Byggtråd: Nybörjare ger sig på "Micro" T-Line "filtertankar"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

joens

Byggtråd: Nybörjare ger sig på "Micro" T-Line "filtertankar"

Inläggav joens » 2016-01-09 18:33

Tjena.

Ny medlem här och första inlägget.

Ska som ni säkert förstår ge mig på att snickra ihop en transmission line högtalare att ha som tv-högtalare.
Kommer köra denna med en Topping TP32 som är en Tripath på sådär 15-20w.

Elementet kommer att vara ett bredbandselement från Monacor.se, alternativt en tvåvägskonstellation beroende på utfall.
Denna eller liknande. Tar gärna emot förslag på detta med.

Som ni säkert förstår nu så kommer det inte bli något bas-/effektmonster utan tanken är att detta ska vara som satelliter.
Lådan har en längd på 96cm som då är ungefär 88Hz i kvartsvåg.

Högtalarnas Fs ligger mellan 85-105Hz beroende på vad jag väljer. 88Hz är lite mitt emellan och låter mig laborera lite med dämpning och sånt.

Jag har gjort några ritningar på lådan som jag har med här.

Jag vill bli rättad, få nya idéer, nya erfarenheter och ny kunskap.

Area på högtalaren är 30cm2
Area på kanalen är 32cm2
Qts på högtalare är 0.45-0.56

Detaljer under byggets skede:

Yttermått på skapelsen blir:
Höjd: 550mm
Bredd: 120mm
Djup: 132mm
Gjord för att sitta på väggen bredvid min plasma.
Material: 16mm MDF

Längd på pipa: cm 960mm
Låda avstämd till: 88Hz

Tekniska data på högtalarelement:
Spoiler:
Visa
Impedance (Z) 8 Ω
Resonant frequency (fs) 110 Hz
Max. frequency range f3-22,000 Hz
Music power 40 WMAX
Power rating (P) 20 WRMS
SPL (1 W/m) 88 dB
Suspension compl. (Cms) 1.11 mm/N
Moving mass (Mms) 1.7 g
Mech. Q factor (Qms) 7.66
Electr. Q factor (Qes) 0.60
Total Q factor (Qts) 0.56
Equivalent volume (Vas) 1.6 l
DC resistance (Re) 6.6 Ω
Force factor (BxL) 3.69 Tm
Voice coil induct. (Le) 0.18 mH
Voice coil diameter Ø 20 mm
Voice coil former Kapton
Linear excursion (XMAX) ±1.1 mm
Eff. cone area (Sd) 32 cm2
Magnet weight 99 g
Weight 0.52 kg

2016-01-13
* Uppdaterat med nya ritningar
* Lagt till data om högtalare
* Lagt till bild på högtalare
* Lagt till information om låda
Bilagor
2_2.JPG
2_2.JPG (71.78 KiB) Visad 3336 gånger
1_2.JPG
1_2.JPG (67.8 KiB) Visad 3336 gånger
487b459b7a.png
487b459b7a.png (217.33 KiB) Visad 3336 gånger
Senast redigerad av joens 2016-01-29 11:06, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
bassman

Re: Nybörjare ger sig på Transmission Line högtalare

Inläggav bassman » 2016-01-09 19:42

Kan inte bidra med annat än välkommen till faktiskt, det bättre än inget alls :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

joens

Inläggav joens » 2016-01-09 19:44

bassman skrev:Kan inte bidra med annat än välkommen till faktiskt, det bättre än inget alls :-)

Tack!

Har läst här rätt mycket den senaste veckan jag spenderat med att läsa på hur man ska göra.

Har tagit steget nu att börja planera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-10 00:59

Jag rekommenderar att du gör det lätt att ta sig in i lådan och för att kunna flytta dämpmaterialet till olika ställen. Och att du mäter resultatet, att "bara" lyssna sig till rätt placering är nog mycket svårt. Börja med att mäta dels jättenära element och öppning helt utan dämpmaterial. Då ser du ungefär var pipresonanserna som du vill dämpa bort har hamnat, så att du vet var du ska titta i kurvorna med dämpmaterial i lådan.

Mätutrustningen har du nog redan, möjligen behöver du skaffa en liten rundtagande (viktigt) elektretmikrofon att koppla till datorn.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

joens

Inläggav joens » 2016-01-10 01:34

Svante skrev:Jag rekommenderar att du gör det lätt att ta sig in i lådan och för att kunna flytta dämpmaterialet till olika ställen. Och att du mäter resultatet, att "bara" lyssna sig till rätt placering är nog mycket svårt. Börja med att mäta dels jättenära element och öppning helt utan dämpmaterial. Då ser du ungefär var pipresonanserna som du vill dämpa bort har hamnat, så att du vet var du ska titta i kurvorna med dämpmaterial i lådan.

Mätutrustningen har du nog redan, möjligen behöver du skaffa en liten rundtagande (viktigt) elektretmikrofon att koppla till datorn.

Hej.

Tack för ditt svar!

Har läst att det är väldigt viktigt med dämpningen och dess placering.
Kommer därför göra precis som du säger.

Till en början tänkte jag lyssna på dem och se hur de låter. Testa lite saker och sedan tänkte jag mäta i sista skedet.
Ändringar kommer efter mätning men ville använda öronen som första instrument för att avgöra vad jag tycker låter bra.

joens

Inläggav joens » 2016-01-13 09:21

Nu är de klara för att montera elementen i samt att börja testa lite mer.

Ska testa lite och se ungefär hur de verkar och sedan skruvlimma ihop dem, men som första steg är det bara skruvat. :)

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-13 10:34

Innan du tagit fram mätinstrumenten och bara "mäter" med hörseln kan det vara mycket svårt att hitta rätt ställen för dämpmaterialet, och då kan enkla regler behövas istället.

Och första regeln är då rätt enkel - dämpa mycket i början av pipan och lite i slutet.

Alla högre resonanser (3/4, 5/4, 7/4, 9/4...) har stora luftrörelser redan skapligt nära början av pipan (vid och före elementet) och dämpas därför med fördel där. "Nyttoresonansen" (1/4) ger dock stora luftrörelser framförallt i slutet av pipan (nära öppningen) så där skall man akta sig för att ha dämpmaterial om man vill ha en fulllödig basåtergivning. Så fulllödig den nu kan bli när pipan är så kort, men fulllödig inom sitt avsedda register då.

Jag vet inte om du vet varför man så ofta avstår ifrån att sätta baselementet i den omedelbara början av pipan utan så ofta istället sätter det en bit in i pipan, men det är av samma skäl som det ovanstående - att man inte vill exitera resonanserna vid de högre frekvenserna, som är lättast att exitera ju närmare början av pipan baselementet sitter.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

joens

Inläggav joens » 2016-01-13 10:43

IngOehman skrev:Innan du tagit fram mätinstrumenten och bara "mäter" med hörseln kan det vara mycket svårt att hitta rätt ställen för dämpmaterialet, och då kan enkla regler behövas istället.

Och första regeln är då rätt enkel - dämpa mycket i början av pipan och lite i slutet.

Alla högre resonanser (3/4, 5/4, 7/4, 9/4...) har stora luftrörelser redan skapligt nära början av pipan (vid och före elementet) och dämpas därför med fördel där. "Nyttoresonansen" (1/4) ger dock stora luftrörelser framförallt i slutet av pipan (nära öppningen) så där skall man akta sig för att ha dämpmaterial om man vill ha en fulllödig basåtergivning. Så fulllödig den nu kan bli när pipan är så kort, men fulllödig inom sitt avsedda register då.

Jag vet inte om du vet varför man så ofta avstår ifrån att sätta baselementet i den omedelbara början av pipan utan så ofta istället sätter det en bit in i pipan, men det är av samma skäl som det ovanstående - att man inte vill exitera resonanserna vid de högre frekvenserna, som är lättast att exitera ju närmare början av pipan baselementet sitter.

Vh, iö

Tack för bra återkoppling!

Pipan blir ca 96cm så den är ju i hyfsad längd, med tanke på dess tänkta frekvens.
Bra tankar där med dämpningen, hjälper mig mycket!!

Jag känner till det med att man gärna vill sätta elementet en bit in i pipan, men jag avvek lite från ritningen och valde att sätta innerväggen lite snett monterat istället, då där jag enligt ritning hade planerat att ha elementet gick det inte. Detta på grund av djupet på elementet.
Så jag fick kompromissa lite.
Satte inneväggen snett så jag har 35mm i ovankant mot baffel och 45mm i underkant mot baffel. Efter att ha läst på lite mer så insåg jag att det är bra att ha en viss vinkel på den.
Vinkeln i detta fallet är helt och hållet "outräknad" och gjord på vinst och förlust. Går ju att ändra i efterhand.... :)

Men tanken är att jag ska testa att vända uppochner på hela fronten och testa att ha elementet halvvägs in i pipan(ungefär, men snarare 40% in i pipan). För att detta ska gå så måste jag fräsa till en liten distans så elementet kommer ut en liten bit. Ska göra en fulbit och testa, är det värt att göra det tror du?

joens

Inläggav joens » 2016-01-13 10:46

Bild

En annan vinkel.

Innerväggarna blev 3mm för breda så dessa ska rättas, om ni undrar varför sidan sticker ut en liten bit.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-01-13 10:48

joens skrev:Innerväggarna blev 3mm för breda så dessa ska rättas, om ni undrar varför sidan sticker ut en liten bit.

"Mät två gånger, såga en!"
Gammalt djungelordspråk :)
... tycker jag!

Per

joens

Inläggav joens » 2016-01-13 10:50

PerStromgren skrev:
joens skrev:Innerväggarna blev 3mm för breda så dessa ska rättas, om ni undrar varför sidan sticker ut en liten bit.

"Mät två gånger, såga en!"
Gammalt djungelordspråk :)

Är det Fantomen?

Har väl inga direkta ursäkter till min miss, men samtidigt så är det inte värre än att jag putsar bort 3mm på lunchen. Det är ju ändå bara två längder som är fel :)

Alla andra delar var iaf rätt :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-14 00:35

joens skrev:
IngOehman skrev:Innan du tagit fram mätinstrumenten och bara "mäter" med hörseln kan det vara mycket svårt att hitta rätt ställen för dämpmaterialet, och då kan enkla regler behövas istället.

Vh, iö

Tack för bra återkoppling!

Pipan blir ca 96cm så den är ju i hyfsad längd, med tanke på dess tänkta frekvens.
Bra tankar där med dämpningen, hjälper mig mycket!!

Jag känner till det med att man gärna vill sätta elementet en bit in i pipan, men jag avvek lite från ritningen och valde att sätta innerväggen lite snett monterat istället, då där jag enligt ritning hade planerat att ha elementet gick det inte. Detta på grund av djupet på elementet.
Så jag fick kompromissa lite.
Satte inneväggen snett så jag har 35mm i ovankant mot baffel och 45mm i underkant mot baffel. Efter att ha läst på lite mer så insåg jag att det är bra att ha en viss vinkel på den.
Vinkeln i detta fallet är helt och hållet "outräknad" och gjord på vinst och förlust. Går ju att ändra i efterhand.... :)

Men tanken är att jag ska testa att vända uppochner på hela fronten och testa att ha elementet halvvägs in i pipan(ungefär, men snarare 40% in i pipan). För att detta ska gå så måste jag fräsa till en liten distans så elementet kommer ut en liten bit. Ska göra en fulbit och testa, är det värt att göra det tror du?

Man kan räkna lite på det där och då kommer man fram till följande:

1. Det är som regel inte fördelaktigt att flytta in baselementet mer än max drygt 30 % i pipan. Ju mer man flyttar in det desto mera förlorar man djupbas, alltså nivå för 1/4-vågsresonansen. Man gör det ändå eftersom de mera störande högre resonanserna undertrycks mera.

2. Det är fördelaktigt basljudtrycksmässigt, att ha en pipa som smalnar av mer och mer ju närmare pipans öppning man kommer. Gör man tvärtom så förstärker man snarare de lite högre frekvenserna, alltså gör ett system som påminner mera om ett horn.

Vh, iö

joens

Re: Nybörjare ger sig på "Micro" Transmission Line högtalare

Inläggav joens » 2016-01-14 11:50

Tack åter igen för bra tankar!

Så då kan man kort säga att en konstruktion likt detta är att föredra? (Se bild)

Där vi har ca(ritade lite snabbt och det blev inte helt lyckat att modifiera den gamla ritningen)
* 50mm i nederkant i början av pipan.
* 42mm i böjen av pipan
* 33mm i slutet av pipan

Om man då sätter elementet ca 10cm CC från toppen istället. Då landar vi på ca 45% av pipans längd. Eller vill vi flytta ner elementet kanske till mer runt 30% av pipan, dvs ca 20cm CC från toppen?
ny vägg.JPG
ny vägg.JPG (33.35 KiB) Visad 3173 gånger

Hittade även igår en sida där man kunde räkna ut lite saker för detta. Tittade på hur det skulle bli ifall jag skulle ha räknat via den sidan istället för att ha räknat själv.... (våghalsigt men man är ju nyfiken, har man gjort fel vill man ju veta).

Hur som helst, utfallet har jag med som bild också. Skiljer inte så mycket.
Det som jag reagerar på är att där har de ju monterat högtalaren i början av pipan. Men som du sa, så kan man väl göra så ibland.... ?
uträkning.JPG
uträkning.JPG (76.27 KiB) Visad 3173 gånger

joens

Inläggav joens » 2016-01-15 08:47

Limmat och skruvat och fixat.

Snart är nr.1 redo för att börja testas.

Har även fixat fårull för att dämpa den med. Nackdelen är att jag får karda den själv, men det var oväntat roligt.
limmad.jpg
limmad.jpg (186.78 KiB) Visad 3109 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-15 16:54

joens skrev:Tack åter igen för bra tankar!

Så då kan man kort säga att en konstruktion likt detta är att föredra? (Se bild)

Där vi har ca(ritade lite snabbt och det blev inte helt lyckat att modifiera den gamla ritningen)
* 42mm i böjen av pipan
* 33mm i slutet av pipan

Om man då sätter elementet ca 10cm CC från toppen istället. Då landar vi på ca 45% av pipans längd. Eller vill vi flytta ner elementet kanske till mer runt 30% av pipan, dvs ca 20cm CC från toppen?
ny vägg.JPG

Hittade även igår en sida där man kunde räkna ut lite saker för detta. Tittade på hur det skulle bli ifall jag skulle ha räknat via den sidan istället för att ha räknat själv.... (våghalsigt men man är ju nyfiken, har man gjort fel vill man ju veta).

Det som jag reagerar på är att där har de ju monterat högtalaren i början av pipan. Men som du sa, så kan man väl göra så ibland.... ?
uträkning.JPG

Ja, att montera i början av pipan är standard. Det är så man typ alltid utför den klassiska (brittiska) ljusledningshögtalaren där ljudledningen är dämpad hela vägen, och där huvudsyftet inte är att använda pipan för att få extra ljud vid kvartsvågsresonansen. Istället är syftet med pipan i en klassisk "heldämpad" brittisk ljudledningshögtalare, att den ger maximalt lång gångväg för det bakåtstålende ljudet att bli dämpat på.

Samtidigt ungeför gjordes det ljudledningshögtalare på andra ställen i världen (och även i England) där man ville nyttja kvartsvågsresonansen, och då behöver man som sagt dämpa mycket mindre i slutet av pipan, så den inte dödas. I början av pipan är det vanskligare att dra ned på dämpningen, eftersom då även 3/4, 5/4... resonanserna kommer att dyka upp.

Varianten med baselementet förskjutet en bit in i pipan hittades på för att kunna dämpa mindre men ändå inte drabbas för illa av 3/4, 5/4... Uppfinnare tror jag hette Paul Voight. Och trots att hans påhitt är en variant av den ursprungliga ljudledningshögtalaren så kallas den ofta för voigt-"horn". Han gjorde både varianter som hade expanderande (mera hornlik) pipa, sådan som var rak och sådan som blev snävare mot slutet. Och bara för att inte orsaka missförstånd:

Att sätta baselementet en bit ifrån änden gör att ÄVEN nyttoresonansen vid 1/4 våglängd försvagas. Men de andra, som oftast bedöms vara mycket, mycket värre, helt enkelt oönskade, minskar mera. Det går dock att göra utmärkta ljudledningshögtalare utan att flytta baselementen framåt i pipan, men det kräver mycket mera av dämpningen.

Vh, iö

joens

Inläggav joens » 2016-01-21 08:24

Då jag inte hittat de elementen jag ville ha så var jag tvungen att testa med ett annat element.
Elementet är från Canton CD20 center. 80hz resonnanshz så det är lite lägre än de jag tänkt använda. Men var bara tvungen att testa lite!

Måste säga att jag är imponerad av hur det levererar. Nu körde jag med egenkardad fårull som dämpning och dämpade upp till böjen ungefär.
Jag ska bygga vinklarna med någon dag men kvällarna har varit upptagna med att laga en förstärkare, men nu när den är ok så var jag tvungen att skruva lite.

Har även kommit på hur jag vill ha anslutningsterminalerna. Sätter dessa 25cm från botten direkt i trät. Så kan man dra en kabelkanal direkt mot dem eller alternativt nästan dölja det med hjälp av min tv.

Bild!
Bilagor
testhgt.jpg
testhgt.jpg (185.54 KiB) Visad 2865 gånger

joens

Inläggav joens » 2016-01-21 08:26

IngOehman skrev:
joens skrev:Tack åter igen för bra tankar!

* 42mm i böjen av pipan
* 33mm i slutet av pipan

ny vägg.JPG

uträkning.JPG

Ja, att montera i början av pipan är standard. Det är så man typ alltid utför den klassiska (brittiska) ljusledningshögtalaren där ljudledningen är dämpad hela vägen, och där huvudsyftet inte är att använda pipan för att få extra ljud vid kvartsvågsresonansen. Istället är syftet med pipan i en klassisk "heldämpad" brittisk ljudledningshögtalare, att den ger maximalt lång gångväg för det bakåtstålende ljudet att bli dämpat på.

Samtidigt ungeför gjordes det ljudledningshögtalare på andra ställen i världen (och även i England) där man ville nyttja kvartsvågsresonansen, och då behöver man som sagt dämpa mycket mindre i slutet av pipan, så den inte dödas. I början av pipan är det vanskligare att dra ned på dämpningen, eftersom då även 3/4, 5/4... resonanserna kommer att dyka upp.

Varianten med baselementet förskjutet en bit in i pipan hittades på för att kunna dämpa mindre men ändå inte drabbas för illa av 3/4, 5/4... Uppfinnare tror jag hette Paul Voight. Och trots att hans påhitt är en variant av den ursprungliga ljudledningshögtalaren så kallas den ofta för voigt-"horn". Han gjorde både varianter som hade expanderande (mera hornlik) pipa, sådan som var rak och sådan som blev snävare mot slutet. Och bara för att inte orsaka missförstånd:

Att sätta baselementet en bit ifrån änden gör att ÄVEN nyttoresonansen vid 1/4 våglängd försvagas. Men de andra, som oftast bedöms vara mycket, mycket värre, helt enkelt oönskade, minskar mera. Det går dock att göra utmärkta ljudledningshögtalare utan att flytta baselementen framåt i pipan, men det kräver mycket mera av dämpningen.

Vh, iö

Din information är ovärderlig! Hjälper mig väldigt mycket! Plus att det är väldigt intressant!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-21 13:22

Du kommer nog att tappa lite stöd i basen som golvet ger i den placeringen när du vänder upp dem, dock.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

joens

Inläggav joens » 2016-01-24 11:54

Nattlorden skrev:Du kommer nog att tappa lite stöd i basen som golvet ger i den placeringen när du vänder upp dem, dock.

De är åt "rätt" håll med porten neråt.
Dock ska de hängas på vägg, så du har rätt i det du säger :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-24 12:15

joens skrev:
Nattlorden skrev:Du kommer nog att tappa lite stöd i basen som golvet ger i den placeringen när du vänder upp dem, dock.

Ah, då får du ju väggstöd istället. Du funderade inte på att låta pipan mynna nedåt längs väggen istället då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

joens

Inläggav joens » 2016-01-24 14:15

Nattlorden skrev:
joens skrev:

Ah, då får du ju väggstöd istället. Du funderade inte på att låta pipan mynna nedåt längs väggen istället då?

Funderade på det men valde att ha det såhär i första testet.
Blir det bra så byggs det nog en andra variant och dessa flyttad till jobbet.

Kommer ha en sub till dem med så de lägsta får bra hjälp.

joens

Inläggav joens » 2016-01-25 15:18

Finns det någon bra guide på vad man behöver för att mäta upp kurvorna från högtalare?
Sitter och funderar lite på det nu nämligen.

Helt nybörjare på detta så behöver en lite "how to" med vad som krävs och hur det fungerar.

Jag funderar på om man kan köra vitt brus genom dem och mäta upp med en ljudmätare för att se hur pass bra de är över frekvensbandet.

joens

Inläggav joens » 2016-01-25 16:27

Det blir att jag mäter upp dem i ljudlabbet på jobbet istället. Blir lite lättare då alla saker redan finns där.

Ska jag köra med en sinus 20-20k eller ska jag köra med vitt brus?
Eller med båda varianterna?

joens

Inläggav joens » 2016-01-28 10:02

Liten bild på bygget. Lite så man ser dämpningen med. Vet inte alls hur pass "bra" det är. Men lyssnade till mig lite att det lät ok när man hade det så.
Det ena elementet var trasigt så jag fick inte testat det fullt ut med båda men jag får väl säga att det låter ok, dock är ju basen inte så mycket. Även om den finns där så märks det ju väl att det är en 3".
Hade ju inte förväntat mig ett basmonster men skulle vilja ha ut lite till ur dem.

Så jag funderar på följande några saker:

* Om man byter ut högtalaren mot en 4", så blir ju lådans gångar för små med tanke på konarean. Kommer detta bli helt kass eller vad kan man förvänta sig där?
* Om man sätter dit ytterligare en 3" så man kör två st istället, är det bättre än att montera en 4"?
* Vad mer kan man göra för att få mer tryck i sakerna?
* Är jag hyfsat rätt med dämpningen?

IMG_20160128_002721.jpg
IMG_20160128_002721.jpg (123.58 KiB) Visad 2462 gånger

IMG_20160128_002739.jpg
IMG_20160128_002739.jpg (133.66 KiB) Visad 2462 gånger

joens

Re: Byggtråd: Nybörjare ger sig på "Micro" T-Line

Inläggav joens » 2016-01-29 10:24

Konstaterat att jag har en dipp i kurvan vid 280-370Hz ungefär.

Går detta att rädda med filter?

joens

Re: Byggtråd: Nybörjare ger sig på "Micro" T-Line "filtertan

Inläggav joens » 2016-02-02 09:50

Har testat mer!

Tog lite delar från ett par Proson stativare och smällde in.
Detta blev horribelt dåligt. Inte säkert för att de inte var optimala till lådan utan mer för att elementen var helt kass, det lät lika illa från mina byggen som från originalen. Men hade tråkigt och tänkte det var värt att testa med ett 4" element och en diskant.

Så det gav jag upp efter första spelningen.... Men tar med en bild på testet.
proson.jpg
proson.jpg (205.08 KiB) Visad 2291 gånger

Då det ena elementet hade en sned träkona så lät den illa och skramlade, var därför förbi och fick ett nytt element. Detta var igår, så inga bilder på det ännu.
Men under tiden som jag väntade på att få tid till att de öppnade(dvs under helgen) så var jag tvungen att testa med två st 3" element.
Så jag tog ett element från mitt blåtandscenterhemmabygge (Canton CD-20) och smällde in detta. Detta blev faktiskt helt över förväntan och jag konstaterade att två element är nog det vettigaste att göra.

canton+monacor.jpg
canton+monacor.jpg (180.07 KiB) Visad 2291 gånger

Så testade iaf igår med två likadana element och det blev tämligen bra. Ska lyssna lite mer på det på volym när inte det minsta barnet sover i soffan.
Men tror nog att det är den vettigaste lösningen.

Nästa bygge blir därför en annan låda som är lite större och avstämd för två element och även rätt Hz. Men för att konstatera vad man vill ha så måste man ju testa.

Ska smälla dit vinklarna i hörnen med snart efter att jag bestämt hur jag vill ha allt.

joens

Re: Byggtråd: Nybörjare ger sig på "Micro" T-Line "filtertan

Inläggav joens » 2016-02-02 09:54

Min utsläckning mellan 280-380 kan man kanske härleda till 3/4 och 4/4 vågorna.
Kan det vara som så att de tas ut på grund av dämpningen?

Om så är fallet, idéer på vad jag kan göra?

Kändes som om det inte var lika illa när man körde med två högtalare där den ena var monterad längre in i pipan.

Återgå till DIY-forum