Söker en trådlös överföringsmetod för audio till DAC

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Söker en trådlös överföringsmetod för audio till DAC

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-17 20:55

Hittade denna: Digi+ – Connect your external DAC

Bild

https://www.hifiberry.com/digiplus

Användarvisningsbild
Mangenot

Inläggav Mangenot » 2015-06-18 12:12

Jag använder en "jailbreaked" Apple tv gen.1 mellan ipad och dac. Nu fungerar Apple tv som en streamer mellan ipad och dac. Systemet är döpt till Icarus, ett Linuxbaserat openhome upnpd renderer för Apple tv.
Många, inklusive jag, anser att systemet fungerar minst lika bra som en streamer från Auralic. Till ett helt annat pris.
Enda kruxet är att Apple inte direkt är överentusiastiska över att deras produkt omvandlas till något annat än det den är avsedd att göra. Nyare Apple tv fungerar inte att konfigurera.
Jag kan ansluta en extern hårddisk direkt till Icarus och spela upp högupplöst, eller jag kan låta den spela upp t.ex Tidal trådlöst från Ipad eller iPhone
Jag använder en Exogal comet dac som är kopplad till Icarus via USB.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-06-18 14:04

Den Digi + modulen bör fungera utmärkt. Jag har en annan som inte erbjuds kommersiellt men den där bör funka hur bra som helst. :)
Personligen kör jag Kodi på min Pi men det finns några olika operativsystem att välja mellan. Kodi är strikt mediespelare medan andra alternativ är mer vanliga operativsystem med spelaren som ett program tror jag. Har bara testat Kodi...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-18 17:41

Jo, det ser smutt ut. Det som avskräcker lite är mjukvarupillet... Hur ser styrningen via mobil/surfplatta ut?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-18 20:01

Plockade fram iPad:en för att se hur Spotify och Wimp fungerar på den. Spotify var sig rätt likt men Wimp tog ett bra tag att hitta rätt i, var inte lik PC-versionen. Wimp verkar flyta bättre på Padda än på PC. I PC är växlingar mellan spår irriterande sölig och om spåren saknar paus är det katastrof, ytterst störande vid klassisk musik. Padda-hantering tycker jag är jobbig, lite utom kontroll men att lyssna på musik fungerar bra.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-06-18 22:13

Googla XBMC remote, det bör finnas screenshots. Enkelt och rättframt interface. Man väljer om man vill sortera på artist, album eller låt tror jag. Jag sorterar efter artist. Man väljer artist, därefter album och till sist hela albumet eller enstaka låtar. Man kan bygga sin egen playlist osv.
Det finns också en grafisk fjärrkontroll så man kan styra allt via tv'n.
På kodis hemsida bör det finnas screenshots också?

Det finns en addon för WIMP men man behöver ett aktivt konto för att logga in. Jag kan alltså inte uttala mig om den biten. Streamar mycket film och tv-serier och det är inga problem. Man blir väldigt bortskämd väldigt snabbt när allt finns ett knapptryck bort och är gratis, lol.

Det viktiga att komma ihåg är att paddan bara är en fjärrkontroll, allt sker i Pi'en och den är direkt kopplad mot internet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-31 11:21

Nu har jag testat med iPad sladdansluten till Audiolab:en under en längre tid, jobbigt med lång sladd. iPad verkar ha någon funktion som gör att DAC:ens fjärrkontroll kan användas för volym och spårbyte. iPad har också en stor fördel i sin långa batteritid. iPad har en nackdel att den inte tar vilka filformat som helst. Jag vill alltså kunna köra både PC och iPad även fortsättningsvis. En annan nackdel med iPad är dess seghet.

Förra frågeställningen i ämnet gav en del förslag bl.a. Apple TV och Apple Airport Express. Den sistnämnda verkar lite mera intressant. Enligt manualen kan den tydligen ansluta trådlöst till mitt befintliga nätverk. Är det korrekt?

Så här skulle det kunna se ut i mitt fall (fast jag använder inte routerns Wifi).

Bild

Nästa fråga är om det kommer att fungera med PC rakt av?

Kommer Airport Express inte överföra format över 44.1 kHz? Alltså blir allt omvandlat till 44.1 kHz? Har ju varit ett rabalder om äldre Windows omvandling... Fast det är väl passé med WASAPI?

Anslutningen mellan Airport Express och befintlig DAC blir digitalt optiskt.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-07-31 11:43

Min erfarenhet av "otrådad" Express är att det funkar om man har bra snurr på det trådlösa i hemmet. Wimp laggade ibland för mig otrådat, men Spotify o från NAS flöt på bra.
Från PC måste du ha ett program (jag kör Airfoil) det blir ytterligare lite fördröjning gentemot "äkta" Airplay.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-31 11:53

Airfoil har jag redan då det krävs av Wimp eller Spotify, kommer inte ihåg vilket. Här hemma kör jag bara de tjänsterna via wifi. Sonen kör trådat och det gör jag på jobbet. Inte märkt några större skillnader, tror det finns flaskhalsar på andra ställen när det kommer meddelanden om dålig strömning från Wimp. Laggar gör det ibland men det är rätt lång buffring, det märks om man drar ur sladden på modemet, spelar på en minut eller så.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-17 12:23

Har nu införskaffat mig en Apple AIrport Express som ska användas för att strömma musik till min DAC/ljudanläggning. Valde Airport före Apple TV, då Airport kör 44.1 kHz. Jo, det är en begränsning i sig men Tidal/Wimp går rakt igenom. Apple TV kör 48 kHz.

Har skaffat en optisk kabel för att köra mellan Apple Airport Express och Audiolab 8200CDQ. En sådan här:

Bild

Har aldrig använt någon sådan tidigare. Hur ansluter man den? Pillar man bort luckan där den stora ska in? 3.5 mm donet lär väl passa i Airporten utan vidare.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-17 12:27

Kan bekräfta att 3.5 mm donet passar i Airport Expressen.

Den luckan du ska fälla upp vet jag inte vilken den är dock, men det stämmer säkert. Har du någon bild där du tänkt ansluta den?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-12-17 12:46

Minitoslink till Airport express är det som gäller. Precis en sådan som du har. Den ska in i hörlursuttaget.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-12-17 13:53

Det är OPT2 eller OPT1, och det är väl bara att sticka in den? Tyvärr sitter inte dessa kontakter så himla bra, men...

Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2015-12-17 20:57

Pilla inte bort luckan, tryck bara in kontakten, luckan viker undanuv och

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-17 22:08

Almen skrev:Det är OPT2 eller OPT1, och det är väl bara att sticka in den? Tyvärr sitter inte dessa kontakter så himla bra, men...

Köpte faktiskt på skoj en dyrfiber beggat och den sitter faktiskt hyfsat hårt. Har kontakter som kan rotera på fibern så att det inte hamnar i spänn bakom apparaterna, och faktiskt till min förvåning även om jag var varnad av Peter så gick det att höra skillnad på när man bytte fiber fram och tillbaka.

/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-18 13:14

BAMBAM skrev:Pilla inte bort luckan, tryck bara in kontakten, luckan viker undanuv och

Har tittat närmare och det stämmer. Tack!

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2015-12-18 13:51

Chromecast Audio hur är det med den? , fyller inte den ditt behov?

Den går på wifi, har optisk ut och skickar ut 44.1, från spotify, plex är jag helt säker på, i vissa fall när jag använder
den så indikerar stärkaren på 48 istället.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-18 14:25

Är mycket möjligt men nu har jag en Apple Airport Express och ska testa den. Det blir iPad och Tablet-PC som kör Windows som får stå för leveransen av ljudfiler och strömmande tjänster.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2015-12-18 17:04

Jag kör chromecast via optisk till min DAC. Det funkar bra nu. Dessutom kostar det bara 390kr att testa. :)

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-12-19 00:44

Jag har tidigare använt en iPad och en Apple TV för att streama musik, Spotify, Wimp och Tunein (radio) och jag gillar verkligen funktionaliteten som man får med den kombinationen. Idag har jag en förstärkare med stöd för Airplay så jag slipper en burk. Numera finns det en hel del apparater av det här slaget att välja på, tex. Chrome Cast som tidigare nämnts, men jag tror att en iPad och en Airport Express fortfarande är ett bra.

Lite OT kanske men som tidigare nämnt så omsamplar äldre versioner av Apple TV till 16/48. Den senaste versionen kan spela både 16/44.1 och 16/48 men å andra sidan så har den inte längre någon optisk utgång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-21 20:46

Har fått igång Apple Airport Express tillsammans med en iPad. Det där med optiskt ut till extern DAC vill inte fungera. Blir bara intermitent funktion och det lyser "no link" i DAC:ens display. Analogt ut från Airport:en fungerar det som det ska. Lyckligtvis verkar innanmätet i den fyrkantiga pucken vara av god kvalitet, analogt som digitalt.

http://www.kenrockwell.com/apple/airpor ... y-2014.htm

Någon har påtalat att det är känsligt med dessa optiska kablar. Lämnade den jag köpt på Kjell&Co då jag misstänker att den var roten till störningen (köpte på mig en Brik förstärkare till mina piP vid TV:n när jag ändå var där). Det blir i varje fall mera "feel good" att köra Audiolab:ens DAC...

Tips om en bättre optisk kabel med mini-Toslink i ena änden och en vanlig Toslink i den andra?

Prövade också möjligheten att köra med Windows 7 till Airport:en, gick inget vidare och så försvann koppling till iPad på köpet! Det kanske inte ens ska gå att köra flera operativ? Från iPad är det också lite meckigt när man byter källor, då ska man hela tiden tala om vart ljudströmmen ska ta vägen, det hänger inte med att ljudet ska till Airport:en... Alla ni som vurmar så för Apple och hur enkelt det är! En Windows-platta är ju klart mera öppen som allmänt redskap.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2015-12-21 22:48

Provat att ändra DPLL till wide om det är problem för den att låsa på optisk?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-21 22:57

imac skrev:Provat att ändra DPLL till wide om det är problem för den att låsa på optisk?

Det är endast möjligt på SPDIF-ingången enligt manualen.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-12-22 00:25

Känner inte igen det där att det är krångligt från Ipad. Har jag en gång valt Expressen att strömma till så kan jag fritt byta källa. Spotify, Tidal eller från NAS via tex Filebrowser är bara att skifta.

Däremot kan Expressen tappas bort i menyn för valbara Airplayenheter i W10-laptopen. Det problemet har uppkommit nu på senare tid sen jag började "köra" den otrådat. Men det löser sig om jag startar om AP:n

Edit: Jag rekommenderar "klientläge" på expressen

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-22 10:16

gflar skrev:Känner inte igen det där att det är krångligt från Ipad. Har jag en gång valt Expressen att strömma till så kan jag fritt byta källa. Spotify, Tidal eller från NAS via tex Filebrowser är bara att skifta.

Vid byte av källa måste jag in och pilla på Airplay. Varför är det så?

gflar skrev:Däremot kan Expressen tappas bort i menyn för valbara Airplayenheter i W10-laptopen. Det problemet har uppkommit nu på senare tid sen jag började "köra" den otrådat. Men det löser sig om jag startar om AP:n

Edit: Jag rekommenderar "klientläge" på expressen

Jag kör trådlöst och Windows 7. Hur gör jag för att ha tillgång till både iPad och Windows-PC? Hur kommer jag åt klientläget?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-12-22 15:13

Klientläge...
https://support.apple.com/sv-se/HT201621

Som jag skrev tidigare så känner jag inte igen det där med att det strular vid byte av källa i Ipad. Har jag en gång dragit upp Airplay-menyn och valt Expressen så är det bara att spela från valfri källa i Ipad. Sen måste jag naturligtvis "släppa" Expressen om jag vill byta till Laptop eller byta tvärtom.

Trådat är att föredra, men jag tycker det funkar ganska bra med klientläge. Förutom att Expressen ibland försvinner i nätverket, men med omstart av AP fixar det sig.

I min router (Telia Gateway) som sköter DHCP har jag gått in i nätverksinställningarna och markerat Expressen som "spelkonsol" för att få trafiken prioriterad (QOS). Men vet egentligen inte om det gör någon skillnad. Det trådlösa nätverket sköter en Ubiquiti AP, teliarouterns värdelösa är inaktiverat.

Har du laddat ned Rogue Amoebas System audio driver? Jag använder den som uppspelningsenhet i Airfoil, inbillar mig kanske men tycker nog den är stabilare än datororiginalet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-22 20:15

Är tacksam för tips!

Kör också det trådlösa på en Ubiguiti AP. Trådat körs i regel bara till en stationär PC.

Har en del att lära när det gäller detta...
Det där med Airfoil måste man alltså ha?

Gjorde just ett byte från Tidal till SVTplay. Givetvis växlas då från Airport Express/ljudanläggning till iPad:ens sketna högtalare!

Har du någon lösning på "no lock" via den optiska utgången? Kör nu analogt ut från Airport Express in i Audiolab (försteg/DAC/CD-spelare).

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-12-22 22:12

Airfoil (eller det kanske finns nått liknande nu) till Windowsdator, Jag har haft Airfoil i några år, men har ingen koll om det finns andra "bättre"alternativ nu.
Testade nyss ditt exempel med Ipad, byte Tidal-SVT-Play. Det var bara att stoppa låten och starta Play, funkade hur bra som helst :roll:

Till Android finns en app som heter AllConnect, Den klarar iaf inte än annat än Youtube från nätet, men jag spelar från NAS och annat i det interna nätverket. Den stöder DLNA, Airplay och Chromecast.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-22 22:41

Jag har bara följt den instruktion som Apple har på sin hemsida beträffande Airport Express och fått det beskrivna resultatet.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-12-22 22:59

Har du den senaste versionen av Express? Dvs den som ser ut som en vit Appel-TV.
Tycker nog du ska försöka med klientläge istället för utökat nätverk, annars slöar du ner hela trådlösa och riskerar dropouts.

Själv har jag både Wimp och Tidalappen i Ipad, och tycker Wimp flyter på bättre har väldigt sällan hack i låtarna. Tyvärr är ju den appen mycket sämre att använda :(

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi