Vad kostart? (eller, hur mkt har du lagt på din anläggning?)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

I runda slängar gick anläggningen på:

+500 001kr
6
4%
100 001 - 500 000kr
45
31%
50 001 - 100 000kr
30
21%
20 001 - 50 000kr
37
26%
10 001 - 20 000kr
16
11%
5001-10 000kr
4
3%
1001-5000kr
6
4%
1-1000kr
0
Inga röster
Har inget system f.n
0
Inga röster

Antal röster : 144

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Vad kostart? (eller, hur mkt har du lagt på din anläggni

Inläggav matssvensson » 2016-01-08 08:37

DVD-ai skrev:
matssvensson skrev:Hmm :?. Nypris på elektroniken plus materialkostnad för mina hemkörda högtalare summerar till utanför skalan :oops:. Vilket reduceras till drygt hälften så långt minnet räcker, med begagnat priser och diverse rabatter genom åren. Timmarna på högtalarna oräknade.

Hade på känn att det skulle landa som en bättre bil, men glädjen jag får ut av musiklyssningen värderar jag ofantligt mycket högre än så - rent livsviktig :). Och jag ser hela tiden till att hålla minst jämna steg med mjukvaran - musiken.

/mats

Fast, nu handlade det väl om nuvarande uppställning :)
Alltså oavsett hur många steg med prylar det har tagit att komma till dagens datum, eller missförstår jag dig ? :)

Du kanske helt enkelt har genom åren tillfört prylar enbart och nu är allting på plats ? :)

Det är nuvarande rigg jag refererar till - vad den skulle kosta om jag försökte köpa den ny på stan idag, och vad jag minns jag betalat vid inköp (har ju inte sparat alla kvitton :)).

Att räkna ut netto för prylar och musik under hela livet blir bra mycket mer komplicerat :mrgreen:.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2016-01-08 10:50

Oj, jag har ju grejer för flera tusen, va kul :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-01-08 11:12

Jag köper sällan nytt i kartong när det gäller HiFi, vilket har gjort att jag har betalat ungefär hälften av vad nypriset för alla mina prylar sammanräknade landar på. Samtidigt är andrahandsvärdet på det mesta väldigt bra, mestadels tack vare Ino, och att jag har köpt elektronik som står sig ganska bra i värde. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Ribl

Inläggav Ribl » 2016-01-08 13:21

Oj, här får man rannsaka sig...
Nypris ca 140 skulle jag tro att man hamnar på, men det mesta är köpt begagnat eller diy:at så jag har väl investerat ca 70 000 i anläggningen + en massa tid.
Väl värt pengarna i mina ögon .

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-08 13:38

Nattlorden skrev:
FBK skrev:
Rydberg skrev:Om jag räknar nypriset av grejorna som står hemma här nu så bryter jag 500000-gränsen 8O

Det är fan inte lätt att ha en hyfsad bra lön va :mrgreen:

Det där var väl lite tramsigt. Han kan ha sparat hela livet, haft en häst som springit rätt, någon släkting som dött eller bara lyckats köpa saker billigt som hade högt nypris... Eller sju+ andra anledningar...

Det va inte illa menat alls, kanske jag som har konstig humor :oops:

Och det många som lagt över 100K, skulle jag aldrig ha trott på förhand.
Senast redigerad av distad 2016-01-08 13:43, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-01-08 13:43

Om man räknar på nypris blir det rätt dyrt i mitt fall. Bara mina högtalare (i 2012 års upplaga) går väl på uppåt 100k. Det blir pinsamt mycket pengar. Nu har jag köpt den största delen av grejorna beggade, så det är rätt OK ändå. Dessutom har utrustningen köpts under 40 års tid.

Väl under 50k, skulle jag gissa.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-08 14:59

Jag har prylar hemma för +100kkr kanske om man räknar nypris. Borde kanske koppla in dem någon dag/vecka/år 8O

Akustikfix har jag i form av ett bord och en soffa....
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-08 15:02

MagnusÖstberg skrev:Akustikfix har jag i form av ett bord och en soffa....

Själv använder jag en god whisky...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-01-08 15:13

bluetrain skrev:Ärligt talat tycker jag det är helt ointressant att diskutera hur man finansierar sina grejer, det får man gärna ta i andra trådar om just den vinkeln är viktIgt. Vad jag däremot kan konstatera är att min hypotes lite faller på skam. Många rekommendationer i olika trådar ger inte sällan tips som iaf inte rör sig i high-endskiktet rent prismässigt. I min värld är anläggningar om säg hundra eller tvåhundra tuss och därutöver thigh-end i den bemärkelsen och precis som de flesta här "vet" jag också att man kan komma väldigt nära musiknirvana utan att Behöva lägga en förmögnhet på sin rigg. Det är av denna anledning ganska intressant att så många ändå har just high-end eller higher high-end..

En sak som denna undersökning missar är ju distinktionen mellan 2-kanal och bioanläggning. Det är många som har kompletta bioanläggningar och kanske har räknat in projektor, duk, centerhögtalare, surroundhögtalare, extra slutsteg etc i kostnaden. Det drar iväg en hel del jämfört med en ren stereoanläggning. I ditt förstainlägg låter det som att man inte skall inkludera kostnaden för rumsakustiska åtgärder men det kanske nån har råkat göra ändå? Jag gjorde det iaf :oops:.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-01-08 16:03

bluetrain skrev:Vad jag däremot kan konstatera är att min hypotes lite faller på skam. Många rekommendationer i olika trådar ger inte sällan tips som iaf inte rör sig i high-endskiktet rent prismässigt. I min värld är anläggningar om säg hundra eller tvåhundra tuss och därutöver thigh-end i den bemärkelsen och precis som de flesta här "vet" jag också att man kan komma väldigt nära musiknirvana utan att Behöva lägga en förmögnhet på sin rigg. Det är av denna anledning ganska intressant att så många ändå har just high-end eller higher high-end..

Trådfrågan väcker en del funderingar, i alla fall hos mig.

Rent spekulativt - en typisk önskeanläggning för den typiske faktisktianen:
Oppo BDP-105 - 14 000 kr
Rega RP6 - 15 000 kr
HA Pre 25 - 5 000 kr
HA Phono - 5 000 kr
HA Amp 27 - 40 000 kr
Ino Pi60 - 36 000 kr

Summan landar på 115 000 kr (för nypris eller det närmaste jag kunde hitta). Därför förvånar det mig inte efter en stunds reflexion att så många av oss tydligen summerar ihop våra egna riggar till dessa summor. Samtidigt kan jag tänka mig att vi också säger till våra andra kompisar som inte hänger här - att du kan få gott välljud till rimliga ljudnivåer i ett normalt/mindre rum för kanske runt 25 000. Då blir det inte så konstigt att vi gärna diskuterar produkter med riktigt bra pris/prestanda med vår omgivning i de prisnivåerna, samtidigt som vi gärna väljer högsta möjliga prestanda till oss själva. Och ännu gladare blir vi när vi kan konstatera att vi kommit över prylarna till ett ännu mer fördelaktigt pris, via begagnatmarknaden, diy eller andra erbjudanden.

Men vi som spenderat mer än ovanstående 115 000, vad får vi ut av ytterligare välljud eller feelgood ska jag fortsätta fundera över. Och hur mycket välljud kan du egentligen hitta för en komplett 2-kanals anläggning under 10 000 kr i aktuellt nypris? Om det också ska ingå någon form av ljudnivå/kvalitet/hållbarhetsperspektiv i välljudskravet.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-01-08 16:11

Även 25 000:- är ju fånigt mycket för de flesta, inklusive för dem som utan att blinka lägger samma summa på ett nytt kylskåp.

Och som Xenod påpekade, vill man ha surroundljud så springer det iväg; enbart mina högtalare ligger på typ 50 papp.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
bluetrain

Inläggav bluetrain » 2016-01-08 16:16

Xenod skrev:
bluetrain skrev:Ärligt talat tycker jag det är helt ointressant att diskutera hur man finansierar sina grejer, det får man gärna ta i andra trådar om just den vinkeln är viktIgt. Vad jag däremot kan konstatera är att min hypotes lite faller på skam. Många rekommendationer i olika trådar ger inte sällan tips som iaf inte rör sig i high-endskiktet rent prismässigt. I min värld är anläggningar om säg hundra eller tvåhundra tuss och därutöver thigh-end i den bemärkelsen och precis som de flesta här "vet" jag också att man kan komma väldigt nära musiknirvana utan att Behöva lägga en förmögnhet på sin rigg. Det är av denna anledning ganska intressant att så många ändå har just high-end eller higher high-end..

En sak som denna undersökning missar är ju distinktionen mellan 2-kanal och bioanläggning. Det är många som har kompletta bioanläggningar och kanske har räknat in projektor, duk, centerhögtalare, surroundhögtalare, extra slutsteg etc i kostnaden. Det drar iväg en hel del jämfört med en ren stereoanläggning. I ditt förstainlägg låter det som att man inte skall inkludera kostnaden för rumsakustiska åtgärder men det kanske nån har råkat göra ändå? Jag gjorde det iaf :oops:.

Börjar vi inte närma oss lite hårklyverier nu va? Om du har lagt 50kkr på dina akustikfixar och tycker de ska ingå, har en bioanläggning med jättemånga högtalare och därtill en fet duk när du spisar dina DVD-konserter eller vad det kan vara och anser det naturligt ingå i totalkostnaden, så är det väl bara att då ange detta om du tycker det? Förstår inte problemet. Syftet har aldrig varit vetenskaplig undersökning utan bara att få känsla för det hela. Ta det inte så allvarligt.. :)

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-01-08 16:57

Vad snackar du om, vilket problem? Jag ville bara påminna om att det är många som har bioanläggningar med allt vad det innebär och då blir prislappen betydligt större även om man inte köper sk "high-end". Det är helt enkelt en väldans massa extra prylar man behöver. Du drog en slutsats om att din hypotes "lite faller på skam" och jag ville bara vara med och fundera lite kring om denna slutsats verkligen var riktig...

Ville du inte ha någon diskussion eller gemensamt funderande från tråddeltagarna så kunde du väl skrivit det i förstainlägget. Ta det inte så allvarligt.. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-08 17:21

Bill50x skrev:

/ B

Vi borde dricka upp den
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-08 17:43

MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Vi borde dricka upp den

Absolut den billigaste ljud-fixet för pengar :)

finns dom för egen också… *sprit* alltså, -har jag hört :o
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-08 18:43

Oppo BDP-105 - 14 000 kr
Rega RP6 - 15 000 kr
HA Pre 25 - 5 000 kr
HA Phono - 5 000 kr
HA Amp 27 - 40 000 kr
Ino Pi60 - 36 000 kr

Nog en bit ifrån önskeanläggning då de flesta inte lyssnar på LP-skivor alls, de flesta vill köra med Bioreceiver som försteg pga. prisvärdheten med det, HA Amp 27 kostar på tok för mycket för de flesta (finns klart billigare alternativ) så listan stannar vid Oppo som nog står högt upp på önskelistan och Pi60, men även där så ser man fler och fler som kör med delade system istället.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-08 19:23

FBK skrev:
Oppo BDP-105 - 14 000 kr
Rega RP6 - 15 000 kr
HA Pre 25 - 5 000 kr
HA Phono - 5 000 kr
HA Amp 27 - 40 000 kr
Ino Pi60 - 36 000 kr

Nog en bit ifrån önskeanläggning då de flesta inte lyssnar på LP-skivor alls, de flesta vill köra med Bioreceiver som försteg pga. prisvärdheten med det, HA Amp 27 kostar på tok för mycket för de flesta (finns klart billigare alternativ) så listan stannar vid Oppo som nog står högt upp på önskelistan och Pi60, men även där så ser man fler och fler som kör med delade system istället.

Vilket billigare alternativ med likvärdig prestanda syftar du på? Tar vi den betydligt effektsvagare Rotel 1090 eller dess senaste reinkarnation, så hamnar den på 27-28 000kr i vilket fall som... Men det kompenseras ganska omgående med att man vill ha pi60s snarare...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-08 19:25

Xenod skrev:Vad snackar du om, vilket problem? Jag ville bara påminna om att det är många som har bioanläggningar med allt vad det innebär och då blir prislappen betydligt större även om man inte köper sk "high-end". Det är helt enkelt en väldans massa extra prylar man behöver. Du drog en slutsats om att din hypotes "lite faller på skam" och jag ville bara vara med och fundera lite kring om denna slutsats verkligen var riktig...

Ville du inte ha någon diskussion eller gemensamt funderande från tråddeltagarna så kunde du väl skrivit det i förstainlägget. Ta det inte så allvarligt.. :)

Nåja, oavsett vad det är man vill ha, tvåkanal eller 9.1.2, så är omröstningen ett mått på vad vi känner oss beredda att lägga ut för intresset,.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-01-08 20:55

Nattlorden skrev:
FBK skrev:
Oppo BDP-105 - 14 000 kr
Rega RP6 - 15 000 kr
HA Pre 25 - 5 000 kr
HA Phono - 5 000 kr
HA Amp 27 - 40 000 kr
Ino Pi60 - 36 000 kr

Vilket billigare alternativ med likvärdig prestanda syftar du på? Tar vi den betydligt effektsvagare Rotel 1090 eller dess senaste reinkarnation, så hamnar den på 27-28 000kr i vilket fall som... Men det kompenseras ganska omgående med att man vill ha pi60s snarare...

Det finns som sagt oändligt med alternativ. Mitt är bara ett av dessa, och jag tyckte det var kul med så mycket svenskt som möjligt :). Och jag valde en anläggning som kan hantera de vanligaste tillgängliga kommersiella formaten. Kändes liksom inte komplett annars :).

Å andra sidan landar vi närmare 100' än 50' ändå, med Rotel eller utan vinylsvarv, vilket var min huvudreflexion.

/m

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2016-01-08 21:39

Som tillnyktrad fd distorsionsökare så räknar jag med att komma billigt undan denna gång då målet är annorlunda formulerat och budgeten satt.

Denna gång är huvudmålet att spisa musik och se på film när lusten faller på, och från början på det kontrollerade återfallet tillät jag 50.000 som budget för musiklyssnandet, med samma budget för att bygga ut anläggningen för att klara av flerkanalsbehovet och filmtittandet. Jag har dock upptäckt att det lätt uppstår små "biprojekt" då jag köper det mesta begagnat så råkar man ju snubbla över spännande saker som gör att man lätt kan motivera en "liten" kontors stereo eller en köksanläggning osv osv.

Det som jag dock vidhåller är att inte lägga galna pengar på förstärkeri utan försöka spara på den länken och satsar på högtalare med lite högre känslighet för att inte behöva bränna för mycket budget på kokheta transistorer och elräkningar som är som romaner.

Nu är ingen av anläggningarna helt klara, mest beroende på att lite andra byggnationer har högre prio, men musikanläggningen kommer nog att krypa under budget och bio delen något över, då räknar jag naturligtvis bort:

Den trevliga Quad esl anläggningen som jag bara var tvungen att släpa hem, den kommer passa så bra i vardagsrummet, den där 80-tals stereon med accuphase och dynaudio som får fixa lite skön ljud på kontoret och en del andra prylar som sprider glädje i alla rum som kan tänkas behöva en ljudanläggning.

Men summa summarum så skulle jag säga att jag kommer att ha kommit undan med mindre än 100.000 för mina bägge huvudanläggningar och detta pris är nog ca 20% av nypriset på de komponenter som ingår i dessa bägge anläggningar, det enda undantaget är ett par Quad II monosteg som förmodligen var lite billigare på 60-talet när de tillverkades.

Så det långa svaret blir nog att mina anläggningar motsvarar ett nypris på över 500.000 men lyckligtvis har jag kommit undan lite billigare dock räknar jag med många 1000-tals timmar av nöje vilket får anses som ett relativt sett billigt nöje.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-01-08 21:54

Långt över miljonen. En bråkdel på apparater och annat och lejonparten på plast och vinyl

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-01-08 22:41

Alldeles för mycket...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-08 23:33

Nattlorden skrev:
FBK skrev:
Oppo BDP-105 - 14 000 kr
Rega RP6 - 15 000 kr
HA Pre 25 - 5 000 kr
HA Phono - 5 000 kr
HA Amp 27 - 40 000 kr
Ino Pi60 - 36 000 kr

Tycker det börjar bli lite löjligt med *massor* av kräm som man inte använder, så hur många behöver mer kräm än 1090 leverera till ett par Ino, Finns väl ett antal Emotiva modeller som också levererar. Hade jag suttit med ino så hade mycket basmodeller varit betydligt mer viktigt än användandet av ett jätte-stärkare till fronthögtalarna bara för sakens skull, om man nu inte gillar att spela för hela huset man bor i och därmed bli vräkt till slut.

Ps. När jag säger att Dynaudio högtalare älskar kraft och kontrol och låter klart sämre med klena grejer så är det inte så, (har man hört många gånger här) men till Ino så är 380W för lite. Eftersom jag haft pi60 och jag bottnade aldrig dessa med steg mellan 150-250W, så blir hela detta lite komiskt i mina ögon.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-08 23:43

FBK skrev:Tycker det börjar bli lite löjligt med *massor* av kräm som man inte använder, så hur många behöver mer kräm än 1090 leverera till ett par Ino, Finns väl ett antal Emotiva modeller som också levererar. Hade jag suttit med ino så hade mycket basmodeller varit betydligt mer viktigt än användandet av ett jätte-stärkare till fronthögtalarna bara för sakens skull, om man nu inte gillar att spela för hela huset man bor i och därmed bli vräkt till slut.

Det är ju självfallet sällan effekten behövs för kontinuerlig spelning, men vill man inte få de mer extrema dynamiktopparna i sin musik klippta så behöver man det, även om det vara är bråkdelar av en sekund då och då som det nyttjas.

Det mest extrema jag funnit i min egen musiksamling är Hugh Masekelas 'Stimela (coal train)' som har en dynamisk peak 27dB över medelnivå.... Och låten är välinspelad, så man spelar den gärna högt av andra anledningar... Så 2kW är inte alls orimligt att man behöver kunna peaka för den.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-08 23:54

Det handlar som sagt inte om att bottna element utan att klara av alla transienter och dynamiska förlopp. Självklart har inte alla behov av så mycket effekt, men det är inga större problem att göra av med 300w utan att det låter speciellt starkt med rätt material och bra högtalare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-09 00:07

FBK skrev:Tycker det börjar bli lite löjligt med *massor* av kräm som man inte använder...

Ja, det låter jättedumt. Iallafall om man inte använder den :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-01-09 00:11

MagnusÖstberg skrev:
FBK skrev:Tycker det börjar bli lite löjligt med *massor* av kräm som man inte använder...

Aldrig fel med lite marginaler, en extra rail t ex, min lär vara i så gott som nyskick med tanke på hur jag oftast spelar *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-09 00:56

hifikg skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Aldrig fel med lite marginaler, en extra rail t ex, min lär vara i så gott som nyskick med tanke på hur jag oftast spelar *s*

Fredagsironi på "aldrig använder"

De flesta tror att effekt behövs för att bottna något, men det är sällan där effekten kommer i bruk. Ett redigt körslag kan sluka grymma mängder effekt utan att elementen direkt bottnar..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-01-09 01:25

De flesta seriösa faktisianer torde väl ha dessa pjäser, kan ju hända att effekten inte riktigt räcker annars :wink:

Bild
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-01-09 01:44

Runt 300-320K har huvudanläggningen (varav 200K bara under 2015!) kostat mig. Sen så har jag väl lagt ca 20K på akustiken och ca 25K på projektorn för hemmabio.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi