Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Har ikväll sett "Pingvinerna från Madagaskar" och insett att det inte funkar att använda dipolbas som biosubbar. I alla fall inte den prototyp jag har för närvarande.
Dom bottnade direkt vid första actionscenen; det ploppade och klickade oroväckande. Detta trots rätt låg totalvolym på ljudnivån.
Detta var en viktig erfarenhet och hjälp i min veliga obeslutsamhet gällande subbasens vara eller icke vara i pågånde designskede. Det kommer absolut krävas dedikerade subbar i min setup så jag spånar vidare på min hybridlösning.
AndersP skrev:Precis. Det är 3 saker som gäller för dipolbas: pumpvolym, pumpvolym och pumpvolym.
Det krävs inte mycket effekt för att få elementen att bottna vid 15 Hz så stora slutsteg behövs sällan. Vill man inte skaffa mer pumpvolym kan man antingen spela svagare, använda svagare slutsteg som klipper innan elementen bottnar, sänka basboosten i sitt filter eller använda ett highpass-filter.
Alla högtalare börjar dista om man spelar starkt nog. Till skillnad mot andra principer börjar dipoler bottna väldigt abrupt vilket är en nackdel vid spelning av film och välinspelad musik. Man kan bygga konventionella basar att ha till bio, men för den mesta musiken behövs det inte.
Dipolbas behöver mer pumpvolym per dB än alla andra principer. Varje gång man dubblerar sitt bassystem vinner man 6 dB. Man får komma ihåg "The law of diminishing returns" dock. Det finns en gräns där man kanske får fundera på en annan högtalarprincip. Den gränsen är förstås olika för olika människor:
[ Bild ]
nuffe skrev:Har också sett filem i em. Nu med det nya MiniDSP4x10 hade jag inga problem med plopp o annat. Så jag håller inte med dig och MatsS. om att dipol ej funkar under 40Hz.
Hela soffan "skakade". Jag har ju mer element också, kanske det hjälper till, men inte ett enda bottnande.
Jag vill visst ta del av dina funderingar och ideer så kom med med mer "tokerier"![]()
Henrik
PerStromgren skrev:Hörni, jag måste få lufta en idé jag just fick! Detta må vara att helt skjuta sig i foten, men...
Om man kopplar två element i en sluten låda, men riktar åt två håll, kan man därigenom skapa ett system där man enkelt kan växla mellan sluten låda och dipol och på så sätt välja mellan finlyssning och ompf? När lådan är kopplad för dipol, får man ju bara halva ytan (dvs ett element), men dubbla motorstyrkan, det kanske kan kompensera?
Nå, hur galet är detta?
nuffe skrev:Har för mig att en del av dessa surrar man koppla om med en vippa, nu är jag ute på tunn is......
nuffe skrev:Vilken plats blir det? Dipol eller sluten låda? Jag personligen hade valt ett större element för dipolen, gärna 12
eller 15". Som du förstått är pumpvolym viktigt, gärna som en stor yta med resulterande måttlig slaglängd. Sen
måste man tyvärr ta hänsyn till utrymme mm. Hade gärna haft den W-baffel som Mats visar högre upp i tråden.
XLS-10an passar ju utmärkt i sluten låda, tror jag. Jo jag vet att Zigge använder XLS i sina dipoler.
Kul o följa hur det än blir![]()
Henrik
PerStromgren skrev:Jag har ett vagt minne av att två element som skjuter på varann kunde jämföras med ett med dubbla arean i någon systemkoppling. Det kanske inte kan gälla i en öppen dipol, dock...
matssvensson skrev:PerStromgren skrev:Jag har ett vagt minne av att två element som skjuter på varann kunde jämföras med ett med dubbla arean i någon systemkoppling. Det kanske inte kan gälla i en öppen dipol, dock...
Du kanske tänker på två mottaktskopplade element mot varandra i en låda. Då får du dubbla rörliga massan med dubbla motorstyrkan som gör att du kan få samma avstämning i en hälften så stor låda. Gäller dock inte dipoler, som ju inte har någon låda att ta spjärn mot.
/mats
Kalejdokom skrev:Det bör kanske tilläggas att jag numera tillhör 50+ klubben och imponeras inte längre av dB-tävlingar. Mitt mål är att kunna njuta musik (och film) med bästa möjliga återgivning efter givna förutsättningar - ett vardagsrum som inte i första hand är ett musikrum eller dedikerad biosalong och högtalare byggda med i största utsträckning, befintliga element.
nuffe skrev:Varför LFE in? Är det inte bättre att dela allt i DCXen? Har LFE tillräklig brant delning.
Och hur blir det med tids synkning.
Lite funderingar.
Henrik
nuffe skrev:Om du läser mer om pushpull här på faktiskt så tycker flera namnkunninga skribenter att
det är slöseri med element.
AndersP skrev:Hade jag bara 6 XLS10"...
nuffe skrev:Vad jag menar är att LFE kanalen redan brukar ha en delning i recivern.
Henrik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster