Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:BORIS skrev:Jo, jag har läst om vad MasVis gör, och vad det påstås visa.
Vad jag undrade var om det finns analyser av material där man vet exakt vilka typer av kompressorer och annat som använts genom hela arbetet ifrån mix till master. Gärna utfört av oberoende
Du själv, kanske? Även med enkla apparater kan ju vem som helst spela in något hemma, för att sedan komprimera och jämföra.
BORIS skrev:PerStromgren skrev:BORIS skrev:Jo, jag har läst om vad MasVis gör, och vad det påstås visa.
Vad jag undrade var om det finns analyser av material där man vet exakt vilka typer av kompressorer och annat som använts genom hela arbetet ifrån mix till master. Gärna utfört av oberoende
Du själv, kanske? Även med enkla apparater kan ju vem som helst spela in något hemma, för att sedan komprimera och jämföra.
Lite av poängen vore att analysera ett material så som det kan tänkas se ut, med ett myller av olika produktionstekniska detaljer.
Kompressorer används igenom hela produktionen av de allra flesta album idag, det är inget som görs genom en knapptryckning vid mastring.
Rimligtvis borde det försvåra att visa vad som sker specifikt i de olika leden ju fler moment som inkluderas.
Zeeall skrev:Är det möjligt att få ut ett "DR värde", samma som det man får ut ur TT Dynamic Range Meter?
http://www.dynamicrange.de/sites/defaul ... 20ENv3.pdf
BORIS skrev:"...så Boris får svar."
Märkligt hur lätt det som passar in i narrativet tas för sanning. Mastring suger - MasVis visar att mastring suger - MasVis är sanning.
Det är nog inget tvivel om att MasVis i någon grad kan detektera en komprimerad ljudfil, frågan är hur korrekt resultatet visar vad som skett vid mastring. Borde intressera mer än mig särskilt om man tänker sig att använda resultatet i sin argumentation mot loudness war utanför faktiskt.se och LTS. Ett overifierat resultat ifrån ett litet okänt program kan man inte vänta sig annat än att det kommer att avfärdas som nonsens.
BORIS skrev:Jo, jag har läst om vad MasVis gör, och vad det påstås visa.
Svante skrev:BORIS skrev:Jo, jag har läst om vad MasVis gör, och vad det påstås visa.
Mja, det jag har själv "byggt" kompressorer och limitrar i datorn och mastrat med dem, och då visar MasVis precis det som jag påstår att den visar. Men jag har inte skrivit något om det och oberoende vore det ju synd att kalla mig.
Men du är ju oberoende, det vore kul om du ville göra det!
BORIS skrev:Igen, min undran var om resultaten MasVis visar har kontrollerats. Svantes svar tyder på att det inte har gjorts. Trots det är det så självklart att MasVis resultat är korrekta att min fråga verkar svår att begripa.
Det är anmärkningsvärt med tanke på vad programmet säger sig visa. Inget annat program säger sig visa vad MssVis gör, att det med god precision kan avgöra vad som sker vid mastringen. Det är ingen bagatell och det minsta man kan begära är att det har kontrollerats ordentligt.
Men trots att det inte gjorts ses resultaten som sanna och riktiga, utan minsta ifrågasättande, även det är anmärkningsvärt. Att noggrant kontrollera vilka marginaler ett analysresultat ligger inom borde ligga i alla mastringsmotståndares intresse.
Du verkar tro att det är en enkel sak MasVis säger sig visa, det är det inte.
BORIS skrev:"...så Boris får svar."
Märkligt hur lätt det som passar in i narrativet tas för sanning. Mastring suger - MasVis visar att mastring suger - MasVis är sanning.
Det är nog inget tvivel om att MasVis i någon grad kan detektera en komprimerad ljudfil, frågan är hur korrekt resultatet visar vad som skett vid mastring. Borde intressera mer än mig särskilt om man tänker sig att använda resultatet i sin argumentation mot loudness war utanför faktiskt.se och LTS. Ett overifierat resultat ifrån ett litet okänt program kan man inte vänta sig annat än att det kommer att avfärdas som nonsens.
nuffe skrev:...på sin fritid för egna pengar, det ligger inte ett företag/organisation bakom. Rätta mig om jag har fel Svante.
nuffe skrev:BORIS skrev:"...så Boris får svar."
Nu får du ge dig! Hade du känt mig så hade du förstått du att jag framförallt vill dig väl.
Sen har jag full förståelse att masvis inte kan verifieras fram o tillbaka hursom helst. Svante har gjort masvis på sin fritid för egna pengar, det ligger inte ett företag/organisation bakom. Rätta mig om jag har fel Svante.
Så BORIS det mycket bättre om vi försöker lära känna varann!
Henrik
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], jannew och 5 gäster