En noobfråga angående DAC :)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

En noobfråga angående DAC :)

Inläggav Fredzz0rs » 2015-12-15 20:40

Hej!

Funderar på att köpa en DAC till datorn för att få bättre ljud än det jag får från mitt Asus-ljudkort. Till frågan.
Kan jag koppla en Dac till datorn via Coaxialutgång på ljudkortet? och sedan vidare från Dac:en via RCA-kabel till min stereoförstärkare vid namn Dayton Audio DTA-120?
Har fattat att man vanligtvis kopplar dac:ar direkt till ett slutsteg men i det här fallet vill jag koppla dacen till en förstärkare istället :) Förkovra mig :)

/Fredrik

Användarvisningsbild
Saim

Re: En noobfråga angående DAC :)

Inläggav Saim » 2015-12-15 21:18

Ja, det kan du.
Om du nu inte vill använda volymkontroll ifrån DACen, utan istället den i din förstärkare, så kan du ju försöka hitta en DAC utan volymkontroll (åtminstone på någon av utgångarna). Det kommer såklart att funka ändå, men då får du två volymkontroller, vilket kan leda till hörbar försämring av signalen.
Jag har t.ex. Benchmark DAC1 HDR (som jag t.ex. rekommenderar), och där kan du välja om du vill ha fast nivå på utgången eller om du vill använda volymkontrollen.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2015-12-15 21:38

Okay! Fasen va bra!

Är det välinvesterade pengar rent ljudmässigt att köpa en DAC kontra att lyssna från Asus-ljudkortet? mycket mer brus från ljudkortet kan ja tänka.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-12-15 22:01

Fredzz0rs skrev:Är det välinvesterade pengar rent ljudmässigt att köpa en DAC

Om en investering är den bästa eller ej beror på vad man annars kan göra med pengarna istället. I detta fall vad som ger bäst totaljud för dig och en DAC är sällan sämsta länken i kedjan. Det är det näst sista innan kablar jag skulle uppgradera.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2015-12-15 22:08

Förstår hur du menar. Nu är det så att jag förhoppningsvis har ett par Philips Fidelio X2 hörlurar efter jul så då vill jag ju ha bra källa till dessa. Spontant känns det som en dac går före en bättre hörlursförstärkare i å med att hörlurarna är relativt lättdrivna. Borde klara mig med den inbyggda hörlursstärkaren som finns i min stereoförstärkare. Eller vad tror du är bäst prioritering?

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2015-12-15 23:58

En DAC med inbyggd hörlursförstärkare kanske kan va något? Benchmarken jag nämnde ovan är ett exempel som jag tycker låter bra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-16 00:27

Nuforce DAC-9 skymtar ibland till i annonserna till riktigt bra priser, den har, enligt tester, en mycket bra förstärkare för hörlurar. Jag har använt den några få gånger och har inget att invända, men inte heller så mycket att jämföra med :-)
Som DAC och försteg är den helt okej om man klarar sig utan analoga ingångar (fast även det går att jobba sig runt, jag spelar vinyl genom den)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-12-16 03:15

Om du har optiskt ut från ljudkortet kan det vara en poäng att använda den hellre än coax. Inte för ljudkvaliteten, men för att ta bort en av möjligheterna till jordbrumseländet!

Edit: fast det kanske är smidigare att använda USB och sälja ljudkortet.

Tycker du om Daytonen annars, och vad för högtalare har du?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2015-12-16 11:31

Jag vill gärna inte bli av med stödet av 24/192 så håller mig nog till coax så länge jag
Använder ljudkortet.

Jag är väldigt nöjd med min Dayton. Den har gott om kraft. Har dock inget att jämföra med.
Jag köpte den för att den är liten å smidig på skrivbordet och för att den har relativt mkt kraft.
Jag har byggt ett par högtalare som heter Overnight Sensations.

Jag känner att jag har beslutsångest! Till saken hör att jag snart fyller tretti och ska önska mig pengar till
Min första vinylspelare. Är lite sugen på en Pro-ject debut carbon esprite DC.
Frågan är om jag ska satsa på att köpa ett prisvärt Riaa som jag kopplar till min Dayton så att jag både kan
Lyssna vinyl via mina högtalare och ett par hörlurar.
Alternativ två är att jag köper en bättre hörlursförstärkare och kopplar till Riaa så att jag enbart lyssnar hörlur
På vinyl. Då kan jag ha som en egen vinylhörna.

Bäst vore om det fanns ett allt i ett kit Leende ansikte med leende ögon
Dvs en förstärkare med inbyggd dac och Riaa och hörlursförstärkare.
Men något sådant finns väl inte?
Bilagor
IMG_0237.JPG
IMG_0237.JPG (160.08 KiB) Visad 1225 gånger
IMG_0239.JPG
IMG_0239.JPG (192.45 KiB) Visad 1225 gånger

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-12-16 11:58

Beror ju på om du kan tänka dig fullbreddsapparat?

Yamaha har ett par, ex R-N500 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2148040
Rotel RA-11 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=15599

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-12-16 12:17

Om du skall ha något liknande Daytonen så har SMSL en version som heter Q5 Pro. En digital liten förstärkare som klarar 192 kHz via Coax och max 96 via USB.

Finns på E-bay för 1.100-1.200 kr inkl frakt. Googla och läs mer om apparaten för att bilda din egen uppfattning.

Återgå till Teknikforum