Vad har ni för märke på era Hembioreceiverar som ni har idag

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad har ni för märke på era Hembioreceiverar som ni har idag. (Flervalsalternativ)

Denon
40
29%
Marantz
32
23%
Yamaha
21
15%
Onkyo
20
14%
Pioneer
12
9%
Harman Kardon
2
1%
Nad
3
2%
Rotel
2
1%
Arcam
1
1%
Cambridge Audio
2
1%
Sony
4
3%
Anthem
1
1%

Antal röster : 140

Användarvisningsbild
distad

Vad har ni för märke på era Hembioreceiverar som ni har idag

Inläggav distad » 2015-12-12 23:49

Tyckte att detta kunde vara kul att fråga. Och skriv gärna i tråden om vad ni har idag och om det finns några planer på uppgradering nu när Atmos kommer med högtalare i taket eller är det något som kommer floppa ?, det är något som jag har funderat på.
För egen del så har jag nu en Denon AVR-3310 som är min tredje Denon.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
gflar

Re: Vad har ni för märke på era Hembioreceiverar som ni har

Inläggav gflar » 2015-12-12 23:54

En Anthem o en Pioneer. Fick ju bara rösta på en så det blev Anthem.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2015-12-13 00:24

Har ingen. Köper bara DVD och Blueray spelare med 5.1 och 7.1 utgångar rakt in i mina slutsteg. Allt iväntan på att ett hembioförsteg med minsta möjliga antal kretsar i signalvägarna dyker upp och det skall vara något som står helt i klass med en högklassig tvåkanalare.
Var hittar jag dessa pärlor?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-13 00:38

Då får du nog lätta rejält på lädret.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-12-13 01:10

Den puristiska och simplistiska ansatsen är lovvärd, men när det gäller just hembio och flerkanalsljud är det bara att släppa taget, tycker jag.
Med tanke på alla kanaler som tillsammans ska skapa ett habilt filmljud över ett antal sittplatser via en enda digitalström via diverse dekodrar, så är det bara att relaxa och lyssna på vad som känns bäst.

Själv kör jag Onkyo. De skapar en fantastisk soundstage på filmer. Jag antar att det beror på deras implementation av Dolby- och DTS-dekodrarna, men bryr mig inte egentligen. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-13 01:19

När det gäller en reciever så är det faktiskt så att det är billigast möjliga man ska gå på. De har bäst ljud nämligen. Mest separation mellan allt. Längst kontrast, tjockast 3D.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-13 01:43

Har en gammal HK som jag inte använder, behåller den som backup utifall 208:an behöver service någon dag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-12-13 01:50

shifts skrev:När det gäller en reciever så är det faktiskt så att det är billigast möjliga man ska gå på. De har bäst ljud nämligen. Mest separation mellan allt. Längst kontrast, tjockast 3D.

*fniss*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-13 11:27

Varför bara ett möjligt val, jag har mer än en i drift...

En Denon, en Pioneer ( min Krell går däremot bort då den bara är en prepro )

Nästa generation som kommer in här bör kunna köra Atmos, Auro-3D (gärna nya Barco-systemet också) och DTS:X, så det lär dröja ett tag då det inte finns femsiffriga sådana än.
Senast redigerad av Nattlorden 2015-12-13 11:32, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-12-13 11:32

Nattlorden skrev:Varför bara ett möjligt val, jag har mer än en i drift...

Enklare än att ts fixar pollen är ju att du skaffar samma märke på alla. Eller tar alla utom en ur drift!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-13 12:05

shifts skrev:När det gäller en reciever så är det faktiskt så att det är billigast möjliga man ska gå på. De har bäst ljud nämligen. Mest separation mellan allt. Längst kontrast, tjockast 3D.

shifts skrev:Var tusan är det skon klämmer egentligen? Kan du inte ta och börja bidra på ett positivt sätt igen?

Var klämmer skon denna gång ?, Kan du inte börja bidra på ett positivt sätt istället ?
Senast redigerad av distad 2015-12-13 12:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2015-12-13 12:12

Använder en Onkyo för närvarande. Problemet är väl att den går varm och för tung så lite bökig att arbeta med.
Ljudet kan ibland vara riktigt bra.

Någon uppgradering till fler högtalare blir det säkert inte. Det är ett vardagsrum.
Har snarare behov av uppgradering av vinylmediet.

Igår fick jag en box med Apple-TV installerad och allt. Räcker med nymodigheter för flera år. Samtidigt gick en USB-kabel sönder. Det räcker med grejer som krånglar, skall installeras o s v.

Kanske en ny bildskärm någon gång.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-12-13 12:37

Jag kör en Sony STR-DB830 från 2001, någon som har en äldre 5.1 stärk (som används, räknas inte om den står och samlar damm på vinden) eller vinner jag där? :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-13 13:00

Helmut skrev:Har ingen. Köper bara DVD och Blueray spelare med 5.1 och 7.1 utgångar rakt in i mina slutsteg. Allt iväntan på att ett hembioförsteg med minsta möjliga antal kretsar i signalvägarna dyker upp och det skall vara något som står helt i klass med en högklassig tvåkanalare.

Håller med dig.
Jag spelar fortfarande multikanal med ett rörmonoslutsteg direkt anslutet direkt anslutet till repektive analogutgång på min Oppo BDP-95.
Billigast för mig, med den hårdvara jag ändå råkar ha stående, och troligen inte helt enkelt att överträffa kvalitetsmässigt?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-13 13:25

MSB har 8-kanals analoga försteg där man kan ställa volymen per kanal och sedan en Master för alla. Ingen ingångsväljare då det är 8 in och 8 ut. Går att tandemkoppla flera.

/Harryup

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2015-12-13 14:48

Har en Marantz. Det är den tredje i ordningen och har bytt upp efterhand som det har behövts nya funktioner. Har inte bråttom med nästa byte då jag förmodligen inte kommer ha fler högtalare än de fem jag har nu. Utrustningen står i vardagsrummet som fyller många funktioner där TV/bio bara är en.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-13 16:12

lennartj skrev:
Helmut skrev:Har ingen. Köper bara DVD och Blueray spelare med 5.1 och 7.1 utgångar rakt in i mina slutsteg. Allt iväntan på att ett hembioförsteg med minsta möjliga antal kretsar i signalvägarna dyker upp och det skall vara något som står helt i klass med en högklassig tvåkanalare.

Håller med dig.
Jag spelar fortfarande multikanal med ett rörmonoslutsteg direkt anslutet till repektive analogutgång på min Oppo BDP-95.
Billigast för mig, med den hårdvara jag ändå råkar ha stående, och troligen inte helt enkelt att överträffa kvalitetsmässigt?

Edit: Tog bort en oavsiktlig upprepning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-13 18:08

KarlXII skrev:Den puristiska och simplistiska ansatsen är lovvärd, men när det gäller just hembio och flerkanalsljud är det bara att släppa taget, tycker jag.
Med tanke på alla kanaler som tillsammans ska skapa ett habilt filmljud över ett antal sittplatser via en enda digitalström via diverse dekodrar, så är det bara att relaxa och lyssna på vad som känns bäst.

Själv kör jag Onkyo. De skapar en fantastisk soundstage på filmer. Jag antar att det beror på deras implementation av Dolby- och DTS-dekodrarna, men bryr mig inte egentligen. :)

Den inställningen kör jag med allmänt, det ska kännas bra att lyssna. När det inte känns bra så tappar jag intresset för att lyssna. Tex. The Dream kändes riktigt bra att lyssna på när jag hörde den.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-12-13 18:25

lennartj skrev:

Håller med dig.
Jag spelar fortfarande multikanal med ett rörmonoslutsteg direkt anslutet direkt anslutet till repektive analogutgång på min Oppo BDP-95.

Det är ju i princip samma sak, det är bara att välja var kretsarna ska vara igång - antingen direkt i spelaren eller i receivern.
Men visst kan det vara en fördel att slippa receiver om man har en massa slutsteg. :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-12-13 19:35

Jag har ingen receiver, men väl en pre/pro: Emotiva UMC-1. Den har varit lite buggig men nu har jag inte mer än typ en fuckup i veckan. Jag kör tv-box, mediaspelare och Bluray via HDMI. En gammal tuner och 668:an går analogt. DACarna låter helt ok och analogingångarna mycket bra.
Jag tror inte att folk vill skruva upp högtalare i taket när väldigt få ens har baksurrounder. 3D har redan floppat.
Tillverkarna vill förstås att folk ska slänga och köpa nytt oftare, men ska dom få mig till det får dom komma med nåt lite mer matnyttigt.
När UMC-1 säger upp sig köper jag en receiver. Jag köpte en Thule PR350b 1999 och UMC-1 2010. Onödigt dyrt kan man säga så här efteråt.
Jag har kollat runt lite och det verkar svårt att jämföra apparater. Komplexa är dom och svårtestade och svåra att ställa in.
LTS test av Onkyoreceivern var matnyttig på flera sätt. Man testade genom apparatens egen DAC. I dag är väl dom flesta analoga 7.1-ingångar tillräckligt bra?
Onkyo eller nån fetare Yamaha köpte jag i dag om jag var tvungen. Analog 7.1-ingång och dubbla HDMI ut är måsten och har funnits länge. Displayer som kan ge information till äldre herrar har ingen tillverkare så det vågar man inte be om. Spotify, appar och styrning med telefon (världens sämsta fjärrkontroll?) tycker jag kan sitta i nån annan apparat tex. en mediaspelare som man ju ändå måste ha minst en av.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2015-12-13 21:04

Yamaha RX-V2600 -> CR8 -> Denon AVR-2105.
Yamahan fick agera försteg och surroundprocessor eftersom den har HDMI-ingångar. Denonen agerar bara slutsteg, förutom till surroundkanalerna. Den är klenare än Yamahan, men en fördel är att den inte har några otäcka fläktar.

Högtalare i taket? Nä gubevars!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-12-13 21:25

Jag har en Yamaha RX-A3030 som såldes ut för mindre än halva nypriset för någon månad sedan. Den saknar Atmos, men har 7.2 + 4 "höjd"- kanaler. Nackdelen är att autoinställningarna suger. Fördelarna är dels att det är ganska enkelt att göra manuella inställningar som blir som jag vill ha det. Dessutom har den en användbar EQ där jag helt lyckas eliminera en irriterande resonans vid c:a 30 Hz. Dessutom låter den (till skillnad från den snäppet enklare Denon och tidigare Onkyo jag haft) alldeles utmärkt även när delningsfilter och EQ är inkopplade. Här är Yamahan helt suverän. Den låter (åtmistone) lika bra i denna konfiguration som min Denon gjorde i Pure Direct-läget.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-12-13 21:26

Använder en Nad T773 som en del i en aktivt delad tvåkanalsanläggning.
Uppgradering är ej möjlig då det är svårt att hitta något lika allsidigt alternativ. 8) (För ändamålet, vill säga :) )
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2015-12-13 21:32

MichaelG skrev:Jag har en Yamaha RX-A3030 som såldes ut för mindre än halva nypriset för någon månad sedan. Den saknar Atmos, men har 7.2 + 4 "höjd"- kanaler. Nackdelen är att autoinställningarna suger. Fördelarna är dels att det är ganska enkelt att göra manuella inställningar som blir som jag vill ha det. Dessutom har den en användbar EQ där jag helt lyckas eliminera en irriterande resonans vid c:a 30 Hz. Dessutom låter den (till skillnad från den snäppet enklare Denon och tidigare Onkyo jag haft) alldeles utmärkt även när delningsfilter och EQ är inkopplade. Här är Yamahan helt suverän. Den låter (åtmistone) lika bra i denna konfiguration som min Denon gjorde i Pure Direct-läget.

Låter trevligt. Har den fläktar som startar vid relativt beskedliga effektuttag, som på min V2600?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-13 22:17

Vill man förlora pengar snabbt så är Hembioreceivrar ett säkert kort då det kommer upp nya format så är de gamla modellerna utan dessa knappt värda något på beg.
Men jag tror att det kommer bli lite mindre nya saker som det ganska ofta har kommit under många år nu, när tillverkarna ser minskad försäljning när de hitta på nya saker och folk inte köper så dras det kanske i handbromsen en aning. Ska kanske skriva lite om en produkt i morgon som verkar vara lite extra intressant ur flera vinklar.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-12-13 22:56

Kör en Sony STR-DA5300es.. Bra dac, bra kraft i slutstegen, zone2 så man kan driva passiva basar direkt.. Låter svinbra. Tyvärr en hel del bättre med filter avstängt och då försvinner ju poängen med en funktionsspäckad bioreceiver kontra en stereoförstärkare..
Den största nackdelen är dock storleken. Att hitta en snygg TV-bänk i dessa tider då platta tv-apparater är norm som kan husera ett förstärkeri som tarvar 20cm på höjden och 50cm på djupet (med bananer på högtalarkabeln) är inte helt enkelt.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-12-13 23:04

Ronnie skrev:Har den fläktar som startar vid relativt beskedliga effektuttag, som på min V2600?

Det tror jag inte. Den är helt dödstyst. Jag har ett externa slutsteg till frontarna. så vid tvåkanal agerar den bara försteg. Och det gör den med den äran. Som bioreceiver har den hand om centern, 4 surroundhögtalare och 4 high-högtalare. Subben har ju förstås eget förstärkeri.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-12-13 23:41

FBK skrev:Vill man förlora pengar snabbt så är Hembioreceivrar ett säkert kort då det kommer upp nya format så är de gamla modellerna utan dessa knappt värda något på beg.
Men jag tror att det kommer bli lite mindre nya saker som det ganska ofta har kommit under många år nu, när tillverkarna ser minskad försäljning när de hitta på nya saker och folk inte köper så dras det kanske i handbromsen en aning. Ska kanske skriva lite om en produkt i morgon som verkar vara lite extra intressant ur flera vinklar.

Ääääh så länge man har stöd för DTS och 5.1 så klarar man sig fint, enda jag saknar på min hemmabioreciever från 2001 är HDMI, men SPDIF funkar fint det med även om det blir en extra kabel från HTPCn :)

Känns som att en hemmabioreciever håller värdet bra mycket bättre än tex en smartphone iaf, och en smartphone kostar ju lika mycket som en fin hemmabioreciever idag.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-12-14 07:49

Yamaha Z11 i biorummet, Yamaha 2067 i köket och Yamaha 1900 i sovrummet. :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-12-14 08:56

Ronnie skrev:
MichaelG skrev:Jag har en Yamaha RX-A3030 som såldes ut för mindre än halva nypriset för någon månad sedan. Den saknar Atmos, men har 7.2 + 4 "höjd"- kanaler. Nackdelen är att autoinställningarna suger. Fördelarna är dels att det är ganska enkelt att göra manuella inställningar som blir som jag vill ha det. Dessutom har den en användbar EQ där jag helt lyckas eliminera en irriterande resonans vid c:a 30 Hz. Dessutom låter den (till skillnad från den snäppet enklare Denon och tidigare Onkyo jag haft) alldeles utmärkt även när delningsfilter och EQ är inkopplade. Här är Yamahan helt suverän. Den låter (åtmistone) lika bra i denna konfiguration som min Denon gjorde i Pure Direct-läget.

Låter trevligt. Har den fläktar som startar vid relativt beskedliga effektuttag, som på min V2600?

Hade en RX-V2700 tidigare och den var knäpptyst och då drev jag även 2st basar med zone2. Dock var den stor och tung som ett as och hade inte ARC som jag ville ha så nu är det en Marantz lågprofil som gäller. Saknar dock kraften och pondusen i Yamahan ibland men på moderata nivåer hörs ingen skillnad.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi