ljud böcker

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
krister

ljud böcker

Inläggav krister » 2005-12-29 23:35

tja tänkte lära mig lite mer om högtalare och ljud, så om det är någon som vet några bra böcker eller sidor.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Re: ljud böcker

Inläggav The_Man » 2005-12-29 23:38

krister skrev:tja tänkte lära mig lite mer om högtalare och ljud, så om det är någon som vet några bra böcker eller sidor.

det här forumet är väldigt bra tror jag för just såna frågor du har....men lyssna och fråga flera, inte bara en....
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
ragge

Inläggav ragge » 2005-12-30 17:57

Robert Harley har skrivit en bok som heter: The Ultimate Guide To High End Audio. Denna bok går i princip igenom allt som har med hifi att göra och är väldigt ingående. Tyvärr är den så omfattande att den kan kännas ogenomtränglig. Givetvis håller inte alla med om allt han skriver men jag kan varmt rekomendera den som en grundkurs att utgå ifrån.

Robert Harley är dessutom chefredaktör för det amerikanska hifi-magasinet The Absolute Sound. Han har även skrivit en bok om hembio som heter: Home Theatre For Everyman (den kan jag inte uttala mig om för den har jag inte läst).

Här kan du köpa den:

http://www.hifiklubben.com/se/produkter ... tail/TWEAK´N´TUNE_HighEnd_Audio_Bok.htm?id=7399

Lycka till!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-31 02:15

tänkte lära mig lite mer om högtalare och ljud

Kan du vara lite mer precis?
T.ex. tänker tu konstruera högtalare själv (dvs vill lägga mycket tid för att få riktigt djupa kunskaper) eller vill du bara veta lite mer ytligt för att lättare hitta lämpliga högtalare för olika uppgifter?

Lite generella saker på en ytlig nivå kan du läsa i tex DLS ljudhandbok helt gratis (som PDF):
http://www.dls.se/pdf/ljudhandbok05.pdf

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-12-31 03:41

Hej Krister :D
Eller så läser du alla trådar på detta forum :wink:
NN

Återgå till Generellt om hifi