Hjälp mig hitta felkällan.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Hjälp mig hitta felkällan.

Inläggav Hammarstrand » 2015-12-14 22:33

Har ett lite märkligt problem som jag inte lyckats google mig till svaret på.
Problemet är att jag får ett knaster när jag kopplar in min iPhone 6 via kabel till mina aktiva högtalare.
Knastret är inte konstant utan kommer och går. Det märkliga är att får inte samma problem när jag kopplar in min ipad mini eller iPhone 4s.
Inte heller när jag använder mitt headset vilket jag gör större delen av arbetsdagen.
Har testat att byta kabel men felet är det samma.
Har varit i Applebutiken och träffat en "tekniker" som trodde att felet var podcast inspelningen vilket inte kan stämma då jag får samma fel av olika podcasts.

Någon som haft samma problem eller liknande?
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Hjälp mig hitta felkällan.

Inläggav darkg » 2015-12-15 00:11

Är det knaster knaster eller mer blippigt? En bekant råkade förvånad ut för iphone-oljud med en viss (billig oskärmad) förstärkare. Jag tror att det var luftburet. Ändras något om telefonen ligger nära eller långt ifrån den aktiva högtalaren?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-15 08:11

Felbeskrivningen "knaster" låter för mig som ett kontaktproblem. När du säger att du testade med en annan kabel, var det från ett annat fabrikat också?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-15 09:22

Med reservation för att det knappast går att förstå hur det låter från en beskrivning med ord så pekar felsökningsbeskrivningen på att det är glapp i högtalaren. Du har ju bytt både kablar och apparater. Det kan förstås vara glapp i flera kablar eller apparater, men om kablarna och apparaterna inte knastrar om du kopplar dem till något annat är högtalaren den gemensamma faktorn.

Jag skulle dock, om det är frågan om "glappknaster", prova att böja på kablarna intill apparaterna utan att de rör sig alls (!) i högtalaränden och se om man inte kan få fram knastret då. Det kan ju vara glapp i två olika kablar, är man lite oförsiktig med kablar kanske man sliter ut flera.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
t0mas

Inläggav t0mas » 2015-12-15 10:44

Svante skrev:Med reservation för att det knappast går att förstå hur det låter från en beskrivning med ord så pekar felsökningsbeskrivningen på att det är glapp i högtalaren. Du har ju bytt både kablar och apparater. Det kan förstås vara glapp i flera kablar eller apparater, men om kablarna och apparaterna inte knastrar om du kopplar dem till något annat är högtalaren den gemensamma faktorn.

Jag skulle dock, om det är frågan om "glappknaster", prova att böja på kablarna intill apparaterna utan att de rör sig alls (!) i högtalaränden och se om man inte kan få fram knastret då. Det kan ju vara glapp i två olika kablar, är man lite oförsiktig med kablar kanske man sliter ut flera.

Som jag förstår det så uppstår inte "knastret" när han kopplar sin iPad eller iPhone 4 till högtalaren utan bara med sin iPhone6

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-15 10:56

Svante skrev:Med reservation för att det knappast går att förstå hur det låter från en beskrivning med ord så pekar felsökningsbeskrivningen på att det är glapp i högtalaren. Du har ju bytt både kablar och apparater. Det kan förstås vara glapp i flera kablar eller apparater, men om kablarna och apparaterna inte knastrar om du kopplar dem till något annat är högtalaren den gemensamma faktorn.

Tveksam felbeskrivning.

Gemensamma faktorn är snarare iPhone 6. Vore det inte för att problemet försvinner när du använder headset (såvida det inte är trådlöst) skulle jag definitivt kollat på telefonens kontakt först. Men kan vara ide att kolla den iaf

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-12-15 11:49

Jag tror att problemet ligger i din iphone6, som verkar vara den gemensamma nämnaren. Ev. är det kabelns utformning ihop med iphone6 som är problem. Jag hade ett skräpigt sony headset liggandes på jobb som jag satte i min iphone6. Massa knaster, framförallt när man rör på sladden. Men det funkar bra med andra sladdar.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Återgå till Generellt om hifi