Problem med trög centrumaxel på vinylspelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

rumpan

Problem med trög centrumaxel på vinylspelare

Inläggav rumpan » 2016-01-04 22:38

Hej!

Jag tog på mig det eminenta uppdraget att försöka skaka liv i en polares gamla Sony PS-1350 vinylspelare som jag antar annars hade gått till återvinningen.
Motorn verkar stark och fungera som den skall, men tallriken snurrar knappt alls dvs. remmen slirar rejält. Efter lite undersökning så visar det sig att centrumaxeln roterar riktigt trögt vilket gör att motorn inte orkar dra runt den.
Går det att smörja upp detta på något sätt och i så fall hur?

Behöver jag skruva isär spelaren och är detta något man fixar att göra själv?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Problem med trög centrumaxel på vinylspelare

Inläggav avr7000 » 2016-01-04 23:18

Ta ur axeltapp ur lager och kolla hur den ser ut (kanske gravrost ;) ) gör rent och droppa lite olja i lager och montera ihop igen.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-01-04 23:20

rumpan

Inläggav rumpan » 2016-01-04 23:39

Guld! Jag tog en bild på hur centrumaxeln ser ut på ovansidan (http://imgur.com/dETmdtj) men den lär inte vara till någon större nytta nu.
Tusen tack för hjälpen. Jag återkommer med resultat :)

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-01-05 21:38

Snart kommer servicemanualen till PS-1350 och PS-2350 upp hos Vinyl Engine :wink:

rumpan

Inläggav rumpan » 2016-01-06 04:20

Sådär ja, efter ett antal timmars mekande så börjar man väl bli lite klokare på det här maskineriet.

Jag tog bort bottenkåpan och lyckades då enkelt att lossa centrumaxeln. Skruven som håller fast centrumaxeln var rejält rundad så någon hade varit inne och pillat tidigare, och till min förvåning trillade två metallbrickor och en mutter ut tillsammans med axeln och inte en gummipackning och en kula kul som det borde varit. Någon hade alltså gjort någon halvdan DIY-lösning som nu hade kärvat ihop totalt.

Jag lyckades få tag i en metallkula från ett styrlager och monterade den med en metallbricka. Rengjorde och oljade in allting på nytt, och därefter roterar axeln betydligt lättare. MEN!
Otursamt nog så gick spelaren för långsamt på 33 RPM. Jag trodde fortfarande att friktionen var för stor för centrumaxeln och skruvade upp allt på nytt och smorde även motorn den här gången, men det hjälpte föga. Jag provade i samband med detta att ändra strömswitchen från 220 till 240v men det gjorde bara att den gick ännu långsammare.

Var i uppgivningsläge när jag la på en 45 RPM singel bara för att testa, och till min stora förvåning spelades denna upp alldeles för snabbt. Min senaste gissning är nu att mekaniken som reglerar remmen till 33 och 45 rpm är felinställd höjdmässigt, vilket gör att remmen ligger fel på motorn och gör att bägge lägena spelas upp i fel hastighet. Både 33 och 45 läget är "konat" vilket gör att jag kan för över spaken halvvägs till 45, och då låter en 33 skiva som den skall.

Vad tror ni om denna teorin, och i så fall går 33/45-lägesknappen att justera?

Tack!

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-01-06 15:05

Man höjer eller sänker själva drivhjulet på motoraxeln, enligt servicemanualen, som nu ligger uppe på Vinyl Engine.

Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (33.35 KiB) Visad 1735 gånger

Du kan också ha remavlagringar på drivhjulet, som då blir större och ökar hastigheten, det kan också vara fel rem.
Min som satt på var ganska smäcker, beställt ny och den är bredare... får se hur det kommer bli när jag skaffat varvtalsmätare.
Är man riktigt jävlig på att sätta på alu-tejp slätt och fint på skivtallrikens drivhjul, så kan man öka diametern lite och sänka hastigheten.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-01-10 19:57

Har du fått ordning på'n ?

rumpan

Inläggav rumpan » 2016-01-14 09:17

Alfacruizer skrev:Har du fått ordning på'n ?

Nix, tyvärr inte. Speed-levelern är redan i exakt höjd med motorn som på bilden ovan, så där tror jag inte det är någon idé att ändra.
Remmen är 6mm tjock och verkar ok, så jag funderar på att gå på alu-tejplösningen snart

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-14 11:38

rumpan skrev:
Alfacruizer skrev:Har du fått ordning på'n ?

Nix, tyvärr inte. Speed-levelern är redan i exakt höjd med motorn som på bilden ovan, så där tror jag inte det är någon idé att ändra.
Remmen är 6mm tjock och verkar ok, så jag funderar på att gå på alu-tejplösningen snart

6 mm tjock? Inte undra på om tallriken snurrar för fort. Bredden har däremot ingen betydelse, om det är den du menar. Vilket jag tror det är, jag har aldrig sett en rem över någon enstaka mm i tjocklek. Förutom då några runda varianter som en del fabrikörer har använt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-01-14 22:45

6 mm låter för brett. Min nya är 5 och den gamla är 4.
Om den spelar långsamt på 33 men snabbt på 45, så funkar inte alutejp-grejen.
Jag skulle testa med en smalare rem, som då antagligen beter sig annorlunda på drivhjulets koning.
Hade sidorna varit raka, så spelar ju rembredden mindre roll och din rem kan ju vara lite för tjock dessutom (?)
Min nya är 0,75 mm den gamla 0,6.

Återgå till Teknikforum