piP idag, men sen?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

piP idag, men sen?

Inläggav eljulio » 2016-01-02 11:02

Hej

Jag vet inte om detta är rätt ställe att posta inlägget men jag provar. Jag är glad ägare till piP idag. Men jag börjar sakna lite ytterligare utsträckning i basområdet och att kunna dra på lite ytterligare.

I lyssningsposition har jag ca 2.4 meters avstånd till piP. Funkar det med pi60 på det avståndet? Eller rekommenderar ni annat alternativ? Subbar är inte aktuellt. Och ja, det är Ino som gäller.

För övrigt vore jag väldigt tacksam för ett uppdaterat manifest. Den som vill kan maila till: brainworx@live.se

Tyck gärna till!

:)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Re: piP idag, men sen?

Inläggav schmutziger » 2016-01-02 11:10

Du har inget annat val än pi60 om du vill ha djupare bas och kunna dra på. Och det bör funka bra på det avståndet
Pi25 är marginellt lägre avstämd än pip om jag kommer ihåg rätt. Så den är inte rätt för dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-02 11:11

pi60 spelar mycket fint på 2,5m men "vaknar" enligt mig på ca 3m lyssningsavstånd :)

Jag skulle slå ett slag för pi25 eller pr25, då får du en billigare och mindre högtalare som gör ett bra jobb !
och som låter lika bra på 1,5m som på 2,5m ;)

Edit: pi25 spelar något djupare än piP, men kan framförallt trycka på bättre och disstar mindre, så det är mycket trevliga högtalare :)

Och jag är nyfiken på hur du har mätt lyssningsavståndet ? är det från en högtalare och till örat ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-02 11:26

DVD-ai skrev:pi60 spelar mycket fint på 2,5m men "vaknar" enligt mig på ca 3m lyssningsavstånd :)

Jag skulle slå ett slag för pi25 eller pr25, då får du en billigare och mindre högtalare som gör ett bra jobb !

Edit: pi25 spelar något djupare än piP, men kan framförallt trycka på bättre och disstar mindre, så det är mycket trevliga högtalare :)

Och jag är nyfiken på hur du har mätt lyssningsavståndet ? är det från en högtalare och till örat ?

Tack för tips. Jag har mätt från centrum mellan högtalarna till lyssningsposition. Mvh

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-01-02 11:36

Jag tycker pi60, undvik alla mellansteg man bara kan är mitt tips!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-02 11:43

blixten_no1 skrev:Jag tycker pi60, undvik alla mellansteg man bara kan är mitt tips!

Ok, fördelen är ju att de finns på begagnatmarknaden. Har aldrig sett pi25 där. Vad är rätt pris för den senaste versionen?

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-01-02 12:10

Nya kostar ca 30000:- i vanlig lack från Ino.
Nya versionen har funnits sen andra hälften av 2006.
Men säg mellan 22-30 beroende på årgång och finish.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-02 12:17

blixten_no1 skrev:Nya kostar ca 30000:- i vanlig lack från Ino.

22-30, då menar du den senaste versionen gissar jag... :)

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-01-02 12:40

eljulio skrev:
blixten_no1 skrev:Nya kostar ca 30000:- i vanlig lack från Ino.

22-30, då menar du den senaste versionen gissar jag... :)

Japp.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-02 20:46

DVD-ai skrev:pi60 spelar mycket fint på 2,5m men "vaknar" enligt mig på ca 3m lyssningsavstånd :)

:

Varför är inte pi25 populärare? Är det på grund av tekniska begränsningar (vilket skulle vara rätt underligt när i6 får ganska bra vitsord), är det på grund av utseendet (inte riktigt en stativare och inte heller riktigt golvhögtalare) eller kan det vara priset?

IÖ släpper ju inget dåligt...
radxa rock 5b \ esi ubm192 \ adafruit max9744 \ sony högtalare - - - https://mastodon.green/@vattuvarg

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-02 23:24

Ledsen för trådkapningen men det diskuterades tidigare i tråden..
Hur mäter man egentligen avstånd till frontarna? Är det ifrån lyssningsposition till en högtalare eller mäter man ifrån lyssningsposition till en "mittpunkt" MELLAN högtalarna?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-03 00:00

Det senare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-03 11:09

Undrar också varför man ser så få pi25 på begmarknaden. Är det för att de är ovanligt bra så att de stannar hos ägaren, eller är intresset för denna modell ovanligt lågt?

Hoppas fortfarande på att få ett manifest e-postat: brainworx@live.se

Tack på förhand!!

Mvh

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-01-03 12:40

Nu har jag inte tillgång till INOs försäljningsstatistik men dels har pi25 väl inte funnits speciellt länge och förgångaren försvann väl 2009 så tillgången har varit begränsad. Just pi25 kom väl 2011 eller nåt.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-03 12:46

Ganska ny modell som förmodligen inte sålts i speciellt många exemplar. Jag tycker att pi25 är ett bra steg upp från piP, men de kan inte riktigt mäta sig med pi60.

Enligt mig *varning för extremt subjektivitet* så når modellerna under pi60/i14 inte riktigt upp till samma kvalité som de övre. Skillnaden mellan piP och pi60 är enligt mig betydligt större än mellan pi60 och tex i64s. pi60/i14 är i min bok lite av tröskeln för de riktigt bra modellerna.

Det betyder inte att du inte kan få fantastiskt ljud med de mindre modellerna, men det är något speciellt med de större. Kanske bara är i mitt huvud. Vad tycker ni andra?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-03 12:55

Tack för manifestet!

Verkar som att det är minst pi60 som gäller. :)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-03 13:00

eljulio skrev:Undrar också varför man ser så få pi25 på begmarknaden. Är det för att de är ovanligt bra så att de stannar hos ägaren, eller är intresset för denna modell ovanligt lågt?

Tack på förhand!!

Mvh

Jag var jäkligt sugen på dessa (men siktar lite högre nu) men var tveksam till utseéndet och till att det är en golvare. Jag fick då info om att det finns en stativmodell, pr25, som i princip är en pi25 men i stativhögtalarkabinett (eller att det, om något skiljer, i alla fall ska gå att bygga en pi25 i pr25-kabinett).
DET tycker jag är en intressant högtalare. En stativare som alltså har möjlighet att placeras på bänk som låter bättre och har högre kapacitet än piP. Tror att det skulle kunna bli en populär modell och täcka "glappet" mellan piP och pi60 på ett bättre vis än pi25. Vill man ha en golvare går nog de flesta upp till pi60 direkt, och ska man uppgradera piP med en stativare är ju alternativet i så fall i6/i14 och då de kräver en separat baslösning så ger sig det alternativet iväg så förbannat i pengar..
pi25 är nog en jäkligt bra högtalare men jag förstår inte riktigt platsen den har i modellprogrammet. Det betyder förvisso inte att inte andra förstår mycket väl..*s*
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-03 13:02

BPM skrev:
eljulio skrev:Undrar också varför man ser så få pi25 på begmarknaden. Är det för att de är ovanligt bra så att de stannar hos ägaren, eller är intresset för denna modell ovanligt lågt?

Tack på förhand!!

Mvh

Jag var jäkligt sugen på dessa (men siktar lite högre nu) men var tveksam till utseéndet och till att det är en golvare. Jag fick då info om att det finns en stativmodell, pr25, som i princip är en pi25 men i stativhögtalarkabinett (eller att det, om något skiljer, i alla fall ska gå att bygga en pi25 i pr25-kabinett).
DET tycker jag är en intressant högtalare. En stativare som alltså har möjlighet att placeras på bänk som låter bättre och har högre kapacitet än piP. Tror att det skulle kunna bli en populär modell och täcka "glappet" mellan piP och pi60 på ett bättre vis än pi25. Vill man ha en golvare går nog de flesta upp till pi60 direkt, och ska man uppgradera piP med en stativare är ju alternativet i så fall i6/i14 och då de kräver en separat baslösning så ger sig det alternativet iväg så förbannat i pengar..
pi25 är nog en jäkligt bra högtalare men jag förstår inte riktigt platsen den har i modellprogrammet. Det betyder förvisso inte att inte andra förstår mycket väl..*s*

Flera basar är inte aktuellt hemma hos mig, så det är nog till att spara ihop till pi60 som gäller. piP klarar mycket, till en viss gräns. Men när väl gränsen är nådd så tar det "roliga" slut.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-03 13:04

Jag tror att det minst sagt personliga utseendet för många bromsar köplusten av pi 25. Men smaken är som baken typer :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-03 13:08

eljulio skrev:Flera basar är inte aktuellt hemma hos mig, så det är nog till att spara ihop till pi60 som gäller. piP klarar mycket, till en viss gräns. Men när väl gränsen är nådd så tar det "roliga" slut.

Tänker likadant.. Men pr25 skulle nog täcka mitt behov. En stativare som spelar starkare än piP och som låter bättre överlag..
Problemet är att jag vill klara mig utan sub helt och hållet. Då räcker inte de dryga 30Hz som pr25 mäktar med (34Hz?) till riktigt.
Men med ett par riktigt bra basar så vettefan om jag inte skulle köra pr25 istället för pi60. Problemet där är ju att pr25 med basar kostar lika mycket eller mer än pi60..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-03 13:13

BPM skrev:
eljulio skrev:Flera basar är inte aktuellt hemma hos mig, så det är nog till att spara ihop till pi60 som gäller. piP klarar mycket, till en viss gräns. Men när väl gränsen är nådd så tar det "roliga" slut.

Tänker likadant.. Men pr25 skulle nog täcka mitt behov. En stativare som spelar starkare än piP och som låter bättre överlag..
Problemet är att jag vill klara mig utan sub helt och hållet. Då räcker inte de dryga 30Hz som pr25 mäktar med (34Hz?) till riktigt.
Men med ett par riktigt bra basar så vettefan om jag inte skulle köra pr25 istället för pi60. Problemet där är ju att pr25 med basar kostar lika mycket eller mer än pi60..

För mig räcker basen som pi60 ger. När det gäller piP har jag ställt ned min "hemmabiosub" i ena hörnet och provat och det ger ett ganska trevligt tillskott i botten, men helheten blir inte bra nog.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-03 14:07

Kom ihåg lyssningsavståndet, man kan lura sig själv att köpa dom större högtalarna när det hade blivit bättre med i6/pi25.

2,4m är enligt mig på håret, oavsett vad som står i manifestet så upplever jag att högtalarna "vaknar" vid 3m, så det är vad man verkligen BÖR uppnå för att skaffa pi60/i14. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-04 08:33

DVD-ai skrev:Kom ihåg lyssningsavståndet, man kan lura sig själv att köpa dom större högtalarna när det hade blivit bättre med i6/pi25.

2,4m är enligt mig på håret, oavsett vad som står i manifestet så upplever jag att högtalarna "vaknar" vid 3m, så det är vad man verkligen BÖR uppnå för att skaffa pi60/i14. :)

Ja, det är ett problem. Jag spelar mina piP på tvären, i ett rätt stort rum. När jag hade mina PMC spelade jag en kort period med rummet på längden, men det ogillades av min bättre hälft och det var väl inte helt optimalt kanske. Men ljudmässigt var det mycket gynsamt med tanke på hur mycket bättre mina PMC presterade med den möbleringen och då fick jag också lämpligt lyssningsavstånd.

Men. För att få lite tryck i ett relativt stort rum och med halvöppen planlösning kan nog pi60 behövas. Jag kanske får ta och ringa Ingvar när det blir dags för beslut och pengarna är på plats...

En till fråga: När det gäller pi60 står det att placeringen skall vara 1-3 dm från en väldämpad vägg. Jag har INO-skum bakom mina piP. Anses det som väldämpat?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-01-04 10:59

För piP, ja. pi60 ska allra helst dämpas ytterligare, av någon anledning som jag inte kan redogöra för. Jag har läst att IÖ allra helst vill ha upp till tre kvadratmeter dämpat per högtalare och allra helst med ytterligare fluff bakom, men hur det står sig till resten av rummet vet jag inte så det ska jag låta vara osagt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-04 11:42

Elfsberg skrev:För piP, ja. pi60 ska allra helst dämpas ytterligare, av någon anledning som jag inte kan redogöra för. Jag har läst att IÖ allra helst vill ha upp till tre kvadratmeter dämpat per högtalare och allra helst med ytterligare fluff bakom, men hur det står sig till resten av rummet vet jag inte så det ska jag låta vara osagt.

Jag har drygt 1,5 kvadratmeter skum bakom respektive högtalare, inget mer än Ino-skummet alltså.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-04 11:48

Framförallt så bör du ha tjockare dämpning med de större modellerna. 95mm stenull bakom ino-skivan har jag för mig rekommenderas. Om inte så riskerar du att dämpa de övre registren för mycket i förhållande till basen. Ger mao ojämn dämpning.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-04 11:49

AndreasArvidsson skrev:Framförallt så bör du ha tjockare dämpning med de större modellerna. 95mm stenull bakom ino-skivan har jag för mig rekommenderas. Om inte så riskerar du att dämpa de övre registren för mycket i förhållande till basen. Ger mao ojämn dämpning.

Ok, och om jag inte lägger i det bakom, hur lång från väggen (skivan?) måste högtalarna ut? Tänker att det minskar lyssningsavståndet ytterligare... :(

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-04 12:20

AndreasArvidsson skrev:Framförallt så bör du ha tjockare dämpning med de större modellerna. 95mm stenull bakom ino-skivan har jag för mig rekommenderas. Om inte så riskerar du att dämpa de övre registren för mycket i förhållande till basen. Ger mao ojämn dämpning.

Var mäter man ifrån? Är det från väggen eller från dämpskivan?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-04 12:22

eljulio skrev:Var mäter man ifrån? Är det från väggen eller från dämpskivan?

Hur menar du då? Du sätter alltså 95mm stenull dikt ann mot vägg och utanpå denna sätter du ino aco.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-01-04 12:25

Högtalaren kan du ställa dikt an dämpning, så har jag gjort för att maximera avståndet.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino