Fabriksfilmer ATC högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Fabriksfilmer ATC högtalare

Inläggav Kraniet » 2015-12-14 10:34

Alltid intressant att se hur tillverkarna arbetar med sina produkter.

http://playithub.com/watch/ZEBICv7QPDM/ ... sting.html

Ganska ovanligt märke annars verkar det som. Är det någon på forumet som ägt eller äger några ATC-produkter?
Nån som lyssnat på ATC, intryck?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
-Palle-

Re: Fabriksfilmer ATC högtalare

Inläggav -Palle- » 2015-12-14 11:08

Triggerhappy vet jag har ägt ett par ATC modell större.

Jag har bara hört dom på mässor och då har dom imponerat på mig!
Vill minnas att jag tyckte deras mindre stativare lät bäst av dom som dom hade på Sheraton.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-14 12:00

8) ATC:s rum var en av få som det lät riktigt trevligt i när jag hörde dem på Sheraton. Hade jag lagt massor av pengar på hobbyn så hade ATC varit ett märke som jag skulle lyssna mer på.
Sheraton 2010 och jag minns att jag gillade den största modellen.
Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-14 12:15

Har också bara hört dem på mässor, men även jag har positivt intryck från de lyssningarna. Däremot minns jag någon utställare som spelade starkare än de riktigt klarade, men det vill jag inte klandra ATC för.

Edit: Det var nog Sheraton från det rum FBK precis postade bild från. Känns bekant.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-12-14 12:27

shifts skrev:Har också bara hört dem på mässor, men även jag har positivt intryck från de lyssningarna. Däremot minns jag någon utställare som spelade starkare än de riktigt klarade, men det vill jag inte klandra ATC för.

Har inte ATC inbyggt slutsteg? Då borde det väl inte gå att spela för starkt för högtalaren? Det kan möjligen gå att överstyra ingången.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-12-14 12:32

PerStromgren skrev:
shifts skrev:Har också bara hört dem på mässor, men även jag har positivt intryck från de lyssningarna. Däremot minns jag någon utställare som spelade starkare än de riktigt klarade, men det vill jag inte klandra ATC för.

Har inte ATC inbyggt slutsteg? Då borde det väl inte gå att spela för starkt för högtalaren? Det kan möjligen gå att överstyra ingången.

De har bägge modellerna dvs passiva och aktiva.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-14 12:38

FBK skrev:8) ATC:s rum var en av få som det lät riktigt trevligt i när jag hörde dem på Sheraton. ... och jag minns att jag gillade den största modellen.

+1
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-14 12:53

PerStromgren skrev:

Som Emanualgbg skrev har de båda varianterna, men vilken som användes vid mässan minns jag faktiskt inte. Men att slutsteget är inbyggt borgar väl inte för att det inte ska gå att överstyra? Det kan ju vara feldimensionerat. :) Minns bara att distorsionen tilltog när det spelades som starkast och hade jag haft en volymkontroll hade jag sänkt nivån.
2021 maj på Spotify

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-12-14 16:15

de ingående komponenterna verkar ju onekligen väldigt bra. Har sett distmätningar på middomen och det är ungefär så lågt man kan komma. Sen hur de beteer sig vid högre ljudtryck är väl en annan sak.

De två mindre modellerna som visades på Sheraton verkar dock ha utgått och ersatts med väldigt snarlika byggen. Nytt numera är väl att de även bygger egna diskanter (som kan retrofittas på en del äldre modeller). Lite annorlunda konstruktion där diskanten har dubbla spindlar (spider) precis som mellanregisterdomen.
De har frångått ferrofluid främst därför att den åldras på ett oacceptabelt sätt. ATC verkar med andra ord väldigt måna om att leverera en kvalitetsprodukt som håller i många år. I filmen som det länkas direkt till ovan pratar representaten om hur de för-stressar alla element så att de kan minimera antalet element som måste repareras/bytas ut.

Men det är väl samtidigt väldigt dyra grejor så kvaliteten borde ju vara hög.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-14 18:30

Kraniet skrev:Men det är väl samtidigt väldigt dyra grejor så kvaliteten borde ju vara hög.

De kostar så mycket som professionella studiomonitorer kan göra. High End däremot kan ju kosta mycket mer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-14 19:02

paa skrev:
Kraniet skrev:Men det är väl samtidigt väldigt dyra grejor så kvaliteten borde ju vara hög.

De kostar så mycket som professionella studiomonitorer kan göra. High End däremot kan ju kosta mycket mer.

+1 High End numera kan ju kosta hur mycket som helst. Länk till återförsäljaren http://www.arva.se/atc_pro_start.htm#

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2015-12-14 21:14

Jo jag har haft både SCM 11, SCM40...drömmer fortfarande om aktiva SCM100.
Om jag av någon anledning skulle upphöra äga Ino så är aktiva ATC med på en sjukt kort lista av kandidater.

Inte helt lätta att Auditera då försäljningsnätverket är begränsat.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-14 21:57

Jag diggar verkligen STORLEKEN på SCM100.
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-12-14 22:01

Patrikf på forumet byggde mycket med ATC och hade med sitt system till DIY Göteborg.... typ 2006 :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-12-14 22:41

Lyssnat på alla tre modeller på bilden, inget för mig, lät lite påträngande och lågupplösta tyckte jag, inget som fick mig att slappna av och hänge mig åt musiken iaf.

Jag kan dock inte veta huruvida det var enbart högtalarna eller ej som gav upphov till upplevelsen.

Återgå till Generellt om hifi