Spotify och EBU R128, hjälp till vettja!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Spotify och EBU R128, hjälp till vettja!

Inläggav KentLindqvist » 2015-12-02 21:04

Spotify har ju ett forum för teknik etc.

Någon har startat en tråd angående Spotify och ett eventuellt införande av EBU R128.

Jag vet att någon, några från detta forum håller viss kontakt med Spotify angående detta, men varför inte angripa på flera flanker samtidigt!?!?

Deras forum är "intelligent" på så vis att de trådar med mycket aktivitet lyfts fram, och får antagligen mera uppmärksamhet av administratörer mm.

Vi är ju jättemånga med många argument, och god retorisk förmåga ibland, som kan göra sin röst hörd och i och med det kanske bidra till framgång!
Droppen och stenen och allt det där... Vem vet, rätt vad det är lyfts frågan upp rakt ifrån tråden rätt in i styrelserummet?

https://community.spotify.com/t5/Live-I ... 171#M58970

Just do it!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Re: Spotify och EBU R128, hjälp till vettja!

Inläggav KentLindqvist » 2015-12-02 23:07

Great job FAKTISKT!

Det hettar till i tråden!!! :) ...Nja, snart kanske. 8) :twisted:

Ps. Glöm inte att "gilla" bra instick i tråden. Kanske lyfter den ytterligare, vad vet jag.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-12-02 23:30

Orkar inte logga in men nämn gärna att det vore en klar konkurrensfördel gentemot konkurrenter som ex. Tidal och ett sätt att bevara ledningen.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-12-02 23:37

KarlXII skrev:Orkar inte logga in men nämn gärna att det vore en klar konkurrensfördel gentemot konkurrenter som ex. Tidal och ett sätt att bevara ledningen.

Japp, tar den flaggan. Vet inte om man behöver ett spotifykonto för att skriva där, men har man det så loggar man in med det.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-12-03 00:30

Har inte Spotify redan tagit några steg emot EBU R128? Visst, det vore bättre om dom gick hela vägen men eftersom det till stor del är skivbolag som äger Spotify så gissar jag att det blir svårt för dom att inför R128 fullt ut.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-03 19:23

Spotify funkar väl olika beroende på om man klickar i "set the same volume level for all tracks" eller inte. Med funktionen vald så tror jag medelnivån bestäms till -11dB FS och låtarna anpassas till det (med kompression eller nivåsänkning beroende på låtens crestfaktor från början). Utan funktionen iklickad så spelas det nog upp som låtarna kommer från skivbolagen.

Det stora problemet med att lägga alltsammans -23dB LUFS enl. R128 är nog om uppspelningsapparaterna (främst mobila enheter för drivning av lurar) har tillräcklig förstärkning. Ett tokkomprimerat musikstycke kommer ju att åka ner rejält i nivå och då räcker det nog inte med fullt kräm på mobilens volym för att det ska låta någorlunda högt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-12-03 21:12

https://community.spotify.com/t5/Live-I ... 374#M59154

Det där verkar vara en het topic också, demaster taggen i låtnamnet verkar förstöra för vissa som kör last.fm (och scrobbler?) och de vill att man tar bort remaster-taggen. Tycker jag är en dålig idé, då det blir svårare att hitta sådant som INTE är remastrat. Remaster-infon bör finnas kvar men kanske så att låtarna blir taggade med korrekt remasterinfo, som är en egen "bit av info" som knyts till låten.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2015-12-03 23:33

Jag skrev in en liten kommentar iaf :)
Hade varit grymt bra om dom kunde byta ut sin "same level for all tracks" funktion till att vara baserad på R128 eller om man åtminstone kunde välja vilken algoritm man vill använda för nivåmatchning.
Om en storspelare som Spotify skulle anamma detta skulle det säkerligen göra avtryck i mastringsvärlden.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-04 07:30

farbman skrev:Hade varit grymt bra om dom kunde byta ut sin "same level for all tracks" funktion till att vara baserad på R128 eller om man åtminstone kunde välja vilken algoritm man vill använda för nivåmatchning.

Ska man få nåt genomslag i kriget om loudness så tror jag R128 måste vara grundnivån för all musik på Spotify. Är det nåt man kan välja till eller från, så kommer nog nästan alla som lyssnar på "modern" musik att ha funktionen "från", och då gynnas fortfarande de som tokmastrar musiken. Lyssnare som spelar moderna (dvs hårdmastrade) låtar kommer inte alls att uppskatta att få låtarna sänkta kanske 15dB framförallt om detta innebär att det låter för lågt i lurarna trots att volymkontrollen står på max.

Spotifys val av metod för "normalisering" (medelnivån till -11dB FS) är nog inte tagen helt ur luften, men införs R128 så behövs ju ingen "...same level for all tracks." alls längre. :)

Jag tror man måste möta upp R128 med en ändrad standard för hur mobila uppspelare kan tillåtas styra ut nivån i hörlurar. Dessa båda måste komma samtidigt.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-12-04 09:11

Conan skrev:
farbman skrev:Hade varit grymt bra om dom kunde byta ut sin "same level for all tracks" funktion till att vara baserad på R128 eller om man åtminstone kunde välja vilken algoritm man vill använda för nivåmatchning.

Ska man få nåt genomslag i kriget om loudness så tror jag R128 måste vara grundnivån för all musik på Spotify. Är det nåt man kan välja till eller från, så kommer nog nästan alla som lyssnar på "modern" musik att ha funktionen "från", och då gynnas fortfarande de som tokmastrar musiken. Lyssnare som spelar moderna (dvs hårdmastrade) låtar kommer inte alls att uppskatta att få låtarna sänkta kanske 15dB framförallt om detta innebär att det låter för lågt i lurarna trots att volymkontrollen står på max.

Spotifys val av metod för "normalisering" (medelnivån till -11dB FS) är nog inte tagen helt ur luften, men införs R128 så behövs ju ingen "...same level for all tracks." alls längre. :)

Jag tror man måste möta upp R128 med en ändrad standard för hur mobila uppspelare kan tillåtas styra ut nivån i hörlurar. Dessa båda måste komma samtidigt.

Har för mig att en ändring av begränsningen av ljudnivån i mobila apparater är på gång just p.g.a. EBU R.128.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-04 11:24

Lösningen för Spotify vore väl att köra R.128 i botten och sedan ha en volymkontroll som har en limiter som träder in om man drar den över 100%. På så sätt kan hifidelister låta bli att dra den över 100%, medan allmänheten kan får det så starkt de vill i sina fjuttspelare på bekostnad av ljudkvaliteten.

Vem vet, kanske skulle det få folk att märka att limitering låter illa också...?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-04 11:27

Svante skrev:Lösningen för Spotify vore väl att köra R.128 i botten och sedan ha en volymkontroll som har en limiter som träder in om man drar den över 100%. På så sätt kan hifidelister låta bli att dra den över 100%, medan allmänheten kan får det så starkt de vill i sina fjuttspelare på bekostnad av ljudkvaliteten.

Vem vet, kanske skulle det få folk att märka att limitering låter illa också...?

Och du tror att folk i allmänhet förstår vad denna inställning gör? De kommer förmodligen gnälla på att spotify har gjort ett dåligt jobb där man får välja mellan två dåliga laternativ.

Jag hoppas du har rätt, men är väldigt tveksam.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-04 12:39

AndreasArvidsson skrev:
Svante skrev:Lösningen för Spotify vore väl att köra R.128 i botten och sedan ha en volymkontroll som har en limiter som träder in om man drar den över 100%. På så sätt kan hifidelister låta bli att dra den över 100%, medan allmänheten kan får det så starkt de vill i sina fjuttspelare på bekostnad av ljudkvaliteten.

Och du tror att folk i allmänhet förstår vad denna inställning gör? De kommer förmodligen gnälla på att spotify har gjort ett dåligt jobb där man får välja mellan två dåliga laternativ.

Jag tror att folk i allmänhet inte skulle reagera på att lät illa när man drog över 100%.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-04 12:42

Svante skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Jag tror att folk i allmänhet inte skulle reagera på att lät illa när man drog över 100%.

Sant och isf skulle ju ingen reflektera över något.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-04 16:04

AndreasArvidsson skrev:
Svante skrev:
AndreasArvidsson skrev:Och du tror att folk i allmänhet förstår vad denna inställning gör? De kommer förmodligen gnälla på att spotify har gjort ett dåligt jobb där man får välja mellan två dåliga laternativ.

Men "vi" skulle kunna njuta av bra ljud. Det vore väl den största poängen. Man skulle alltså bygga ett system som både tillgodoser de som bara vill lyssna starkt i fjuttapparater, och de som vill kunna finlyssna i lurar eller hemstereon.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-04 16:05

Svante skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Svante skrev:

Men "vi" skulle kunna njuta av bra ljud. Det vore väl den största poängen. Man skulle alltså bygga ett system som både tillgodoser de som bara vill lyssna starkt i fjuttapparater, och de som vill kunna finlyssna i lurar eller hemstereon.

Ja sjävklart. Det jag kommenterade var din önskan över att folk skulle märka att limitering låter illa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-04 16:17

AndreasArvidsson skrev:
Svante skrev:
AndreasArvidsson skrev:Sant och isf skulle ju ingen reflektera över något.

Ja jsälvklart. Det jag kommenterade var din önskan över att folk skulle märka att limitering låter illa.

Ok, det var inte huvudavsikten, men medvetandegör man någon så är det ett plus. Sån var tanken, ungefär. Största poängerna är att man KAN få bra ljud, ingen kan säga att "det är för tyst" och att några kanske blir utbildade i att limitering är dåligt (i sammanhanget).

Ju mer jag tänker på det, desto mer vill jag damma av mitt gamla förslag att man borde lagra musik med flyttal, kombinerat med en K-vägd medelnivå för volymnormering. Man borde sedan kombinera detta med en digital volymkontroll och ett slutsteg kopplat direkt till DACen. Full utstyrning på DACen ger precis klippning i slutsteget. Då skulle man få en överföringskanal utan toppvärdesmaximum och incitamentet till toxmaximering* skulle försvinna helt.

*Freudiansk felskrivning som blev så rolig att den får stå kvar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-04 16:22

Jag gillar bra ljud så det kan jag skriva under på :D

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-04 17:41

Men man kan ju gissa att denna Spotify-volymkontroll skulle användas rätt frekvent bland gemene man; både för att kunna få tillräcklig volym i lurarna men också att få Spotify att låta "lika högt" som andra källor (Apple Music, Youtube t.ex.). Och med limiter på Spotify skulle ju mindre komprimerad musik bara låta sämre & sämre ju mer denna kontroll drogs upp. I den allmänna begåvningsreservens öron skulle det heta att:

1. Spotify har för låg volym
2. Drar man av nödvändighet upp Spotifys egen volymkonmtroll så låter viss musik bara sämre å sämre.

Det kommer sägas att är fel på Spotify och/eller högdynamisk musik - den verkliga boven i dramat klarar sig undan kritik.

Därför tror jag att lösningen är att alla källor till digitalt strömmad musik går över till R128 (dvs lagstiftning) och att uppspelningsapparaterna också anpassas till lämna mera kräm (igen lagstiftning). För en tjänst som Spotify att gå över själva är nog rena självmordet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-04 21:02

Hur är EBU R128 infört någonstans? Hur tvingande är det?

Återgå till Generellt om hifi