I en annan tråd diskuteras hur skrålande paddor och telefoner anses leverera fullgott ljud, medan en del av oss häpnar över att det alls kan accepteras. Det fick mig att tänka på radioamatörer. I min allra grönaste ungdom, jag var under tio, så besökte jag en stor amatörradioklubb med jättemast o allt och tyckte det var enormt spännande att nästan kunna prata med folk på andra sidan sjön eller t o m jorden. Nästan prata var för att det fanns en massa konstiga regler om vad man fick prata om och hur det skulle sägas. Och redan då fanns det telefoner med fullgott ljud, så varför liksom? Men då var det ganska populärt. Idag, tror jag åtminstone, att det är ungefär samma människor som då som fortfarande håller på med amatörradioverksamhet, dvs en åldrande, utdöende, skara entusiaster. En verksamhet som känns mindre nödvändig nu än någonsin med internet och skype osv.
Och likadant är det kanske med hifi? åtminstone tvåkanal. Vad är det (vi) för kufar som ägnar sig åt att flytta högtalare några cm hit o dit, bygger om hela rum, köper kablar för femsiffriga belopp och letar särskilda inspelningar i jakten på "det perfekta ljudet"? Bara tanken på att sitta stilla och bara lyssna i flera timmar verkar absurd för de flesta (alla) ungdomar jag talar med. Se på film, spela spel och då får det gärna vara bra (eller mycket) ljud är okej, men bara lyssna?? Udda gubbe den där kg o då e jag kanske inte "värst". Alltså, är vi (med några få undantag) en utdöende skara? Hur många på Faktiskt är födda efter 1990?