JM skrev:hifikg skrev:JM skrev:...Stigs högtalare är intressanta i ett historisk perspektiv men nu finns modernare bättre konstruktioner med mycket bättre stereoljud. ...
Har du något konkret tips? Jag har ett, som jag inte riktigt kan skaka av mig och det är MBL.
Jag håller med Ingvar att MBL som är 360 rundstrålande i alla frekvenser är svår placerad.
Jag vet inte om jag skrev att de är svårplacerade, men placeringen kan påverka hur de låter mycket. Det gör den dock avsett placering, och det är väl kanske också avsikten. Att "betika" återgivningen snarare än att den skall bli neutral.
Vill även än en gång försiktigt påminna om att jag egentligen inte vill kalla den för rundsträlande annat än i basregistret. De är snarare cirkelstrålande, men visst, det är de i 460 grader. Men alltså inte i 4pi steradianer.
JM skrev:Rummet måste var stort för att nå rätt mix av reflexer map tid o energifördelning.
Menar du att det finns något sant svar på vad "rätt mix" innebär? Rätt ur vilket filosofiskt perspektiv då?
Jag säger inte att det inte är så, bara att jag undrar hur du ser på det.
JM skrev:Vad MBL är bra på är att ha samma frekvensgång åt alla håll.
Nej, inte åt alla håll. Bara i en cirkel runt högtalarna, och därför blir heller inte energikurvan vad man kanske tror att den blir.
JM skrev:Det har sällan lådhögtalare eller dipoler.
MBL är lådhögtalare. Och de har som sagt inte samma direkljudskurva som energikurva. Carlsson är lådhögtalare, och är nog bland de bättre på att ha just det.
Det är dock kanske bra att inte slå fast att detta är någonting bra som vore det ett axiom. Varken det eller motsatsen bör ses som någonting självklart innan man noga utrett det.
JM skrev:Nu är det egentligen inte optimalt att ha 360 frekvensspridning. Ta tex en fiol där är energiutstrålningen och riktningen i rummet olika beroende på frekvensen.
Optimalt vore att ha en högtalare som kan variera energi utstrålningen i rummet beroende på vad som spelats in. Typ.
JM
Då tror jag vi ser stereofonisk återgivning på väldigt, väldigt olika sätt.
MIN uppfattning är att stereofoni väl utfört inte försöker att med högtalarna "härma musikinstrumenten" (med strålningsegenskaper och allt). Verkligen inte. Tvärtom handlar det om att, men hjälp av högtalarna, skapa en öppning in till ljudbilden dit instrumenten eller rättare sagt illusionen av dem, projiceras.
Så högtalarnas uppgift är (som jag ser det) INTE att spela instrument vars ljud sedan studsar i lyssningsrumsväggen bakom högtalare istället för i väggen bakom instrumenten vid inspelningsuppförandet. Högtalarnas uppgift är att återge/skapa ett ljudfält som bär informationen från BÅDE instrumenten och från det som hände sen bakom instrumenten i konsertlokalen.
Så man återge inte "instrument" som flyttats till lyssningsrummet, utan högtalarna återger "instrument OCH inspelningslokalen", i varje fall väl valda delar av den. Sen kan man diskutera om saker som inträffat utanför ljudbildsöppningen skall återges av högtalarna i ljudbilden, eller om det i så fall skall återges lite försiktigare, eller kanske rent av så att det i möjligaste grad projiceras utanför ljudbilden?
Det finns som jag ser det utrymme för ett visst filosoferande, men det finns ändå, tycker jag, gränser för vad man kan göra om man anser att man "återger". Ken Kantor hade en del uppfattningar om dessa saker också i intervjun jag gjorde med honom.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).