Går det att göra en qrd diffusor så här?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

bootstrap

Går det att göra en qrd diffusor så här?

Inläggav bootstrap » 2016-01-06 15:12

Att ändra längden på fenorna istället för brunnar? Går det att bygga en sådan?
Bild
Originalbilden.
Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Går det att göra en qrd diffusor så här?

Inläggav Tarzan » 2016-01-06 16:17

I din skiss har du ju inte återskapat samma sekvens brunnsdjup som i originalet. De i mitten ska ju bara vara en enhet djupa medan de i din skiss är 7 djupa.

Djupen på brunnarna i originalet är: 4, 5, 8, 0, 7, 3, 1, 1, 3, 7, 0, 8, 5, 4 och alla har samma bredd. När jag försöker visualisera hur den sekvensen skulle återskapas i huvudet genom att ändra väggarnas höjd istället får jag det inte att funka, men jag kanske är lite seg idag. Men vem vet, man kanske får till bra diffusering med din metod också?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-01-06 16:25

Tarzan skrev:I din skiss har du ju inte återskapat samma sekvens brunnsdjup som i originalet. De i mitten ska ju bara vara en enhet djupa medan de i din skiss är 7 djupa.

Djupen på brunnarna i originalet är: 4, 5, 8, 0, 7, 3, 1, 1, 3, 7, 0, 8, 5, 4 och alla har samma bredd. När jag försöker visualisera hur den sekvensen skulle återskapas i huvudet genom att ändra väggarnas höjd istället får jag det inte att funka, men jag kanske är lite seg idag. Men vem vet, man kanske får till bra diffusering med din metod också?

Just min skiss är nog inte så bra men tänk konceptet. Kan man uppnå liknande resultat med att justera längden på fenorna istället för att ha brunnar?

Edit, eller ännu bättre, hur skulle en sådan se ut om man vi ha en ca 60 cm bredd och runt 100 cm hög och ca 20 cm djup. Vilka egenskaper skulle en sådan ha?
Senast redigerad av bootstrap 2016-01-06 16:36, redigerad totalt 1 gång.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-01-06 16:32

Nej (kanske mitt emellan de 2 olika 1d qrd modellerna). Jag vill ha brunnar men funderar om man kan justera djupet med fenorna istället.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-01-06 22:15

bootstrap skrev:Att ändra längden på fenorna istället för brunnar? Går det att bygga en sådan?
[ Bild ]
Originalbilden.
[ Bild ]

Det enkla svaret är: Ja. Det går att bygga. Såklart.

Men kommer den att diffusera? Ja, men väldigt lite och endast för snett infallande ljudvågor. Typiskt sett placeras en diffusor bakom lyssningsplats, och då fungerar den inte (för rakt infallande ljud eller ljudvågor som är ganska rakt ionfallande). En vanlig bokhylla med böcker fungerar mycket bättre än förslaget.

Rådet är: Bygg inte saker som inte fungerar.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-01-07 14:25

Johan_Lindroos skrev:
bootstrap skrev:Att ändra längden på fenorna istället för brunnar? Går det att bygga en sådan?
[ Bild ]
Originalbilden.
[ Bild ]

Det enkla svaret är: Ja. Det går att bygga. Såklart.

Men kommer den att diffusera? Ja, men väldigt lite och endast för snett infallande ljudvågor. Typiskt sett placeras en diffusor bakom lyssningsplats, och då fungerar den inte (för rakt infallande ljud eller ljudvågor som är ganska rakt ionfallande). En vanlig bokhylla med böcker fungerar mycket bättre än förslaget.

Rådet är: Bygg inte saker som inte fungerar.

Perfekt. Tack då lägger jag ingen mer energi på detta :) Jag får fundera vidare

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-01-07 15:39

Jag är också sugen på att bygga QRDare.
De verkar ju ganska jobbiga att bygga, så jag funderar på hur man enklast sätter ihop ett par.

Funderar på om man kan bygga "bottenbitarna" av markisoleringsskivor... De bör huvudsakligen reflektera ljudet,
även en avkapad kortsida.
Jag tänker mig en plyfa i botten för form och stadga, och markisoleringsskivor varvat med flänsar i kanske 5mm plyfa.

...eller så använder man markisoleringen endast som distanser och stöd för en bottenbit i 5mm plyfa...

Någon som har andra tankar eller ideer? (Ursäkta om jag halkar in på DIY)
HIFI är det nya varg.

Återgå till Generellt om hifi