Pre25 En betraktelse.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

Pre25 En betraktelse.

Inläggav RMA » 2016-01-09 11:29

Efter lång tids funderande och nyligen färdigt lyssningsrum så tyckte jag att det var dags att beställa hem en Holographic Audio Pre25 Remote för att ersätta min Denon 2805.
Började med att fråga om möjligheter till hembio bypass och det fanns några alternativ:
Det enklaste var att montera en liten svart prick vid volymkontrollen som markerar 1:1 gain, då med bibehållen 30dagars returrätt.
Annars gick det att borra dit en markering eller en vippa på fram eller baksida (vippan ca 1000Kr extra), då utan returrätt.
Jag valde det första alternativet som blev riktigt bra enligt mig.
Fick hem den igår kväll.
Här kommer mina tankar runt den (har även mailat Lars på Holographic dessa tankar):
Första reaktionen var att man hörde musik vid min volym, det andra att det skrapade och hade sig vid dom första millimetrarna på volymen.
Ljudet blev jättehögt nästan direkt, långt före halv volym ens. Detta gjorde även fjärrstyrningen svår då man får dutta jättesnabbt för att reglera volymen.
Fjärren var gedigen, men i överkant då jag tyckte den blev onödigt tung
Så dom första reaktionerna var mest irritation.
Lät den stå och puttra några timmar innan jag började lyssna mer seriöst.
Var tvungen att lyssna väldigt lågt då tjejen gick och lade sig (volymen strax över det skrapiga området).
Måste säga att jag blev mycket imponerad! Fast det var superlågt så var det kristallklart öppet med detaljer jag knappt hört ens på hög volym förr.
Dessutom med bibehållen fyllighet, värme och känsla! Har inte hunnit lyssna på hög volym än men vid låg var det verkligen imponerande.
Många gånger är det ju viktigare att det låter bra vid låg volym så man slipper störa andra.
Mailade som sagt Lars för att se om det går att montera en vippa med dämpare för att komma förbi den dåliga delen på volymen.
Återkommer i ärendet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Pre25 En betraktelse.

Inläggav hifikg » 2016-01-09 13:54

Spännande pryl, men ska det ens behöva vara en "dålig del" på volymkontrollen på en sådan pjäs? Skrap e ju sånt som brukar uppstå när apparaterna åldras.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-09 14:54

Fjärren är fantastisk, tyvärr 'vågade' inte Lars bygga in ölöppnare i den, men det hade varit en snygg bifunktion. Har bara vanliga Pre-25 själv dock.

Aldrig noterat ditt skrap-problem... Du kanske har känsligare slutsteg än jag.

Däremot har jag funderat på att mäta fram unity-gain själv... Så lite tips på ungefär var pricken hamnar skulle vara trevligt när jag väl börjar mäta.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-09 15:06

Nattlorden skrev:Fjärren är fantastisk, tyvärr 'vågade' inte Lars bygga in ölöppnare i den, men det hade varit en snygg bifunktion. Har bara vanliga Pre-25 själv dock.

Däremot har jag funderat på att mäta fram unity-gain själv... Så lite tips på ungefär var pricken hamnar skulle vara trevligt när jag väl börjar mäta.

Det är nog ganska olika på fjärrad och ofjärrad modell skulle jag tro, men det enklaste är att jag tar en bild och postar här, en bild säger ju mer än 1000 ord som det heter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-09 15:34

RMA skrev:
Nattlorden skrev:Fjärren är fantastisk, tyvärr 'vågade' inte Lars bygga in ölöppnare i den, men det hade varit en snygg bifunktion. Har bara vanliga Pre-25 själv dock.

Det är nog ganska olika på fjärrad och ofjärrad modell skulle jag tro, men det enklaste är att jag tar en bild och postar här, en bild säger ju mer än 1000 ord som det heter.

Tack, det vore intressant. :)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-09 16:50

Fick just svar från Lars, han erbjöd sig att kostnadsfritt justera gain genom att paralellkoppla några motstånd runt poten.
Dessa ska lätt kunna tas bort för att få tillbaka orginalutförandet igen.
Bra service måste jag säga, ska lyssna på den lite till och sen skicka den för ombyggnad. Ska bli spännande att se hur det blir.
Återkommer.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2016-01-09 19:01

Proffsigt må jag säga

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-01-09 19:31

Undrar om en Pre25 skulle göra någon nytta hos mig, jag använder min DAC som försteg och volymkontroll idag. Det går att koppla förbi volymkontrollen i den och ta ljudet direkt till ett försteg, men kan det rimligen göra något bättre? Är det inte bara en (potentiell) felkälla till i kedjan? Ibland känns det lite "fel" att inte ha något "riktigt" försteg. Fast det låter rätt :-)
Blir lite sugen, den ser läcker ut och priset känns helt okej. Å andra sidan...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-09 22:28

Jag har den bestämda uppfattningen att de sk. förstegen i Dac:ar inte är mycket att hänga i julgranen så att säga, det får oftast bra betyg pressen, men det är ett slag i huvudet på kunderna dvs. de som köper tidningarna och som tror på vad som skrivs. Min Hegel fick inte dåligt betyg för försteget i den, men det suger. Av-receiverns försteg var bättre. Så varför inte testa hifikg ?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-09 23:06

Nog finns det bra volymregleringar i dacar, men kvaliteten varierar så klart där likväl som någon annanstans.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-10 09:26

Jag hade Mytek Dac 192 ett tag med inbyggt försteg och den var sämre än försteget i min Denon 2805 (körde då DV-668 analogt till Mytekens försteg). Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.
Så gapet mellan Mytek-Pre25 blir ganska stort.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-10 12:22

Jag har en avvikande erfarenhet av Pre 25, kanske otur men det lät inte bra när vi provade den i min setup.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-01-10 12:24

RMA skrev:Jag hade Mytek Dac 192 ett tag med inbyggt försteg och den var sämre än försteget i min Denon 2805 (körde då DV-668 analogt till Mytekens försteg). Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.

Intressant... Jag har Dac-9 från det som då hette Nuforce, saknar egentligen inget, men nyfiken e jag

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-01-10 12:28

FBK skrev:Jag har den bestämda uppfattningen att de sk. förstegen i Dac:ar inte är mycket att hänga i julgranen så att säga, det får oftast bra betyg pressen, men det är ett slag i huvudet på kunderna dvs. de som köper tidningarna och som tror på vad som skrivs. Min Hegel fick inte dåligt betyg för försteget i den, men det suger. Av-receiverns försteg var bättre. Så varför inte testa hifikg ?

Jo, det kan inte skada. Jag har en annan idé också, till nästa lyssningssäsong, får förhandla lite med mig själv.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-10 16:51

hifikg skrev:
RMA skrev:Jag hade Mytek Dac 192 ett tag med inbyggt försteg och den var sämre än försteget i min Denon 2805 (körde då DV-668 analogt till Mytekens försteg). Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.

Intressant... Jag har Dac-9 från det som då hette Nuforce, saknar egentligen inget, men nyfiken e jag

Det är ganska riskfritt då du fritt får testa Pre25 i 30 dagar utan köptvång.
Om du vill ha den betalar du fakturan annars skickar du tillbaka den. För min del så var det att jag ville bekräfta för mig själv vad ett riktigt försteg gör.
Då slipper man undra medan man testar Bioförsteg och Dac försteg. Ro i själen helt enkelt.
Nu har inte jag hunnit testa någe mer och kommer inte hinna innan tisdag heller så sista ordet är inte sagt.
Kom på att min Bryston har en vippa för olika gain på baksidan, så det kan hjälpa en del.
Dessutom hittade jag en Audiolab 8200cd på blocket idag som kommer under veckan.
Den har ju reglerbart försteg inbyggt, kan återkomma med en jämförelse när jag hunnit testa den.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-10 17:28

RMA skrev:Dessutom hittade jag en Audiolab 8200cd på blocket idag som kommer under veckan.
Den har ju reglerbart försteg inbyggt, kan återkomma med en jämförelse när jag hunnit testa den.

