MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aspe

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav aspe » 2015-12-03 02:12

Kul - ser fram emot en liten personlig recension - funderar själv på en 4x10 :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-03 08:30

Det kommer! Men det blir först efter jul stöket.

Henrik

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2015-12-03 18:28

nuffe skrev:Beställt miniDSP 4*10 idag. Så nu väntar jag på tomten!

Henrik

planerar du för surrar med? :) väntar också på recension.
tänker du kan ha dina 2+2 fram och 1+1 bak med lite faskorrigering. det brukar vara trevligt.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-03 22:39

Emrik skrev:
nuffe skrev:Beställt miniDSP 4*10 idag. Så nu väntar jag på tomten!

Henrik

planerar du för surrar med? :) väntar också på recension.
tänker du kan ha dina 2+2 fram och 1+1 bak med lite faskorrigering. det brukar vara trevligt.

Har redan det så ja. Provade med "invert" knappen i min nuvarande miniDSP. Det blev helt klart
bättre med de bakre i motfas. Renare o mer distinkt bas.

Ska jag prova att koppla om basarna också, det blir för jul helgen.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-27 20:13

Har kopplat in 4x10an. Men bara med RCA så jag har 2V in o 2V ut. Bara test kört lite med ungefär samma inställningar som
jag hade i 2x4. En klar förbättring! Det var så att miniDSP gick i botten med bara 0,9V. Testade med film, Pingvinerna
från Madagaskar, Huj huj vilken bas, och så säger en del att man inte kan få lägre bas än 40Hz ur en dipol, FEL fel!

Och detta var med ganska lite pådrag på volympoten, ca 0830, med 2x4 behövdes kl12 för högt ljud och mer så gick det
i botten.

Ska prova med omkoppling av basarna senare, och kanske med balanserade kablar också nu när möjligheten finns.

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-27 22:26

nuffe skrev:Huj huj vilken bas, och så säger en del att man inte kan få lägre bas än 40Hz ur en dipol, FEL fel!

Nja, dipoler kan spela under 40 Hz men effektiviteten är ofta låg jämfört med lådbasar. Blir inte mycket hjälp av rummets kavitetshöjande vid låga frekvenser.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-13 10:36

Hmmmm........

Googlade en manual till minidsp 2x4 precis.

Jag har haft min Minidsp 2x4 balanserad version inkopplad med rca---> euroblock - minidsp - euroblock -----> rca.
Jag har också haft en jumper mellan (-) och (S) i euroblockkontakten på både in och utgångarna från minidspn.

Men så läser jag det här:

For making unbalanced connections, take note of the wiring in the following diagram. For inputs, connect the "S" terminal to the "−" terminal. For outputs, connect to only the "S" and "+" terminals.

If connecting to equipment with RCA connectors, suitable cabling can often be made quickly cutting RCA cables in two. Note the connection scheme shown in the diagram (and explained on the previous page): the cable shield must be connected to the ‘−’ terminal on the miniDSP input, whereas on the output side, the ‘−’ is not connected.

Se sidan 24 och 25: http://www.minidsp.com/images/documents ... 20v2.2.pdf

Har jag haft min mindsp felkopplad hela tiden? Vad jag minns när jag kopplade in den så skulle både in och utgången ha en jumper mellan (-) och (S) i euroblockkontakten om man ville köra den obalanserad - rca.
Som bilden i det här inlägget: viewtopic.php?f=3&t=35567&p=1666170&hilit=rca#p1666170

Vad spelar detta för roll för en teknikokunnig? :)

Med vänlig hälsning

/Genis
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-01-13 16:40

Ja, spelar stor roll. Att kortsluta en utgång är inte bra. Nu blir det nog inte kortis, sitter troligtvis 50 eller 100 ohms motstånd i serie med utgången. ICn kan dock klippa och bli varm... detta skulle eventuellt kunna påverka den utgång du använder. Någon som vet hur schema ser ut?

PS. Notera att balancerade utgångar kan vara av olika konstruktion. Vissa skall 'kortslutas' och vissa skall verkligen inte utsättas för det.

PS2. Kollade sista länken ovan Jag vet inte vilka produkter de har, men där heter det inget med 2x4. Så det kan vara skrivet för en annan produkt.

//Michael

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-13 17:46

Michael skrev:Ja, spelar stor roll. Att kortsluta en utgång är inte bra. Nu blir det nog inte kortis, sitter troligtvis 50 eller 100 ohms motstånd i serie med utgången. ICn kan dock klippa och bli varm... detta skulle eventuellt kunna påverka den utgång du använder. Någon som vet hur schema ser ut?

PS. Notera att balancerade utgångar kan vara av olika konstruktion. Vissa skall 'kortslutas' och vissa skall verkligen inte utsättas för det.

PS2. Kollade sista länken ovan Jag vet inte vilka produkter de har, men där heter det inget med 2x4. Så det kan vara skrivet för en annan produkt.

//Michael

Väldigt märkligt det hela.
Jag har en manual på min dator för just balanced 2x4 kit där bilden i ditt "PS2" finns med. Alltså den bilden som jag länkade till i mitt inlägg, den bild som förekommer i tråden tidigare på hur man kopplar obalanserad signal/anslutning.

Visserligen är min manual på min dator version 1.4, så den är äldre. Märkligt av mindsp att ändra sig från olika manualer kan man tycka?

IC? Vad är det? :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-01-13 18:43

Det bästa är nog om du mallar och frågar. När jag haft problem har de varit snabba på att svara.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-13 19:20

Ja det är kanske bäst! Gör så :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-13 19:58

genstruktur skrev:Hmmmm........

Googlade en manual till minidsp 2x4 precis.

Jag har haft min Minidsp 2x4 balanserad version inkopplad med rca---> euroblock - minidsp - euroblock -----> rca.
Jag har också haft en jumper mellan (-) och (S) i euroblockkontakten på både in och utgångarna från minidspn.

Men så läser jag det här:

For making unbalanced connections, take note of the wiring in the following diagram. For inputs, connect the "S" terminal to the "−" terminal. For outputs, connect to only the "S" and "+" terminals.

If connecting to equipment with RCA connectors, suitable cabling can often be made quickly cutting RCA cables in two. Note the connection scheme shown in the diagram (and explained on the previous page): the cable shield must be connected to the ‘−’ terminal on the miniDSP input, whereas on the output side, the ‘−’ is not connected.

Se sidan 24 och 25: http://www.minidsp.com/images/documents ... 20v2.2.pdf

Har jag haft min mindsp felkopplad hela tiden? Vad jag minns när jag kopplade in den så skulle både in och utgången ha en jumper mellan (-) och (S) i euroblockkontakten om man ville köra den obalanserad - rca.
Som bilden i det här inlägget: viewtopic.php?f=3&t=35567&p=1666170&hilit=rca#p1666170

Vad spelar detta för roll för en teknikokunnig? :)

Med vänlig hälsning

/Genis

Det som du beskriver funkar det med och är egentligen inte felaktigt, jag har min kopplad S och - och det funkar utmärkt,Du kan även koppla på det andra sättet

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-13 20:11

Man kan koppla på båda sätten på utgången menar du?

Jag skrev till minidsp och frågade nu i alla fall, får se vad det svarar :).

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-13 23:20

genstruktur skrev:Man kan koppla på båda sätten på utgången menar du?

Jag skrev till minidsp och frågade nu i alla fall, får se vad det svarar :).

Ja.
http://www.mediacollege.com/audio/conne ... rca-1.html
har för mig att IÖ förespråkade den första bilden.Och det är samma koppling fast den visar en xlr kontakt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-01-14 00:29

Återigen: Det finns olika typer av balancerad utgång. Den ena kan (bör) ena utgången kopplas till jord om den inte används. För den andra typen av balancerad utgång, så är det viktigt att inte kortsluta någon av utgångarna.
(och tyvärr mycke vilseledande information på webben)

IC = integrerad krets, en aktiv elektronik komponent. Typ svart sak med många ben.

Någon här borde veta hur det ser ut på denna produkt. Finns inte schema tillgängligt?

//Michael

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-01-14 08:29

Ska bli mycket bra att se hur det ska vara. Jag använder nu RCA kontakterna på 4x10 och upplever att 2V
inte är fullt tillräkligt på en del tunga låtar (Minimal animal, nån Kraftwerk mm). Hoppas det är tillräckligt
att gå till XLR-RCA, så jag får lite mer Volt ut o in.

Så tack på förhand för att ni gör "jobbet" för mig.

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-14 09:10

nuffe skrev:Jag använder nu RCA kontakterna på 4x10 och upplever att 2V inte är fullt tillräkligt på en del tunga låtar (Minimal animal, nån Kraftwerk mm). Hoppas det är tillräckligt att gå till XLR-RCA, så jag får lite mer Volt ut o in.

Oftast räcker 2 V för full utstyrning av slutstegen, undantag finns för en del högeffektsteg. Man inte kan ha för stora höjningar i den digitala domänen och begränsningen kan ligga där. En gammal regel är att inte höja så mycket utan att sänka de register som krävs för den önskade tonala balansen.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2016-01-14 10:24

Mitt F5 steg behöver 3.5V för full utstyrning, av den anledningen så är 2x4 helt värdelös för min anläggning :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-14 12:19

Då får du ha ett buffertsteg i mellan.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-01-14 13:42

RogerGustavsson skrev:
nuffe skrev:Jag använder nu RCA kontakterna på 4x10 och upplever att 2V inte är fullt tillräkligt på en del tunga låtar (Minimal animal, nån Kraftwerk mm). Hoppas det är tillräckligt att gå till XLR-RCA, så jag får lite mer Volt ut o in.

Oftast räcker 2 V för full utstyrning av slutstegen, undantag finns för en del högeffektsteg. Man inte kan ha för stora höjningar i den digitala domänen och begränsningen kan ligga där. En gammal regel är att inte höja så mycket utan att sänka de register som krävs för den önskade tonala balansen.

Tror du har rätt. Har kollat lite mer nu, försteget ger max 2V ut. Så då borde det räcka att MiniDSPn också ger 2V, eller?
Ska ändra på inställningen vid tillfälle, just nu är det lite körigt.

Henrik

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-14 13:50

Rapport från Minidsp!

De har inte hört av sig än.... :cry:

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2016-01-14 16:01

RogerGustavsson skrev:Då får du ha ett buffertsteg i mellan.

Jag tycker det blir för mycket kaka på kaka...

Egentligen så är jag inte intresserad av något buffert steg eller Minidsp, jag ville bara peka på att det finns slutsteg som kräver mera än 2V för full utstyrning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-14 16:16

Jo, jag vet men samtidigt bör man veta att det gör många apparater icke-kompatibla med andra apparater när de inte följer de mera vanliga (ofta normerade) gain-strukturerna. F5-steget har ju väldigt liten förstärkning (15 dB, mera vanligt är 29 dB) är förmodligen tänkt att köras ihop med andra Pass-konstruktioner och att då ett försteg ska stå för en del förstärkning, någonstans måste förstärkningen sitta.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-01-14 23:43

smile skrev:Mitt F5 steg behöver 3.5V för full utstyrning, av den anledningen så är 2x4 helt värdelös för min anläggning :)

En 4x10hd kan ge max 8V, med XLR koppling.

Henrik

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2016-01-15 00:18

Det stämmer.

Dock kostar 4x10 499 Usd gämfört med 105 Usd som 2x4 kostar (in a box varianter)

Det känns lite fel att betala det tredubbla för en massa funktioner jag inte använder bara för att få ut några volt mera...

Jag vill inte debattera huruvida det går att lösa, jag vill bara peka på att 2x4 har sina begränsningar. :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-01-15 09:49

Helt rätt, men ville bara peka på en lösning. Det finns ju kanske fler som har samma problem.

Henrik

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2016-01-15 12:29

Vill man komma ännu billigare undan och kan tänka dig att bygga lite själv så finns ju också 2x8 som petar ur sig några fler Volt!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-15 13:55

Svar från minidsp:

Hello,

V2.2 of the user manual (i.e. latest version) is indeed the correct version. Please use this as a reference for wiring your device.
Hoping this info helps

devTeam

Best Regards

miniDSP Ltd

Ja, inte blev jag så mycket klokare av det. Förutom då att de tycker att man skall koppla på den "nya" sättet. Vad säger ni?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-15 13:56

Men alla de där med högre utspänning har väl buffertsteg, något som tydligen var av ondo på något sätt?

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2016-01-15 17:23

Nja... för min del så tyckte jag att det blev för många apparater i signalkedjan.

Men är det en integrerad buffert på kortet så är det ju lite annorlunda.

Som sagt tidigare, för min del så spelar det ingen roll... jag har ingen behov av någon minidsp i min anläggning, jag har provat en, och den åkte ut!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum