Kamrater, Vad veta vi om RAUNA?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Kamrater, Vad veta vi om RAUNA?

Inläggav X-ray » 2005-12-20 15:31

Har kollat lite på Rauna devicer. Kan notera att saker och ting äro väldigt dyra. Står detta i direkt relation med välljud, kvalitet, bra andrahandsvärde, vad vet jag. någon som kan dryfta synpunkter.

Titta här : http://www.rauna.com/index.html

Kolla Dipol, bara priset får mina öron att höra något svagt susande.

/ Thord

Ps : om konstruktören mot förmodan ser detta, så är jag bara lite nyfiken.
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-20 15:56

Dipolen är på sätt och vis rätt lika Svalanders högtalare, men betydligt dyrare och ganska mycket snyggare (sorry Josef :-)). Dipolen har jag aldrig hört, däremot Josefs skapelse. Och det låter mycket bra. Det är något med många element i öppna bafflar som är tilltalande. En kombination av lätthet, resonansfrihet och tyngd (när det ska vara så).

Skulle vara intressant att lyssna på Dipol någon gång.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-20 16:03

Eftersom det inte finns någon låda på Dipolen finns heller inget "lådljud" som färgar ljudet och begränsar dynamiken

:lol: :lol: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-12-20 16:11

Jag är skeptisk*... speciellt till högtalarna tror jag. Lyssnade på ett par Chaconne IIa (tror jag) en gång och var inte imponerad, dock var det i ett kasst rum så det säger kanske inte så mycket... (dock gjordes lyssningar på andra högtalare samtidigt).

*(min uppfattning om fysik/teknik verkar skilja sig en del från han som har rauna, t.ex. hur sampling fungerar och vad dynamik är rent tekniskt m.m. Och jag litar ju mest på mig själv :) )

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-12-20 16:44

Kul att höra edra synpunkter,
Själv har jag delvis också den uppfattningen, att det går att ordna för högtalaren väldig mkt med ex rummet. Innan man måste sälja ett flertal organ för att ha råd med dessa skapelser.

Men hör nu här, jag själv ska inom en närstående framtid få den äran att höra dessa dipoler drivna av ett par Dynaco mk III.

Ska försöka vara så objektiv som möjligt innan ägaren börjar truga på sinnesvidgande drycker.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-20 16:51

Objektivitetstips: hör du någonting som imponerar speciellt... så är där förmodligen för mycket av den varan ( eller för lite av annat ).

"Oj, vilken tajt bas!" eller "Vilken skimrande diskant!" eller liknande... är varningsklockor. Det skall låta bra utan att du kan sätta fingert på någon enskild detalj...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-12-20 16:58

Och jag litar ju mest på mig själv

Det beskriver väl i ett nötskal Bo Hansson också, mannen bakom Opus3 och Rauna. Där har man bestämda åsikter som man får tycka vad man vill om, han lär inte rätta sig efter vad någon annan tycker. Jag tycker för min del att han har sunda åsikter. På DIY-träffen 2004 i Göteborg tog han med sig en saxofonist som spelade live för att sätta ribban på vad som egentligen är referens. En tankeställare för alla som var där tror jag.

Tillägg:

Nattlorden, ditt inlägg är nästan ordagrant vad Bosse sade på träffen jag nämnde. :)
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Jocke

Rauna

Inläggav Jocke » 2005-12-20 19:26

Bosse Hansson är en legend inom musikåtergivning! Han är ju självklart inte lika berömd som Stig Carlsson men Bosse lever ju än !!!

Precis som så många andra duktiga konstruktörer som på sitt sätt varit banbrytande. Vi har ju den eminente Ing Öhman här på forumet vidare finns Kalle Ståhl, Bo Bengtsson, Olle Mirsch o många, många flera. Vore kanske ett uppslag att dokumentera svenska konstruktörer och deras verk medans vi minns några av dem?

/Jocke

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-12-21 05:08

Vill bara inflika att Hr Hansson är trevlig att ha att göra med också, har varit där ett par gånger i olika ärenden. Dessa har inte i första hand varit affärsmässiga, men ändå... :)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2005-12-21 15:16

Rauna högtalare låter mycket bra vid återgivning av just saxofon
:wink:
I övrigt vet jag inte riktigt om jag är så positiv, min erfarenhet är begränsad av de större modellerna av äldre typ njord, leira och min subjektiva bedömning är att de har en hårdhet i nedre mellanregistret, en resonant klang och lite konstig spridning
Senast redigerad av MP_inaktiv 2005-12-30 01:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-21 16:37

En intressant kommentar fanns i texten till fyrtumselementet:
kommer inom kort med fältmagnet.

Vad kan komma ur detta projekt månntro?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2005-12-29 23:26

Har hört dipolen på en Arkenmässa för nåra år sen. Det torde ha vart modellen "Wall of sound". Det lät bra iaf med den musik som spelades, dixiland, stråkkvartetter å klassisk gitarr. Hur dom funkar på en Phil Spector-produktion är dock svårt att säga :wink: ......

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-12-30 16:44

Hörde också denna Opus3(?) (Rauna?) "dörr" med en massa element för några år sedan. Jag gick in i rummet. Sen gick jag ut.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-30 16:53

Bill50x skrev:Dipolen är på sätt och vis rätt lika Svalanders högtalare, men betydligt dyrare och ganska mycket snyggare (sorry Josef :-)). Dipolen har jag aldrig hört, däremot Josefs skapelse. Och det låter mycket bra. Det är något med många element i öppna bafflar som är tilltalande. En kombination av lätthet, resonansfrihet och tyngd (när det ska vara så).

Skulle vara intressant att lyssna på Dipol någon gång.

/ B

Hörde dipolen på en mässa. Den lät fasansfullt illa. Fanns ingenting över sisådär 5 kHz. :roll:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-12-30 17:41

Morello skrev:Hörde dipolen på en mässa. Den lät fasansfullt illa. Fanns ingenting över sisådär 5 kHz. :roll:

Det låter ju nästan orimligt. På en mässa säger du? Kan det varit så att någon råkat pillat sönder diskanterna, eller dom var defekta på något sätt?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Köpråd