Är det möjligen Audiolab 8200 CDQ du menar? 8200 CD är väl en CD-spelare utan försteg? Jag har en CDQ.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-10 17:56

Nej det var 8200cd, jag kanske har fått om bakfoten att den har justerbar gain ut?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-10 18:18

RMA skrev:Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.

Den här utsagan tycker jag är spännande! Jag fick själv rejält med angrepp här när jag sa att försteget i min Denon 3805 inte dög till seriös hifi. Vi får se om samma mobb samlar sig denna gång :roll:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-01-10 18:24

RogerGustavsson skrev:
RMA skrev:Dessutom hittade jag en Audiolab 8200cd på blocket idag som kommer under veckan.

Är det möjligen Audiolab 8200 CDQ du menar? 8200 CD är väl en CD-spelare utan försteg? Jag har en CDQ.

Håller med Roger här.
Vad jag kommer ihåg så är skillnaden mellan med Q och utan Q just volymkontrollen.......
Har du kollat i manualen?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-10 19:23

Var tvungen att kolla. Jo, det finns en volymkontroll även på CD-spelaren men den kräver aktivering, dock ingen kontroll på själva apparaten, det är fjärren som sköter volymen. I övrigt verkar det vara digitala ingångar som på CDQ men inga analog förstås. Har tydligen kommit en ny serie också Audiolab 8300.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2016-01-10 20:07

Rydberg skrev:

Den här utsagan tycker jag är spännande! Jag fick själv rejält med angrepp här när jag sa att försteget i min Denon 3805 inte dög till seriös hifi. Vi får se om samma mobb samlar sig denna gång :roll:

Var det blint och nivåmatchat? Annars är det ju inte så märkligt att någon ifrågasatte huruvida det ÄR så.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-10 20:21

niklas skrev:
Rydberg skrev:

Var det blint och nivåmatchat? Annars är det ju inte så märkligt att någon ifrågasatte huruvida det ÄR så.

Ja för är det inte det blint och nivåmatchat så kan man ju inget höra, eller hur? :| Men efter dylikt trams spelade jag faktiskt in förstegen + D/A nivåmatchat (Bryston + DAC-1 vs Denon 3805) och satte 10/10 rätt. Naturligtvis var skillnader mycket större innan de tuggades sönder av datorns kassa a/d.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2016-01-10 20:52

Rydberg skrev:Ja för är det inte det blint och nivåmatchat så kan man ju inget höra, eller hur? :|

Jo, det är just då som man kan höra alla möjliga konstiga saker. Fast det vet jag att du vet egentligen.
Rydberg skrev:Men efter dylikt trams spelade jag faktiskt in förstegen + D/A nivåmatchat (Bryston + DAC-1 vs Denon 3805) och satte 10/10 rätt. Naturligtvis var skillnader mycket större innan de tuggades sönder av datorns kassa a/d.

Det går inte (för mig) att ifrågasätta någonting med den givna informationen. Möjligtvis hur du kan veta vilken som är mest "korrekt", men det blir ju akademiskt. Bryston är säkerligen bättre. Det jag ogillar med hemmabioreceivers som försteg är att de analoga ingångarna (förutom 7.1-ingången) får en extra AD/DA-omvandling av signalen. Vetskapen om det stör mig förmodligen mer än ljudförämringen.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-10 20:54

Jag hörde förövrigt min polares anläggning i julas bestående av pi60s, MF DAC, Rotel RB-1080 samt Pre 25. Det lät riktigt trevligt och till i sammanhanget ganska lite pengar. Ska nog ta o beställa ett pre 25 jag också :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-10 20:57

niklas skrev:
Rydberg skrev:Ja för är det inte det blint och nivåmatchat så kan man ju inget höra, eller hur? :|

Jo, det är just då som man kan höra alla möjliga konstiga saker. Fast det vet jag att du vet egentligen.
Rydberg skrev:Men efter dylikt trams spelade jag faktiskt in förstegen + D/A nivåmatchat (Bryston + DAC-1 vs Denon 3805) och satte 10/10 rätt. Naturligtvis var skillnader mycket större innan de tuggades sönder av datorns kassa a/d.

Det går inte (för mig) att ifrågasätta någonting med den givna informationen. Möjligtvis hur du kan veta vilken som är mest "korrekt", men det blir ju akademiskt. Bryston är säkerligen bättre. Det jag ogillar med hemmabioreceivers som försteg är att de analoga ingångarna (förutom 7.1-ingången) får en extra AD/DA-omvandling av signalen. Vetskapen om det stör mig förmodligen mer än ljudförämringen.

Ibland är det verkligen små skillnader och då är det inte lätt men ibland är det verkligen glasklart att det låter bättre. I fallet ovan var det glasklart att 3805 inte är ett så bra försteg som BP-25.

Skulle inte förvåna mig om pre 25 är ett steg över BP-25 prestandamässigt dessutom (fast det är ju en spekulation). Jag tror fullt ut på trådskaparens beskrivning hur som helst, den liknar nämligen min egen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-10 20:58

Ja just dessa extra AD/DA omvandlingarna är jag väldigt mycket emot... riktigt negativt inställd till och en orsak till att jag SKULLE vilja ha ett rent analogt försteg.
Men det blir ju extra prylar då, för då ska det ju vara både hembioreceiver och stereoförsteg :roll:

Så av den orsaken så har jag än så länge prioriterat bort detta och tänkt att det finns större problem med återgivningen här hemma än denna extra AD/DA omvandling, så jag ser till att åtgärda allt annat som är rimligt innan jag ens börjar att snegla åt att ha ett dedikerat stereo försteg... 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-10 21:19

sprudel skrev:Jag har en avvikande erfarenhet av Pre 25, kanske otur men det lät inte bra när vi provade den i min setup.

Säger bara systemanpassning. (till din inre referens :) )

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2016-01-10 21:27

Rydberg skrev:
niklas skrev:

Ibland är det verkligen små skillnader och då är det inte lätt men ibland är det verkligen glasklart att det låter bättre. I fallet ovan var det glasklart att 3805 inte är ett så bra försteg som BP-25.

Fast du har ju testat försteg + DAC. Hur bra (eller dåligt) försteget är ensamt blir därför svårt att dra några slutsatser kring.
Rydberg skrev:Skulle inte förvåna mig om pre 25 är ett steg över BP-25 prestandamässigt dessutom (fast det är ju en spekulation). Jag tror fullt ut på trådskaparens beskrivning hur som helst, den liknar nämligen min egen.

Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan. Extra speciellt mycket så om man räknar välljud per krona. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-10 21:33

Rydberg skrev:

Minns en annan medlem här som jag lyssnade hos, vi gjorde ett litet byte + pengar där jag fick hans Denon AVR-2105 för jag ville ha Hembio, och han körde enbart 2-kanal med Meridian slutsteg så han fick mitt försteg i form av Meridian 502. Tror ni att det var skillnader ? Jepp, vi lyssnade och jämförde och utan minsta tvekan så blev allt mer lugnt och samtidigt mer dynamiskt med Meridian. Så där gick man hem med vetskapen att man fick kompromissa när man hade en begränsad budget och ville ha Hembio. Hur prisvärt en Hembioreceivers än är som försteg så är de en kompromiss.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-10 21:47

niklas skrev:Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan

Bara för att det finns förhållandevis större skillnader på andra ställen betyder inte att de mindre är oviktiga, dessutom tycker jag inte man skall jämföra rumsakustik med signalkedja, problemen yttrar sig på helt olika sätt.

Hur många försteg har du utvärderat niklas, och över hur lång tid?

Säg bara att ett speciellt försteg är bättre nivåmatchat eller mera lämpad in/ut impedans mot slutsteget så påverkar det arbetssättet.

De flesta försteg är säkert tonkurvemässigt ganska lika men brusmässigt mera olika.
Mer brus försämrar dynamiken mellan macro och microdetaljer, där upplever jag att skillnaderna kan vara rätt stora.
Senast redigerad av Goldfinger 2016-01-10 21:54, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Köpråd