SELA Högtalare förstärkare reperation.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

christopher-a

SELA Högtalare förstärkare reperation.

Inläggav christopher-a » 2016-01-07 00:23

Hej.
Behöver stöd. Har dessa gamla godingar som behöver vård.
Aktiva-högtalare från SELA som ser ut att inehålla quad 403? Rätta mig gärna om jag har fel. ( har sökt runt på transistorerna och ser vissa likheter på korten ).

Ja de verkar vara så att ena signalen på den ena är extremt låg. Men efter min begränsade felsökning så verkar själva stegen och högtalarna fungera. Har växlat om de och testat att det blir ljud alla steg. Så något annat i förstärkar lådan verkar galet.

Men felet är en sak, de andra är att de är äldre och det ser inte helt 100%igt ut runt transistorerna. Det är lite brunt som runnit ut samt att de pyser, smäller när man slår av dem.
Vad är mina möjligheter att ordna dessa så de fungerar för några ytterliggare fester?

Mina kunskaper är begränsade, så söker någon för att ta sig an projektet. Jag finns i Nacka i stockholm och vet ni någon kandidat så vore jag väldigt tacksam - självklart mot betalning i form av vin eller pengar :)
Med vänlig hälsning, Christopher
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (50.29 KiB) Visad 1137 gånger
image.jpeg
Horn och Hyggligt stora basar
image.jpeg (42.15 KiB) Visad 1137 gånger
image.jpeg
Närbild på transistorn
image.jpeg (139.13 KiB) Visad 1137 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: SELA Högtalare förstärkare reperation.

Inläggav PerStromgren » 2016-01-07 12:39

christopher-a skrev:Hej.
Behöver stöd. Har dessa gamla godingar som behöver vård.
Aktiva-högtalare från SELA som ser ut att inehålla quad 403? Rätta mig gärna om jag har fel.

Någon 403 har aldrig funnits, du menar nog 405. (Däremot fanns en 303, det är förmodligen därför du blandat ihop siffrorna.)
... tycker jag!

Per

christopher-a

Inläggav christopher-a » 2016-01-07 12:56

Tack Per,
Ett typo av mig. 405 ska det vara.
Vad tror ni om att byta den gula stora ROE kondensatorn på den sidan som signalen är extremt låg? Kan den ha pajat och det är där problemet sitter.
Den andra output signalen fungerar som den ska, och byter jag plats på 405orna så fungerar båda..

mvh
Christopher

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-01-07 13:28

Ett välkommen till faktiskt hade varit på sin plats i förra inlägget men jag missade din inläggsräknare i hastigheten: välkommen till faktiskt!

Om du lugnar dig ett tag dyker det upp några kloka människor, det är jag övertygad om!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-07 13:59

Ser som dessa Quad 405-moduler, rätt tidiga.

Bild

Finns lite olika versioner, http://www.keith-snook.info/amplifier-h ... lution.pdf
Ett tips är att byta alla elektrolytkondensatorer på korten till nya, ev. även det två stora glättningskondensatorerna. Det går sedan att gå vidare om man så önskar...

christopher-a

Inläggav christopher-a » 2016-01-07 14:55

Tack Roger.
Dock så verkar de delarna att fungera när jag testar de sepearat. Ja de levererar ljud i alla fall.
Menar du att det oavsett är bra att renovera de delarna när du ser mina bilder? Blir de långsamt dåliga med tiden om du förstår min fråga :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-01-07 14:57

christopher-a skrev:Vad tror ni om att byta den gula stora ROE kondensatorn på den sidan som signalen är extremt låg? Kan den ha pajat och det är där problemet sitter.
Den andra output signalen fungerar som den ska, och byter jag plats på 405orna så fungerar båda..

mvh
Christopher

Om du menar de absolut största kondingarna på bilden dvs de som ligger varsin direkt i kant med respektive kort så är det glättningskondingarna i nätdelen och de används en till plusmatningen och en till minusmatningen men alltså båda lika mycket till båda kanalerna. Det betyder att om en kanal funkar bra så är det troligtvis inget fel på dem.

Du säger att om du byter plats på modulerna så funkar båda men du menar väl att samma kanal som funkade med den ursprungliga modulen också funkar med den andra modulen? Det indikerar i så fall att det inte är nåt direkt fel på varken moduler eller nätdel utan att felet ligger i kablar, volymkontroll eller det kortet som sitter före effektförstärkarmodulerna.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

christopher-a

Inläggav christopher-a » 2016-01-07 15:35

UrSv. exakt så.
Tack. då har vi uteslutit en del komponenter för felsökning.
Har en mörkare del på kortet som sitter före effektförstärkarmodulerna som ser misstänkt ut. Men innan det så ska jag testa med nya xlr kablar. :)
Mvh
Christopher

Återgå till DIY-forum