Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Fjärren är fantastisk, tyvärr 'vågade' inte Lars bygga in ölöppnare i den, men det hade varit en snygg bifunktion. Har bara vanliga Pre-25 själv dock.
Aldrig noterat ditt skrap-problem... Du kanske har känsligare slutsteg än jag.
Däremot har jag funderat på att mäta fram unity-gain själv... Så lite tips på ungefär var pricken hamnar skulle vara trevligt när jag väl börjar mäta.
RMA skrev:Nattlorden skrev:Fjärren är fantastisk, tyvärr 'vågade' inte Lars bygga in ölöppnare i den, men det hade varit en snygg bifunktion. Har bara vanliga Pre-25 själv dock.
Aldrig noterat ditt skrap-problem... Du kanske har känsligare slutsteg än jag.
Däremot har jag funderat på att mäta fram unity-gain själv... Så lite tips på ungefär var pricken hamnar skulle vara trevligt när jag väl börjar mäta.
Det är nog ganska olika på fjärrad och ofjärrad modell skulle jag tro, men det enklaste är att jag tar en bild och postar här, en bild säger ju mer än 1000 ord som det heter.
RMA skrev:Jag hade Mytek Dac 192 ett tag med inbyggt försteg och den var sämre än försteget i min Denon 2805 (körde då DV-668 analogt till Mytekens försteg). Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.
Så gapet mellan Mytek-Pre25 blir ganska stort.
FBK skrev:Jag har den bestämda uppfattningen att de sk. förstegen i Dac:ar inte är mycket att hänga i julgranen så att säga, det får oftast bra betyg pressen, men det är ett slag i huvudet på kunderna dvs. de som köper tidningarna och som tror på vad som skrivs. Min Hegel fick inte dåligt betyg för försteget i den, men det suger. Av-receiverns försteg var bättre. Så varför inte testa hifikg ?
hifikg skrev:RMA skrev:Jag hade Mytek Dac 192 ett tag med inbyggt försteg och den var sämre än försteget i min Denon 2805 (körde då DV-668 analogt till Mytekens försteg). Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.
Så gapet mellan Mytek-Pre25 blir ganska stort.
Intressant... Jag har Dac-9 från det som då hette Nuforce, saknar egentligen inget, men nyfiken e jag
RMA skrev:Dessutom hittade jag en Audiolab 8200cd på blocket idag som kommer under veckan.
Den har ju reglerbart försteg inbyggt, kan återkomma med en jämförelse när jag hunnit testa den.
RMA skrev:Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.
RogerGustavsson skrev:RMA skrev:Dessutom hittade jag en Audiolab 8200cd på blocket idag som kommer under veckan.
Den har ju reglerbart försteg inbyggt, kan återkomma med en jämförelse när jag hunnit testa den.
Är det möjligen Audiolab 8200 CDQ du menar? 8200 CD är väl en CD-spelare utan försteg? Jag har en CDQ.
Rydberg skrev:RMA skrev:Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.
Den här utsagan tycker jag är spännande! Jag fick själv rejält med angrepp här när jag sa att försteget i min Denon 3805 inte dög till seriös hifi. Vi får se om samma mobb samlar sig denna gång
niklas skrev:Rydberg skrev:RMA skrev:Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.
Den här utsagan tycker jag är spännande! Jag fick själv rejält med angrepp här när jag sa att försteget i min Denon 3805 inte dög till seriös hifi. Vi får se om samma mobb samlar sig denna gång
Var det blint och nivåmatchat? Annars är det ju inte så märkligt att någon ifrågasatte huruvida det ÄR så.
Rydberg skrev:Ja för är det inte det blint och nivåmatchat så kan man ju inget höra, eller hur?![]()
Rydberg skrev:Men efter dylikt trams spelade jag faktiskt in förstegen + D/A nivåmatchat (Bryston + DAC-1 vs Denon 3805) och satte 10/10 rätt. Naturligtvis var skillnader mycket större innan de tuggades sönder av datorns kassa a/d.
niklas skrev:Rydberg skrev:Ja för är det inte det blint och nivåmatchat så kan man ju inget höra, eller hur?![]()
Jo, det är just då som man kan höra alla möjliga konstiga saker. Fast det vet jag att du vet egentligen.Rydberg skrev:Men efter dylikt trams spelade jag faktiskt in förstegen + D/A nivåmatchat (Bryston + DAC-1 vs Denon 3805) och satte 10/10 rätt. Naturligtvis var skillnader mycket större innan de tuggades sönder av datorns kassa a/d.
Det går inte (för mig) att ifrågasätta någonting med den givna informationen. Möjligtvis hur du kan veta vilken som är mest "korrekt", men det blir ju akademiskt. Bryston är säkerligen bättre. Det jag ogillar med hemmabioreceivers som försteg är att de analoga ingångarna (förutom 7.1-ingången) får en extra AD/DA-omvandling av signalen. Vetskapen om det stör mig förmodligen mer än ljudförämringen.
sprudel skrev:Jag har en avvikande erfarenhet av Pre 25, kanske otur men det lät inte bra när vi provade den i min setup.
Rydberg skrev:niklas skrev:Rydberg skrev:Ja för är det inte det blint och nivåmatchat så kan man ju inget höra, eller hur?![]()
Jo, det är just då som man kan höra alla möjliga konstiga saker. Fast det vet jag att du vet egentligen.Rydberg skrev:Men efter dylikt trams spelade jag faktiskt in förstegen + D/A nivåmatchat (Bryston + DAC-1 vs Denon 3805) och satte 10/10 rätt. Naturligtvis var skillnader mycket större innan de tuggades sönder av datorns kassa a/d.
Det går inte (för mig) att ifrågasätta någonting med den givna informationen. Möjligtvis hur du kan veta vilken som är mest "korrekt", men det blir ju akademiskt. Bryston är säkerligen bättre. Det jag ogillar med hemmabioreceivers som försteg är att de analoga ingångarna (förutom 7.1-ingången) får en extra AD/DA-omvandling av signalen. Vetskapen om det stör mig förmodligen mer än ljudförämringen.
Ibland är det verkligen små skillnader och då är det inte lätt men ibland är det verkligen glasklart att det låter bättre. I fallet ovan var det glasklart att 3805 inte är ett så bra försteg som BP-25.
Rydberg skrev:Skulle inte förvåna mig om pre 25 är ett steg över BP-25 prestandamässigt dessutom (fast det är ju en spekulation). Jag tror fullt ut på trådskaparens beskrivning hur som helst, den liknar nämligen min egen.
Rydberg skrev:RMA skrev:Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.
niklas skrev:Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster