Bättre ljud med skivspelare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Bättre ljud med skivspelare.

Inläggav GunnarJansson » 2005-12-31 22:06

Hur många här på forumet använder skivspelar-picupförstärkare. Köpte Black-Cube för några år sen. Tips från tidningen HiFi tidningen. Priset var då 5500 kr. Är nåt jag verkligen inte ångrar. Vilket ljud man får. Även vissa äldre förstärkare har ju redan skapligt ljud för LP-skivor. Men det kommer ju inte i närheten av dessa smarta förstärkare. Fler som gjort att LP-skivorna många gånger ligger bättre än många Cd-spelare. Åtminstone om allt runt omkring är i bra klass. Annars är det ju ingen mening i nåt fall. Fast nyutgåvorna med fina CD 24- bitars remastringar, remastringar och även HDCD formaten rockar ju. MVH Gunnar J.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-31 22:17

Ngn förklarade för mig, tror det var Jax, att vinylmediet inte kan bli bättre än cd. Men oftast har vinylskivorna bättre inspelningar och piskar cd på så sätt. Som många andra gånger jämfört med tex sacd och dvd-a så används ju inte cd-mediet optimalt.

Använder mig av en Sentec PP9 till min Thorens td318 mk2 med Sumiko Pearl.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-12-31 23:14

Gunnar, jag höll länge kvar vid vinylen innan jag blev helt övertygad om den digitala världens överlägsenhet och sålde merparten av min skivsamling.

Har kvar en vinylspelare för att kunna digitalisera äldre vinyl via min dator.

Nu mer är det 100% digitalt som gäller, därför att jag tycker (subjektivt) att det mediet är överlägset, totalt sett.
Men då har jag grejor som inte går av för hackor. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-12-31 23:26

Jag har bara en sketen Dual 505-1 men den tillsammans med en vettig RIAA låter bättre än de CD-spelare jag har testat. Mer rums- och livekänsla. Men det blir nästan bara CD spelat i alla fall pga. lathet. Mer praktiskt. Men jag håller med Ragnwald, behåll vinylen.
Senast redigerad av Flint 2006-01-01 11:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-01 00:00

Håller med Flint. Vinyl må vara sämre, men vatusan; snyggare blir det inte... 8) Och som sagt, just nu är vinylen överlägsen över cd-återgivningen. Sumiko och Sentec traskar åttor runt pioneeren.

Skål! :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-01 00:01

Ragnwald, grabben lägger också över LP till CD. Men då med bra utrustning. Speciellt då med En extra picupförstärkare för absolut bästa ljud. Och med 24 bitars till det. Sedan Remastrar han om ljudet. Så att i många fall blir det ju grymt bra. Slår massor med köpta orginal CD. Speciellt dessa lite äldre oremastrade eller även dessa fuskremastrade skivor. Där dom inte använt mastertejp utan bara lyft fram vissa delar av musiken och sedan tagit ner andra delar. Speciellt roligt är det ju om dom inte går att få tag på CD. Sedan får det ju helst inte vara Hollandpressat, Canadapressat eller där ljudet från grunden är dåligt på LP:en. Engelska vissa, jänkare oftast bra ljud och även att Italien kan ha bra ljud. Vissa bolag har alltid bra pressningar. Och det är en fröjd att avnjuta dessa LP-skivor. MVH Gunnar J.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-01 02:45

Det är ju kul att ni håller på med sånt som att remastra gamla vinyler och upptäcker att man faktiskt kan få bättre ljud än orignal. Det här är sånt som jag har pysslat med i minst 25 år och jag brukar ibland säga att man kan få gamla skivor att låta som om dom var inspelade i förra veckan. I början brukade jag spela över vinylerna till 1/4" 19,05 eller 38,1cm/sek. och Dolby A eller DBX I. Sedan har det blivit Dolby SR som faktiskt låter minst lika bra som en 24bitars digital inspelning om det inte vore för skivbruset. Ett problem som jag har är att magnetband tar plats därför har det blivit mycket på DAT och CDR. Magnetband är numera inte heller så lätt att få tag i. Men som sagt det är kul att det blir fler och fler som upptäcker det jag har vetat länge. :)

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2006-01-01 06:19

Nej. snyggare än vinyl blir det inte. Om det inte vore för vinylen skulle iaf jag vara hifiointresserad, så det så. Nyss hemkommen fråne en blöt nyårsfest upptäcker jag denna tråd, underbart! Det finns inget så tillfredställande som att se en vinyl snurra.. Mitt nästa DIY projekt blir absolut ett phonosteg, jag skall börja med opampar och jobba mig mot krångligare lösningar. Gott nytt år och god natt!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-01 09:06

Fasen vad sugen jag blir på en vinylspelare! :oops:

Användarvisningsbild
SuperB

Inläggav SuperB » 2006-01-01 16:00

Nagrania skrev:Det är ju kul att ni håller på med sånt som att remastra gamla vinyler och upptäcker att man faktiskt kan få bättre ljud än orignal.

Jag är mycket tveksam till att man kan få "bättre ljud än orginal". Förvrängningen kanske låter angenämare i någons öron, men det är inte detsamma som bättre.

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-01 16:19

Superb, jo det blir just det. Genom att signalen från nålen blir kraftigare. Så blir också ljudet bättre än om du bara kör vinylen genom den vanliga förstärkaren, din skivspelare, och in genom datorn. Sedan handlar ju mycket om att ta bort knastret, lyfta fram ljudet, och ändra på vissa punkter. Man måste ju ha ett bra program att jobba med också. Allt är ju inte gratis. Om man inte kan få tag av nån annan. Tar ju sin tid att lära också. Är ju en massa inställningar som man måste finslipa. Grabben brände över Colluseum 2, jazzfusiom med Gary Moore och ett gäng duktiga musiker. Körde den i bilen idag. Jädrar anåda. Finns bara att köpa på äldre CD utgåvor med tunt pissigt ljud. Kul att fler här är vakna på så bra och roliga grejer det går att göra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-01 16:21

Intämmer med GunnarJansson

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-01-01 18:00

8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-01 18:19

Påminner lite om din avatar.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-01 19:12

Vee-Eight skrev:Ngn förklarade för mig, tror det var Jax, att vinylmediet inte kan bli bättre än cd. Men oftast har vinylskivorna bättre inspelningar och piskar cd på så sätt. Som många andra gånger jämfört med tex sacd och dvd-a så används ju inte cd-mediet optimalt.

Stämmer. Massor av LP låter bra för att de är omsorgsfullt mastrade.

Det går att hitta CD-utgåvor av LP där man inte mastrat om, där låter oftast CD bättre än LP då man slipper vinylrelaterat brus (men inte masterbandets brus).

De som mastrar idag borde skämmas.
- Militant slacker

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-01 19:58

Jag är mycket tveksam till att man kan få "bättre ljud än orginal". Förvrängningen kanske låter angenämare i någons öron, men det är inte detsamma som bättre.

Tveksam kan man vara innan man hört det själv och det handlar inte om tillförd distorsion utan helt enkelt om rätt handhavande av filter och annat. Men en sak ska man ha klart för sig att man inte kan lägga till frekvenser som inte finns i originalet. Förr var det vanligt.... (nu talar jag om före 1980)att man använde högpassfilter och ibland väldig kraftiga vilket gjorde att man inte får den där pondusen i musiken som man får om man låter basen vara med så lågt som möjligt. Det här märker man ju tydligt om man kopplar till en bra subwoofer.

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-01 20:38

För dom som inte upptäckt vilken skön känsla det är att få sin kanske favorit LP på CD med kanonljud. Speciellt när det är som nu inte finns att tillgå att köpa. Är fortfarande massor med bra musik på LP som inte kommit på CD. Men det har blivit bra mycket bättre på senare år. Att lyssna på gamla CD utgåvor fram till typ 1993. Är inte roligt. Värst är ju dessa tidiga från 1986-88. Man tror inte att det är sant. Ihåligt och som diskanten var vriden på högsta. Basen finns heller inte. Senare utgåvor från år 2000, där det blivit nya och omgjorda remastringar är kanon. Det märks att det går framåt inom den digitala världen. Och tur är det. När Cd-spelarna också gått framåt ljudmässigt. Även bil CD-spelarna. Som gått ner i pris men fått ett helt klart bätte ljudlyft på bara några år. Speciellt Sony och Pioneer. Och det är ju inga stora pengar. När dom också klarar MP-3 är det ju vackert.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-01 20:46

GunnarJansson skrev:Superb, jo det blir just det. Genom att signalen från nålen blir kraftigare. Så blir också ljudet bättre än om du bara kör vinylen genom den vanliga förstärkaren, din skivspelare, och in genom datorn. Sedan handlar ju mycket om att ta bort knastret, lyfta fram ljudet, och ändra på vissa punkter. Man måste ju ha ett bra program att jobba med också. Allt är ju inte gratis. Om man inte kan få tag av nån annan. Tar ju sin tid att lära också. Är ju en massa inställningar som man måste finslipa. Grabben brände över Colluseum 2, jazzfusiom med Gary Moore och ett gäng duktiga musiker. Körde den i bilen idag. Jädrar anåda. Finns bara att köpa på äldre CD utgåvor med tunt pissigt ljud. Kul att fler här är vakna på så bra och roliga grejer det går att göra.

Vadå signalen blir kraftigare? Blir signalen kraftigare blir ju även bruset kraftigare eller hur får du till det? Det går inte att öka originalets signalbrusförhållande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-01 22:22

Det finns dreserbara brusfilter som man "ställer in" med det brus man vill ha bort. Lite svårt att hantera innan man blir van bara. Lätt att överdriva verkan.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-01 23:16

dither brus

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-01 23:34

MP skrev:dither brus

Om du syftar till mitt inlägg så menade jag nog inte riktigt så.
Jag menar en plugin som man låter ta ett fingeravtryck av ett ltet stycke av det brus man vill få bort.
T.ex. några sekunder innan låten startar. Sen behandlar man hela filen/låten med den inställningen.
Alltså i syfte att ta bort just det bruset.

Waves X-noice
Bild

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-01-01 23:44

Jag skrev nyss på HF:
" Vi får inte glömma att merparten av våra nervceller arbetar digitalt, dvs signal/ingen signal.
Det är genom den enorma mängden nervceller som de digitala signalerna från varje enskild cell slutligen kan kompileras till en nyanserad signal, ngt vi är vana att kalla "analogt"."

Håller med bl.a. Jax således
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-02 00:30

Tycker inte "låter bättre" som skillnad till CD'ns fördel är relaterat till brus. Med en riktigt bra skivspelare och pickup är det förvånansvärt lite brus. Tycker snarare att det är i allmänhet så att man måste ha en väldigt väldigt dyr CD spelare för att den "musikalisk" skall låta bättre än en bra 10' skivspelare. Ja om den är remdriven förstås. En direktdriven skivspelare klår ju vilken CD som helst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-02 00:40

Harryup skrev:Tycker inte "låter bättre" som skillnad till CD'ns fördel är relaterat till brus. Med en riktigt bra skivspelare och pickup är det förvånansvärt lite brus. Tycker snarare att det är i allmänhet så att man måste ha en väldigt väldigt dyr CD spelare för att den "musikalisk" skall låta bättre än en bra 10' skivspelare. Ja om den är remdriven förstås. En direktdriven skivspelare klår ju vilken CD som helst.

Instämmer. Låta bra kan dock tydas på många sätt. Mest musikaliskt är helt klart vinyl vid direklyssning men vissa kan säkert uppfatta en egen CD-remastring som bättre på vissa sätt. Bort med ev. knaster och på med lite kompression i vissa frekvensområden och lite tätare bas osv... Speciellt att köra i bilen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-02 00:44

Harryup skrev:En direktdriven skivspelare klår ju vilken CD som helst.

Dagens dogm. En anmärkningsvärd och helt irrelevant slutsats.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-02 00:44

Är inte särskilt rabiat som en del andra här när det kommer till reklamradio så jag lyssnar gärna på komprimerad återgivning i bilen men högdynamisk hemma. Har faktiskt skaffat en DSD-brännare för att testa om det går att digitalisera sig ännu mer.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-02 00:48

enda som känns bättre med vinyl är att oftast är musiken inte sönderkomprimerad...men det är det enda

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-02 00:56

Det roligaste med vinylen är att fodralen luktar gott :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-02 01:11

Morello skrev:
Harryup skrev:En direktdriven skivspelare klår ju vilken CD som helst.

Dagens dogm. En anmärkningsvärd och helt irrelevant slutsats.

Hade inte väntat mig något annat svar. Dock är den tyvärr inte irrelevant.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-01-02 07:26

Tänker inte gå in på vilket format som är bäst. Det är rätt ointressant tycker jag. Anledningen varför vinyl ofta låter bättre än CD är helt klart mastringen. Brus hit och dit, med bra skivspelare och Riaa så hör man knappt bruset och efter en låt så har man glömt det. Sätt på Muddy Waters Folksinger från Classics records 200 grams, eller Jimi - Axis bold a love (mono) och njut.

Själv förstår jag inte anledningen att föra över vinyl till CD men det är väl för folk som är slappa eller sånt. Själv så överlever jag att vända skiva varje 20 min. Sedan är det så mycket skönare och snyggare med vinyl, något som min samling (1700 vinyler, 50 CD's) vittnar om.

/Mattias
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi