MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Conan » 2016-01-03 22:18

sportsbilsentusiasten skrev:Alltså, ingen som tjänar pengar gör något som missgynnar försäljningen. Tror ni verkligen inte att de följer upp varje förändring?
De gör detta mastringsarbete medvetet!!

Ni får inse att ni är ett fåtal som som bryr er om ljudkvalitet.
Like it or not...

Jag tror inte alls skivindustrin har koll på vilken koppling det finns mellan mastring och musikförsäljning. Försäljningen har ju gått som en jojo senaste 15 åren (mest ner i början) och detta beror säkert till övervägande delen på folks sätt att konsumera musik i stort (mobila spelare, fultankning och nu senast intåget av strömmade tjänster).

Visst, stora majoriteten ligger inte och grubblar över loudness race på nätterna, men en kvalificerad gissning är att samma musikkonsumenter i en kontrollerad lyssning skulle föredra en mildare mastring även på "listmusiken". Detta innebär ju då att den mildare mastringen ger en bättre produkt, och det finns ju inte många studier som hävdar att en bättre produkt säljer sämre, om allt annat (pris, marknadsföring mm) hålls samma.

Så varför skulle då inte en moderatare mastring kunna leda till ökad musikförsäljning?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-01-04 00:30

Conan skrev:
sportsbilsentusiasten skrev:Alltså, ingen som tjänar pengar gör något som missgynnar försäljningen. Tror ni verkligen inte att de följer upp varje förändring?
De gör detta mastringsarbete medvetet!!

Ni får inse att ni är ett fåtal som som bryr er om ljudkvalitet.
Like it or not...

Jag tror inte alls skivindustrin har koll på vilken koppling det finns mellan mastring och musikförsäljning.

Klart de har. Är det något ett försäljningsbolag gör så är det mäter på ALLT.
Och varför ändra om man inte ser en vinning? Och varför har alla musikbolag tagit efter o gör samma sak? De ser vinningen.

Det har ju varit åtskilliga artiklar länkade på faktiskt där olika personer i branschen är tydliga med att det är i högsta grad medvetet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-04 00:41

sportbilsentusiasten skrev:Klart de har. Är det något ett försäljningsbolag gör så är det mäter på ALLT.
Och varför ändra om man inte ser en vinning? Och varför har alla musikbolag tagit efter o gör samma sak? De ser vinningen.

Ja, de mäter och ser hur de i det korta perspektivet ska kunna ta kunder från konkurrenterna. Om konkurrenten tar kunderna ifrån en själv så får man inte igenom långsiktiga mål heller. Att samarbeta för att på sikt vinna fler konsumenter har väl bara funkat med tobaksbolagen.

Därför behöver det en oberoende reglerade kraft som ser till att erbjuda medelvärdesnormerade distributionskanaler. Marknadskrafterna löser uppenbarligen inte problemet, tvärtom skjuter sig bolagen i foten hela tiden. Snart vill ingen lyssna på eländet längre. Snart blir musik ute.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-04 03:41

Svante skrev: Snart vill ingen lyssna på eländet längre. Snart blir musik ute.

Nej, det är HiFi som kommer vara ute långt innan musik. Det konsumeras massor med musik av de flesta i bil, telefoner etc. Men inte sittandes still i sweetspot hos vanliga konsumenter.
Tyvärr.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-01-04 07:32

sportsbilsentusiasten skrev:Klart de har. Är det något ett försäljningsbolag gör så är det mäter på ALLT.

Men hela problemet är ju att det har blivit ett chicken-race med att "låta högt" som har skapat det här eländet. Det finns väl ingen som kan påstå att folk i gemen föredrar när det låter som det gör söndermastrat?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-04 09:55

Conan skrev:
sportsbilsentusiasten skrev:Klart de har. Är det något ett försäljningsbolag gör så är det mäter på ALLT.

Men hela problemet är ju att det har blivit ett chicken-race med att "låta högt" som har skapat det här eländet. Det finns väl ingen som kan påstå att folk i gemen föredrar när det låter som det gör söndermastrat?

Jag kan inte ens tänka mig att folk i gemen är särskilt intresserade av att ett speciellt gäng människor talar om att det branschen gör och det som folk gillar idag är dåligt eller misskött. Eller vad man vill kalla eländet. Majoritetet som går på konserter får höra ett ännu sämre ljud på plats så vad är problemet?

Enklast är att införa i sann nordkoreansk stil R128 över en natt och sen kan det göra skillnad hur man mastrar. Idag är det ju ingen poäng för de som vill låta högst att vara föregångare och låta lägre. Och därmed förlora pengar.
Mina alldeles vanliga vänner lyssnar inte ens på sin stereo hemma längre utan har sin telefon kopplad till en typ bärbar Bose högtalare trådlöst och spelar Spotify spellistor i närheten av där de är för ögonblicket. De skulle inte ens lägga 5 sekunder på att lyssna på om det kan låta bättre på något annat sätt. Ljudkvalitén är inget problem för vanligt folk, de har redan valt nån kompromiss att lyssna genom som är större än R128's lösning på problemet. Och skulle de få ännu bättre ljud genom R128 så kanske de skulle lyssna nån timme till per dag på sin Bosehögtalare. Men de skulle aldrig köpa en enda skiva ytterligare eftersom de redan slutat med det för flera år sedan.
Det skulle jag säga är folk i gemen och hur de ser på problemet.
Vill man få bättre ljud och sprida att det går att göra bättre alster så får man vända sig till de som faktiskt fortfarande köper skivor eller i allra högsta grad köper highres filer, de "andra" går det inte att tjäna mer pengar på.

Redan här på faktiskt sprids det ju att det inte går att höra skillnad på Spotify och CD-skivor, så jobbar du för dom som vill ha en förändring eller mot dom?

/Harryup

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-01-04 10:03

Harryup skrev:

Nej, det är HiFi som kommer vara ute långt innan musik. Det konsumeras massor med musik av de flesta i bil, telefoner etc. Men inte sittandes still i sweetspot hos vanliga konsumenter.
Tyvärr.
mvh/Harryup

Tror man ska hålla sig ifrån att påstå saker som att ingen vill lyssna på eländet och liknande. Eller rättare sagt, vad är det för jävla påstående? Finns inga belägg för att folk i allmänhet lyssnar mindre på musik i den grad att det är rimligt att påstå något sådant.

Tvärtom är musik en av de kulturyttringar som är så fast förankrad i så många kulturer att den kommer följa mänskligheten väldigt länge utan att påverkas av trender och termer som inne/ute

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-01-04 10:07

Svante skrev:
PerStromgren skrev:Snyggare allpassgraf efter komprimering!

Kolla här; hur kommer detta sig? Jag lade på en mild kompression med hjälp av audacity.

Jasedär. De ser iofs ganska bra ut båda två. En vild gissning är att originalet har en topp som går i taket, och att komprimeringen tar ner styrkan på den mer än någon annan mer oförstörd topp.

Jag tycker att det är ett utmärkt exempel på att alla eller åtminstone flera av graferna behövs.

Vad i den samlade bedömningen av graferna är det som pekar på att den okomprimerade versionen är att föredra?

Det vore vore intressant om du kunde förklara dina tankar lite utförligare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-04 10:29

Kan man påstå utifrån MasVisgrafer att man kan uttala sig något om mängden dist?
Kan man tolka lite distövertoner som ett bredare frekvensspektrum och möjligen luftigare version och därför en "bättre" version?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-04 10:56

BORIS skrev:
Svante skrev:
PerStromgren skrev:Snyggare allpassgraf efter komprimering!

Kolla här; hur kommer detta sig? Jag lade på en mild kompression med hjälp av audacity.

Jasedär. De ser iofs ganska bra ut båda två. En vild gissning är att originalet har en topp som går i taket, och att komprimeringen tar ner styrkan på den mer än någon annan mer oförstörd topp.

Jag tycker att det är ett utmärkt exempel på att alla eller åtminstone flera av graferna behövs.

Vad i den samlade bedömningen av graferna är det som pekar på att den okomprimerade versionen är att föredra?

Det vore vore intressant om du kunde förklara dina tankar lite utförligare

Med kunskap om att det är två versioner av samma fonogram så tyder den lägre toppfaktorn i den ena att den antagligen har dynamikreducerats. Det är inte troligt att den med lägre toppfaktor är en CD-utgåva som tex har givits ut på vinyl, toppfaktorn kan stiga då (utan förbättring av ljudkvaliteten), men här är allpassgrafen bra i den med lägre toppfaktor. Då brukar inte processning innebära en toppfaktorökning. Man ser också på vågformerna att båda ser relativt oskadade ut i det korta perspektivet, men i växlingen mellan de två kan man se att framför allt den röda kanalen verkar ha förlorat dynamik i det långa perspektivet.

Båda har en relativt hög toppfaktor, det är möjligt att båda upplevs som oprocessade. Det som talar emot det är att stycket verkar ha en stor terrassdynamik och delen i mitten mellan 100 och 180 s kan säkert låta "pumpande" vid finlyssning. Inte i reklamradiokaliber, men lite.

Per: Hur låter den komprimerade versionen? "Pumpar" det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-04 11:00

Harryup skrev:Kan man påstå utifrån MasVisgrafer att man kan uttala sig något om mängden dist?
Kan man tolka lite distövertoner som ett bredare frekvensspektrum och möjligen luftigare version och därför en "bättre" version?

mvh/Harryup

Spektrum säger inte mycket om det, inte ens om man jämför olika utgåvor, eftersom det är så vanligt med eq-ingrepp. Däremot avslöjar vågformsgrafen "loudest part" ofta klippning. Om mixen är klippt alltså, inte om något spår i mixen är distat (tex elgitarrdist syns knappast).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-04 11:07

BORIS skrev:Tror man ska hålla sig ifrån att påstå saker som att ingen vill lyssna på eländet och liknande. Eller rättare sagt, vad är det för jävla påstående? Finns inga belägg för att folk i allmänhet lyssnar mindre på musik i den grad att det är rimligt att påstå något sådant.

Det var skrivet utan vetenskaplig förankring :D . Men det finns ett korn av sanning i det, jag tror att populärmusikens ihärdiga processning faktiskt har gjort att folk inte gärna sätter sig ner och lyssnar på musik aktivt längre. Musik blir därmet inte något man aktivt ägnar sig åt och därmed får den inte samma fokus som förr. Sättet man lyssnar på musik har förändrats och jag tror att acceptansen av spelarnas lägre kvalitet (och högre mobilitet) går hand i hand med inspelningarnas lägre kvalitet. Varför bry sig om mobilens dåliga ljud, det blir ändå inte bättre i stereon? Varför bry sig om inspelningarnas lägre kvalitet, jag lyssnar ju ändå i telefonen?

Om det låter svagt däremot, ja då hörs det ju inte alls.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-04 11:11

Harryup skrev:

Tyvärr.
mvh/Harryup

Mja, våra påståenden är inte i konflikt med varandra. Hifi är väl nästan ute och snart vill ingen lyssna på eländet alls längre?

Typ.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-01-04 11:20

Svante skrev:Per: Hur låter den komprimerade versionen? "Pumpar" det?

Jag har inte lyssnat, detta gjordes helt av akademiskt intresse... :oops:

Nu när du frågar måste jag nog kanske göra det. Min avsikt var att visa en sak, vilket jag dock misslyckades med: Inspelningen ifråga är gjord med bara två mikrofoner och jag tänkte se vad som hände om jag brutalkomprimerade en sådan inspelning. Nu lyckades inte det, troligen beroende på att jag inte vet hur man kör Audacity för att komprimera, utan det blev bara en lätt komprimering.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-04 14:48

Svante skrev:
Harryup skrev:Kan man påstå utifrån MasVisgrafer att man kan uttala sig något om mängden dist?

mvh/Harryup

Spektrum säger inte mycket om det, inte ens om man jämför olika utgåvor, eftersom det är så vanligt med eq-ingrepp. Däremot avslöjar vågformsgrafen "loudest part" ofta klippning. Om mixen är klippt alltså, inte om något spår i mixen är distat (tex elgitarrdist syns knappast).

Vad jag tänkte på var om man jämför 2 olika versioner av samma spår så kan man inte helt säkert veta om den "klippta" versionen verkligen låter generellt sämre i totalt avseende. Att den kan sakna dynamik osv är en sak men den andra skulle kunna låta mera distat utan att man kan definitivt se det. Så det finns en viss fara med att uttala som vilken version som kanske är totalt sett bäst ur alla lyssningsperspektiv. MasVis kan ju endast mäta det som visas i graferna. Eller?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-01-04 15:00

Klippt toppar brukar jag personligen störas av ganska mycket. Effekten blir ett sorts "knaster" som hörs ganska tydligt i de flesta fall. Antagligen ett resultat av att det närmast är en fyrkantsvåg som ska återgivas med dess övertoner. Klippning ses även rätt lätt på histogrammet i MasVis, brukar bli två markanta toppar längst ut om det är klippt material.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-04 15:04

En sak man kan fråga sig själv ärligt, händer det att låtar man gillade låter "sämre" efter att man har sett hur de ser ut i MasVis?

/Harryup

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-01-04 15:07

Säkerligen.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-01-04 15:44

Så kan det säkert vara och det är ju helt jävla sjukt. Det har också blivit så att en fin MasVis-graf i hög grad likställs med en välljudande inspelning. Ibland påpekas, liksom i förbifarten, att det inte är samma sak men ofta argumenteras det trots det i de banorna.

Så länge en inspelning inte är totalt mosad är dynamik av underordnad betydelse och har fått alldeles för stort inflytande på hur diskussionen bra/dålig ljudkvalitet(och tom bra/dålig musik) förs på detta forumet. Jag tycker det är ett problem då det överskuggar andra delar av både större intresse och större betydelse för vad som är bra/dålig musik. Det som är det roliga med musik diskuteras knappt det är bara tråd efter tråd med samma ältande om den dåliga dynamiken trots att nästan samtliga medlemmar bedyrar att det är musiken som är det viktigaste på en rak fråga. Visst, det ena utesluter inte det andra men balansen är jävligt skev.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-04 17:17

Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harryup

Vad jag tänkte på var om man jämför 2 olika versioner av samma spår så kan man inte helt säkert veta om den "klippta" versionen verkligen låter generellt sämre i totalt avseende. Att den kan sakna dynamik osv är en sak men den andra skulle kunna låta mera distat utan att man kan definitivt se det. Så det finns en viss fara med att uttala som vilken version som kanske är totalt sett bäst ur alla lyssningsperspektiv. MasVis kan ju endast mäta det som visas i graferna. Eller?

mvh/Harryup

Nej helt säkert kan man aldrig veta någonting. MasVis är inte Guds frälsning. Däremot tycker jag att man kan jämföra vad MasVis tillför med vad andra mjukvaror tillför. Eller vad generalla diskussioner om ljudkvalitet tillför. Vilken är bäst? Måste man välja?

Jag har alltför många gånger slagits av att det inte betyder någonting för mig om någon jag inte känner skriver något om ljudkvalitet. Absolut noll. Om någon lägger upp en MasVisgraf däremot säger den mig något eller tom ganska mycket. Men därifrån till att veta säkert är steget långt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-04 17:21

Harryup skrev:En sak man kan fråga sig själv ärligt, händer det att låtar man gillade låter "sämre" efter att man har sett hur de ser ut i MasVis?

BORIS skrev:Så kan det säkert vara och det är ju helt jävla sjukt. Det har också blivit så att en fin MasVis-graf i hög grad likställs med en välljudande inspelning. Ibland påpekas, liksom i förbifarten, att det inte är samma sak men ofta argumenteras det trots det i de banorna.

Säkert kan det vara så. Det kan också vara så att man träffas några gubbar en kväll och lyssnar tillsammans och pekar ut för varandra vilka brister en inspelning har. Man kan gå hem efter en sådan kväll med en annan bild av hur olika inspelningar låter.

Jag skulle inte kalla det helt sjukt. Inte någon av dem, faktiskt. Bara upplysande. Vill man inte låta lyssningsupplevelsen påverkas av andras åsikter får man låta bli att prata om inspelningarna. Och vill man inte låta den påverkas av mättekniska fakta får man låta bli att titta på graferna.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-01-04 19:35

Äh, går hur bra som helst att både prata med andra om musik och intressera sig för inspelningsteknisk fakta utan att tycka musiken låter sämre. Att bättra på sin kunskap betyder bara att förståelsen för varför det låter som det gör ökar inte att musiken låter sämre.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-05 00:35

BORIS skrev:Äh, går hur bra som helst att både prata med andra om musik och intressera sig för inspelningsteknisk fakta utan att tycka musiken låter sämre. Att bättra på sin kunskap betyder bara att förståelsen för varför det låter som det gör ökar inte att musiken låter sämre.

Alltså, musiken låter väl som den alltid har gjort, men man kan bli medveten om saker som man alltid har hört, men inte uppmärksammat. Att sitta och lyssna flera tillsammans är väldigt bra för det, och att använda MasVisgrafer är ett sätt att förstå varför det låter som det gör.

MasVis är för mig lite som att dra ner brallorna på masteringstekniken, det där som alltid har gnagt lite men som nog inte KAN vara så dåligt för att det är ju folk som KAN det där som har gjort det. Eller...? Så SER man att det där som man har hört men inte vågat tro på faktiskt syns också, det finns i signalen, trots att det är mr gurugurka som har gjort produktionen...

Typ.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-01-05 00:55

Michael skrev:Detta med att de säljer mera om det tokmastras... finns det verkligen något underlag bakom detta?
För det sägs ju att om man inte tokmastrar så dalar försäljningen (t.ex. hävdas det så i denna tråd) och därför kan man inte ge ut musik med god kvalite.

Är det inte så att Katie Melua inte är sönder mastrad, men oj... har inte hon sålt extremt många album???

Här om kvällen satt jag i ett par timmar och lyssnade på Katie Malua’s musik och hon gör verkligen fantastisk musik. Efter att ha läst ditt inlägg i den här tråden så bestämde jag men för att kontrollera några av hennes låtar med MasVis och det var inte riktigt lika roligt som att lyssna på hennes musik :?

Två låtar från två olika album.
1.) I'd Love to Kill You, The The House
2.) Sailing Ships from Heaven, Ketevan

Jag har ingen djupare kunskap om hur man ska tolka MasVis diagram men jag tycker att låt 1. ser ganska bra ut medan låt 2. från albumet Ketevan ser ganska risigt ut. Åtminstone om man tittar på Histogrammet. Det vore roligt om någon av er som har bättre kunskap om MasVis vill kommentera diagrammen.
Bilagor
Katie_Malua.gif
Katie Melua
Katie_Malua.gif (62.59 KiB) Visad 7798 gånger

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-01-05 01:25

Jag finner den bästa analogin till skivbolagens svinerier är bluffmakeriet med julskinkorna! För att få dem blanka och stinna, och därmed tilltala massorna pumpas volymen upp, i detta fall med kompessormatat vatten. Kvaliteten sjunker allt emedan profiten stiger. De genuint välproducerade och egentligen godare skivorna att spisa har inte chans mot de med uppblåst volym!

Ge oss MasGris!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-05 01:41

arkman skrev:Jag har ingen djupare kunskap om hur man ska tolka MasVis diagram men jag tycker att låt 1. ser ganska bra ut medan låt 2. från albumet Ketevan ser ganska risigt ut. Åtminstone om man tittar på Histogrammet. Det vore roligt om någon av er som har bättre kunskap om MasVis vill kommentera diagrammen.

Jag skulle plocka låt 2 att prata om. Jag skulle gissa att den låter ok fram till ~150 s. Sen skulle jag gissa att det låter ganska trist och att man inte gärna spelar den delen så starkt. Fast man egentligen skulle vilja?

Jag ser det på vågformen, men också på grafen längst ner. Ett fonogram som inte har processats på slutmixen brukar få en svag ökning av toppfaktorn när det blir starkt, i varje fall om det kommer in flera instrument. Här minskar i stället toppfaktorn mellan 150 och 270 s, samtidigt som det blir starkare. Toppfaktorn är också rätt låg, c:a 10 dB, trots att halva låten är rätt svag.

Nu ska jag lyssna på låten och se hur den låter. Finns den på Spotify?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-05 01:49

Ja, lite dum i huvudet är man ju. Jag kan inte spela särskilt starkt just med hänsyn till min sovande familj, men det lät inte direkt illa på låg volym. Däremot pumpar det rätt friskt i det starka partiet, efter vad jag kan höra. Som på reklamradion.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-05 01:50

KentLindqvist skrev:Jag finner den bästa analogin till skivbolagens svinerier är bluffmakeriet med julskinkorna! För att få dem blanka och stinna, och därmed tilltala massorna pumpas volymen upp, i detta fall med kompessormatat vatten. Kvaliteten sjunker allt emedan profiten stiger. De genuint välproducerade och egentligen godare skivorna att spisa har inte chans mot de med uppblåst volym!

Ge oss MasGris!

MajsGris finns väl redan?

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-01-05 01:55

Om man tar de övriga graferna i beaktande så kan man nästan se att det pumpar bara på utsnittet av det starkaste partiet. Inga platta toppar trots låg crest och bucklig all-pass etc.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-01-05 02:11

Svante skrev:Ja, lite dum i huvudet är man ju. Jag kan inte spela särskilt starkt just med hänsyn till min sovande familj, men det lät inte direkt illa på låg volym. Däremot pumpar det rätt friskt i det starka partiet, efter vad jag kan höra. Som på reklamradion.

Jo, albumet finns på Spotify ( se länk nedan), fast jag gissar att du redan hittat den. Intressant att du tycker att det låter ok på låg volym. Jag lyssnar oftast inte på särskilt hög volym så det kanske är därför som jag inte lagt märke till att det finns brister. Samtidighet så ska jag väl säga att just Ketevan är det album som jag tycker är det sämsta av dom album som Kate Melua gjort (jag tror jag har alla hennes album).
https://open.spotify.com/track/6cNXpzpoj0qNUfcu4Jb4lP

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi