bornsloppy skrev:Jag förstår inte. Om man använder separata steg till diskant, mellan och bas så lär väl risken vara lägre att något av stegen klipper eftersom, eller att ett element poppar, du just har separata steg till varje enhet.
Det är väl värre om du har spelar starkt med en trevägshögtalare där mellan och diskant tål mindre effekt än basen. Diskant som tål säg 15 W och mellan som tål 30 W och en bas som tål 300 W kopplat till ETT slutsteg med uteffekt på 300 W.
Så om jag förstår dig rätt Svante så ska samtliga element tåla ungefär samma effekt?
Alltså, om vi till en början antar att alla element har samma känslighet:
Diskantelement tål nästan alltid mindre effekt än baselement. Baselement har större spolar och är bättre på att leda bort och magasinera värme. Det sammanfaller turligt (?) nog med att de flesta signaler (tex musik) musik innehåller mindre effekt i diskanten.
Det luriga är dock att det som genererar värme är
medeleffekten sedd över någon liten tid som motsvarar elementets termiska tröghet. Det tar en stund för talspolen att bli varm och att svalna. Både bas- och diskantelement tål avsevärt högre effekter under korta tider.
Signalerna efter ett delningsfilter är rätt olika map toppfaktor, så även om medeleffekten i diskantgrenen är betydligt lägre än i basgrenen så kan toppeffekterna vara ganska lika. Och eftersom slutsteg har sin effektbegränsning omedelbums (de klippet ögonblickligen om man försöker ta ut för mycket effekt) så är de toppvärdesbegränsade. Slutstegen måste alltså klara av signalens toppeffekt.
Det gör att slutstegen behöver ha ungefär samma (topp-)uteffekt i bas- och diskantgrenarna, men diskantelementet behöver inte tåla lika stor (medel-)effekt som baselementet.
Om man sedan antar att diskantelementet har en x dB högre känslighet än baselementet så kan man sänka diskantslutstegets uteffekt med x dB och situationen är densamma.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.