den och använda endast ledarna och tyckte jag fick bättre resultat med finkoppar och PE.
Men en sak erfor jag att jag alltid oavsett isoleringsmaterial föredrog homogena enkardeliga ledare framför mångtrådig dito. Jag anser att bomull som isolering låter bäst. Kan inte bevisa eller styrka detta, det är mina personliga åsikter/erfarenheter. EKK är ett helt OK alternativ även om jag skulle råda folk till AQ type 4 om man inte har en tight budget. Varför inte labba med olika flätningar och så? Jag gjorde det, börja med en vanlig fyrfläta.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi