Digital fördröjning i radio-kanalerna?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Digital fördröjning i radio-kanalerna?

Inläggav Bill50x » 2005-12-29 15:07

På jobbet lyssnar vi ibland på SR´s webradio. Det märkliga är att den signalen ligger ca 20-30 sekunder EFTER FM-utsändningen (kollat med en enkel bärbar radio. Detta finns det säkert någon förklaring till (buffert kanske?).

Men, om vi lyssnar i flera datorer så är det även tidsskillnad mellan dom! Inte alls lika mycket, kanske max en halv sekund eller så. Vad kan det bero på?

/ B

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-12-29 15:10

Något som jag också har funderat på. Jag och min kollega kan inte ha på webradio samtidigt och lyssna på t.ex slalom pga dessa eftersläpningar :evil:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-29 15:19

det beror på att datorn buffrar det i minnet så att man ska slippa störningar .... därför så skiljer det även rätt mycket beroende på uppkopplings hastigheten mot nätet och även datorn har väl kanske en liten betydelse.....streama direkt funkar inte så bra, det blir störningar, vet inte om det går att komma ifrån det
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-29 15:34

Man kan sätta prioriteringar på trafiken i nätverket också. Däremot kan man se på sportsändningar på TV att ljud och bild inte alltid ligger i perfekt takt utom vid intervjuer. Radioljud och TV-ljud är heller inte i perfekt synk.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-29 15:37

Japp...men prioriteringen i nätverk är porr, inte nyheter och sport :mrgreen: (inte min prioretering, men tänkte på att det är det i särklass vanligaste som transporteras i våra nätverk :wink: )

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-29 15:49

The_Man skrev:det beror på att datorn buffrar det i minnet så att man ska slippa störningar .... därför så skiljer det även rätt mycket beroende på uppkopplings hastigheten mot nätet och även datorn har väl kanske en liten betydelse.....streama direkt funkar inte så bra, det blir störningar, vet inte om det går att komma ifrån det

Visst skiljer det i uppkopplingshastighet osv. Men nu handlar det om två relativt lika datorer på samma lina... Kanske buffertens storlek varierar beroende på processorhastighet, minnesmängd etc?

/ B

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-29 15:54

Bill50x skrev:
The_Man skrev:det beror på att datorn buffrar det i minnet så att man ska slippa störningar .... därför så skiljer det även rätt mycket beroende på uppkopplings hastigheten mot nätet och även datorn har väl kanske en liten betydelse.....streama direkt funkar inte så bra, det blir störningar, vet inte om det går att komma ifrån det

Visst skiljer det i uppkopplingshastighet osv. Men nu handlar det om två relativt lika datorer på samma lina... Kanske buffertens storlek varierar beroende på processorhastighet, minnesmängd etc?

/ B

ja det gör det säkert, och sen så kanske man inte börjar buffra exakt samtidigt, det borde ju också spela in lite.....

JML2005

Inläggav JML2005 » 2005-12-29 15:55

Fördröjning finns även i marksänd digital-tv. Den analoga bilden ligger före med några sekunder. Tror alla typer av sändningar har någon typ av fördröjning, men man märker det givetvis inte om man endast har en mottagare. :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-29 15:57

Nja, The Man.
man kan sätta vilken trafiktyp som skall ha företräde per port i switchar och brandväggar etc. Lite bra är det om IP-telefoni och annat som kommer i realtid får företräde för porrnedladdningar eller bara vanlig kommunikation med en server på kontoret.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-29 16:04

Harryup skrev:Nja, The Man.
man kan sätta vilken trafiktyp som skall ha företräde per port i switchar och brandväggar etc. Lite bra är det om IP-telefoni och annat som kommer i realtid får företräde för porrnedladdningar eller bara vanlig kommunikation med en server på kontoret.

jo jag vet.....jag skrev det lite ironiskt...men det är ju inte bara servern på kontoret som ska passeras....så fördröjningar för man nog leva med, men ip telefoni fungerar faktiskt mycket bra utan att man retas på några fördröningar(inte vad jag märkt dom få gånger jag har provat i alla fall)...men när det gäller radio och framför allt bild så kräver det ju betydligt mer bandbredd än telefon

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-12-29 16:17

Finns det viktigare saker än porrnedladdningar menar du?? 8O :oops:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-29 16:18

Kribban skrev:

Finns det viktigare saker än porrnedladdningar menar du?? 8O :oops:

nä...men jag ville inte stöta mig med nån som är mot porrindustrin :wink:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-12-29 16:20

:lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-12-29 17:11

Detta med fördröjning kan bli litet dråpligt. Häromdagen tänkte jag ställa om klockan beroende på en tidsangivelse jag hörde på radion (min nya webbradio), men hejdade mig och kollade med fröken ur för säkerhets skull. Jodå, min klocka gick fortfarande rätt, radion gick 15 sekunder efter!

Men 15 s * 97 kbit/s (SR P2) = 181 kbyte, vilket ryms i minsta buffert nuförtiden. Det är inte konstigt att min webbradio vill buffra och säkerställa att inte dataströmmen bryts.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-29 17:31

Klockorna nere i hörnet brukar ju gå hur fel som helst. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2005-12-30 19:35

Morello skrev:Klockorna nere i hörnet brukar ju gå hur fel som helst. 8)

Det är det man har ntp till :) (network time protocol)
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2005-12-31 15:39

Ja, 15 sekunder låter rätt rimligt med tanke på allt som skall hända från att ett radioprogram lämnar mixerbordet. Det skall kodas till för webradion lämplig bit-rate. Många audiokodare har look-ahead och en algoritmisk beronde fördröjning på rätt många ms. Jag kan nämna att AMR-WB+ har nästan 200 ms. Tittar du i en videokodare för digital TV så kan den ha 0.5 sekunders fördröjning för att den skall kunna titta på kommande matrial och bestämma hur den skall spendera bitarna för de kommande bilderna på ett optimalt sätt.

Sedan efter det så skall det distruberas till de servrar som ni som användare får kontakta. Även här uppstår en del fördröjning. För riktigt stora distributionsnät för unicast streaming så kan det krävas multipla nivåer i trädet för att kunna skicka till tillräckligt många serverar.

Sedan ytterligare transport fördröjning i nätet till dig som användare. Dock är det ju inget man kan komma undan.

Tillslut till den riktigt stora boven i dramat: Streaming klienten. Den buffrar saftigt många sekunder för att klara av avbrott eller störande congestion. Detta är speciellt ett problem när man använder TCP på grund av head of line blocking. När man i TCP förlorar ett segment så får man ju inte något av de eventuellt redan mottagna tills det man saknar anländer. Har man otur så förloras detta flera gånger. Pågrund av feedback loopen så blir det ju en hel del fördröjning här. Alltså kan det lätt fördröjas ett par sekunder. Alltså buffrar man rätt mycket. Men exakt hur mycket man buffrar kan i vissa klienter vara dynamiskt. Man bestämmer det beronde på hur bra det fungerar medans man buffrar.

Faktum är att det problemet som ni som vill lyssna flera stycken i kontorslandskap rätt svårt att lösa över IP. Det största problemet är ju att man inte vet vilken fördrjöning i absoluta siffror man har från utsändingen. Detta kan bara uppskatas såvida man inte tillåter sig att installera synkroniserade klockor i alla sina mottagare. Vilket inte är fallet nu och knappast kommer ske på ännu ett tag. Sedan för att göra det värre, vilka tolleranser har man på denna uppspelning? För webradio fallet vågar jag gissa på någon ms. Men om man skulle vilja göra aktiva högtalare som är ip mottagare och som spelar i fas med andra så har man ett riktigt svårt problem för då börjar vi snacka mycket mindre tolleranser.

Återgå till Teknikforum