Ersätta Pioneer 668?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Conan » 2015-12-12 19:09

RMA skrev:Har någon tips om Reciver med bra Dac del?

Jag lirar med en Yamaha RX-A1030 som "försteg" och tycker det låter väldigt bra från DAC:en (HDMI från en Oppo BDP-95). Kör även en del med Spotify Connect samt AirPlay och det funkar också fint. Enda källan där jag fick en känsla att det inte lät riktigt på topp var med receiverns inbyggda nätverksspelare, så jag lirar från NAS via Oppon istället.

Min 1030 och även senaste Aventage-receivrarna från Yamaha har DAC från ESS Sabre (inte samma som i t.ex. Oppo BDP-95/105 dock).

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-12-12 22:42

Tack Ingvar, FBK och Bill för respons på mitt pladdriga inlägg tidigare i tråden.

( tack särskilt IÖ för applåden)

Det är inte så svårt men det är inte så enkelt heller.
Faktiskt.
Det enda jag vet är att ju äldre jag blir; ju mer vet jag att inte vara tvärsäker på något.

Ska bli kul att koppla in 668an igen.
Man vet aldrig. :)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-12 23:14

Testade min 668:a som jag satt undan som trasig, och på torrkörning utan att något var i kopplat så verkade den faktiskt göra något, så kräver vidare testande. :)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-12-13 01:27

paa skrev:
Alexi skrev:Onkyo testade jag för något nummer sedan. Den lyckades vi inte detektera vid f/e, men jag tyckte subjektivt att den saknade den där spelglädjen som Bill pratar om.

Vilken del blev F/E-lyssnad? Analog lågnivå? Digitalingångar? Slutsteg?

Som bag skrev i min artikel så kan det lika gärna ha berott på humör, men trotts det kommer jag inte köpa en Onkyo. Skulle kännas som om jag riskerade feelgoodkänslan att inte tro på min intuition. Onkyon testades utan slutsteg, men med DAC.

ps. Jag tycker Janssons Naim låter väldigt trevligt. Den lägger till lite extra värme och rundhet som passar vissa inspelningar. Medans med andra inspelningar upplever jag den lite avrullad i diskanten.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-12-13 01:59

Alexi skrev:
paa skrev:
Alexi skrev:Onkyo testade jag för något nummer sedan. Den lyckades vi inte detektera vid f/e, men jag tyckte subjektivt att den saknade den där spelglädjen som Bill pratar om.

Vilken del blev F/E-lyssnad? Analog lågnivå? Digitalingångar? Slutsteg?

Som bag skrev i min artikel så kan det lika gärna ha berott på humör, men trotts det kommer jag inte köpa en Onkyo. Skulle kännas som om jag riskerade feelgoodkänslan att inte tro på min intuition. Onkyon testades utan slutsteg, men med DAC.

ps. Jag tycker Janssons Naim låter väldigt trevligt. Den lägger till lite extra värme och rundhet som passar vissa inspelningar. Medans med andra inspelningar upplever jag den lite avrullad i diskanten.

Alexi min gode vän.
Du har bättre öron än mig.

Ser fram emot att hitta en digital uppspelare som kan matcha den engelsk/dansk/japanska besten.
:)

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2015-12-13 09:04

Conan skrev:
RMA skrev:Har någon tips om Reciver med bra Dac del?

Jag lirar med en Yamaha RX-A1030 som "försteg" och tycker det låter väldigt bra från DAC:en (HDMI från en Oppo BDP-95). Kör även en del med Spotify Connect samt AirPlay och det funkar också fint. Enda källan där jag fick en känsla att det inte lät riktigt på topp var med receiverns inbyggda nätverksspelare, så jag lirar från NAS via Oppon istället.

Min 1030 och även senaste Aventage-receivrarna från Yamaha har DAC från ESS Sabre (inte samma som i t.ex. Oppo BDP-95/105 dock).

Har du jämfört Dacarna mellan Oppo och Yamaha?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-12-13 13:47

Undra om jag vågar skriva lite om 668an...

Detta är gammal info skrivs ur minnet i min hjärna och vad jag kommer ihåg inte verifierat ordentligt. Så lite löst snack...

När 668an stog i standby, så visade ett oscillocope som stog bredvid störningar. Proben liggandes ej ansluten till något. Har svagt minne jag försökte återskapa detta på annan adress, men icke. Misstänker att den kan spruta ur sig störningar vid vissa förhållanden, detta då i standby.

Dåligt/sämre ljud med bränd skiva. Tyckte ljudet var lite vasst/jobbigt/intebra på flera låtar. Även lite åt det hållet i en annan anläggning (med 668). Skivan var verifierad att vara bitperfekt, även spelandes i cd-spelare. La i en orginal skiva i 668an och tyckte det var bättre. Verifierade inte detta med guldöron, utan jag slutade använda min brända skiva (som var tänkt vid test lyssning).

//Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-13 14:18

FBK skrev:
IngOehman skrev:Avslutningsvis vill jag applådera Janssons inlägg. Det var väldigt bra och "öppet", möjligen med reservation för att hans spekulationer om att den apparat han gillar mest färgar. Jag säger inte att det inte är troligt att det är så, men jag ser inte i hans beskrivningar, något som entydigt visar att det är så. Det finns också en gråzon när det gäller apparater som innehåller en DA-process, på så vis att insignal och utsignal är i olika domäner och man kan därför bara definiera vad den gör sett ur ett F/E-perspektiv, tillsammans med en ADC. Förvisso kan man betrakta tekniska data på ett objektivt sätt och rimliggöra vilken apparat som talar mest sanning, men ju bättre apparaterna är betraktade från den synvinkeln, desto svårare är det att utnämna "bästa apparaten". Som tur är konvergerar upplevelserna och data, och man kan se att alla de apparaterna som är så bra att de är svårskilda, även presterar tekniskt snarligt och mycket bra.

Avslutningsvis vill jag applådera Janssons inlägg. Det var väldigt bra och "öppet".

Bra för det var ett bra inlägg, så varför kommer då resten som ett brev på posten med reservation för hans spekulationer om att den apparat han gillar mest färgar osv osv osv. Det är ju en katastrof, den är ju inte godkänd av MIG... istället för att konstatera att karl är nöjd och en nöjd karl i favvosoffan med musik är trevligt. Och det är viktigast av allt inom denna hobby.
Nu får ni leka vidare i tråden då jag har sagt tillräckligt och TYCKT mycket enligt en del. Sov Gott

Du behöver nog läsa mitt inlägg en gång till.

Ditt "Det är ju en katastrof, den är ju inte godkänd av MIG..." mejkar inte sens.

Jag vet inte vad du tyckte att det stod. Det var Jansson som skrev att den apparat han gillade bäst färgar, och det jag skrev var att jag vill reservera mig för den slutsatsen. Det kan ju vara så att den han gillar bäst som färgar minst. Med det sagt tror jag han har rätt, men jag ser inte att han i det inlägg han skrev visat att det är så. Han visar dock insikt på så vis att det är tydligt att han förstår att man kan gilla det som färgar mest, bäst. För så är det ju.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-13 18:03

RMA skrev:Har du jämfört Dacarna mellan Oppo och Yamaha?

Bara genom "normal" lyssning, och då skulle jag säga att det skiljer väldigt lite om nåt alls. Oppon kanske har ett uns mer upplevd upplösning och spelar lite mera "på" än DAC:en i Yamaha-stärkaren. Nu skulle jag inte kunna ta gift på att detta är en faktisk skillnad eftersom det också är några dB nivåskillnad mellan Oppon analogt och Yamaha DAC:en matad med HDMI (Oppo analogt är högre), vilket gör det svårt att jämföra direkt aven om man försöker kompensera med volymen.

I en nivåmatchad blindlyssning skulle jag inte sätta mitt liv på att jag kan höra skillnad, och framförallt skulle aldrig en "hifi-ointresserad" person haja till att det låter sämre på nån av dem.. :)

I somras gjorde, som nämndes tidigare i tråden, jag och en kompis en jämförande lyssning med Oppon analogt och en annan, enklare Yamaha-receiver (RX-V775 tror jag den heter) som vi matade med HMDI från samma Oppo och tog sen ut signalen via "pre out" från förstegsdelen. Bägge signalerna gick in i mitt dåvarande analoga försteg och vi kunde nu med volymkontrollen på Yamahan matcha nivån mellan källorna.

Då kunde varken han eller jag höra någon som helst skillnad mellan DAC:arna, och det var bl.a. därför jag vågade byta ut dåvarande försteget mot en receiver. Den Yamaha-stärkaren hade på papperet en enklare DAC än receivern jag har nu.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2015-12-13 18:09

Conan skrev:
RMA skrev:Har du jämfört Dacarna mellan Oppo och Yamaha?

Bara genom "normal" lyssning, och då skulle jag säga att det skiljer väldigt lite om nåt alls. Oppon kanske har ett uns mer upplevd upplösning och spelar lite mera "på" än DAC:en i Yamaha-stärkaren. Nu skulle jag inte kunna ta gift på att detta är en faktisk skillnad eftersom det också är några dB nivåskillnad mellan Oppon analogt och Yamaha DAC:en matad med HDMI (Oppo analogt är högre), vilket gör det svårt att jämföra direkt aven om man försöker kompensera med volymen.

I en nivåmatchad blindlyssning skulle jag inte sätta mitt liv på att jag kan höra skillnad, och framförallt skulle aldrig en "hifi-ointresserad" person haja till att det låter sämre på nån av dem.. :)

I somras gjorde, som nämndes tidigare i tråden, jag och en kompis en jämförande lyssning med Oppon analogt och en annan, enklare Yamaha-receiver (RX-V775 tror jag den heter) som vi matade med HMDI från samma Oppo och tog sen ut signalen via "pre out" från förstegsdelen. Bägge signalerna gick in i mitt dåvarande analoga försteg och vi kunde nu med volymkontrollen på Yamahan matcha nivån mellan källorna.

Då kunde varken han eller jag höra någon som helst skillnad mellan DAC:arna, och det var bl.a. därför jag vågade byta ut dåvarande försteget mot en receiver. Den Yamaha-stärkaren hade på papperet en enklare DAC än receivern jag har nu.

Tack för redogörelsen.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-13 22:36

Rydberg skrev:Jag är jättenöjd med min Bryston BDA-2, det dyker upp sådana i Norge då o då till mycket bra pris. Den har asynkron USB-ingång. Liten reservation har jag dock, jag uppgraderade digitalkortet i min BDP-2 för nån vecka sedan och ljudet lyfte sig otroligt mycket (via AES/EBU) så den är kanske lite känslig för signalkvaliteten. Har även en annan kvalitets-DAC hemma i form av den inbyggda i min AudioNET DNP. Bryston låter lugnare och djupare i ljudbilden men samtidigt lika detaljerad. Tycker BDA-2 är bättre totalt sätt.

Tror även Benchmark DAC-2 som Nattis rekar är ett bra alternativ.

Bryston BDA-2 usb finns nu på http://www.hifisentralen.no/forumet/tor ... ition=1938
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-13 22:38

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-12-14 07:39

Ärligt talat. Går det verkligen att höra skillnader på moderna dvd/cd spelare av bra kvalitet??

Jag gör det inte och är ok med min relativt billiga Denon. Fast mest lyssnar jag faktiskt på streamat nuförtiden (Spotify).
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-14 08:59

pinnen skrev:Ärligt talat. Går det verkligen att höra skillnader på moderna dvd/cd spelare av bra kvalitet??

Jepp!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-14 22:33

Tja, LTS hör skillnad på i princip allt när de testar så ....

/Harryup

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-12-14 22:51

pinnen skrev:Ärligt talat. Går det verkligen att höra skillnader på moderna dvd/cd spelare av bra kvalitet??

Jag gör det inte och är ok med min relativt billiga Denon. Fast mest lyssnar jag faktiskt på streamat nuförtiden (Spotify).

