Lt till peerless sub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Borgaren

Lt till peerless sub

Inläggav Borgaren » 2005-12-28 01:21

Halloj !!!

Jag planerar mitt subb bygge. De skall vara både till musik och film. Enorm ljudivå är inte ett måste, men jag vill att de skall gräva hela vägen ner i avgrunden när det är biodags. Bygget har dock kört fast reda på planeringsstadiet då en flytt begränsade utrymmet. Problemet är bredden och den balkong dörr som omöjliggör vettig placering för stora subbar. Från att föst ha tänkt köpa px-2 från Herr IÖ, så gick jag ner till pp-2. Men även minstingen i profundus familjen är aningens stor. En pyttelåda med massor av eq är mitt enda hopp för vettig möblering och fortsatt lyckligt förhållande.

Linkwitz har "THOR" ,

http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm

men den är för stor. Vad jag skulle vilja ha är en liknande konstruktion baserad på xls 10:an. Jag hittade denna,

http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/XLS200.htm

perfekt, 20 liter stor förklädd djävul. Men den har fel form och finish, och då jag redan har Hypex moduler känns det relativt dyrt att beställa dessa båda för nio bagare, dessutom så är ju det största nöjet att själv leka möbelsnickar. :lol:

Problemet är mina bristande kunskaper på elektronik. Jag vet inte hur man räknar eller konstruerar en lt som ordnar en rak frekvenskurva. Ähh va tusan det är lika bra att vara ärlig, jag kan inte ens (än iaf) räkna på lådorna. Men jag är en jäkel i verkstaden.

Hur pass avancerat är detta, jag fixar delningsfilter själv, men detta är väl mer avancerat. Finns det färdiga byggsatser eller åtminstone färdiggjorda kort som inte kostar 3 bagare ala Linkwitz USA. Eller finns det ngn färdig produkt som kan göra samma jobb som linkwitz kretsen. Jag vill komma så billigt undan som möjligt. BK XLS är en riktigt bra subb så jag hoppas att få detta att funka, det måste vara en rimligt enkel krets eftersom BK:s subb är relativt billig.

Tacksam för svar // Danne

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-12-28 04:01

Frequency Response at -6dB: 17Hz

Hmm, om man ska tro specen borde dessa basar inte ha rak frekvensgång när du ställer in dem i ett rum. Man brukar räkna med att -3dB vid 35Hz och -9 dB vid 20Hz, därefter ett fall på 12db per oktav är lagom (dvs plus vad rummet tillför).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-28 08:53

Möjligen kan en så liten låda som i den andra länken ge problem med kompresssion när baselementet börjar pumpa. Den luftfjäder som lådan utgör blir förmodligen rätt olinjär. Blir kanske lite bilstereobas över det hela? Tänk på att massor av EQ är effektkrävande och att elementet ska kunna ta emot den effekten.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-12-28 10:02

Det är ok att de presterar mindre ljudtryck, men det är inte ok ifall det blir "hörbar" avkall på ljudkvaliten.

Ja just det, jag hittade denna kurva, ngn som vill spå i linjerna? Uppmätt utomhus på 1m avstånd med delningsfiltret ställt på 80 hz enligt hemsidan.
Bild

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-12-30 08:08

Ifall det finns bättre element alternativ så är jag idel öra. Jag utgick ifrån xls eftersom både Linkwitz och BK använde dessa. Är lt kretsen aktiv eller passiv?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-30 08:50

Linkwitz Transform-kretsen är aktiv. Här finns en artikel om den: http://sound.westhost.com/project71.htm Finns även kretskort att köpa.

Om frekvensgångskurvan som visas för den där lilla baslådan är mätt utomhus får man en ökning längst ner i basen i de flesta rum, från ca 50 Hz och nedåt. Räkna med 3-4dB vid 30 Hz och 7-9dB vid 20 Hz (som niklas också påpekar).

Förstärkaren bör sitta utanför lådan och inte i den som är alltför vanligt. Vet inte hur bra de där Peerless XLS är. Öhmans minsta basmodul är förmodligen väl så bra och det går att förändra måtten på den men volymen måste vara samma.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-30 10:15

Vad händer med grupplöptiden med en sån där frekvenskorrigering?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-12-30 16:11

Tack för länken Roger, nu förstår jag mkt mer. De hade dessutom färdiga pcb kort att beställa för rimlig kostnad. Inget tjafs ska få sitta i lådan, jag har beställt hypex ucd 400 moduler och deras highgrade supply. Den har för övrigt 12v ut för filter och dylikt. Borde passa till lt.

Men den färdiga kort varianten hade begränsad möjlighet för fasvändnig. Är det viktigt? Esp hade dessutom 8 bands basEQ, vore bra!!

Men vad tror ni? Blir det bra eller kastar jag mina pengar i skön. Jag har ju lyssnat på Pp-2 och de låter ruskigt bra, men de är soom sagt lite för stora. Estetik är a&o hemma hos mig.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-01-12 11:38

På G igen!

Om jag skulle ta beställa pcb versionen av ESP linkwitz krets utan mixer, är det då bara att hänga den mellan LFE utgången och slutsteget. (den signalen är ju redan mono så ingen mixer behövs)
Förutsatt rätt byggd, med rätt värden, och strömförsörjning förstås.

Det som oroar mig är att jag skulle mata den med felaktiga signaler på ngt sätt... för högohmigt eller nåt annat läskigt.

Vad tror ni mellan tummen och pekfingret att komponenterna till denna kostar? Och strömförsörjningen.

Återgå till DIY-forum