Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen paint

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav paa » 2016-01-05 02:15

Bioduken kallades ju historiskt för "silver screen" i USA.
I alla fall tror jag det var målat med silverbrons, vilket är en färg gjord på aluminiumpulver.
Det var andra lösnings- och bindemedel förr i tiden, vilket gav mattare ytor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-05 11:11

Silver brukar väl oxidera rejält och bli åt det svarta hållet? Är antagligen "silvrigheten" som det syftas på och inte materialet i sig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-05 11:44

Helmut skrev:När jag jobbade som biografmaskinist på en biograf hade vi en filmduk som monterades upp på biografen runt 1960. Det verkar vara en duk som var målad med någon typ av silveraktig färg som såg lite gråaktig ut. Kommer ihåg att duken var svängd för att ljuset skulle kastas till baks mot publiken.
Tror inte att det var silver i färgen, snarare någon typ av aluminiumpulver som gav upphov till den högreflekterande gråaktiga ytan som ursprungligen var framtagen för dåtidens ljussvaga projektorer med kolstavar och ljusbåge.
Kommer ihåg att vi körde tredimensionella filmer och att tekniken som installerade den optiken påstod att vår duk passade perfekt för tredimensionella filmer eftersom duken klarade av att reflektera polariserat ljus vilket plastdukar inte klarade av.
Funderar på om det skulle gå att hitta den typen av färg hos en bilhandlare? Någon som har bra förslag. Var inne på att jag skulle fixa till aluminiumpulver med en aluminiumplåt, slipmaskin och en rejäl stålborste. Blev dock avrådd eftersom aluminiumspån skulle vara lika brandfarligt som krut när spånen oxiderade.
Tycker att det är ockerpriser på filmdukar och att det borde gå att få till det med billigare sprutmålade dukar.

Här har du gråskalan i från beckers S1500-S2000 är gångbarfärg men kräver ganska ljusstark projektor.
http://www.beckers.se/inspiration-och-k ... baster-528

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-01-05 17:43

Aluminiumpulver bör kunna köpas av pyroteknikhandlare. (Aluminiumbrons är tyvärr både en legering och fint pulver, förresten. Så det borde finnas aluminiumbronsbrons. Tänk det på några bon bons!)

Bild

Bronsbronsbonbons?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-01-05 18:34

darkg skrev:Aluminiumpulver bör kunna köpas av pyroteknikhandlare. (Aluminiumbrons är tyvärr både en legering och fint pulver, förresten. Så det borde finnas aluminiumbronsbrons.
Bronsbronsbonbons?

Förr i tiden, långt tillbaka, så blandade man själv sin guldbronsfärg eller silverbronsfärg, och bronserade sniderier med pensel.
Och då, på den tiden för länge sedan, så fanns det knappast någon legering som hette aluminiumbrons.
Men nu är det nya tider och färgen kallas nu vanligen silvermetallic, och har andra bindemedel och lösningsmedel.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2016-01-05 19:42

Inom båtindustrin så finns det aluminium powder, som jag fattat är just det, billigt med http://www.ecfibreglasssupplies.co.uk/p ... -100g.aspx

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2016-01-07 00:15

Väl långt från ämnet kanske men...
Vill man ha aluminum färg finns det en airbrush färg som kanske skulle funka.
Autoair Aluminum Fine, används i DIY projektionsduk färgen "Black Widow" som togs fram på hometheatreshack.
Den är dock extremt reflektiv, får blandas ut med annan färg för att tämja reflektiviteten och minska hotspot tendenser.
I black widow används vill jag minnas koncentrationen 20% aluminium färg blandat i vanlig matt väggfärg vilket inte ska ge några synliga hotspot tendenser, mer aluminium borde förvärra hotspot.

Frågan är ifall det är tillräcklig mängd för att bevara polarisation såpass att passiv 3D funkar bra?

Jag använde black widow färgen i mitt tidigare vardagsrum ihop med en vanlig active shutter 3D proj, behövde inte polarisation bevaring då men jag minns att ifall jag lutade huvudet mycket åt något håll blev bilden väldigt mörk i 3d glasögonen.
Gissar att det berodde på att det polariserade ljuset från lcd projektorns paneler blockerades av glasögonens polarisation filter som finns i lcd glasen.
Så 20% autoair aluminum I vanlig matt färg bevarar iaf en del polarisation.
Huruvida det räcker för passiv 3D eller om man ser "crosstalk" bilder för att majoriteten av ytan inte består av metall färg vet jag inte...

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-07 21:57

Spacebug skrev:Väl långt från ämnet kanske men...
Vill man ha aluminum färg finns det en airbrush färg som kanske skulle funka.
Autoair Aluminum Fine, används i DIY projektionsduk färgen "Black Widow" som togs fram på hometheatreshack.
Den är dock extremt reflektiv, får blandas ut med annan färg för att tämja reflektiviteten och minska hotspot tendenser.
I black widow används vill jag minnas koncentrationen 20% aluminium färg blandat i vanlig matt väggfärg vilket inte ska ge några synliga hotspot tendenser, mer aluminium borde förvärra hotspot.

Frågan är ifall det är tillräcklig mängd för att bevara polarisation såpass att passiv 3D funkar bra?

Jag använde black widow färgen i mitt tidigare vardagsrum ihop med en vanlig active shutter 3D proj, behövde inte polarisation bevaring då men jag minns att ifall jag lutade huvudet mycket åt något håll blev bilden väldigt mörk i 3d glasögonen.
Gissar att det berodde på att det polariserade ljuset från lcd projektorns paneler blockerades av glasögonens polarisation filter som finns i lcd glasen.
Så 20% autoair aluminum I vanlig matt färg bevarar iaf en del polarisation.
Huruvida det räcker för passiv 3D eller om man ser "crosstalk" bilder för att majoriteten av ytan inte består av metall färg vet jag inte...

Har tillverkat Evo färgmixen och med ett bra recept med många timmars nedlagd tid och inköp av olika färgsorter, även aluminumfärg, men fungerar ej. Vet sedan många år om man kommer på något bra,
då vill folk prova själva. Bara att testa sig fram som jag har gjort under många år.

Silverdukar av olka slag har jag köpt in dyrt, tyckte de var bäst förts, men inte sedan jag jämförde när jag lyckades med färgmixen. Även klockren för 3D film. Kan ses i Örebro om ni har vägarna förbi. Svärtan är otrolig& färgåtergivningen fast det är ljus i rummet. Även tillverkat en ny media -möbel där en full hd projektor är monterad och styrs med Intel lilla Ps stick som även fungerar att köra med 4K filmer som jag laddad ned ifrån youtube med 4k downloader som är gratis att ladda ned.
Senast redigerad av normandesign 2016-01-07 21:59, redigerad totalt 1 gång.
Benny Norman NormanDesign Sweden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-07 21:59

Hojta när du lyckats migrera Örebro till Skåne. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-01-08 01:46

Skulle man kunna måla en vägg med färgen ifråga?
Sitter nöjd :)

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-08 11:28

kontrast liten.jpg
hifikg skrev:Skulle man kunna måla en vägg med färgen ifråga?

Snyggast att måla en hel vägg istället för att visa filmduks-yta eller filmduk. Färgen återger extrem kontrast emot vita eller silverduk av kända dyra fabrikat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-01-08 13:23

Hur mörkt grå är färgen, passar den ihop med en ljussvag projektor?
Numera pensionär.

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-08 13:59

paa skrev:Hur mörkt grå är färgen, passar den ihop med en ljussvag projektor?

Fungerar på ljussvaga projektorer, bara lampan inte helt börjar ta slut. När vi genomfört målningstest
använde jag Philps pico projektor på 70-140ansi. Målar 92" duk på länk nedan. 300ml räcker till minst 110" wideformat.
https://www.youtube.com/watch?v=PKtPAf6jopI

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-08 17:11

Vad ligger gainen på.

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-08 17:30

boom skrev:Vad ligger gainen på.

På silverduken är det 2,8gain och på färgen är det ovisentligt, gain har faktiskt inget med saken att göra, bilden är det premära
har jag lärt mig under åren. Vi duk har 1 gain, alltså vitmålad filmduk, är den gråmålad då har den 0,8gain enligt Euroscreen.
Men ändå kan de ej komma i närheten av Evo färgmix med bra bildåtergivning när rummet ej nedsläckt.

Bilden säger ju faktiskt mer än tusen ord.

//Benny

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2016-01-08 18:39

normandesign skrev:
Har tillverkat Evo färgmixen och med ett bra recept med många timmars nedlagd tid och inköp av olika färgsorter, även aluminumfärg, men fungerar ej. Vet sedan många år om man kommer på något bra,
då vill folk prova själva. Bara att testa sig fram som jag har gjort under många år.

Silverdukar av olka slag har jag köpt in dyrt, tyckte de var bäst förts, men inte sedan jag jämförde när jag lyckades med färgmixen. Även klockren för 3D film. Kan ses i Örebro om ni har vägarna förbi. Svärtan är otrolig& färgåtergivningen fast det är ljus i rummet. Även tillverkat en ny media -möbel där en full hd projektor är monterad och styrs med Intel lilla Ps stick som även fungerar att köra med 4K filmer som jag laddad ned ifrån youtube med 4k downloader som är gratis att ladda ned.

Skrev det med aluminium färgen mest då en användare frågade om färg för passiv 3D (med polariserat ljus).

Men en fråga om denna Evo färg, hur pass lättflytande är den och hur "fin" blir ytan? Är det några grövre partiklar inblandat eller är färgmixen helt slät?
Skulle den gå att måla på en ljudtransparent duk (vävd duk med många små små hål i) utan att täppa igen hålen utan bara färga själva väven?

Undrar då jag i mitt nya vardagsrum behöver ha ljudtransparent duk, vilket bara verkar finnas i vitt, inte så optimalt i mitt ljusa vardagsrum, skulle vilja ha någon grå ton iaf likt min tidigare målade vägg...
Var nöjd med min tidigare Black widow färg men misstänker att man kommer täppa igen porerna/hålen i en ljudtransparent väv om man målar med den.
Jag får nog först provspraya på lite lakan och se ifall vävstrukturen blir täckt eller inte...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-08 19:19

Spacebug skrev:Men en fråga om denna Evo färg, hur pass lättflytande är den och hur "fin" blir ytan? Är det några grövre partiklar inblandat eller är färgmixen helt slät?
Skulle den gå att måla på en ljudtransparent duk (vävd duk med många små små hål i) utan att täppa igen hålen utan bara färga själva väven?

Det kan han defnitivt inte svara på, för att materialen skiljer högst markant och dessutom har olika dukar väldigt olika hålstorlek, vissa är mikropunkterade och andra vävda (som du skrev). Senaste generationen för 4K har 'tvingats' till betydligt mindre hål.

Jag skulle inte våga med min oavsett svar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-08 19:48

Spacebug skrev:
normandesign skrev:

Skrev det med aluminium färgen mest då en användare frågade om färg för passiv 3D (med polariserat ljus).

Men en fråga om denna Evo färg, hur pass lättflytande är den och hur "fin" blir ytan? Är det några grövre partiklar inblandat eller är färgmixen helt slät?

Undrar då jag i mitt nya vardagsrum behöver ha ljudtransparent duk, vilket bara verkar finnas i vitt, inte så optimalt i mitt ljusa vardagsrum, skulle vilja ha någon grå ton iaf likt min tidigare målade vägg...
Var nöjd med min tidigare Black widow färg men misstänker att man kommer täppa igen porerna/hålen i en ljudtransparent väv om man målar med den.
Jag får nog först provspraya på lite lakan och se ifall vävstrukturen blir täckt eller inte...

Fungerar utmärkt på perforerad mjuk filmduk, har provmålat, inga grova partiklar i färgen, blir fin yta (rollat på duk med 0,4mm hål) Vill man ha extremt jämn yta bör man sprutlackera. Har själv lackat många bilar och motorcyklar på 80-90 talet, även i candy som jag har 14 liter över som finns på Blocket.Har även beställt vävd duk som släpper igenom ljud, får hem nästa vecka, ska bygga böjd skärm i 2,35:1 format med ljud bakom, provrollar annars sprutmålar jag väv duken som jag bifogar bild på.
Senast redigerad av normandesign 2016-01-08 20:03, redigerad totalt 1 gång.

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-08 20:02

Nattlorden skrev:
Spacebug skrev:Men en fråga om denna Evo färg, hur pass lättflytande är den och hur "fin" blir ytan? Är det några grövre partiklar inblandat eller är färgmixen helt slät?

Det kan han defnitivt inte svara på, för att materialen skiljer högst markant och dessutom har olika dukar väldigt olika hålstorlek, vissa är mikropunkterade och andra vävda (som du skrev). Senaste generationen för 4K har 'tvingats' till betydligt mindre hål.

Jag skulle inte våga med min oavsett svar.

Skrivit svar nedan, har rollar perforerad duk med små och 0,8mm hål, fungerar 100%. Kommer att testa vilket målningsätt väven blir bäst med. Kan ta kort och skicka in om ni vill se de små proverna i A4 ark storlek. Färgen är spädbar med vatten och täcker otroligt bra direkt på matt yta. Även provat direkt på glas, men har då en bättre lösning att måla på folie och applicera ex på glasparti vägg. Bakpapper framför folien och trycka ut vattnet emellan glaset o folien, skulle se snyggt ut på glaspartier på kontor mfl.
Är dessvärre van gammal bil-mc lackerare, så jag har vana hur man utför målning på bästa sätt.
Skickat iväg kostnadsfri Evo färgmix till Skandinavisk Ljud & bild tidning till Norge idag, de ska utföra test och utvärdering under vintern.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-08 20:04

normandesign skrev:

På silverduken är det 2,8gain och på färgen är det ovisentligt, gain har faktiskt inget med saken att göra, bilden är det premära
har jag lärt mig under åren. Vi duk har 1 gain, alltså vitmålad filmduk, är den gråmålad då har den 0,8gain enligt Euroscreen.
Men ändå kan de ej komma i närheten av Evo färgmix med bra bildåtergivning när rummet ej nedsläckt.

//Benny

Fast frånvaron av svar på frågan är ju också lite oroväckande.

Att du uppmanar folk att bilda sig en uppfattning från bilderna du visar är helt okej, men du kan väl svara på frågan om gain OCKSÅ? Att skriva att gain inte har något med saken att göra är väldigt konstigt då gain berättar om just hur stor ljusstyrka (tillsammans med projektorns ljusflöde och bildens storlek naturligtvis) det går att nå.

Alla rum är ju inte ljusa och besvärliga alltid, och när rum är mörka till färgen och dessutom inga ljusinsläpp finns, så är gain av högsta intresse för den som undrar hur stor ljusstyrka duken kommer att uppvisa.

En annan sak som kan vara intressant att få veta är hur riktverkan (reflektiviteten som funktion av vinkel, eller vinkelskillnad) ser ut. En vanlig vit matt yta är en cosinusstrålare, och sådan uppfattas som lika ljusstark oavsett betraktningsvinkel (eftersom intensiteten blir lika då ljus och synlig bildyta alltid har samma proportion). En duk med större riktverkan än så får ett mera begränsat tittningsområde, och en uppgift om detta kan vara intressant också.

Tror kort sagt att fler än jag är nyfikna på lite mera objektiv information om din färg och vilka egenskaper den ger.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-01-08 20:14

Häftigt att kunna måla direkt på väggen, min "biovägg" är gjord av gips, vad grundar man med och räcker färgen till runt 100" även på sådant underlag?
Sitter nöjd :)

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-08 20:25

IngOehman skrev:
normandesign skrev:

//Benny

Att du uppmanar folk att bilda sig en uppfattning från bilderna du visar är helt okej, men du kan väl svara på frågan om gain OCKSÅ? Att skriva att gain inte har något med saken att göra är väldigt konstigt då gain berättar om just hur stor ljusstyrka (tillsammans med projektorns ljusflöde och bildens storlek naturligtvis) det går att nå.

Alla rum är ju inte ljusa och besvärliga alltid, och när rum är mörka till färgen och dessutom inga ljusinsläpp finns, så är gain av högsta intresse för den som undrar hur stor ljusstyrka duken kommer att uppvisa.

En annan sak som kan vara intressant att få veta är hur riktverkan (reflektiviteten som funktion av vinkel, eller vinkelskillnad) ser ut. En vanlig vit matt yta är en cosinusstrålare, och sådan uppfattas som lika ljusstark oavsett betraktningsvinkel (eftersom intensiteten blir lika då ljus och synlig bildyta alltid har samma proportion). En duk med större riktverkan än så får ett mera begränsat tittningsområde, och en uppgift om detta kan vara intressant också.

Tror kort sagt att fler än jag är nyfikna på lite mera objektiv information om din färg och vilka egenskaper den ger.

Vh, iö

Köpte in en skärm på 80" ifrån Mocomtech ifrån Korea, antagligen en av Världen bästa skärmar för projektor, men kan ej säljas i Skandinavien, för dyrt att frakta, stommen är av 13cm djuten glasfiber, men gainvärdet är mellan 18-23 bästa jag sett, inte många Svenskar har sett denna skärm, jag och den som köpte den av mig. Liknar faktiskt Evo färgmix, kan återge vitare än vit duk som även färgmixen kan vid inställning av projektorn. Bifogar video på test på 23gain skärmen. Den vita skärmen till vänster har 2,8 gain. Jämför emot 2,8m bred bakprojektion skärm till höger. https://www.youtube.com/watch?v=TVHmOqlKwn8 Denna skärm kostar ca 8000:- endast i frakt och tullkostnader. Evo färgmix har typ samma egenskaper, men till vilket pris som är grymt lågt och möjligheter i olika storlekar på olika material.

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-08 20:41

hifikg skrev:Häftigt att kunna måla direkt på väggen, min "biovägg" är gjord av gips, vad grundar man med och räcker färgen till runt 100" även på sådant underlag?

Antar att gipsskarvarna är spacklade med fin jämn yta, kan rekommendera dig Biltemas täckgrund, eller av annat fabrikat, bara den är matt. Även Biltemas rollersett med 2st 23cm bred roller nr 36346 för 69:-
kostade 49:- tidigare.
Klipp av rollern i 45graders vinkel på sidorna för att undvika ränder när du drar de sista varven jämnt över duken. (spola rollern först under vatten och krama ur det sista blöta) rolla färgen rikligt i rollerbadet så rollern blir tung och tjock med färg, då kan du rolla ut minst 100" på en gång. Om det tejpas för maskering ska den tas bort direkt efter målning.
Och att man även har bra ljus så man ser vad man gör. 300ml färgmix räcker till minst 110" bildyta, ev större vid spädning med lite vatten.

Snyggast med målning av hel vägg, om 3D ska upplevas coolt, då ska bilden börja i golvet till taket. Otroligt bra 3D egenskaper visar färgmixen. Boaorm i 3D är ca:40cm ifrån ansiktet, man blir lite skrämd faktiskt första gången. Bättre än på bio med aktiva 3D glirer. Kör med Dlp-link glirer.

Nu borde det ej finnas mer frågor....? Även skickat färg till en kille på minhembio och han ska även utvärdera egenskaperna och ladda upp test och resultat på minhembio.com Även Sony har visat intresse, blir väl test med projektor på 600,000:1 i vår. Målar 2m duk i golvkasette och tar med för test. Köpt 2st.

//Benny
Senast redigerad av normandesign 2016-01-08 20:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-08 20:43

normandesign skrev:
IngOehman skrev:
normandesign skrev:

//Benny

Köpte in en skärm på 80" ifrån Mocomtech ifrån Korea, antagligen en av Världen bästa skärmar för projektor, men kan ej säljas i Skandinavien, för dyrt att frakta, stommen är av 13cm djuten glasfiber, men gainvärdet är mellan 18-23 bästa jag sett, inte många Svenskar har sett denna skärm, jag och den som köpte den av mig. Liknar faktiskt Evo färgmix, kan återge vitare än vit duk som även färgmixen kan vid inställning av projektorn. Bifogar video på test på 23gain skärmen. Den vita skärmen till vänster har 2,8 gain. Jämför emot 2,8m bred bakprojektion skärm till höger. https://www.youtube.com/watch?v=TVHmOqlKwn8 Denna skärm kostar ca 8000:- endast i frakt och tullkostnader. Evo färgmix har typ samma egenskaper, men till vilket pris som är grymt lågt och möjligheter i olika storlekar på olika material.

Först och främst - du borde rätta till citeringen som blivit fel, eller om något i admin kan göra det.

Gain på uppåt 23?

Dina bilder tidigare i tråden antyder en gain i närheten av 1 snarare. Talar alltså om din färg, inte om den där duken på youtube-videon.

Eller räknar du gain som en separat faktor, en som inte innehåller dukens grundläggande absorption på grund av mörkheten? Så kan man förstås göra, men då vore det bra med en uppgift på dukens mörkhet, alltså kanske såhär:

Mörkhetsgain: 0,1
Direktivitetsgain: 10.

Det ger en duk med gain 1 (samma ljusstyrka som en helt vit matt yta) men mycket bättre svärta i ett ickemörkt rum.

Och du skriver fortfarande ingenting om riktverkan/spridning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-01-08 20:50

Han skriver ju att den koreanska skärmen har en gain på runt 20, inte att färgmixen har det.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-08 20:59

IngOehman skrev:
normandesign skrev:
IngOehman skrev:

Först och främst - du borde rätta till citeringen som blivit fel, eller om något i admin kan göra det.

Gain på uppåt 23?

Dina bilder tidigare i tråden antyder en gain i närheten av 1 snarare. Talar alltså om din färg, inte om den där duken på youtube-videon.

Eller räknar du gain som en separat faktor, en som inte innehåller dukens grundläggande absorption på grund av mörkheten? Så kan man förstås göra, men då vore det bra med en uppgift på dukens mörkhet, alltså kanske såhär:

Mörkhetsgain: 0,1
Direktivitetsgain: 10.

Det ger en duk med gain 1 (samma ljusstyrka som en helt vit matt yta) men mycket bättre svärta i ett ickemörkt rum.

Och du skriver fortfarande ingenting om riktverkan/spridning.

Vh, iö

Man kan se bilden ifrån 179graders betrackningsvinkel, förstår ej riktverkan, har placerat projektorn 3m ifrån centrum av 158" bilden och styr upp bilden korrekt
med mjukvara, bilden ser bra ut ifrån alla riktningar. länk:158" https://www.youtube.com/watch?v=DEtDwwVPdgI
Ville bara antyda att jag haft o köpt in 23gain skärm så jag vet vad jag snackar om vi jämför färgmixen.

Utger mig inte att vara en professor inom detta område, men jag har många års erfarenhet och är så kallad bildskadad, när man ser en bra eller dålig bildåtergivning.
Okej, jag får väl be om ursäkt på frågor jag ej svarat på, men hur mäter ni upp gain som för mig ej är intressant, bildåtregivningen är det premära.

Trevlig helg
//Benny

Justerad av K12

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-08 21:01

normandesign skrev:

//Benny

Det verkar som om den färgmixen bara funkar på ett upplyst rum men vem vill se film med full belysning 8O .
Gain 08 då tappar man vitt men svärtan blir bra ,Men tydligen så är under materialets gain är viktigare än vad färgmixen är .

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-01-08 21:04

Benny, du måste verkligen lära dig hur man citerar.
Tryck på "Förhandsgranska" och kolla hur posten kommer att se ut.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-08 21:11

boom skrev:
normandesign skrev:

//Benny

Det verkar som om den färgmixen bara funkar på ett upplyst rum men vem vill se film med full belysning 8O .
Gain 08 då tappar man vitt men svärtan blir bra ,Men tydligen så är under materialets gain är viktigare än vad färgmixen är .

Nu tycker jag det börjar bli för mycket, kolla de flesta stora fabrikat, de fejkar bilder på deras siter o kataloger, jag fejkar nada. Ursäkta, klart som fasingen att bilden återges grymt mycket bättre i dämpat eller mörk rum.
Filmade för några dagar sedan, men man ska helst se i realtid, filmar med 4K Gopro Hero Black, blir ej bättre i mörk miljö. Optimalt är kamera för typ 300,000:- Kolla videorna och hoppas på något bra godkänt svar.
https://www.youtube.com/watch?v=xDEZNGuOTM0 denna länk är lite lång, men visar olika bildegenskaper projektorn är monterad i bänken o på 25000:1 i kontrast https://www.youtube.com/watch?v=6t4bJZjBgmk

//Benny

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-08 23:03

normandesign skrev:
boom skrev:
normandesign skrev:

//Benny

Nu tycker jag det börjar bli för mycket, kolla de flesta stora fabrikat, de fejkar bilder på deras siter o kataloger, jag fejkar nada. Ursäkta, klart som fasingen att bilden återges grymt mycket bättre i dämpat eller mörk rum.
Filmade för några dagar sedan, men man ska helst se i realtid, filmar med 4K Gopro Hero Black, blir ej bättre i mörk miljö. Optimalt är kamera för typ 300,000:- Kolla videorna och hoppas på något bra godkänt svar.
https://www.youtube.com/watch?v=xDEZNGuOTM0 denna länk är lite lång, men visar olika bildegenskaper projektorn är monterad i bänken o på 25000:1 i kontrast https://www.youtube.com/watch?v=6t4bJZjBgmk

//Benny

Du har en proje som är ljussvag om man ser till kontrast förhållanden prova med en starkare proje som ger 70000:1 i kontrast lägg sedan upp resultatet.
Så får vi se hur bilden ser ut.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum