Moderator: Redaktörer
JonasW skrev:Ska börja rita på lådor till nya subwoofers i veckan och simulerade lite snabbt i WinISD på AE TD18H+ som jag ska använda mig av.
Ser snabbt att det är inte svårt att nå ett Qtc på 0.5.
Däremot så kommer jag att bygga större än den volymen (~100 liter) för att hålla ned det interna lådtrycket istället vid användning av mycket slaglängd.
Men kan man bygga för stor låda, så att ett lågt Qtc medför mer nackdelar än fördelar?
Ser bara fördelar än så länge.
Kan tillägga att jag ska använda mig av PEQ om det påverkar era synpunkter.
JonasW skrev:Jag kommer absolut att ha för mycket effekt i slutändan, då luftfjädern blir för liten som du är inne på.
Men jag kommer att använda mig av en limiter i steget till det, så den biten ska vara lugn.
Inga akustiska nackdelar i sig, som man kan få med för högt Qtc?
MagnusÖstberg skrev:Du tappar nivå och måste belasta talspolens med onödigt mycket effekt -> talspoen blir onödigt varm -> q-värdet ökar och du tappar nivå samt får troligen ökad sist.
Jag skulle nog bry mig lite mindre om den ökade disten på grund av lådan vid mycket stark spelning utan i det läget konstatera att du har för få element och spelar på reserven. Du kommer i sammanhanget kanske inte ens märka den tillkommande låddisten (!!!) och om du gör det är det en indikation på att du har för få element. Elementen är sjukt lågt distroerande i sig
Du skall ha marginal till Xmax och framförallt till Xmech för bästa resultat.
Skulle inte gå under 0,5.
paa skrev:Vad blir det för resonansfrekvens med Q=0.5?
JonasW skrev:MagnusÖstberg skrev:Du tappar nivå och måste belasta talspolens med onödigt mycket effekt -> talspoen blir onödigt varm -> q-värdet ökar och du tappar nivå samt får troligen ökad sist.
Jag skulle nog bry mig lite mindre om den ökade disten på grund av lådan vid mycket stark spelning utan i det läget konstatera att du har för få element och spelar på reserven. Du kommer i sammanhanget kanske inte ens märka den tillkommande låddisten (!!!) och om du gör det är det en indikation på att du har för få element. Elementen är sjukt lågt distroerande i sig
Du skall ha marginal till Xmax och framförallt till Xmech för bästa resultat.
Skulle inte gå under 0,5.
Men tappar man så mycket i nivå?
Jag är LÅNGT ifrån någon simuleringsexpert (1 timmes erfarenhet), men jag tycker mig bara se att man får en bättre utsträckning nedåt i registret med lägre Q än med högt.
Där högt Q istället ger lite av en "puckel" längst ned vilket kanske är delvis varför man säger att högre Q ger mer "disco-bas"?
Enligt mina simuleringar så krävs det kanske 340W för att nå xmax vid 10Hz med 150-liters (Q = ~0.44 om jag minns rätt) låda och 400W med en 100-liters låda (Q = 0.5).
Kruxet om jag bara skulle försöka sikta på Q = 0.5 är väl att det handlar om en 100-liters låda, då gissar jag att interna lådtrycket blir högt, även vid "endast" 14mm xmax?paa skrev:Vad blir det för resonansfrekvens med Q=0.5?
Vet ej, sitter på jobbet. Någon annan kanske kan svara på detta?
Allt som allt så VET jag att dessa element låter sjukt bra i 100-liters lådor, frågan är bara om jag ska gå på större nu när utrymmet finns.
Någon som har Basta och kan kika på lådtrycket så kanske vi kan försöka komma fram till en lämplig volym.
JonasW skrev:Haha, ja du.
Det som nästan är av största intresse för mig just nu är väl vilken intern volym jag bör ha för att inte ha för högt lådtryck vid xmax.
Är det för högt efter xmax, på väg mot xmech är inte så relevant kan jag tycka, då man redan börjat tumma på kvalitén efter att ha passerat xmax.
boom skrev:Varför inte bara förtsätta i denna tråd viewtopic.php?f=3&t=62528
Adhoc skrev:Om jag räknat rätt, borde inre lådtrycket vid x-max om 14 mm (och sd 1200 cm²) hamna vid 164 dB för 150 L-låda, för en 100 L-låda ca 167,5 dB.
Några tidigare trådar om ungefär samma fråga: viewtopic.php?t=6821 och viewtopic.php?p=1295563#p1295563 och viewtopic.php?p=795473#p795473 det finns fler bra trådar där IÖ, Svante och andra kommit med bra informativa inlägg.
AndreasArvidsson skrev:Enligt basta så får du ett lådtryck på ca 156dB vid xmax med en 100l låda. Det är helt ok i min bok.
Vb: 100l
Viso: 90%
Qb: 20
Talspole-temp: 20C
f0: 53,2Hz
Q: 0,39
Är redan ganska låg Q så jag tycker nog att du kan nöja dig med en nettovolym på 100l.
JonasW skrev:AndreasArvidsson skrev:Enligt basta så får du ett lådtryck på ca 156dB vid xmax med en 100l låda. Det är helt ok i min bok.
Är redan ganska låg Q så jag tycker nog att du kan nöja dig med en nettovolym på 100l.
0.39 redan vid 100 liter? jag fick runt 0.5 i WinISD.
Är det för att du angett 90% fylld låda som det sjunker så pass mycket?
AndreasArvidsson skrev:JonasW skrev:AndreasArvidsson skrev:Enligt basta så får du ett lådtryck på ca 156dB vid xmax med en 100l låda. Det är helt ok i min bok.
0.39 redan vid 100 liter? jag fick runt 0.5 i WinISD.
Är det för att du angett 90% fylld låda som det sjunker så pass mycket?
Precis. 100l med 90% Viso är ekvivalent med en låda på 136l med 0% Viso. Lådan blir ju akustiskt större med fluff i. Därför du nästan alltid ser slutna lådor helt fyllda.
EDIT: Q på 0,44 säger basta för 100l med 0% Viso. Så dessa 2 program är inte helt överens på denna punkt verkar det som.
boom skrev:Du kan väl begära impedansmätningar på det element som du är intresserad av sen går det att räkna ut vilket Q värdet blir på elementet
Men dom flesta verkar räkna utan talspole uppvärmning i sina simulationer .Vilket höjer eller sänker Q värdet på lådan det enklaste att få veta Q på lådan är att göra en kall mätning och en varm mätning så man får ut impedansen sen är det bara att räkna Och skall du mäta den interna disten så
blir det svårare om du inte har tillgång till en audio controll mätare som klarar 180Db .
AndreasArvidsson skrev:Med 80C på talspolen så säger Basta:
Q: 0,47
AndreasArvidsson skrev:Jag hoppas och tror att detta kommer bli kanon
AndreasArvidsson skrev:Med 80C på talspolen så säger Basta:
Q: 0,47
JonasW skrev:Allt som allt så VET jag att dessa element låter sjukt bra i 100-liters lådor, frågan är bara om jag ska gå på större nu när utrymmet finns. Någon som har Basta och kan kika på lådtrycket så kanske vi kan försöka komma fram till en lämplig volym.
JonasW skrev:Adhoc skrev:Om jag räknat rätt, borde inre lådtrycket vid x-max om 14 mm (och sd 1200 cm²) hamna vid 164 dB för 150 L-låda, för en 100 L-låda ca 167,5 dB.
Några tidigare trådar om ungefär samma fråga: viewtopic.php?t=6821 och viewtopic.php?p=1295563#p1295563 och viewtopic.php?p=795473#p795473 det finns fler bra trådar där IÖ, Svante och andra kommit med bra informativa inlägg.
Tack!
Då ser ju inte en 150-liters låda allt för dum ut inte?
Som jag tolkar de flesta inläggen från t.ex. IÖ i trådarna du länkat till, så verkar ju ett lågt Q, till och med under 0.5 vara önskvärt.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster