Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen paint

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

normandesign

Re: Måla om er gamla filmduk med Evo high contrast screen pa

Inläggav normandesign » 2016-01-08 23:21

boom skrev:
normandesign skrev:
boom skrev:Det verkar som om den färgmixen bara funkar på ett upplyst rum men vem vill se film med full belysning 8O .
Gain 08 då tappar man vitt men svärtan blir bra ,Men tydligen så är under materialets gain är viktigare än vad färgmixen är .

Nu tycker jag det börjar bli för mycket, kolla de flesta stora fabrikat, de fejkar bilder på deras siter o kataloger, jag fejkar nada. Ursäkta, klart som fasingen att bilden återges grymt mycket bättre i dämpat eller mörk rum.
Filmade för några dagar sedan, men man ska helst se i realtid, filmar med 4K Gopro Hero Black, blir ej bättre i mörk miljö. Optimalt är kamera för typ 300,000:- Kolla videorna och hoppas på något bra godkänt svar.
https://www.youtube.com/watch?v=xDEZNGuOTM0 denna länk är lite lång, men visar olika bildegenskaper projektorn är monterad i bänken o på 25000:1 i kontrast https://www.youtube.com/watch?v=6t4bJZjBgmk

//Benny

Du har en proje som är ljussvag om man ser till kontrast förhållanden prova med en starkare proje som ger 70000:1 i kontrast lägg sedan upp resultatet.
Så får vi se hur bilden ser ut.

Har proje på 3500ansi och kör med eco plus läge, räcker gott o väl.
Har ingen lust att köpa ny projektor endast för demo. Men återkommer när jag varit hos Sony och demat, då blir det minst 600,000.1 i kontrast. Hur ska jag kunna övertyga dig att det är grymt utan extremt dyr videoutrustning ?
Nu lägger jag ned diskutionen med dig. Blanda din färg själv och var nöjd. Du klagar bara. Lägg in en bild på din Epson projektor på 2000-2500ansi som jag antar du har med en bra bild i ljust rum, vore kul att se på din duk. Antar du har Kingpin och Multibrackets. Dessa är ett skämt vad det gäller dukfabrikat. Har själv köpt, skickat tillbaka direkt på grund av skeva dåligt tunna dukar i kasette.

Vad har du ?

//Benny
Benny Norman NormanDesign Sweden

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2016-01-09 00:52

Väntar med spänning på hur utfallet blir av målning av vävd ljudtransparent duk, både angående färgmixen som verkar intressant att testa men även rent allmänt att måla på en vävd duk.

Jag är själv inte säker på ifall jag kan lyckas måla utan att täppa igen hålen så jag kanske får beställa lite provbitar av dukmaterial som jag kan provmåla på.
Sedan mäta ifall de ljudgenomsläppliga egenskaperna förändrats.
Men det ligger lite framåt i tiden, måste först fixa något ramverk att hänga upp duk/ram på.
Inte heller bestämt mig för vilket dukmaterial jag ska ha heller så...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-09 01:12

normandesign skrev:
boom skrev:
normandesign skrev:
Nu tycker jag det börjar bli för mycket, kolla de flesta stora fabrikat, de fejkar bilder på deras siter o kataloger, jag fejkar nada. Ursäkta, klart som fasingen att bilden återges grymt mycket bättre i dämpat eller mörk rum.
Filmade för några dagar sedan, men man ska helst se i realtid, filmar med 4K Gopro Hero Black, blir ej bättre i mörk miljö. Optimalt är kamera för typ 300,000:- Kolla videorna och hoppas på något bra godkänt svar.
https://www.youtube.com/watch?v=xDEZNGuOTM0 denna länk är lite lång, men visar olika bildegenskaper projektorn är monterad i bänken o på 25000:1 i kontrast https://www.youtube.com/watch?v=6t4bJZjBgmk

//Benny

Du har en proje som är ljussvag om man ser till kontrast förhållanden prova med en starkare proje som ger 70000:1 i kontrast lägg sedan upp resultatet.
Så får vi se hur bilden ser ut.

Har proje på 3500ansi och kör med eco plus läge, räcker gott o väl.
Har ingen lust att köpa ny projektor endast för demo. Men återkommer när jag varit hos Sony och demat, då blir det minst 600,000.1 i kontrast. Hur ska jag kunna övertyga dig att det är grymt utan extremt dyr videoutrustning ?
Nu lägger jag ned diskutionen med dig. Blanda din färg själv och var nöjd. Du klagar bara. Lägg in en bild på din Epson projektor på 2000-2500ansi som jag antar du har med en bra bild i ljust rum, vore kul att se på din duk. Antar du har Kingpin och Multibrackets. Dessa är ett skämt vad det gäller dukfabrikat. Har själv köpt, skickat tillbaka direkt på grund av skeva dåligt tunna dukar i kasette.

Vad har du ?

//Benny

Du verkar inte ha förstått något MAN SER INTE FILM I LJUST RUM att man skal behöva skriva i stora bokstäver det är som om att gå på bio med full belysning skit häftigt .
Du verkar ha en ganska hög antagnings förmåga om vad man äger JAG äger inget av det du nämner i duk väg.
Färg finns färdigt att köpa i Norge http://www.avshop.no/lerretsmaling/cat-c/c100583 eller varför inte lite duk material http://www.avshop.no/standard-duk/cat-c/c100176 eller lite transparent duk http://www.avshop.no/lydtransparent-duk/cat-c/c100584 .
För när du har överbevisat mig att din färg funkar i mörka rum så skall jag överväga att måla en bit på min diy duk som är gjord av masonit 8) Och jämföra med min hemma blandning ,

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-09 01:17

Spacebug skrev:Väntar med spänning på hur utfallet blir av målning av vävd ljudtransparent duk, både angående färgmixen som verkar intressant att testa men även rent allmänt att måla på en vävd duk.

Jag är själv inte säker på ifall jag kan lyckas måla utan att täppa igen hålen så jag kanske får beställa lite provbitar av dukmaterial som jag kan provmåla på.
Men det ligger lite framåt i tiden, måste först fixa något ramverk att hänga upp duk/ram på.

Måla inte en ljudtransparent duk med någon färg vad de som säljer färg än säger.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-09 01:29

MagnusÖstberg skrev:
Spacebug skrev:Väntar med spänning på hur utfallet blir av målning av vävd ljudtransparent duk, både angående färgmixen som verkar intressant att testa men även rent allmänt att måla på en vävd duk.

Måla inte en ljudtransparent duk med någon färg vad de som säljer färg än säger.

Varför ?? Sprutar man färg och vet vad man sysslar med har det nog ingen inverkan. Man applicerar tunna färglager. Är ytan lackad mattar man ned enkelt med 3m duk, sk torrmattning av materialet.
Har även målat om alla silverdukar jag importerat. Även kunden i Karlstad målat om helt ny high gain silverduk han köpte av oss med kortskjutande full hd projektor. Men det tog tid för han att bestämma sig.
Jämförde ramspända duk emot våran målade vägg med Evo färgmix. Han nöjd idag. Bifogade hans telnummer för svar till er på första sidan, men ingen har ringt om bildresulatet. Han är nöjd som är okej.
Men insåg att han behöft bättre ljus vid målningen. man lär sig av sina misstag.

Nu det filmtime på lilla 65" TV,n o somna
//Benny

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-01-09 01:32

Måla en ljudtransparent duk? :lol:
Nä, det är nog ingen bra idé.

Varför ska man ha en silverduk/mörk duk i ett mörklagt rum?
Mycket enkelt: Man har inte möjlighet att få kontroll på det reflekterade ljuset från vägg, golv, tak, väggar eller andra inredningsdetaljer.
Det återkastade ljuset blaskar helt enkelt till bilden på ett tråkigt sätt.

Jag kör själv med en mörk duk på grund av ovanstående.
Att det går att visa bild med tända lampor i rummet med någorlunda vettig återgivning är bara en bonus.

Man ska hålla i minnet att en mörk duk är och förblir en kompromiss. Det blir aldrig lika bra som med en bra vit duk i en ljuskontrollerad kolmila.
De främsta felen brukar vara ett färgstick (som kan vara allt från enkelt till omöjligt att kalibrera bort på projektorn), eller att det glittrar i högdagrarna.

Så mina frågor till normandesign blir:
Hur pass färgneutral är din produkt?
Hur ser det ut med glitter i högdagrarna?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-01-09 01:32

normandesign skrev:
MagnusÖstberg skrev:Måla inte en ljudtransparent duk med någon färg vad de som säljer färg än säger.

Varför ?? Sprutar man färg och vet vad man sysslar med har det nog ingen inverkan. Man applicerar tunna färglager. Är ytan lackad mattar man ned enkelt med 3m duk, sk torrmattning av materialet.
Har även målat om alla silverdukar jag importerat. Även kunden i Karlstad målat om helt ny high gain silverduk han köpte av oss med kortskjutande full hd projektor. Men det tog tid för han att bestämma sig.
Jämförde ramspända duk emot våran målade vägg med Evo färgmix.
//Benny

Det verkar som du pratar om bilden, Magnus pratar om ljudet!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-09 01:44

paa skrev:
normandesign skrev:
MagnusÖstberg skrev:Måla inte en ljudtransparent duk med någon färg vad de som säljer färg än säger.

//Benny

Okej,färgen täcker väven eller hålen i vävda duken. Kolla själv enkelt med en sprayburk på något liknande material. Men kan ha ev en annan extrem cool lösning till er som ni ej hört talas om.
Har sålt in till 14st Phone House butikerför några år sedan, en högtalare som monteras enkelt på glasyta med 3M lim, ljudet förs över på glasytan med extrem klart ljud och med basåtergivning.
Kan även byggas in i väggar på gips eller Mdf.
Har demat dessa för en firma i Sverige som optimerar ljud i extrema bilar och de gillade fabrikatet, men jag sålt till några i Sverige, sedan de gått förbi oss och satsat på dessa med flera, riktad ljud mm.
Kan ej syssla med alla nyheter, måste satsa på extremt bra produkter. Men ni kan se ett test här på länken. Har 2st som jag kan dema om ni kommer förbi. Ni tappar hakan när ni hör ljud på ett vanligt kökskåp.
Men de är ej lågprisprodukt, men häftiga. https://www.youtube.com/watch?v=ehxFAgxqoXQ https://www.youtube.com/watch?v=ohJC0m3dwSc

//Benny

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2016-01-09 02:57

Självfallet hade jag inte tänkt måla en hel duk med säg Seymour xd eller vilket material det nu blir utan måla på små bitar först och prova.
Borde gå rätt lätt att spela igenom och med en mätmick och se hur mycket/lite frekvensgången ändras gentemot omålad duk, ifall jag lyckas måla utan att klegga igen hålen...

Känner att jag lite målat in mig i ett hörn när jag sitter med ett så smalt rum.
Blir rätt futtig bildstorlek ifall jag går på solid duk och högtalare vid sidan, så det lutar åt ljudtransparent, vilket bara verkar finnas i vitt, bra till biogrottor men bilden blir enna urvattnad i ett vardagsrum med ljusa väggar/tak.
Så jag ser inte direkt fram emot en vit duk, även om jag säkert inte hade avlidit om det nu är det som det slutar med...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-09 09:41

normandesign skrev: Även kunden i Karlstad målat om helt ny high gain silverduk han köpte av oss med kortskjutande full hd projektor. Men det tog tid för han att bestämma sig.

//Benny

GREMEDIA KONSULTING heter killen som du rekommenderade och vad har han med hemmabio att göra det borde väl vara bättre för dig att få någon som har i sin hemmabio att ställa upp. Vilket skulle ge mera trovärdighet för din produkt.
Man kan läsa om företaget följande,,Företaget ska bedriva verksamhet såsom transportera samt rigga mediautrustning inför tv sändningar samt olika typer av evenemang. Hjälpa till med olika funktioner vid tv-produktioner.
Mediatekniker, utbilda ishockeyspelare samt försäljning av säker-
hetstjänster.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-01-09 11:55

Spacebug skrev:

Självfallet hade jag inte tänkt måla en hel duk med säg Seymour xd eller vilket material det nu blir utan måla på små bitar först och prova.
Borde gå rätt lätt att spela igenom och med en mätmick och se hur mycket/lite frekvensgången ändras gentemot omålad duk, ifall jag lyckas måla utan att klegga igen hålen...

Känner att jag lite målat in mig i ett hörn när jag sitter med ett så smalt rum.
Blir rätt futtig bildstorlek ifall jag går på solid duk och högtalare vid sidan, så det lutar åt ljudtransparent, vilket bara verkar finnas i vitt, bra till biogrottor men bilden blir enna urvattnad i ett vardagsrum med ljusa väggar/tak.
Så jag ser inte direkt fram emot en vit duk, även om jag säkert inte hade avlidit om det nu är det som det slutar med...

Har du funderat på att sätta några skenor i taket så att du kan dra ut lite härliga mörka draperier vid filmtittning? Tyg äter ljus bättre än mattsvart färg. Veckade draperier är ju fantastiskt snyggt också IMO :)

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2016-01-10 15:57

Xenod skrev:Har du funderat på att sätta några skenor i taket så att du kan dra ut lite härliga mörka draperier vid filmtittning? Tyg äter ljus bättre än mattsvart färg. Veckade draperier är ju fantastiskt snyggt också IMO :)

Funderat har jag, tanken var att hänga svart tyg över och under duken på frontväggen så mer tyg kanske inte känns främmande...

Hängde faktiskt upp ett halvskrynkligt vitt lakan lite snabbt igår när ett gäng kompisar ville se film.
Såg faktiskt inte helt åt helvete ut under omständigheterna.
Så det är kanske inte helt fel med vit duk ändå, får fundera på lite tyg runt om då.

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-12 00:51

boom skrev:
normandesign skrev: Även kunden i Karlstad målat om helt ny high gain silverduk han köpte av oss med kortskjutande full hd projektor. Men det tog tid för han att bestämma sig.

//Benny

GREMEDIA KONSULTING heter killen som du rekommenderade och vad har han med hemmabio att göra det borde väl vara bättre för dig att få någon som har i sin hemmabio att ställa upp. Vilket skulle ge mera trovärdighet för din produkt.
Man kan läsa om företaget följande,,Företaget ska bedriva verksamhet såsom transportera samt rigga mediautrustning inför tv sändningar samt olika typer av evenemang. Hjälpa till med olika funktioner vid tv-produktioner.
hetstjänster.

Vet mycket väl vad killens firma heter, eller vad han jobbar med. Men det hör ej hit i detta resonemang. Du ville ha ett tel till kille som handlat skärm & färg av oss, han fick färgmix gratis för han köpte även nya NEC kortskjutande full hd projektor & 92" ramspänd 3D silverduk, men han tyckte efter vi testade att färgmixen var bättre. Kul, jag tillverkat den själv.

Du erhöll dessa uppgifter, jag utförde din önskan Varför ej ringa upp killen och fråga vad han tyckte om färgmixen, trodde det var det som det var frågan om, han har bilder mm och hum hur bra färgmixen är, han kan även ge svar på detta, men icke du kollat endast på hitta.se Hur ska du då kunna få reda på hur bra färgmixen är om du ej frågar ?? Man behöver väl ej vara hemmabio freak för att svara på om en bild är bra eller inte.

Mediatech omsätter över 1 miljard, så jag tror killen vet vad han snackar om, eller hur ? Där han jobbar ska väl ej uttala sig om färgmixen, det gör han själv om du ringer, jag meddelat detta att någon ska ringa ifrån något forum.

Vad skulle du ha numret till om du ej törs ringa och fråga hur bra färgen är ?? Jag ringde o fråga om det var okej o ge ut hans nummer till detta forum. Känns precis som jag har gjort något olagligt, typ är åtalad för något brottsligt, inga svar duger till dig, vad jag än svarar så kommer det följdfrågor fast en bild eller video säger mer än 1000 ord , inga svar duger ifrån mig. Sorry att jag mixat ihop en ny unik färgmix som verkar bättre än det mesta på filmduks marknaden av de stora fabrikaten. Men jag överlever det ganska bra. Draper, Stewart mfl svarar ej på email ifrån oss.

Vore intressant om du kunde hänvisa mig till någon länk på bättre filmduk än min lösning för 1369:- ink frakt för 110" bildyta. De enda du kan komma med är SI screen & Mocomteck som jag hänvisat till. Har själv även ägt en Mocomtech skärm, tror jag endast är ensam om det i Sverige, eller vet du om någon. Vore intressant med ett bra svar.

Bifogar länk med 100" SI screen med Sony 4K projektor för 650,000:- + Si screen 100" för 50,000:- min färgmix har typ samma egenskaper, men är grymt kostnadseffektiv emot 50,000:- att måla en egen skärm på mdf, gips eller enkelt på en vägg, eller ?? Har jag fel ?? Hoppas på ett vettigt svar ifrån dig.... https://vimeo.com/124938862 Var hos Visualart och installerade 192" smartfilm med dubbla projektorer bakom deras serverum, de har ICA, McDonalds, IKEA, SONY mfl som kunder, de handlat av oss och är nöjda. Testade på deras vita vägg med en av projektorn jag monterade bakom glaspartiet. Vilken skillnad. Blev folksamling och jag fick berättade att jag endast testade bilden ifrån vit vägg emot våran färgmix på vår lilla testskiva. https://www.youtube.com/watch?v=8BTQJEcVphw

Kolla vad jag installerade på glasparti på deras serverrum, kolla hela filmen annars ni missar poängen. Erhåller inom kort mörkblå lcd film som även passar på bilar och till projektorlösning. Man ser igenom eller den blir helt mörkblå, justeras med dimmer i bilen. COOLT & olagligt, men hur ska polisen veta detta när den är transparent när de haffar en ?
https://www.youtube.com/watch?v=4NL9wx4fcXU mycket reflektioner i denna stora lokal dagtid.

Sysslar endast med special lösningar. Senaste är trådlöst ljud ifrån Svenska SONAB.

Ha det bra, hoppas du har några vettiga svar.

Mvh
Benny Norman

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-12 07:22

normandesign skrev:
boom skrev:

//Benny

hetstjänster.

Vet mycket väl vad killens firma heter, eller vad han jobbar med. Men det hör ej hit i detta resonemang. Du ville ha ett tel till kille som handlat skärm & färg av oss, han fick färgmix gratis för han köpte även nya NEC kortskjutande full hd projektor & 92" ramspänd 3D silverduk, men han tyckte efter vi testade att färgmixen var bättre. Kul, jag tillverkat den själv.

Du erhöll dessa uppgifter, jag utförde din önskan Varför ej ringa upp killen och fråga vad han tyckte om färgmixen, trodde det var det som det var frågan om, han har bilder mm och hum hur bra färgmixen är, han kan även ge svar på detta, men icke du kollat endast på hitta.se Hur ska du då kunna få reda på hur bra färgmixen är om du ej frågar ?? Man behöver väl ej vara hemmabio freak för att svara på om en bild är bra eller inte.

Mediatech omsätter över 1 miljard, så jag tror killen vet vad han snackar om, eller hur ? Där han jobbar ska väl ej uttala sig om färgmixen, det gör han själv om du ringer, jag meddelat detta att någon ska ringa ifrån något forum.

Vad skulle du ha numret till om du ej törs ringa och fråga hur bra färgen är ?? Jag ringde o fråga om det var okej o ge ut hans nummer till detta forum. Känns precis som jag har gjort något olagligt, typ är åtalad för något brottsligt, inga svar duger till dig, vad jag än svarar så kommer det följdfrågor fast en bild eller video säger mer än 1000 ord , inga svar duger ifrån mig. Sorry att jag mixat ihop en ny unik färgmix som verkar bättre än det mesta på filmduks marknaden av de stora fabrikaten. Men jag överlever det ganska bra. Draper, Stewart mfl svarar ej på email ifrån oss.

Vore intressant om du kunde hänvisa mig till någon länk på bättre filmduk än min lösning för 1369:- ink frakt för 110" bildyta. De enda du kan komma med är SI screen & Mocomteck som jag hänvisat till. Har själv även ägt en Mocomtech skärm, tror jag endast är ensam om det i Sverige, eller vet du om någon. Vore intressant med ett bra svar.

Bifogar länk med 100" SI screen med Sony 4K projektor för 650,000:- + Si screen 100" för 50,000:- min färgmix har typ samma egenskaper, men är grymt kostnadseffektiv emot 50,000:- att måla en egen skärm på mdf, gips eller enkelt på en vägg, eller ?? Har jag fel ?? Hoppas på ett vettigt svar ifrån dig.... https://vimeo.com/124938862 Var hos Visualart och installerade 192" smartfilm med dubbla projektorer bakom deras serverum, de har ICA, McDonalds, IKEA, SONY mfl som kunder, de handlat av oss och är nöjda. Testade på deras vita vägg med en av projektorn jag monterade bakom glaspartiet. Vilken skillnad. Blev folksamling och jag fick berättade att jag endast testade bilden ifrån vit vägg emot våran färgmix på vår lilla testskiva. https://www.youtube.com/watch?v=8BTQJEcVphw

Kolla vad jag installerade på glasparti på deras serverrum, kolla hela filmen annars ni missar poängen. Erhåller inom kort mörkblå lcd film som även passar på bilar och till projektorlösning. Man ser igenom eller den blir helt mörkblå, justeras med dimmer i bilen. COOLT & olagligt, men hur ska polisen veta detta när den är transparent när de haffar en ?
https://www.youtube.com/watch?v=4NL9wx4fcXU mycket reflektioner i denna stora lokal dagtid.

Sysslar endast med special lösningar. Senaste är trådlöst ljud ifrån Svenska SONAB.

Mvh
Benny Norman

Varför inte bara göra provbitar som du kan skicka ut till tilltänkta kunder för prov-
om du går tillbaka till sidan 1 så kan du se vem du quotade och det var inte mig så det var inte jag som skulle ha tel numret.

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-12 09:44

boom skrev:
normandesign skrev:
boom skrev:GREMEDIA KONSULTING heter killen som du rekommenderade och vad har han med hemmabio att göra det borde väl vara bättre för dig att få någon som har i sin hemmabio att ställa upp. Vilket skulle ge mera trovärdighet för din produkt.
hetstjänster.

Mvh
Benny Norman

Varför inte bara göra provbitar som du kan skicka ut till tilltänkta kunder för prov-
om du går tillbaka till sidan 1 så kan du se vem du quotade och det var inte mig så det var inte jag som skulle ha tel numret.

Små provbitar i A4 ark storlek duger ej.

//B

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2016-01-12 17:55

Om jag köper färg av dig och målar om min Kingpin och redovisar allting på detta forum, får jag då pengarna tillbaka om jag inte ser en förbättring?

Jag har ett vanligt vardagsrum helt utan mörkläggningsgardiner och använder min Panna AE4000 dagligen i såväl dagsljus som nedsläckt.

Är din färg så bra att du kan garantera förbättringen?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-12 18:25

och på fler parametrar än svärta vid belysning? Kontrast är liksom inte allt... möjligheten att visa hela färgspektrat och att återgivningen av samtliga grundfärger är linjär mot intensiteten t.ex.

( Hade jag haft min IKEA-gardin monterad eller planerat att montera den så hade jag definitivt kunnat tänka mig att prova... mitt huvudsakliga problem vore i sådant fall att hitta någonstans att göra själva målningen på.. )

Min huvudbioduk används dock i ett helt mörkt rum och den viktigaste parametern är den akustiskta transparensen, så den duken rörs inte!

Men det skulle vara intressant att prova, vi har ett par ställen på jobb med projektor som oftast används i dålig nedsläckning...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-01-12 20:01

normandesign skrev:Ringde en kund i Karlstad, han köpte en kortskjutande Nec full hd projektor och 1st 92" ramspänd silverduk som han målat med Evo färgmix och är helnöjd.
Daniel är namnet och mobilnummer 070-877 45 98 och finns i Karlstad. Ring..

Hej
Har nu ringt o snackat. Trevlig kille!
Daniel var nöjd. Han hade en silverduk som han hade målat.Han ska testa att jämföra med sin silverduk och messa resultatet till mig. Återkommer då med nytt inlägg

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-13 01:19

Spacebug skrev:

Bara gör det inte, du kan aldrig få rätsida på det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-01-13 01:47

Den slutliga lösningen? Skulle det vara möjligt att beställa en bit filmduk hos ett väveri? Tänkta att jag skulle kolla upp hur mycket en filmduk väger och sedan köpa ett par nystan med tråd. Men vilken tråd ska jag köpa. Något vitt typ tunn fiskelina, eller metalliskt grått.
Har tillgång till en vävstol men ingen som klarar av bredare tyg. Så en försöksbit borde jag själv klara av att väva. Tvivlar på att det är några svindyra trådar man använder i svindyra dukar. Snarare väver man något som ger upphov till en väv i två dimensioner för att ljus från sidorna inte skall studsa in i bottenskiktet av väven. Att väva en filmduk kan knappast bli dyrare an att väva vanlig bummulstyg?
Har en känsla av att det är lite golddiggers som säljer dessa hemmablandade färger. Har provat några sorter men blir knappast imponerad över resultatet.
Har man ett mörkt rum så tycker jag att Sandrews biografernas egen mix med matt vit takfärg och massor med vit kritapulver stod sig bra i förhållande till plast dukarna vi senare fick.
Någon som testat färgerna man använder i trafikmärken och om så är fallet var köper man dessa färger. Skulle vara spännande att använda denna färg blandad med någon annan färg.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-13 07:02

Helmut skrev:Den slutliga lösningen? Skulle det vara möjligt att beställa en bit filmduk hos ett väveri? Tänkta att jag skulle kolla upp hur mycket en filmduk väger och sedan köpa ett par nystan med tråd. Men vilken tråd ska jag köpa. Något vitt typ tunn fiskelina, eller metalliskt grått.
Har tillgång till en vävstol men ingen som klarar av bredare tyg. Så en försöksbit borde jag själv klara av att väva. Tvivlar på att det är några svindyra trådar man använder i svindyra dukar. Snarare väver man något som ger upphov till en väv i två dimensioner för att ljus från sidorna inte skall studsa in i bottenskiktet av väven. Att väva en filmduk kan knappast bli dyrare an att väva vanlig bummulstyg?
Har en känsla av att det är lite golddiggers som säljer dessa hemmablandade färger. Har provat några sorter men blir knappast imponerad över resultatet.
Har man ett mörkt rum så tycker jag att Sandrews biografernas egen mix med matt vit takfärg och massor med vit kritapulver stod sig bra i förhållande till plast dukarna vi senare fick.
Någon som testat färgerna man använder i trafikmärken och om så är fallet var köper man dessa färger. Skulle vara spännande att använda denna färg blandad med någon annan färg.

http://www.persiennbutiken.se/contents/ ... orduk.html

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-13 07:05

sportbilsentusiasten skrev:
normandesign skrev:Ringde en kund i Karlstad, han köpte en kortskjutande Nec full hd projektor och 1st 92" ramspänd silverduk som han målat med Evo färgmix och är helnöjd.

Hej
Daniel var nöjd. Han hade en silverduk som han hade målat.Han ska testa att jämföra med sin silverduk och messa resultatet till mig. Återkommer då med nytt inlägg

Dom använder bara silver duk och använder man silver som grundbas så hur ser färgen ut målad på vit som grundbas.

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-14 14:24

boom skrev:
sportbilsentusiasten skrev:

Hej

Dom använder bara silver duk och använder man silver som grundbas så hur ser färgen ut målad på vit som grundbas.

Har ingen betydelse vilken basfärgen är, bara den är matt så färgen får grepp och täcker. När man lakerar med Candy färg (transparent färg. Basfärgen avgör vilken nyans det blir och den som håller i sprutan)
Har lackerat mycket med Candy. Har 14L över i 4 kulörer. Så du har helt fel med det resonemanget. Målar över silverdukar för färgmixen är bättre. Nu beställer vi endast vita dukar ifrån fabriken.
Ska även sprutmåla akustisk ljudtransparent vävd duk som hemkommer nästa vecka med 3m bredd. Fabrikaten som finns på marknaden är endast vita och svindyra.
//Benny

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-14 21:36

normandesign skrev:
boom skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Hej

Daniel köpte 1st 92" ramspänd silverduk av oss och jämförde emot våran målade vägg med Evo färgmix. Vi ställde upp silverduken emot väggen och han insåg efter många olika videor att färgmixen återgav bättre bild
än silverduken. Han fick en färgmix på köpet. Han köpte ny kortskjutande projektor och 92" silverduk med fin sammetsram i grov aluminum som vi importerar. Han målade om duken och blev helnöjd. (kul)

Daniel jobbar på Mediatech som är Svensk stort bolag, som är proffs på extrema storbildskärmar och TV inspelningar och melodifestivaler Världen över. Som jag även har haft samarbete tidigare. Även de kan ha nytta av färgmixen. Ska dema för många av de stora AV företagen i Sverige. Ska sälja dukar målade i olika modeller är det tänkt. Färgmixen är för billig emot Goo färg som kostar 1700:- och då för endast 1,8/m2 med 2 lager av deras färgmix i silver nyans som ska var high contrast. Kan ej komplettera våran höga kontrast färgmix.

Har ingen betydelse vilken basfärgen är, bara den är matt så färgen får grepp och täcker. När man lakerar med Candy färg (transparent färg. Basfärgen avgör vilken nyans det blir och den som håller i sprutan)
Har lackerat mycket med Candy. Har 14L över i 4 kulörer. Så du har helt fel med det resonemanget. Målar över silverdukar för färgmixen är bättre. Nu beställer vi endast vita dukar ifrån fabriken.
Ska även sprutmåla akustisk ljudtransparent vävd duk som hemkommer nästa vecka med 3m bredd. Fabrikaten som finns på marknaden är endast vita och svindyra.
//Benny
:)

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-01-15 00:20

Persienbutiken. Köpte en filmduk i metervara men var det en filmduk? När jag jobbade som biografmaskinist tog jag med mig så kallade banners. Alltså dessa stora reklamskyltar som trycks upp på plastduk. Tyckte att det verkade vara exakt samma typ av plast men jag antar att om jag hittade ett företag som var villiga att sälja plastduk till banners skulle priset bli betydligt lägre.
Ps någon som vet var jag kan köpa plastduk till banners? Funderar på om det skulle fungera med en liten hemma IMAX bio men dukformatet 2.4 x 5,8 meter?

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-15 01:40

Helmut skrev:Persienbutiken. Köpte en filmduk i metervara men var det en filmduk? När jag jobbade som biografmaskinist tog jag med mig så kallade banners. Alltså dessa stora reklamskyltar som trycks upp på plastduk. Tyckte att det verkade vara exakt samma typ av plast men jag antar att om jag hittade ett företag som var villiga att sälja plastduk till banners skulle priset bli betydligt lägre.
Ps någon som vet var jag kan köpa plastduk till banners? Funderar på om det skulle fungera med en liten hemma IMAX bio men dukformatet 2.4 x 5,8 meter?

Vi handlar mjuk duk av duktillverkare i Sverige. Men man kan ej köpa ett par meter av dem, vi snackar volym. Draper i USA köper 5 tons rullar av Svenska företaget. Behöver ej nämna namn. Jag erhöll silverduk som prov.Testade och då ville vi köpa 50m. Men då stopp Draper i USA köpe licensen för denna silverduk som jag har prov på. Den är otroligt dålig emot våran Evo färgmix. Vi får då ej heller beställa denna duk. Men det kvittar den är ju sämre. Men jag kan åta mig
att måla färdig mjuk filmduk med Evo färgmig på 0,3mm och levera så ni kan montera på egen filmduksram emot bra ersättning ex frakt. Måste rullas ihop. Billigaste alternativet är att ni målar själva och beställer en burk eller flera beroende på storlek av skärmen.

//Benny

normandesign

Inläggav normandesign » 2016-01-15 02:23

normandesign skrev:
Helmut skrev:Persienbutiken. Köpte en filmduk i metervara men var det en filmduk? När jag jobbade som biografmaskinist tog jag med mig så kallade banners. Alltså dessa stora reklamskyltar som trycks upp på plastduk. Tyckte att det verkade vara exakt samma typ av plast men jag antar att om jag hittade ett företag som var villiga att sälja plastduk till banners skulle priset bli betydligt lägre.

Vi handlar mjuk duk av duktillverkare i Sverige. Men man kan ej köpa ett par meter av dem, vi snackar volym. Draper i USA köper 5 tons rullar av Svenska företaget. Behöver ej nämna namn. Jag erhöll silverduk som prov.Testade och då ville vi köpa 50m. Men då stopp Draper i USA köpe licensen för denna silverduk som jag har prov på. Den är otroligt dålig emot våran Evo färgmix. Vi får då ej heller beställa denna duk. Men det kvittar den är ju sämre. Men jag kan åta mig
att måla färdig mjuk filmduk med Evo färgmig på 0,3mm och levera så ni kan montera på egen filmduksram emot bra ersättning ex frakt. Måste rullas ihop. Billigaste alternativet är att ni målar själva och beställer en burk eller flera beroende på storlek av skärmen.

Vad ska jag svara ? Vadå persienn butiken ? Ni kan beställa vilket ni behagar. Måla typ på vad som helst av dukyta. Kan lova att vi höjer priset till 2000:- om ett år.Färgfmixen är så jädrans bra. Vissa i USA tar 600$ för samma sak.

//Benny

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-15 09:21

normandesign skrev:

//Benny

Varför ger du inte Bomellberg ett svar på sitt inlägg!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2016-01-15 09:58

boom skrev:Varför ger du inte Bomellberg ett svar på sitt inlägg!

+1. Tack boom!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-15 12:49

normandesign skrev:
paa skrev:
normandesign skrev:
//Benny

Okej,färgen täcker väven eller hålen i vävda duken.

Det där är information som jag nog tycker att du borde ha börjat med.

Att säga att det går utmärkt att måla en ljudgenomsläpplig duk utan att samtidigt säga att man helt förstör just poängen med en sådan duk, är inget bra. Om man lackar en ljudgenomsläpplig duk och resultatet är att hålen täcks, så är ju duken förstörd.

En annan information som kan vara av värde när det gäller just ljudgenomsläppliga dukar av vävd typ, i rulle, är hur de åldras vid upp-/nedrullning om de är lackade. Om dukens grundfärg är vit och den lackas med något avsevärt mörkare, så kan jag tänka mig att vitt börjar titta fram om man motionerar duken lite (drar/kör den upp/ned ett antal gånger). Lite som när man målar panelat trätak mörkt. Det är lätt att det vita träet tittar fram i fogarna såsmåningom.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum