Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Är inte säker på vad du menar med det, men jag har inte lyckats hitta något som INTE är riktigt dåligt handhavandemässigt. Den blurayspelare jag har är en av de bästa, men den duger inte, för CD-spelning, i kombination med mina (rätt så måttliga) krav.
ALLA Bluray-kapabla apparater jag träffat på är alldeles på tok för långsamma för att jag skall stå ut med dem för vanlig CD-spelning. Pioneer 668 är väldigt trevlig ur detta avseende. En bra musikspelningskompis helt enkelt, trots att den även man spela DVD. Det är därför jag fortfarande väljer att använda två olika apparater.
Vh, iö
pinnen skrev:Ärligt talat. Går det verkligen att höra skillnader på moderna dvd/cd spelare av bra kvalitet??
Jag gör det inte och är ok med min relativt billiga Denon. Fast mest lyssnar jag faktiskt på streamat nuförtiden (Spotify).
IngOehman skrev:Oj, framgick inte det?![]()
Det är handhavandet. Oppo-spelarna är ljudmässigt väldigt bra.
Vh, iö
MorganM skrev:Jag har en Pioneer dv 989 som jag tycker låter snäppet lite bättre än 668.Nu är skillnaderna "väldigt små".
Men för att beskriva skillnaden:Lite mer tillbaka lutat,lite mer djup.samt lite mer rumsinfo.Och även något ytterst lite mer dynamik.
Ps!-Mina intryck.
Har använt mig av ingångarna på sentec sc9.Så jag snabbt kan skifta mellan 668/989,med exakt likadan skiva/utgåva i spelarna.
har gjort det blint,med frugan som vridit på sentec sc9.Där jag då inte vetat vilken spelare som spelat.Men sedan utrönt skillnaderna.
IngOehman skrev:MorganM skrev:Jag har en Pioneer dv 989 som jag tycker låter snäppet lite bättre än 668.Nu är skillnaderna "väldigt små".
Men för att beskriva skillnaden:Lite mer tillbaka lutat,lite mer djup.samt lite mer rumsinfo.Och även något ytterst lite mer dynamik.
Ps!-Mina intryck.
Har använt mig av ingångarna på sentec sc9.Så jag snabbt kan skifta mellan 668/989,med exakt likadan skiva/utgåva i spelarna.
har gjort det blint,med frugan som vridit på sentec sc9.Där jag då inte vetat vilken spelare som spelat.Men sedan utrönt skillnaderna.
Intressant... Jag har gjort i princip exakt samma experiment, och om jag minns rätt fick vi det helt motsatta resultatet (alla lyssnare var överens om att 668 var den bättre), vilket ledde till att jag gjorde en del mätningar på spelarna ifråga, och konstaterade att bilddelen av någon anledning verkade störa ljuddelen mera i "den finare spelaren" än i 668.
Den lyssnare som reagerade mest på detta och beskrev försämringen som störst var ägaren till finspelaren, och han uttalade att det var för j-igt med tanke på att 989 (enligt honom) var dyrare.
Eller...
Skriver detta med reservation för att jag kan blanda ihop spelare med varandra. Det jag är alldeles säker på är att den ena spelaren var 668 och att det var den som uppfattades som den bättre. Och nu när jag skrivit det så blir jag alltmera osäker på om den verkligen hette 989 den där andra... Det var en "finare" spelare som lancerade samtidigt som 668 hur som helst, och som kostade några tusen mera.
Ursäkta att jag skriver lite svamligt, men det var ju några år sedan och att missas en beteckning på en spelare som man då fann vara rätt så ointressant, är inte så lätt. Kan den ha hetat 868 den vi jämförde med? Hmmm...
- - -
Edit några minuter senare:
Eller nu tror jag att jag minns. Vi testade 668 mot 868 då de kom och testen av 989 (som var ersättaren till 868) skedde typ ett par år senare (är inte säker på att 989 ens var ny längre). I båda fallen vann hur som helst 668. Och även efter det ställdes många nyare Pioneer-spelare mot 668 och förlorade. Det där jag berättade om att ägaren till "icke-668-spelaren" yttrade irritation över att den "bättre spelaren" var sämre, gällde första testen och alltså 868, som han ägde. 989 uppfattades dock som likartad då den testades senare med i huvudsak andra lyssnare. Det betyder dock självklart inte att någon annan, t ex du, kan uppleva 989 som bättre. Det kan även vara så att exemplarsvariationer kommer in. Vi talar ju om extremt små skillnader här.
Vh, iö
RMA skrev:Det mest intressanta hittils är Oppo105 och Audiolab M-Dac.
Är det någon som har koll på hur mycket effekt man behöver till surrounderna om man skulle köra oppon som surroundförsteg om frontarna har ca 500w?
Tänker på Holographic AMP17 på ca 50W, men det kanske är på tok för lite. Marantz MM7055 har 5*140W och Emotiva XPA5 har 5*200W.
Vilken av dessa vore lämpligast? Andra förslag?
RMA skrev:Råkade hitta en Audiolab 8200cd på Blocket idag, nu är den på väg till mig.
Ska bli intressant att se vad den mäktar med, återkommer.
AndersP skrev:RMA skrev:Råkade hitta en Audiolab 8200cd på Blocket idag, nu är den på väg till mig.
Ska bli intressant att se vad den mäktar med, återkommer.
Grattis!
Toppenköp om man inte ska spela video.
RMA skrev:Jag tror och hoppas det!
Till video har jag en billig Pioneer Bluray BDP170 tror jag, 1200:- kostade den och duger gott till film.
Ska man byta den så är väl Oppo det mest intressanta, men funderar om det verkligen är så stor skillnad på bilden?
Någon som jämfört Oppo mot billiga spelare?
imac skrev:På 8200CDQ går det iallafall att välja analog eller digital volym, vet inte om det är samma på 8200CD. Har du inte fått med någon manual till den?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster