En liten anläggning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe

En liten anläggning

Inläggav nuffe » 2015-12-07 13:16

Funderar på att bygga en liten högtalare med en liten sub till. Frun lyssnar nästan bara på sina inbyggda talare i
laptopen, vilket jag inte tycker om. Nu är det snart julklapps dags också. Hennes krav är att det är SMÅ lådor.
Basen tror jag kan gömma eller "trolla" bort ( bygga den smal eller liknade)

Har funderat på följande recept, mellanregister Dayton PS95-8 och diskant Dayton ND20-4, diskanten har jag redan.
Datablad mellan register, http://loudspeakerfreaks.com/document.asp?document_id=6657&link=http://loudspeakerfreaks.com/datasheets/dayton/ps95-8-spec-sheet.pdf
och diskant,http://loudspeakerfreaks.com/Product.asp?Product_ID=7644

Till baslådan funderar jag på en SLS 6,5a. Ingen avgrungsdjup bas krävs ej heller jättehöga ljudnivåer.
Delningen är tänkt att lägga vid ca 300Hz.

Förstärkare och delningsfilter har jag redan till övers. Hon vill ha blåtands överförning men det borde gå att fixa med en dosa.
Kom på att jag också har en SLS12 liggande, men det blir kanske för bra :?:

Har Faktiskt några fler förslag?

Henrik

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: En liten anläggning

Inläggav PerStromgren » 2015-12-07 13:26

När jag tittar på tonkurvan för 3,5-tummaren kan jag nästan tycka att den skulle räcka utan bottenstöd om det bara är som ersättare till de inbyggda högtalarna för att du ska slippa disten...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-07 13:38

Jo jag kommer nog att prova så först.... tror jag.

Kan ju inte bygga allt på en gång.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-07 22:30

Funderar på att ta Peerlees 3" istället, dels blir det en mindre låda och den fanns att få,
Daytonen var de lång leveranstid på.

Datablad, http://loudspeakerfreaks.com/document.asp?document_id=2249&link=http://loudspeakerfreaks.com/datasheets/peerless/830986.pdf

Har lekt lite med demoversionen av Basta men men..... Förstår man mer med licens?

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-09 09:24

Just beställt Peerless 3 tumaren. Ska köpa Basta lisensen och och prova lite mer.
Kurvor kommer

Henrik

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2015-12-09 23:30

Trevligt projekt! :)
Mina projekt har på sista tiden också varit små anläggningar. Dels på grund av tidsbrist men också för att det finns ett stort behov av små vettiga högtalare i dagens läge när man använder laptop, surfplattor och telefon för att se video med.
Dessutom finns billiga förstärkare och andra tekniska grejer till vettiga priser.

Jag har byggt en liten högtalare med liknande element som dina 3" men mina var 2" och jag vet inte vad som skiljer dom åt, men jag tycker att det blev helt okej ljud. Inte mycket bas, men klart och tydligt ljud.
Här kan du kolla in det bygget: viewtopic.php?f=3&t=57953

Jag har även byggt med SLS6,5an. Jag är väldigt imponerad över vad det lilla elementet presterar. Jag byggde en låda på ca 5 liter och med en slitsad port med arean 1*15cm och 35 cm lång. Tanken var att ha den till högtalarna till TVn. Efter en stunds provlyssning så tyckte jag att den spelade onödigt djupt, så jag kortade av porten till 20cm. Jag tyckte att den spelade riktigt bra! Men tyvärr var det en hel del störningar i den, och det är ju inte så trevligt när man ska se på Tv, så den åkte ut i garaget, där jag spelar med den när jag är i garaget. Där spelar den också bra, men det är lite knepigare akustik där! :wink:

Högtalarna i garaget är högst provisoriska och jag har beställt ny förstärkare och transformator mm, så nu väntar jag bara på att få tid att bygga en vettig liten anläggning där.

Jag har byggt en till likadan låda som jag har i husvagnen och den låter också jättebra!

Samanfattningsvis kan jag bara säga att jag inte har några mätningar och inte teoretiska uträkningar på SLS6,5an men jag tycker det är ett fantastiskt element och jag tycker att du ska prova bygga en liten låda så får vi höra vad du tycker.

Här finns några bilder på min lilla sub: viewtopic.php?f=10&t=58415

Lycka till med bygget! :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-10 08:54

StefanA dina små högtalare är verkligen imponerande :!:
För min del blir det nog stavlimmad ek i baffel, som vanligt, men med svart eller vit lackad Mdf till lådan.

Hur kom du fram till volymen? Jag har provat Basta och WinISD? med sådär reslutat. Kan det vara så att
beräknings programmen funkar bäst för större element? Eller det kanske är jag som inte kommer överens
med datorer som vanligt.....

Hade tänkt mig en volym på strax en 1 liter, storlek som ett mjölkpaket kanske lite mer utvändigt.

Till basen/arna får jag se vad det blir, ska bygga klar topparna först. Kom på att jag också har 2 st Monacor
6,5 tummare som funkar ganska bra i basen, kanske ner till 30-35Hz.

Henrik

PS Har läst om subben nu snygg den också! Har du jobbat mer med brum o tillslags problemen?

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2015-12-10 12:34

Jag har inga stora kunskaper när det gäller lådberäkning, men jag använde mig av Bassbox. Jag har ingen aning om det blev optimalt med 0,5l till mina, men jag ville att lådan skulle bli så liten som möjligt, så designen av lådan fick också styra.

Jag har inte försökt åtgärda den brummande subben nåt mer, men jag har en ny förstärkare och transformator som jag ska prova.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-10 14:30

Bassbox ska jag prova också, tack för tipset.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-01-15 11:57

Fick äntligen leverans från Europe Audio igår, det tog tid! Med den lev. tiden kunda jag ju valt mitt
första alternativ.
Hursomhelst, Peerless elementen ser ut att vara av gedigen kvalitet, ser ut som ett litet XXLS element
förutom korgen.

Har köpt Basta licens så i helgen blir det till att simulera. Ska börja att köra dem utan sub, så återstår att
se hur långt ner de kan gå. Men det blir sluten låda för att enkelt kunna gå till ett delat sytem senare.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-01-18 21:47

Provat lite i Basta så här ser ut nu, 2 liter, 75% viso, Q 0,434.

Dissa eller snickra?
Bilagor
sluten.GIF
sluten.GIF (28.04 KiB) Visad 2939 gånger

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-03-26 15:45

Ber om ursäkt för att detta LILLA projekt tagit väldigt lång tid :oops:

Nu börjar det närma sig färdigställande, lådor nästan klart. Ska ta lite bilder o lägga upp.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-04-08 23:18

Har kommit en bit på vägen som sagt. Tyvärr har jag inte tagit några bilder. Men ni får tro mig
när jag säger att alla bitar till detta bygge är handsågade, med japansågen såklart :wink:

Det blev inte lack på lådan, kom på att ja hade svart träimitations folie liggande, så det blev det.

Men baffeln är i ek, här kom fräsen fram trodde inte den skulle klara så litet hål men det var inga problem.
Bild

Hade stora problem med att få ordning på lödkolven, den var helt "bränd". Men denna lilla burk var
rena miraklet, som ny.
Bild

En bit EKU som internkablage med lab-kontakt.
Bild

Som isotermering en liten bit PUR-skum och sen 1 mindre o 2 större isover bitar, den mindre emellan
de större i botten.
Bild

Sen skruva i elementet o löda internkablage.
Bild
Bild

Närbild på det lilla elementet
Bild

Så långt är jag nöjd.

Henrik

Spoiler:
Visa
Lyssar just nu på den ena högtalaren, med tvingad baffel o en del läckage.
Men det kommer helt klart bra ljud. Jag är förvånad hur bra bas det blir, ja det med säkerhet
2-3 tons dist men ändå. Sen är ljudtrycket begränsat

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-04-09 21:06

Idag blev det hopmontering och provlyssning. Jag tjyvlyssnade ju en del på en talare igår när den hade
baffel monterad med tving. Hörde redan då att detta kan bli nåt bra. De lägsta oktaverna fattas ju men
helt klart njutbart. Ljusår bättre än de inbyggda i en laptop.

Tycke de blev så bra att de förtjänade en snygg kabel, EKU med fläta o labkontater,
Bild

Så här ser de ut med en Brik förstärkare,
Bild

Här spelar de. En ifåne som storleks ref.
Bild

Kvar att göra är slipning och olja på baffel. Tänkte ta ner kanterna i vinkel också, mest för feelgood.
Sen finns det 2 6,5" som ligger o skräpar, kanske små baslådor delat mot dessa kan va nåt, delnings-
filter och extra förstärkare finns ju redan så varför inte.
Så borde man ju göra en uppmätning också, dessa är ju väldigt lätta o ta ut så man slipper rummet.
Faktisktianer gillar ju kurvor, hmmm blev lite konstigt.....

Henrik

Återgå till DIY-forum