Alla apparater påverkar ljudet olika, skillnaderna blir dock mindre och mindre. Nya apparater, som inte medvetet påverkar ljudet är generellt sätt väldigt bra. Att pricka rätt 8-15 gånger i rad på f/e är extremt koncentrationskrävande idag. För 20 år sedan skulle jag säkerligen kunna pricka rätt 100x i rad med mycket av som såldes då. Jag tror jag skulle behöva leta för att hitta en så dålig apparat idag. Men som sagt även apparater som klarar f/e påverkar signalen, men på en nivå för liten för att den ens med stora ansträngningar blint ska kunna prickas tillräckligt många gånger i rad för att räknas som statistisk signifikant.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-12-15 07:23

Alexi skrev:

Alla apparater påverkar ljudet olika, skillnaderna blir dock mindre och mindre. Nya apparater, som inte medvetet påverkar ljudet är generellt sätt väldigt bra. Att pricka rätt 8-15 gånger i rad på f/e är extremt koncentrationskrävande idag. För 20 år sedan skulle jag säkerligen kunna pricka rätt 100x i rad med mycket av som såldes då. Jag tror jag skulle behöva leta för att hitta en så dålig apparat idag. Men som sagt även apparater som klarar f/e påverkar signalen, men på en nivå för liten för att den ens med stora ansträngningar blint ska kunna prickas tillräckligt många gånger i rad för att räknas som statistisk signifikant.

Bra och balanserat. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-12-15 10:56

Alexi skrev:

Ja, här är jämförelse mellan två relativt nya apparater, en spelare över 100 000:- och en DAC på knappt 20 000:-. Det skulle möjligtvis gå att höra skillnad på respektive D/A-omvandling.

Till vänster Playback Design MPS-5 och till höger Bryston BDA-1.

Bild Bild

Bild Bild
Waveform of undithered 1kHz sinewave at –90.31dBFS, 16-bit data (left channel blue, right red).

Bild Bild
Waveform of undithered 1kHz sinewave at –90.31dBFS, 24-bit data (left channel blue, right red).

Atkinson försöker förklara Playback Designs usla mätvärden:
John Atkinson skrev:...while I was impressed by the player's standard of construction, I can't say the same about its technical performance. The relatively high level of background noise limits the MPS-5's resolution with SACD and external 24-bit data to not much better than 16-bit CD. I am puzzled, therefore, why Michael Fremer liked the sound of this player so much. Perhaps his description of its sound being "analog-like" is a clue—for reasons that are not fully understood, a signal with very-low-level random noise added is sometimes preferred, on that it is more intelligible, to the same signal without such noise.1 But I feel that the MPS-5's measured performance precludes an unreserved recommendation.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-12-15 12:48

Dem två skulle jag ta lätt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-15 13:00

Det är inte alltid till synes stora förvrängningar på vågformerna är särskilt hörbara. Jag har sett ofantligt stor påverkan av vågformer av filter i någon CD-spelare (tror det var Audiolab 8200C eller 8200CDQ) där jag med stor förvåning inte direkt kunde höra någon ändring av återgivningen. Blev faktiskt förstummad.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-15 14:41

Man skall akta sig för att tro att något hörs väldigt tydligt bara för att skillnaden syns tydligt ut på en mätgraf.

Självklart kan man i det här fallet konstruera speciella mätsignaler (mycket, mycket svaga ljud) som gör det lätt att skilja apparaterna då man spelar HD-material på dem, men på ordinärt musikmaterial är det långt ifrån säkert att det är lätt att skilja apparaterna från varandra, ens om det är i något HD-format.

Om man ser på det hela helt kvantitativt och betraktar t ex en tonkurveavvikelse på 0,1 dB så är det vid spelning på hög nivå ett fel som är typ 1000 gånger större än de fel som grafen visar, i absoluta termer alltså*.

Vh, iö

- - - - -

*Man kan översätta ett tonkurvefel till grundtonsdist (T1) och 0,1 dB fel motsvarar -39 dB.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-12-15 15:49

Ja, jag skrev "möjligen...". :)

Jag vill mest illustrera "Alla apparater påverkar ljudet olika, skillnaderna blir dock mindre och mindre. Nya apparater, som inte medvetet påverkar ljudet är generellt sätt väldigt bra." genom att visa på en (svindyr) apparat där konstruktören förmodligen medvetet färgat ljudet med allehanda brus och töcke såntdär.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-15 15:50

Hehe jodå, jag såg det. Tänkte ändå berätta om en för mig förbluffande upplevelse som jag inte hade räknat med vid tillfället. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-12-15 15:57

Almen skrev:Atkinson försöker förklara Playback Designs usla mätvärden:
John Atkinson skrev:...while I was impressed by the player's standard of construction, I can't say the same about its technical performance. The relatively high level of background noise limits the MPS-5's resolution with SACD and external 24-bit data to not much better than 16-bit CD. I am puzzled, therefore, why Michael Fremer liked the sound of this player so much. Perhaps his description of its sound being "analog-like" is a clue—for reasons that are not fully understood, a signal with very-low-level random noise added is sometimes preferred, on that it is more intelligible, to the same signal without such noise.1 But I feel that the MPS-5's measured performance precludes an unreserved recommendation.

Tänkte knyta an till detta...

Andreas Koch försöker förklara Playback Designs usla mätvärden:
Manufacturers' Comment skrev:What differentiates the D/A converter inside the MPS-5 from other, more conventional converters is that it uses all custom algorithms and discrete components that were not designed following classic theories and practices. A large percentage of your charts show the behavior of the MPS-5 in the frequency domain, and only two charts show the time domain, although with rigid sinewaves as test inputs. While this would be totally adequate in most cases, it isn't for the MPS-5. For instance, most of the filter algorithms inside the MPS-5 cannot be described or even defined by feeding them periodic test tones such as sinewaves and looking at frequency charts. They were designed for real music signals, and therefore "listen" to the input signal and vary accordingly, to take advantage of how our ear perceives music, which never even resembles periodic test signals. It is common knowledge that such psychoacoustic criteria hardly ever lead to ideal measurements based on steady-state test signals.

Right from the beginning, the design goals for the MPS-5 were to reach new heights in sonic performance with real music signals rather than optimum test-signal measurements. The result is that the algorithms may not perform optimally from a measurement point of view when they have to process test signals, but, as your review also confirms, they do their assigned job quite well when processing real music signals. As we are always researching new ideas, the next-generation algorithms may very well make these kind of measurements even worse—but we can assure you that it will be for the benefit of sonic performance. Isn't that what we are all after?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-15 16:47

Jag får en känsla av att han inte vill tala om mätningarna utan helt enkelt hellre vill prata om andra egenskaper än de som Atkinson visar i mätningarna.

Det han skriver kommenterar ju inte alls det faktum att upplösningen inte når CD-nivå ens när mera högupplöst material spelas.

Givet vad han skriver vore det dock intressant att få se hur en fyrkantvåg som inte är synkronierad med samplingsfrekvensen återges (även med Bryston förstås). Det finns en sådan signal på en väldigt bra fransk test-CD jag har.

Vh, iö

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-12-15 17:44

IngOehman skrev:
FBK skrev:
IngOehman skrev:Avslutningsvis vill jag applådera Janssons inlägg. Det var väldigt bra och "öppet", möjligen med reservation för att hans spekulationer om att den apparat han gillar mest färgar. Jag säger inte att det inte är troligt att det är så, men jag ser inte i hans beskrivningar, något som entydigt visar att det är så. Det finns också en gråzon när det gäller apparater som innehåller en DA-process, på så vis att insignal och utsignal är i olika domäner och man kan därför bara definiera vad den gör sett ur ett F/E-perspektiv, tillsammans med en ADC. Förvisso kan man betrakta tekniska data på ett objektivt sätt och rimliggöra vilken apparat som talar mest sanning, men ju bättre apparaterna är betraktade från den synvinkeln, desto svårare är det att utnämna "bästa apparaten". Som tur är konvergerar upplevelserna och data, och man kan se att alla de apparaterna som är så bra att de är svårskilda, även presterar tekniskt snarligt och mycket bra.

Avslutningsvis vill jag applådera Janssons inlägg. Det var väldigt bra och "öppet".

Bra för det var ett bra inlägg, så varför kommer då resten som ett brev på posten med reservation för hans spekulationer om att den apparat han gillar mest färgar osv osv osv. Det är ju en katastrof, den är ju inte godkänd av MIG... istället för att konstatera att karl är nöjd och en nöjd karl i favvosoffan med musik är trevligt. Och det är viktigast av allt inom denna hobby.
Nu får ni leka vidare i tråden då jag har sagt tillräckligt och TYCKT mycket enligt en del. Sov Gott

Du behöver nog läsa mitt inlägg en gång till.

Ditt "Det är ju en katastrof, den är ju inte godkänd av MIG..." mejkar inte sens.

Jag vet inte vad du tyckte att det stod. Det var Jansson som skrev att den apparat han gillade bäst färgar, och det jag skrev var att jag vill reservera mig för den slutsatsen. Det kan ju vara så att den han gillar bäst som färgar minst. Med det sagt tror jag han har rätt, men jag ser inte att han i det inlägg han skrev visat att det är så. Han visar dock insikt på så vis att det är tydligt att han förstår att man kan gilla det som färgar mest, bäst. För så är det ju.

Vh, iö

Jag tror att den apparat jag föredrog, och fortfarande använder, vid det tillfället faktiskt färgar mer än exempelvis en 668a.
Den färgningen jag antar att den har, kompenserade nog mer framgångsrikt än 668an för de brister i akustiken som rådde då.

Men om den faktiskt färgar vet jag inte.
Det kan faktiskt också vara så att den är än mer korrekt än 668an.

Om det nu är färgningar som just den apparaten har, och som jag gillar; är det ju inte säkert att jag gillar en mer neutral/transparent återgivare. Det återstår att se.
Kanske, kanske inte.

Detta kan appliceras på TS frågeställning.
Jag har redan varit inne på det.

Vad som står utom tvivel är att den (CDS2) på inget sätt är behäftad med färgningar som i detta nu besvärar vid lyssning i det nya rummet.
Helt det motsatta. Det låter utmärkt bra.
Detta kan eventuellt också appliceras på TS frågeställning.
Så därför om TS är övertygad om att 668 har alla de återgivningskvaliteter som han efterfrågar är väl vägen relativt enkel?

-Lägg upp kriterier för urvalsprocess.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-15 18:59

Kloka resonamang.

Just sådär komplicerat är det, ju. En massa ovetbarheter, vissa svårvetbarheter och förstås saker som man kan undra över, och som går att undersöka och sen veta.

Men sen på det den filosofiska dimensionen där det inte alltid är självklart vad man vill, varför man vill det och hur man i så fall får till just det! :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-12-15 20:48

IngOehman skrev:Jag får en känsla av att han inte vill tala om mätningarna utan helt enkelt hellre vill prata om andra egenskaper än de som Atkinson visar i mätningarna.

Jag frågade specifikt om det (varför det var högre brus på "högupplöst" än på CD) på ett annat forum, och frågorna vidarebefordrades till denne Andreas Koch:

Andreas Koch skrev:Adding noise is not a new idea. That is what dither is doing to improve the rounding errors and that is what every analog piece of equipment is doing.
It isn't that the MPS-5 adds noise, but with the way I design my filters, I chop less noise and leave more come through the system.
The SACD disc format builds on that basic idea as well..
---
The noise we are referring to in this case is ultrasonic to begin with (i.e. nobody can hear it). Adding a steep filter to limit that has a much more audible, and negative, side effect than using a gentler filter. So far I have never met a person who can hear specifically the high frequency noise of DSD. I know dogs can, but not humans.
---

När jag försökte förklara att det inte var riktigt det jag menade så kom inga fler svar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-15 21:17

För att infoga något trevligt så verkar en 668:a jag ställt åt sidan som trasig ha vaknat till... I alla fall för musikspelning - inte provat videodelen ännu. :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-12-16 10:07

Min 668 tar inte heller Bluray. Jag köpte därför en BD-spelare för 900 kr så nu kan jag spela alla blanka 12 cm i diam skivor. Digitala ingångar skulle förstås vara alla tiders,men än så länge är 105 lite dyr för min smak.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd