Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jag tror att det finns flera anledningar till att man ibland inte tokmastrar vinyl lika illa som CD i nyproduktion.
1. Det finns inget tydligt tak i vinylmediet, man får bara en gradvis stigande distorsion. "Målet" för den som vill nivåhöja är därmed inte lika tydligt. Jag gillar otydliga mål och detta är ett exempel på när det får effekten att man inte tittar på siffran hur många tiondels dB till man kan vinna, utan andra kvaliteter (som ljudkvalitet) får spelrum.
2. Maxnivån är frekvensberoende, man kan inte diskanthöja lika mycket på vinylmediet.
3. Egentligen samma sak som 2, men en limiterad signal kan överstyra mediet ibland, men ibland inte beroende på frekvensinnehåll. Det är därför inte lika lätt att lägga toppnivån just under max.
4. Maxnivån beror i viss mån av avspelningsutrustningen. Den har producenten ingen kontroll över, och därför tar man till lite marginal.
5. Man har förstått att vinylkunderna inte gillar tokmaximering, i varje fall tror man att de inte vill ha så mycket.
6. En högre nivå ger kortare speltid.
Typ så.
Svante skrev:Jag tror att det finns flera anledningar till att man ibland inte tokmastrar vinyl lika illa som CD i nyproduktion.
6. En högre nivå ger kortare speltid.
PerStromgren skrev:Det talar väl för att "tokmastra", dvs komprimera och sedan sänka max nivå? Jag vill minnas att det fanns en serie LP på 70-talet som hade som feature att ha lång speltid, en timme. Dessa lät verkligen förfärligt, beroende på att det var hårt komprimerade.
PerStromgren skrev:Rille skrev:Jag talar med musiker (folkmusiker) och ljudtekniker om mastring och dess förödande effekter på det klingande resultatet. Jag har även haft en kontakt med Spotify som jag ska försöka påverka mer.. Jag spelar även in skivor som släpps omastrade vilket musik ervänner och ljudtekniker får ta del av så de förstår att det går att släppa en skiva som ej genomgått någon mastring annat än in och ut-fadening. Jag går ofta i skivbutiker och meddelar personalen där att alla skivor jag önskat köpa hos dom tyvärr var remastrade så inget köp kommer göras men om de tar in den oremastrade versionen så kan jag tänka mig att komma tilbaka för köp. De jag inte kommer åt att påverka är de större skivbolagen eller mastringsstudior. Där behövs någon med mer kontakter än mig.
Jag uppskattar ditt arbete och har hört hur fint dina inspelningar låter i omastrat skick! Men för att kunna påverka måste vi se problemet från deras sida. Vad är det som påverkar dem till att göra så här? Innan vi vet det kan vi skrika oss fördärvade. Säger de att de tjänar pengar på att sabba, så måste vi följa upp det också!
Att bra skrika tror jag inte på, och nu menar jag inte specifikt dig, Rille!
hcl skrev:Hoppet växer: Bob Katz, Loudness War & Peace
En ganska bra sammanfattning och förklaring till hur det gått till. Att närapå ingen fattat förrän det var för sent är beklämmande och att t.o.m. klassisk musik och Jazz drabbats är häpnadsväckande.
Laila skrev:Har för mig att han även figurerat på Six/6moons eller nåt liknande där han promotade små svindyra koppar/mässing-klockor att placera ut i lyssningsrummet, karln kanske bara är en vindflöjel . . . typ ?![]()
Rätta mig gärna om jag har/tar fel.
hcl skrev:Laila skrev:Har för mig att han även figurerat på Six/6moons eller nåt liknande där han promotade små svindyra koppar/mässing-klockor att placera ut i lyssningsrummet
...
...
Vet du att det är dumt/dåligt?
...
shifts skrev:Vi har medlemmen philip. Det finns säkert fler medlemmar som jobbar med mastring, men han var en av få som var öppen med det. Saknar hans deltagande här, synd att han inte är aktiv längre.
Hans studios hemsida: http://www.grandqvick.net/
Han var även rätt kritisk till MasVis: viewtopic.php?t=46715
BORIS skrev:Tycker nog det Laila gör är betydligt fulare, trots brasklappen är nu Kratz förknippad med svindyra mässingsklockor, sant eller inte.
BORIS skrev:",...men din argumentation får hcls att framstå som mindre illa."
Var det "Tycker nog det Laila gör är fulare" som fick dig att dra den vågade slutsatsen...
Objektivisten skrev:Jag har en "Splash" cymbal i ena rumshörnan, låter kanon.
BORIS skrev:Tycker nog det Laila gör är betydligt fulare, trots brasklappen är nu Kratz förknippad med svindyra mässingsklockor, sant eller inte.
Argumentation typ;
- Jag har för mig Laila är lite väl glad i spånken...kanske alkis?
Rätta mig gärna om jag har fel Laila

Svante skrev:hcl skrev:Laila skrev:Har för mig att han även figurerat på Six/6moons eller nåt liknande där han promotade små svindyra koppar/mässing-klockor att placera ut i lyssningsrummet
...
...
Vet du att det är dumt/dåligt?
...
Nu var inte frågan riktad till mig, men ja. Jag har inte testat det dock. Jag vet ändå.
Anledningen är att jag svarar är att jag ogillar den här typen av argumentation. För att veta i vetenskaplig mening att det är dåligt att placera ut svindyra klockor för att få ljudmässiga vinster måste man undersöka det, och det är ett så befängt förslag att ingen förmodligen har undersökt det vetenskapligt.
Rimligen är det inte den som belyser tossigheten som ska avkrävas bevis på att det är dumt/dåligt, utan att den som påstår att det är bra ska avkrävas bevis på att det är bra. Om man ska dra in vetenskapen alls. Det måste finnas ett intresse och resurser från någon att undersöka sådana här saker vetenskapligt, och man kan inte bara kräva att kunskapen redan ska finnas.
Nu fick kanske hcl en onödigt stor släng av mig, från min sida är det en reaktion på ett argumentationssätt som flera använder och jag överdriver nog hcls del i det.
När man spekulerat en stund verkar det vara en ganska dålig ide! Utan att ha provat själv så skulle jag nog hålla mig till blandning av dämpande och reflekterande/diffuserande ytor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster