Välj Q = 0,5. Det blir troligen inte dåligt och nästan säkert bättre än om du väljer 0,15 eller 1,5. Men skyll inte på mig om det inte blir bra nog. Och minns även att det i så fall kan bero på mycket annat än val av lådvolym/Q.

Vh, iö
Moderator: Redaktörer
JonasW skrev:Ser inga entydiga svar som säger hur jag ska göra.
Vissa förespråkar större låda, vissa mindre.
Jag tar alla förslag i beaktning.
Sen vet jag inte om jag gör en höna av en fjäder heller med tanke på att jag var nöjd med Q = 0.7 med mina Dayton RSS390HF-4....
Spontant så känns ju AE-elementen extremt välbyggda, så 100-110 liter netto +fylld låda med ett Q på 0.5 (borde bli runt 0.5 även med varm talspole som sagt) borde inte vara helt off.
Vilken soppa
MagnusÖstberg skrev:JonasW skrev:Allt som allt så VET jag att dessa element låter sjukt bra i 100-liters lådor, frågan är bara om jag ska gå på större nu när utrymmet finns. Någon som har Basta och kan kika på lådtrycket så kanske vi kan försöka komma fram till en lämplig volym.
100 liter blir fint.
200 liter blir inte det.
Så bra, nu har du plats för fler sen
JonasW skrev:MagnusÖstberg skrev:JonasW skrev:Allt som allt så VET jag att dessa element låter sjukt bra i 100-liters lådor, frågan är bara om jag ska gå på större nu när utrymmet finns. Någon som har Basta och kan kika på lådtrycket så kanske vi kan försöka komma fram till en lämplig volym.
100 liter blir fint.
200 liter blir inte det.
Så bra, nu har du plats för fler sen
Var först inne på en större låda, men efter att ha kollat vad som passar bäst i rummet och fått hjälp med simulering av akustikern, på hur de troligen kommer att bete sig i rummet och mot topparna, så krymptes lådorna.
Så nu blev dom 110 liter innan element & stag +fyllning. Så 100 liter +fyllning kan man säga. Borde ju som tidigare skrivits ge Q på runt 0.5 även med varm talspole.
Nu ska ju detta system gott räcka till med tanke på att jag aldrig bottnat mitt förra. Men blir jag galen i framtiden så ryms det faktiskt exakt 4 lådor till ovanpå dessa.
MagnusÖstberg skrev:Perfekt, då har du utrymme för quadrubbelt system sen
JonasW skrev:MagnusÖstberg skrev:Perfekt, då har du utrymme för quadrubbelt system sen
Exakt.
JonasW skrev:Adhoc skrev:Om jag räknat rätt, borde inre lådtrycket vid x-max om 14 mm (och sd 1200 cm²) hamna vid 164 dB för 150 L-låda, för en 100 L-låda ca 167,5 dB.
Några tidigare trådar om ungefär samma fråga: viewtopic.php?t=6821 och viewtopic.php?p=1295563#p1295563 och viewtopic.php?p=795473#p795473 det finns fler bra trådar där IÖ, Svante och andra kommit med bra informativa inlägg.
Tack!
Då ser ju inte en 150-liters låda allt för dum ut inte?
Som jag tolkar de flesta inläggen från t.ex. IÖ i trådarna du länkat till, så verkar ju ett lågt Q, till och med under 0.5 vara önskvärt.
IngOehman skrev:Jo jag skall väl säga en sak till - när man konstruerar ett system från grunden så är alla variabler fria, och då får frågan om optimalt Q många flera nyanser än när frågan handlar om vilken lådvolym man skall använda. Det blir inte alls givet att lågt Q-värde är bäst.
Att sänka Q-värdet genom val av stor volym är dock inte alls samma sak som att göra det genom att förstora magnetsystemet.
Om vi hela tiden talar om system med lågt Q-värde så är den större lådvolymen inte signifikant nivåfientlig. Även om man förstorar volymen till oändligheten så blir nivåförlusten liten eller obefintlig. Därmed inte sagt att det är en bra ide att göra det, men jag vill bara peka på att några i tråden har anfört att man förlorar en massa nivå när Q-värdet sjunker, men det är alltså inte sant inom ramen för låga Q-värden, när så sker genom lådförstoring.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster