Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Men trådskaparen hade ju redan element. Menar du att man kan bygga enligt din anvisning och endast byta elementen rakt av?
Kalejdokom skrev:Ta det inte som kritik! Jag var bara nyfiken på varför du föreslog som du gjorde.
Tack för svaret. Men att bara få förslag på en låda om 20 liter leder ju inte så värst långt. Avstämning och filterdesign är ju betydligt svårare att få till.
Prozac skrev:-vadå "röret är fix"? -man får väl utforma lådan, dess volym och rör efter vad man vill uppnå och efter elementens egenskaper? -filtret kan väl knappast passa alla element heller?
Dessutom tycker jag lådan på bilden ser lite för låg ut för att stå på golvet (och få element i öronhöjd) och samtidigt lite hög för ett stativ, så utformningen verkar inte helt praktisk.
Perfector skrev:Prozac skrev:-vadå "röret är fix"? -man får väl utforma lådan, dess volym och rör efter vad man vill uppnå och efter elementens egenskaper? -filtret kan väl knappast passa alla element heller?
Dessutom tycker jag lådan på bilden ser lite för låg ut för att stå på golvet (och få element i öronhöjd) och samtidigt lite hög för ett stativ, så utformningen verkar inte helt praktisk.
Den spelar som skrivet högre i rummet än en på en pidestal.
Och röret är bundet till belastningen på konen.
Läs denna
viewtopic.php?f=9&t=62272
Där gjorde jag ett försök att förklara hur det funkar och varför
PerStromgren skrev:Perfector skrev:Prozac skrev:-vadå "röret är fix"? -man får väl utforma lådan, dess volym och rör efter vad man vill uppnå och efter elementens egenskaper? -filtret kan väl knappast passa alla element heller?
Läs denna
Perfector, skulle du inte kunna skriva en egen medlemstråd där du berättar din historia från början? Det skulle vara riktigt kul och intressant att läsa! Det borde finnas en uppsjö av detaljer som berör vår hobby att berätta för oss.
Perfector skrev:PerStromgren skrev:Perfector, skulle du inte kunna skriva en egen medlemstråd där du berättar din historia från början? Det skulle vara riktigt kul och intressant att läsa! Det borde finnas en uppsjö av detaljer som berör vår hobby att berätta för oss.
Men det var ju den tråden jag hänvisade till
Fast inte som medlemstråd.
paa skrev:Det är ganska nära en sån här:
http://www.hifikit.se/hifi/hogtalare/ho ... challenger
Annars kan man väl klona en OA51 eller OA52 av något slag, om man kan få det att funka med dom diskanterna, eller annars några andra.
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Det är ganska nära en sån här:
Annars kan man väl klona en OA51 eller OA52 av något slag, om man kan få det att funka med dom diskanterna, eller annars några andra.
Detta är väl det bästa tipset än s länge.
Perfector skrev:Fjonkalicious skrev:paa skrev:Det är ganska nära en sån här:
En byggsats utan egenliga detaljmått på lådan, det kallar jag inte bästa hittills
Kom igen nu, visa att ni har orken att rekommendera en låda och ge mått på densamma.
Fjonkalicious skrev:Perfector skrev:Fjonkalicious skrev:
En byggsats utan egenliga detaljmått på lådan, det kallar jag inte bästa hittills
Kom igen nu, visa att ni har orken att rekommendera en låda och ge mått på densamma.
Vafan snackar du om?! Du rekommenderar ju en låda till helt fel element. Det är ju du som är lat!
Det står yttermått och volym. Det enda man inte vet är storlek på basreflexrör. Men går TS in på hifikit så får han med allra största säkerhet hjälp där.
Perfector skrev:Prozac skrev:-vadå "röret är fix"? -man får väl utforma lådan, dess volym och rör efter vad man vill uppnå och efter elementens egenskaper? -filtret kan väl knappast passa alla element heller?
Läs denna
Prozac skrev:Perfector skrev:Prozac skrev:-vadå "röret är fix"? -man får väl utforma lådan, dess volym och rör efter vad man vill uppnå och efter elementens egenskaper? -filtret kan väl knappast passa alla element heller?
Läs denna
Ok, snabbläst länken men ej förstått...detta skapar en massa frågor, men eftersom du redan svarat i länken vill du kanske inte ta det en gång till. ?
Som jag tolkar dig har du stämt av lådan till ca 40hz och utgår sedan från att andra, olika element ger samma resultat (frekvenskurva i basområdet) som med första elementet?
"spelar högre i rummet än på en piedestal"...hmm...menar du att ljudbilden riktas uppåt genom att filtret utformats på visst sätt? Eller att spridningen är så pass bra att det inte spelar roll....eller att det är meningen att man ska lyssna off-axis på basen (vilket kan förklara den lilla induktansen och icke zobel-försedda filtretsom torde ge mycket mellanregister), dvs du vill att den ska spela högt upp i mellanregistret?
ps, jag säger inte att det är något fel på frekvenskurvan så som den ser ut i artikeln.
Perfector skrev:Fjonkalicious skrev:paa skrev:Det är ganska nära en sån här:
Perfector skrev:...
Enkelt uttryckt så sitter diskanten så nära basen att den trycks upp i luftrummet.
...
AndersD skrev:Perfector skrev:...
Enkelt uttryckt så sitter diskanten så nära basen att den trycks upp i luftrummet.
...
Jisses, låter farligt!
Så det är alltså avståndet mellan bas och diskant som styr riktningen på diskanten i vertikalled? Intressant!
Perfector skrev:...Och montering nära ovansidan på basen trycker då upp ljudet i rummet...
AndersD skrev:Perfector skrev:...Och montering nära ovansidan på basen trycker då upp ljudet i rummet...
Ung. som att man blåser ljudet uppåt då eller?
Kanske man ska montera en tryckluftpistol under diskanten och verkligen blåsa ljudet uppåt? Då slipper man ju montera så nära menar jag!
AndersD skrev:Perfector skrev:...Och montering nära ovansidan på basen trycker då upp ljudet i rummet...
Ung. som att man blåser ljudet uppåt då eller?
Kanske man ska montera en tryckluftpistol under diskanten och verkligen blåsa ljudet uppåt? Då slipper man ju montera så nära menar jag!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 239 gäster