Bela Flek - Flight of The Hippo (igen)

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Bela Flek - Flight of The Hippo (igen)

Inläggav HenrikTornquist » 2016-01-07 10:35

Jag har lite funderingar kring den här låten. Är det någon som vet hur långt ner den går i frekvens? Det är ju "vanliga" instrument, och basen är väl den som går djupast. Det torde vara en 5-strängad, eller en nedstämd 4:a, men hur långt går den? Någon som vet, eller har möjlighet att enkelt kolla?

Henrik
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Bela Flek - Flight of The Hippo (igen)

Inläggav Bill50x » 2016-01-07 10:39

Menar du Flight of The Hippo (från 1999)?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-07 10:41

Bela Fleck & The Flecktones - Flight of the Cosmic Hippo (1991)

Exakt hur djupt den går vet jag ej.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-01-07 10:46

AndreasArvidsson skrev:Bela Fleck & The Flecktones - Flight of the Cosmic Hippo (1991)

Exakt hur djupt den går vet jag ej.

Den ja.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-01-07 12:35

HenrikTornquist skrev:Jag har lite funderingar kring den här låten. Är det någon som vet hur långt ner den går i frekvens? Det är ju "vanliga" instrument, och basen är väl den som går djupast. Det torde vara en 5-strängad, eller en nedstämd 4:a, men hur långt går den? Någon som vet, eller har möjlighet att enkelt kolla?

Henrik

Fram med oscilloskopet, bara! De låga tonerna är rätt långa och borde gå fint att se på 'skåpet. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-01-07 12:40

PerStromgren skrev:
HenrikTornquist skrev:Jag har lite funderingar kring den här låten. Är det någon som vet hur långt ner den går i frekvens? Det är ju "vanliga" instrument, och basen är väl den som går djupast. Det torde vara en 5-strängad, eller en nedstämd 4:a, men hur långt går den? Någon som vet, eller har möjlighet att enkelt kolla?

Henrik

Fram med oscilloskopet, bara! De låga tonerna är rätt långa och borde gå fint att se på 'skåpet. :)

Det enda jag har i instrumentväg är en multimeter från Biltema. Jag har iofs en mik som följde med förstärkaren, men inte en aning om programvara för att ta det vidare.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-07 13:13

Visst har den ett bastungt sound, men så särskilt djupt är det inte. Det speciella med den mastringen är att man lagt en liten puckel vid 40Hz som gör att basen blir extra närvarande. Jag körde just låten via min RTA, som iofs inte visar lägre toner än 20Hz, men så här ser det ut:

Mellan ca 100Hz-20kHz är nivån väldigt jämn (0dB).
Vid 40Hz peakar nivån (+7dB) för att sedan falla ganska brant och
Vid 20Hz endast ligga på -16dB

Vad som händer under 20Hz vet jag inte, men det är väl högst otroligt att nivån skulle stiga där?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-01-07 13:21

Det är säkert peaken vid 40Hz som jag reagerat på. Det känns som det trycker på lite extra där.
Tack för hjälpen.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-07 13:24

Kanske finns någon intressant info i den här tråden:
viewtopic.php?f=9&t=53158

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-01-07 14:19

E-strängen på en vanlig bas klingar med drygt 40 Hz, så det är med stor sannolikhet den. Många inser inte hur lågt det är eftersom de flesta lyssnar i anläggningar som börjar rulla av långt före det.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-01-07 15:15

Almen skrev:E-strängen på en vanlig bas klingar med drygt 40 Hz, så det är med stor sannolikhet den. Många inser inte hur lågt det är eftersom de flesta lyssnar i anläggningar som börjar rulla av långt före det.

Victor Wooten spelar 5-strängad bas på den låten(*), så det kan ju vara lägre än ett E. Jag hittar ingen uppgift om hur hans bas är stämd på den låten, dessa basar kan ju ges utökat området uppåt eller nedåt, eller en kombination av bägge.

*) Se https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_of ... smic_Hippo
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-07 15:43

Funnit på nätet
Cosmic Hippo doesn't actually have much sub-bass. The strong bass notes are in the 50-70 Hz range with some 40 Hz notes. Some occasional slides from 40 Hz down to 30 Hz. But that's it. Nothing of significance below 30. All the bass will be on the main speakers. Very little for the subs. I'm assuming he's got a crossover point below 40 Hz for the subs.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-01-07 16:59

Kalejdokom skrev:Visst har den ett bastungt sound, men så särskilt djupt är det inte. Det speciella med den mastringen är att man lagt en liten puckel vid 40Hz som gör att basen blir extra närvarande. Jag körde just låten via min RTA, som iofs inte visar lägre toner än 20Hz, men så här ser det ut:

Mellan ca 100Hz-20kHz är nivån väldigt jämn (0dB).
Vid 40Hz peakar nivån (+7dB) för att sedan falla ganska brant och
Vid 20Hz endast ligga på -16dB

Vad som händer under 20Hz vet jag inte, men det är väl högst otroligt att nivån skulle stiga där?

Vore intressant att veta hur du vet att man lagt en puckel vid 40Hz vid mastringen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-07 17:52

Lagt och lagt... Man har helt enkelt valt att inte dämpa den till samma nivå som övriga frekvenser - och då blir det ju en puckel. Vid mastring bestämmer man ju hur dynamiken ska se ut; dämpar och vidgar efter eget behag. Och här har man helt klart valt att boosta lite i basen (alternativt dämpat övriga register).

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-01-07 19:28

Nej, det är missledande att påstå att man bestämmer hur dynamiken ska se ut vid mastring. Dynamiken beror först och främst på den "inneboende" dynamiken i det aktuella stycket. Därefter är det till största delen val man gör under mixningsarbetet som påverkar. Att det ser ut som det gör runt 40Hz i den aktuella låten har väldigt lite att göra med mastring.

Men det är klart, med samma retorik kan man i princip påstås att allt beror på mastringen eftersom det är sista ledet.

- 40Hz är förstärkt eftersom man inte dämpade vid mastringen
- spår 4 är 3.45 långt eftersom man inte kortade den till 3.43 vid mastring
- diskanten är förhöjd eftersom man inte dämpade den vid mastringen. etc etc

men det skulle ingen vettig människa påstå

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-07 20:29

Jag vill inte starta något kuddkrig, men min uppfattning är att det vid mastring just handlar om förändring av dynamik i stor utsträckning. Det finns ju en lång tråd om detta och programmet Masvis här på forat.
Och jämför jag med många andra inspelningar av jazzmusik så finns det alldeles för många som redovisar en tonkurva rak som en horisont - och det är ju inte alltid det låter så bra. Snarare brukar jag gilla musik som mer ser ut som the cosmic Hippo - med större variation i musiken.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-01-07 20:38

Bryr mig inte om vad du vill starta men tycker du kan sluta tala om vad man gör vid mastring om du inte vet.

Visst kan man påverka dynamiken vid mastring det tror jag nog kan ha nämnts tidigare. Men att man som du sa " Vid mastring bestämmer man ju dynamiken" är missledande. Att 40Hz "puckeln" skulle bero på mastring är bara fel

Återgå till Musikstugan