Är den här rätt kopplad?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NirreFirre

Är den här rätt kopplad?

Inläggav NirreFirre » 2015-12-30 23:53

Hej, tänkte att det vore bra med några till ögon innan jag kopplar in mitt första 230V "bygge" (koppla in Anaviewmoduler). Nederst sitter en 10A säkring och överst en SPST switch, blir det rätt kopplat om de tvinnade går till modul #1 och sedan vidare därifrån till modul #2?

Bild

Tack på förhand
/Niclas

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Är den här rätt kopplad?

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-31 00:36

Även om det kan se ok ut på bild så tror jag vi är överens om att inte ge råd om lågspänningsinstallationer via forumtrådar. Om du verkligen är osäker bör du konsultera en behörig elektriker för att inte riskera din utrustning, och främst människors liv och hälsa! Tråkigt svar kanske, men det är allvarliga saker...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-31 01:28

Två saker:

1. Hur är kabelskorna klämda? Det finns kabelskotänger som ger väldigt dålig förbindelse, kan du dra loss kablarna ur kabelskon om du tar i lite? Då sitter de för löst. Jag skulle skaffa en riktig kabelskotång (även kallad krrt-prrt :D ) eller löda dem.

2. Varför går brun till strömbrytaren? Sitter det en lampa i den?

Nu kan ju svenska stickproppar vändas hur som helst, men mitt ordningssinne störs av att det är nollan (blå) som bryts och inte fasen (brun).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-31 01:30

Kalejdokom skrev:Även om det kan se ok ut på bild så tror jag vi är överens om att inte ge råd om lågspänningsinstallationer via forumtrådar. Om du verkligen är osäker bör du konsultera en behörig elektriker för att inte riskera din utrustning, och främst människors liv och hälsa! Tråkigt svar kanske, men det är allvarliga saker...

Ja, man ska vara noga med elsäkerhet. Det man kan få svar på är om någon hittar nnågot fel, men att ingen hittar något fel betyder inte att det är ok. Det ansvaret har man alltid själv.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-12-31 03:07

Svante skrev:Två saker:

1. Hur är kabelskorna klämda? Det finns kabelskotänger som ger väldigt dålig förbindelse, kan du dra loss kablarna ur kabelskon om du tar i lite? Då sitter de för löst. Jag skulle skaffa en riktig kabelskotång (även kallad krrt-prrt :D ) eller löda dem.

Löda, får man verkligen det???
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2015-12-31 10:06

Utan att ha sett andra sidan så tycker jag att det där ser fel ut...

Ser det inte konstigt ut att både fas (brun) ifrån säkringen och nollan (blå) ifrån nätbrunnen går till strömbrytaren?

Jag hade bara dragit dit den ena tåten (fas) till brytare.
Nollan dras direkt till modulen ifrån nätbrunnen.

Som jag tolkar det nu så har du paralellkopplat fas och nolla över strömbrytaren vilket kommer att resultera i en kortslutning varje gång du slår på strömbrytaren... = inte bra!

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2015-12-31 11:17

Tack alla, då är det felkopplat. Jag hade det först kopplat såsom ni och schemat säger (nolla direkt till modulen),
Bild
men dubbelkollar med http://sound.westhost.com/psu-wiring.htm och tittar på för många kopplingbilder med nolla till DPDT switchar som förvirrar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-31 11:35

Schemat ser ok ut, men som Svante påpekat vet vi inget om kabeln som du ansluter med. Färgerna på kablarna säger alltså ingenting om huruvida det faktiskt är fas eller nolla. Det funkar säkert bra att bryta nollan, men då finns det fortfarande 230V fram till Terminal block. Man skall alltså alltid avlägsna stickkontakten innan man fingrar på någon del i apparaten. Återigen, tråkigt svar men viktigt att beakta.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-12-31 11:37

Som du ser är bara fasen i serie med säkringen och den ligger innan switchen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-31 11:55

Ja, det kan man se på bilden*. Vad vill du ha sagt med det :) ?

*) Om det är fasen eller nollan som går genom säkringen kan vi inte veta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-31 12:32

MagnusÖstberg skrev:
Svante skrev:Två saker:

Löda, får man verkligen det???

Ja?

Vad man inte ska göra är att förtenna en koppartråd innan man klämmer/skruvar den.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2015-12-31 13:12

Har klämt utan förtenning med kabelskotång (1,5mm, röd) och testdragit så det sitter. Jag trodde fas och nolla alltid sitter som de ska i en IEC anslutning (kabel med honor resp brunn med hanar)? Brunnen har N, L och PE angivet så jag har kopplat enligt dessa eller missförstår jag problematiken?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-31 14:01

Tänk efter - hur gör du när du sätter i sladden i vägguttaget? Har du märkt upp dina uttag så att du vet att du vänder kontakten åt "rätt" håll?
Annars är det ju 50% chans/risk att du vänder kontakten åt "fel" håll.

Eftersom det är växelspänning spelar det i regel ingen roll hur man gör. De flesta maskiner, lampor mm funkar ju lika bra hur man än vänder fas och nolla.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2015-12-31 14:05

Det vissa verkar störa sig på är att blå kabel (nollan) går till strömbrytaren och så gör man normalt inte, utan man bryter fasen (brun).
Om man inte har en dubbelpolig strömbrytare som bryter både nolla och fas.

Koppla enligt din sista bild så blir det bra, bry dig inte om att vissa gör allt för att krångla till sina förklaringar!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-12-31 14:27

Kalejdokom skrev:Ja, det kan man se på bilden*. Vad vill du ha sagt med det :) ?

*) Om det är fasen eller nollan som går genom säkringen kan vi inte veta.

Eh, jo det vet man.

Däremot vet man inte hur han sen sätter kontakten i väggen :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-31 15:00

Det är lödda nätsladdar inuti mina S-märkta Quad-slutsteg. Antagligen måste då kabeln gå igenom ett hål och vara fastvirad innan lödning.

Återgå till DIY-forum