Min musikaliska referens

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Min musikaliska referens

Inläggav sprudel » 2015-12-13 14:54

får man en smakbit av här. Hvitfeldtska Gymnasiets kammarkör under ledning av Martin Bagge roddar en Luciamorgon för SVT.

http://www.svtplay.se/video/5292178/lucia/lucia-sasong-5-avsnitt-3
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Min musikaliska referens

Inläggav Perfector » 2015-12-13 23:25

Min referens till ett komplett ljud finns här
https://www.youtube.com/watch?v=v1PA3se ... eWoTk#t=33
The Great Organs of First Church part 1: Largest in the World
De andra delarna ligger i kölistan om ni törs fresta era anläggningar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-15 08:54

sprudel skrev:får man en smakbit av här. Hvitfeldtska Gymnasiets kammarkör under ledning av Martin Bagge roddar en Luciamorgon för SVT.

http://www.svtplay.se/video/5292178/lucia/lucia-sasong-5-avsnitt-3

Tyckte om programmet. Lite annorlunda versioner av kända musikstycken. Ljudet var förvånansvärt bra när jag körde via mina Magnepan igår kväll (utan bild).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-12-15 10:29

Ja, riktigt bra lussemorgon för en gångs skull. Traditionellt men ändå fräscht. Tack, Martin Bagge!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-12-15 14:35

Själv så kör jag mä, som kanske bekant, "Kramgoa" av Vikingarna men har hitintills inte lyckats med att göra dom rättvisa, inte ens i närheten faktiskt . . . typ. :evil: :cry:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-12-15 14:52

Laila skrev:Själv så kör jag mä, som kanske bekant, "Kramgoa" av Vikingarna men har hitintills inte lyckats med att göra dom rättvisa, inte ens i närheten faktiskt . . . typ. :evil: :cry:

Det finns väl ingen anläggning som låter i närheten av bra med Vikingarna... :mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2015-12-15 15:07

Bill50x skrev:
Laila skrev:Själv så kör jag mä, som kanske bekant, "Kramgoa" av Vikingarna men har hitintills inte lyckats med att göra dom rättvisa, inte ens i närheten faktiskt . . . typ. :evil: :cry:

Det finns väl ingen anläggning som låter i närheten av bra med Vikingarna... :mrgreen:

/ B

Du får väl ha lite fantasi! Men jag tycker det finns ännu värre saker, RAP tex. URK!!! :mrgreen:
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-12-15 15:11

Min referens är bakom mina trummor i replokalen, med en marshall 2x12 riktad i nyllet (och en excentrisk volymglad gitarrist).
Vi kan inte spela. Men okuvade 100% dynamiska ljud är ändå fascinerande att höra! När stereon hemma når 30% av detta är jag alltid nöjd.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-15 16:32

Vikingarna går la å stå ut mä i små doser, men detta pallar jag inte
https://www.youtube.com/watch?v=YTQY0_fIPU4 :evil:
Jag har för mig att de har mördat "O Helga Natt" också, men hittar den inte.
YouTube släpper igenom rätt mycket, men den kanske har blivit blockad av censuren? :D :? :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-15 16:37

lennartj skrev:

Vikingarna går la å stå ut mä i små doser, men detta pallar jag inte
https://www.youtube.com/watch?v=YTQY0_fIPU4 :evil:
Jag har för mig att de har mördat "O Helga Natt" också, men hittar den inte.
YouTube släpper igenom rätt mycket, men den kanske har blivit blockad av censuren? :D :? :oops:

sänkt farten på låten har tydligen åxå youtube gjort.
annars är den inte alls dum, men stackars tjej som får den där spelad för sig i radio :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-15 20:06

Almen skrev:Ja, riktigt bra lussemorgon för en gångs skull. Traditionellt men ändå fräscht. Tack, Martin Bagge!

Jo, men det var inte bara traditionellt utan svängarna togs ut lite i ett tidsperspektiv, lite "medeltida" på en del låtar. Saxofontrion var lyssande och Emilia Amper's solosång likaså. Som ljudintresserad var det kul att se hur mikrofontekniken varierades under programmet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-12-15 20:54

Bill50x skrev:

/ B

Ber högaktningsfullt alla moderatorer att skärpa sina sinnen å verkligen vara på tå . . . ovan tangerar ju
nästintill mobbning . . . typ. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-15 21:28

Bill50x skrev:

/ B

Samtliga - avstängda.

Min referens har åldrats...
https://m.youtube.com/watch?v=uB61_srv4Pk
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-12-15 23:48

Alphaville är fina. :)

På fredag är det dags igen på julavslutningen i Vasakyrkan, musikeleverna står för programmet med kammarkören i spetsen.
De övar gärna i korridorerna också, låter fantastiskt i trapphusen när man är på väg till kaffetåren. Fint liv! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Återgå till Generellt om hifi